هیچ کس از رد شدن در شغل لذت نمی‌برد؛ به خصوص اگر خود را برای شغلی که می‌خواهد، آماده کرده باشد. پذیرش رد شدن در شغل در چنین شرایطی بسیار دشوارتر است. اما با داشتن یک ذهنیت درست، شما می‌توانید این تجربه را به فرصتی برای پیشرفت شغلی تبدیل کنید. در این مقاله از مالتینا بلاگ، روش‌های مختلف به منظور کنار آمدن با رد شدن در شغل را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

کنار آمدن با رد شدن در شغل

اولین گام به منظور کنار آمدن با رد شدن در شغل شامل به اشتراک گذاشتن ناامیدی، عصبانیت و خشم همراه با از دست دادن است. با یک دوست مورد اعتماد با اعضای خانواده‌ی خود در این باره صحبت کنید و احساسات خود را با آن‌ها در میان بگذارید. 

فقط مطمئن شوید که با افرادی درست و قابل اعتمادی صحبت می‌کنید. فرد ایده‌آل برای صحبت کردن، کسی است که مطمئنید در آینده همکار یا رئیس شما نخواهد بود. حتی اگر احساسات شما قابل درک باشند، قطعاً نمی‌خواهید که آن‌ها بر روی کسی که ممکن است شما را برای شغل دیگری ارزیابی کند، تاثیر منفی بگذارند. 

کنار آمدن با رد شدن در شغل

اعضای خانواده و همچنین دوستان قدیمی که در شرایط خوب و بد در کنارتان بوده‌اند، گزینه‌ی بهتری هستند. و هر کاری که می‌کنید، در مقابل وسوسه‌ی گفتن چیز بدی به مدیر استخدام‌کننده مقاومت کنید. شما هیچ‌گاه نمی‌توانید مطمئن شوید که دیگر هیچ وقت برای آن شرکت درخواست کار نخواهید داد. 

گاهی‌اوقات، درک این که چرا یک داوطلب برای شغلی رد شده است، دشوار می‌باشد. ممکن است شما برای شغل موردنظر بیش از اندازه خوب بوده باشید. اگر این چنین است، کارفرما ممکن است در زمان دیگری به سراغتان بیاید و پیشنهاد بهتری را به شما دهد. 

علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که ممکن است حق با مدیر استخدام‌کننده باشد و شما مناسب این شغل نبوده باشید. در نتیجه، کار کردن در چنین محیط کاری اصلاً به نفع شما نخواهد بود. در این حالت، شرکت با استخدام نکردن شما در واقع به شما لطف کرده است. 

این اتفاق تنها برای شما رخ نمی‌دهد

شاید با دانستن این واقعیت که رد شدن در شغل تنها برای شما رخ نمی‌دهد، کمی آرام شوید. این اتفاق ممکن است برای همگی ما رخ دهد. بله، برخی از افراد وجود دارد که همیشه موفق هستند. اما تعداد این افراد بسیار کم است. 

این نکته را به ذهن بسپارید که دیگران نیز همانند شما احساس ترس، استرس و افسردگی را تجربه می‌کنند. هر کسی در مرحله‌ای از مسیر شغلی خود رد شده و رقابت را به فرد دیگری باخته است. 

شاید این به نفع خود شما بوده باشد

گاهی‌اوقات، شما در در مکان درستی در زمان درستی قرار دارید. اما اغلب شما در مکان نادرست در زمان نادرست قرار دارید. انتخاب نشدن برای یک شغل ممکن است هیچ ارتباطی به شما نداشته باشد. شاید دلیل رد شدن شما به عوامل دیگری بستگی داشته باشد. 

ممکن است مسیر حرکت شرکت تغییر کرده باشد. رقیب شما کسی است که خود در آن شرکت کار می‌کند یا حتی این امکان وجود دارد که کارفرما یکی از بستگان خود را برای این شغل در نظر گرفته باشد. پس، مشکل از شما نبوده است. 

انتظارات خود را مدیریت کنید

پیش از همه‌گیری ویروس کرونا، هدف شما پیدا کردن شغل در عرض یک تا سه ماه بوده است. شما همچنین به دنبال یک عنوان شغلی خوب با درآمد و پاداش خوب می‌گشتید. این انتظار شما در یک بازار قوی کاملاً عادلانه و منطقی به نظر می‌رسد. 

با توجه به شرایط به وجود آمده به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، بهتر است تا تعریف خود از موفقیت را تغییر دهید. به دست آوردن یک شغل جدید بسیار دشوار است و ممکن است طول بکشد. بر روی پیروزی‌هایی که در مسیر به دست می‌آورید، تمرکز کنید و آن‌ها را جشن بگیرید. 

انتظارات خود را مدیریت کنید

وقتی شرکتی می‌خواهد با شما مصاحبه کند، خوشحال شوید و به خود افتخار کنید. فراموش نکنید که شرایط مساعد نیست و اگر پیشنهاد کاری دریافت نمی‌کنید، هیچ اشکالی ندارد. 

فهرستی از ویژگی‌های خوب تهیه کنید

رد شدن در شغل می‌تواند به اعتماد به نفس شما خدشه وارد کند و توانایی‌های شما را زیر سوال ببرد. شما ممکن است به یاد تمام اتفاقات و تجربیات بدی که در گذشته داشته‌اید، بیفتید. در صورتی که نتوانید این احساسات خود را کنترل کنید، دچار خودتردیدی خواهید شد. 

حلقه‌ی بازخورد منفی خود را با تمام ویژگی‌های مثبتی که دارید و دستاوردهایی که به دست آورده‌اید، جایگزین کنید. زمانی که افکار منفی در ذهنتان شکل می‌گیرند، بلافاصله آن را با خاطره‌ای خوب جایگزین کنید. 

تمام دستاوردهای کوچک و بزرگ زندگی خود را در ذهن مرور کنید. این این کار به شما یادآوری می‌کند که در گذشته بسیار موفق بوده‌اید و بار دیگر می‌توانید به تمام این موفقیت‌ها در آینده دست پیدا کنید. 

قوی باشید

برای پشت سر گذاشتن چالش‌های روزانه باید قوی باشید. نکته‌ی کلیدی در مورد قوی بودن این است که مراقب روح، روان و جسم خود باشید. درگیر رفتارهای مخربی از قبیل خوردن بیش از حد، اعتیاد، تماشای بیش از اندازه‌ی تلویزیون یا گوشه‌نشینی نشوید. به خود دلسوزی و ترحم نکنید. 

برای خود سرگرمی پیدا کنید و ذهن خود را منحرف کنید. فعالیت‌هایی را برای افزایش اعتماد به نفس خود در نظر بگیرید. برای خالی کردن ذهن خود قدم بزنید. به پادکست‌های دلگرم‌کننده و متفکرانه گوش دهید. کتاب‌ها و مقالاتی راجع به افرادی که بر شکست غلبه کرده‌اند و در زندگی موفق شده‌اند، بخوانید. 

بازخورد دقیق بخواهید

نکته‌ی کلیدی پس از رد شدن در شغل، فکر کردن در مورد اتفاقی که افتاده و درس گرفتن از آن است. درخواست یا گوش دادن به بازخورد، ارزشمندترین کاری است که شما در مواجه با رد شدن در شغل می‌توانید انجام دهید. خودکاوی به تنهایی نمی‌تواند دلیل اصلی این که چرا برای آن شغل مناسب نبوده‌اید را مشخص کند. 

بنابراین، با جمع‌آوری هر تعداد بازخوردی که می‌توانید از استخدام‌کننده یا کارفرما به دست آورید، شروع کنید. در صورتی که بازخورد کمی سطحی و کلی به نظر می‌رسد، از درخواست ارزیابی دقیق‌تر نترسید. به هر حال، شما تلاش بسیار زیادی برای این فرآیند کرده‌اید و مستحق دریافت بینش کاربردی در پایان آن هستید. 

گفتگوی درونی با یک ذهنیت موفقیت محور بسیار کارآمد و مفید است. فهرستی از جملات مثبت در ذهن داشته باشید و از این جملات برای غلبه بر موانع و مشکلات بر سر راهتان استفاده کنید. به خود القا کنید که این یک مشکل بسیار کوچک است و شما می‌توانید بر آن نیز غلبه کنید. 

مرور و تامل کنید

زمانی که توانستید با تصمیم کارفرما کنار بیایید، کنار گذاشتن این تجربه و هرگز دوباره فکر نکردن به آن می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد. بنابراین، به بازخوردی که دریافت می‌کنید، بیاندیشید. به هر اتفاقی که از زمان آماده کردن خود برای مصاحبه شغلی برایتان رخ داده است، بازگردید و در مورد تعامل خود در طول مصاحبه و مراحل بعدی تحقیق کنید. 

مرور و تامل کنید

در صورتی که این فرآیند شامل چندین مرحله بوده است، عملکرد خود برای هر مرحله را رتبه‌بندی کنید و ببینید که در کدام مرحله امکان رشد و پیشرفت وجود دارد. از خود بپرسید: حس می‌کردم کدام مرحله خوب پیش رفت؟ چه کار متفاوتی می‌توانستم انجام دهم؟

آیا می‌توانستم ارائه‌ی خود را بهتر و دقیق‌تر آماده می‌کردم؟ آیا می‌توانستم برای برقراری ارتباط با مصاحبه‌کننده بیشتر تلاش می‌کردم؟ آیا آنقدر بر روی شایستگی‌های فنی خود تمرکز داشتم که به قیمت نشان ندادن مهارت‌های دیگر تمام شد؟ آیا سوالی وجود دارد که فکر می‌کنم می‌توانستم بهتر جواب دهم؟

به یاد داشته باشید که همیشه امکان رشد و پیشرفت وجود دارد. بنابراین، از هر گونه شکستی به منظور تمرکز کردن بر این زمینه‌ها استفاده کنید. 

یادگیری‌های خود را شناسایی کنید و یک برنامه‌ی توسعه‌ی فردی ایجاد نمایید

به بازخورد ناشی از رد شدن در گذشته، ارزیابی‌ها یا موارد شبیه به این فکر کنید. آیا مضامین تکراری وجود دارند؟ اولویت‌های توسعه‌ی شما چه باید باشند؟

فهرستی از نقاط ضعف و کارهایی که می‌توانید در این زمینه انجام دهید، تهیه کنید و از آن‌ها به عنوان راهکاری به منظور آماده‌سازی خود برای مصاحبه‌ی شغلی بعدی استفاده نمایید. این الزامات را به یک برنامه تبدیل کنید. 

چه کاری می‌توانید برای از بین بردن شکاف‌ها در عملکردتان انجام دهید؟ بسته به نوع مسئله، آموزش‌ها و مربیگری‌های غیررسمی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای توسعه و پیشرفت خود استفاده کنید. گاهی‌اوقات، نیز کافی است بر روی بهبود پاسخ‌های خود سخت کار کنید و از کسی بخواهید تا این سوال و جواب را با او تمرین کنید. 

فلسفی باشید

بازخورد همچنین می‌تواند به شما در درک این موضوع کمک کند که گاهی‌اوقات، رد شدن در شغل خارج از کنترل شماست. حتی ممکن است این اتفاق در نهایت به نفع شما نیز باشد. 

برخی از چیزها را نمی‌توان یک شبه تغییر داد – اگر مصاحبه‌کننده فردی با تجربه‌ی مدیریتی بیشتر (که شما ندارید) را ترجیح دهد یا به دنبال کسی باشد که زبان محلی را به خوبی صحبت می‌کند (و شما زبان محلی را بلد نیستید یا بر آن تسلط ندارید)، پس ارزش این را دارد که فلسفی باشید. 

نکته‌ی اصلی برنامه‌ی شما، تمرکز کردن بر مواردی است که به طور واقع‌گرایانه قادر به تغییرشان هستید. جذبه، نقش حیاتی را در مقدمات کاری موفقیت‌آمیز ایفا می‌کند. بنابراین، حتی اگر احساس می‌کنید که مصاحبه عالی پیش رفته است، این لزوماً بدان معنی نیست که شغل موردنظر در آن شرکت خاص برای شما عالی بوده است.

جستجوی خود را اصلاح کنید

گاهی‌اوقات، مصاحبه و/یا فرآیند بازخورد باعث می‌شود بفهمید که اگرچه رد شدن در شغل ناامیدکننده است اما آن شغل نیز مناسب شما نبوده است. به مشخصات کار نگاه کنید و از خود بپرسید که آیا واقعاً می‌توانید خود را هر روز در حال انجام آن کار تصور کنید. 

در صورتی که جنبه‌هایی از شغل وجود دارد که شما را هیجان‌زده نمی‌کند، احتمالاً مصاحبه‌کننده نیز متوجه‌ی این موضوع شده است. از تجربه‌ی خود به منظور کمک به اصلاح جستجوی شغلی خود در آینده استفاده کنید. آیا کلمات کلیدی را دنبال می‌کنید که هیچ تطابقی با آرزوهای شما ندارند؟

آیا شغل موردنظر با انتظارات شما کاملاً مطابقت نداشت؟ آیا این مصاحبه باعث شد که بفهمید این نوع شغل مناسب شما نیست؟ 

انعطاف‌پذیر باشید

در محیط کار امروزی که به سرعت در حال تغییر است و شرکت‌ها به سرعت خود را با فناوری‌های روز دنیا وفق می‌دهند، ایجاد یک ذهنیت قدرتمند و انعطاف‌پذیر برای موفقیت بلندمدت الزامی است. 

هر شکست را به عنوان چالشی برای رشد خودفهمی و توانایی مقابله با ناامیدی در نظر بگیرید. غلبه بر موانع در مسیر کاری، شانس شما به منظور به دست آوردن شغل مناسب را افزایش خواهد داد. 

بنابراین، مطمئن باشید که سازنده بمانید و هر کاری که از دستتان برمی‌آید برای یاد گرفتن از تجربیات گذشته‌ی خود انجام دهید. به این ترتیب، می‌توانید خود را برای فرصت‌های بعدی آماده کنید. 

به جستجوی شغلی خود ادامه دهید

داوطلبان اغلب هنگام انتظار برای جواب یک مصاحبه‌ی کاری، دست از جستو برای شل‌های دیگر می‌کشد؛ به خصوص اگر به نظرشان مصاحبه خیلی خوب پیش رفته باشد. در این دام نیفتید. دست کشیدن از جستجو پیش از آن که شغلی به شما پیشنهاد شود و شما آن را بپذیرید، هیچ‌گاه ایده‌ی خوبی نیست. 

به جستجوی شغلی خود ادامه دهید

تا وقتی که شغل موردنظر خود را پیدا نکرده‌اید، به جستجو ادامه دهید. یافتن گزینه‌های دیگر و دریافت پاسخ‌های مثبت از سوی مصاحبه‌کننده‌ها اغلب فضای رد شدن در شغل را تلطیف می‌کند. از سوی دیگر، ممکن است حتی شغل بهتری نیز پیدا کنید. 

در نتیجه، به درخواست دادن، برقراری ارتباط و همچنین کار کردن بر روی برنامه‌ی شغل بلندمدت خود ادامه دهید. در بهترین حالت، شما نامزد بهتری برای شغلی که درخواست داده‌اید، خواهید بود. در بدترین حالت، دیگر لازم نیست جستجوی شغلی خود را از مراحل ابتدایی شروع کنید. 

سخن نهایی

کنار آمدن با رد شدن در شغل آسان نیست. این یک نبرد دائمی است. با تمرکز بر قوی ماندن، یادآوری ویژگی‌های خوب، استراحت کردن، تعریف مجدد موفقیت و ارزیابی مجدد رفتارهای خود می‌توانید در این نبرد پیروز شوید و بر احساسات مرتبط با رد شدن در شغل غلبه کنید. 

در مجموع، رد شدن در شغل برای همه اتفاق می‌افتد. هیچ اشکالی هم ندارد. نکته‌ی مهم این است که از تجربیات گذشته‌ی خود درس بگیرید. به منظور موفقیت در دستیابی به اهداف بلندمدت و یافتن فرصت استخدام بهتر، لازم است که به خوبی با رد شدن در شغل کنار بیایید. در غیر این صورت، این مانعی بر سر راه استخدام‌های بعدی شما خواهد بود. 

لینک منبع: robertwaltersgroup.com