نقد و بررسی مزایا و معایب پردازنده M1 در سری جدید مک بوک

شما هم حتما با لپ‌تاپ‌های جدید اپل با پردازنده‌های جدید M1 کمی آشنایی دارید و یا حداقل اسم آن را شنده‌اید، در این مقاله ما شما را با مزایا پردازنده M1 و معایب این محصول جدید اپل آشنا می‌کنیم. 

پردازنده M1 اپل چیست؟

تراشه‌ی M1 اولین پردازنده‌‌ی ساخت شرکت اپل است که در حال حاضر در مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو و مک‌ مینی این شرکت به‌کار می‌رود و شما می‌توانید آن را از آمازون بخرید. یکی از مزایا پردازنده M1 بهره بردن آن از پردازنده‌ای است که دارای هشت هسته است، چهار‌تای آن برای کار‌های سنگین و چهار‌تای دیگر با مصرف ده برابر برق کمتر برای صرفه‌جویی در مصرف برق طراحی شده‌اند. این طراحی باعث می‌شود برای کار‌های روزمره لپ‌تاپ شما باتری کمتری مصرف کند و گرمای کمتری ایجاد کند و در کار‌های سنگین از هسته‌های قدرتمند خود استفاده کند. این پردازنده‌ها دارای هشت و یا هفت پردازنده گرافیکی نیز هستند، اما این پردازنده بی‌نقص نیست و ما در همین مقاله شما را با معایب پردازنده M1 نیز آشنا خواهیم کرد. 

تفاوت پردازنده‌های اینتل و M1 چیست؟ 

اگر شما در سال‌های گذشته از لپ‌تاپ‌ها یا کامپیوتر‌های اپل استفاده کرده باشید، می‌دانید که آن‌ها از پردازنده‌ی اینتل استفاده می‌کنند اما یکی از معایب پردازنده M1 استفاده از زبان نرم‌افزاری متفاوتی با اینتل است و به همین دلیل ممکن است اپلیکیشن‌هایی که در کامپیوتر فعلی خود استفاده می‌کنید را پشتیبانی نکند.

شرکت اپل می‌گوید همه‌ی اپلیکیشن‌های ساخت شرکت خود را پشتیبانی می‌کند ولی اپلیکیشن‌های شرکت‌های دیگر را به مرور زمان به لیست پشتیبانی خود اضافه ‌می‌کند، اما تا آن زمان شما می‌توانید از Rosetta 2 استفاده کنید. این برنامه به شما اجازه‌ی استفاده ار اپلیکیشن‌های قبلی خود را می‌دهد اما مشکلات خود را نیز دارد. برای مثال باگ‌های زیادی دارد و شما باید کرس‌های متعدد آن را تحمل کنید.

یکی از مزایا پردازنده M1 استفاده از تکنولوژی جدید برای دسترسی مموری یا RAM است که باعث می‌شود با سرعت بیشتر به همه‌چیز دسترسی داشه باشید. 

آیا پردازنده‌های جدید M1 امن هستند؟

لپ‌تاپ‌های جدید اپل از Touch ID بهره‌ می‌برند و نیازی به تراشه‌ی جدا مانند قدیم ندارند زیرا تمام آن قابلیت‌های روی پردازنده جدید M1 وجود دارند و سریع‌تر و امن‌تر از همیشه هستند، در حال حاضر Touch ID در مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر وجود دارد. 

عمر باتری  

نه تنها پردازنده‌های M1  قدرتمند هستند بلکه آ‌ن‌ها با استفاده از هسته‌هایی که توضیح دادیم بسیار کمتر از لپ‌تاپ‌های دیگر باتری مصرف می‌کنند. این یکی از مزایا پردازنده M1 نسبت به پردازنده‌های هم رده است. به گفته اپل، مک‌بوک ایر شش ساعت بیشتر عمر باتری از مدل قبلی خود دارد، یعنی در کل شانزده ساعت زمان استفاده، که به این معناست که شما می‌توانید یک روز کامل از لپ‌تاپ خود بدون شارژ کردن آن لذت ببرید که برای کسانی مناسب است که همیشه دسترسی به شارژر ندارند و در حال حرکت هستند.

مک‌بوک ایر با پردازنده‌ی M1

آیا مک‌بو‌ک‌های M1 از اپلیکیشن‌های ios پشتیبانی می‌کنند؟ 

بله، به گفته‌ی اپل شما می‌توانید اپ‌های ios را به لطف پردازنده‌ی M1 اجرا کنید، اما همه‌ی کسانی که از این قابلیت استفاده کردند می‌گویند که به دلیل نبودن قابلیت صفحه‌ی لمسی بر روی این لپ‌تاپ‌ها استفاده‌ از این اپلیکیشن‌ها بسیار سخت و گیج کننده است و تجربه‌ی جالبی نیست. این یکی دیگر از معایب پردازنده M1 و در کل لپ‌تاپ‌های اپل است، با این‌حال همین‌که این قابلیت در این لپ‌تاپ‌ها وجود دارد بهتر از نبودن آن است اما همه‌ی ما هنوز منتظر یک مک‌بوک با صفحه‌ی لمسی هستیم. 

 آیا برای استفاده از مک‌بوک M1 نیاز به دانگل دارید؟

بله، اگر شما مک‌بوک پرو خود را به شارژ وصل کنید، فقط 1 پورت usb خواهید داشت احتمالا یک پورت برای شما بسیار کم است و اگر شما بخواهید هارد درایو خود را وصل کنید پورت دیگری برای شما باقی نخواهد ماند و یا اگر بخواهید آیفون خود را با آن پورت شارژ کنید، پورت دیگری باقی نخواهد ماند و این یک مشکل بسیار بزرگ برای کسانی است که نمی‌خواهند همیشه یک دانگل همراه خود داشته باشند.  

آیا خرید مک‌بوک‌ M1 به‌صرفه است؟

به گفته‌‌ی اپل این پردازنده‌ها 3.5 برابر قوی‌تر از لپ‌تاپ‌های قبلی است، اما باید گفته شود که این مقایسه با ضعیف‌ترین لپ‌تاپ‌های قبلی است؛ یعنی مک‌بوک ایر با پردازنده i3 که تنها 2 هسته دارد؛ پس این مقایسه‌ی خیلی با معنی نیست اما با این حال لپ‌تاپ‌های جدید M1 قیمت بسیار کمتری دارند، بسیار قدرتمند هستند و از امکانات جدیدتر بهره می‌برند.

ادعاهای اپل همیشه بحث‌برانگیز هستند. به‌عنوان مثال، اپل برای معرفی این پردازنده‌ مدعی شد این پردازنده‌ها از 98% پردازنده‌های موجود در بازار قوی‌تر هستند اما این ادعا کاملا غلط است و فقط برای بازاریابی گفته شده است. 

کیبورد و ترک‌ پد

بعد از خرابی‌های مکرر و دردسرساز کیبورد Butterfly اپل کیبورد لپتاپ‌های خود را بار دیگر تغییر داد اینبار با نام Magic. این کیبورد با افزایش عمق حرکتی کلیدها از ۰٫۵ میلی‌متر به یک میلی‌متر کار با این کیبورد را بسیار راحت‌تر کرده و حس کار با کیبورد را ارتقا داده است. چینش و فاصله‌ی کلیدهای مک‌بوک پرو M1 هم بسیار رضایت‌بخش است و به‌سادگی می‌توان به تایپ با آن‌ها عادت کرد.

درست‌مانند نسل‌های ۴ و ۵، در نسل ششم نیز نوار OLED باریک تاچ‌بار به‌جای کلیدهای ردیفی Function انجام‌ وظیفه می‌کند که بسته به محیط اپلیکیشن، کلیدهای پویای متفاوتی را در اختیار کاربر می‌گذارد. خوشبختانه در مدل M1 دیگر کلید Esc به‌ صورت لمسی در دل تاچ‌بار نیست و اکنون در قالب کلید فیزیکی سمت چپ تاچ‌بار قرار دارد. کلید پاور یکپارچه با تاچ‌آیدی نیز چسبیده به تاچ‌بار نیست و از آن فاصله دارد تا یکی دیگر از معدود تفاوت‌های ظاهری مدل M1 با نسل‌های گذشته را رقم زده باشد.

در کل کیبورد این مدل از مدل‌های قبلی ارتقاء یافته و یکی از مزایا پردازنده M1 می‌باشد. 

ترک‌پد به‌‌ لطف موتور تپتیکی خود از لرزش برای شبیه‌سازی کلیک استفاده می‌کند؛ به‌طوری که فرایند کلیک روی تمام سطح آن یکسان می‌باشد و برخلاف لپ‌تاپ‌های دیگر، مثل همیشه اپل کلیدهای جدا در نیمه‌ی پایین یا بالای ترک‌پد برای انجام کلیک راست یا چپ قرار نداده است. سیستم Force Touch قابلیتی برای اجرای دستورهای خاصی، نظیر عقب یا جلو کشیدن فیلم در آیتونز و مرور کوتاه یک فایل در فایندر را نیز فراهم می‌کند.

صفحه نمایش مک‌بوک‌ M1 

اپل برای نمایشگر مک بوک ایر M1 پنل IPS با رزولوشن اصلی 2560 در 1600 و تراکم 227 پیکسل بر اینچ را در نظر گرفته است. لپ‌تاپ‌های اپل همیشه به نمایشگر‌های با کیفیت عالی معروف بوده‌اند. مک‌بوک ایر M1 نیز با حداکثر روشنایی 400 نیت در محیط داخل بسیار روشن است و در مقابل نور بازتاب زیادی ندارد و به کمک فناوری True Tone می‌تواند دمای رنگ‌ها را براساس نور محیطی تغییر دهد؛ البته True Tone دقت رنگ‌ها را کاهش می‌دهد، بنابراین افرادی که با ویرایش عکس یا ویدئو سروکار دارند، احتمالا این قابلیت را غیرفعال خواهند کرد.

در نهایت حالت Night Shift برای کاهش فشار وارد بر چشم از طریق فیلتر رنگ آبی، در منوی تنظیمات نمایشگر موجود است. نسب تصویر مک‌بوک پرو M1 نیز 16:10 است که برای کسانی که کار آن‌ها نیاز به صفحه نمایش بیشتر دارند بهتر است و از نسبت تصویر لپ‌تاپ‌های دیگر بسیار بهتر است.

اسپیکر‌‌های مک‌بوک M1

اسپیکرهای مک‌بوک پرو M1 همواره در دسته‌ی بهترین‌ها قرار دارند، مک‌بوک پرو جدید صدایی بسیار شفاف و قدرتمند ایجاد می‌کند و حتی در بالاترین حجم نیز، از کیفیت آن کاسته نمی‌شود، ضمن اینکه صدای خروجی دامنه‌ی دینامیکی بسیار گسترده‌ و بیس بسیار بالایی دارد.

اپل اسپیکرهای مک‌بوک پرو را در دو طرف لپ‌تاپ قرار داده و مدعی است که با اتصال مستقیم آن‌ها به باتری، اوج صدای آن را افزایش داده است تا بدین ترتیب کاربران حرفه‌ای بتوانند در هر موقعیتی به میکس صدا یا ویرایش ویدئو بپردازند.

اسپیکر‌‌های مک‌بوک یکی از مزایا پردازنده M1 آن است و جزء بهترین اسپیکر‌های لپ‌تاپ‌های هم‌رده خود است. 

میکروفون و وب‌کم مک‌بوک M1 

وب‌کم این لپ‌تاپ‌ها با رزولوشن hd یا 720p کیفیت خیلی مناسبی ندارد، اما قابل استفاده است و از مدل‌های قبلی اپل کمی بهتر است. اما میکروفون‌هایش با داشتن 3 میکروفون با کیفیت عالی برای استفاده برای ملاقات‌های کاری و یا صحبت با دوستان و خانواده عالی است، در کل وب‌کم‌ آن قابل قبول است و میکروفون‌های این لپ‌تاپ بسیار عالی‌ است.

تفاوت ظاهری مک‌بوک پرو و ایر 

سخن آخر

اپل با ساخت پردازنده خود به رقبای خود نشان داد که می‌توانند از پردازنده‌های اینتل جدا شوند و امکانات خود را بر روی آن پردازنده به‌کار ببرند. با این حال این پردازنده مشکلات خود را نیز دارد و اگر شما کار‌های حرفه‌ای بر روی کامپیوتر خود انجام می‌دهید و از نرم‌افزار‌های حرفه‌ای استفاده می‌کنید این محصول هنوز کامل نیست و مشکلاتی برای اجرای آن برنامه‌ها خواهد داشت. در کل محصولات جدید اپل با پردازنده‌های M1 نسبتا مقرون‌به‌صرفه هستند اما هنوز کامل نیستند. اگر از این مقاله لذت بردید آن‌ را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و برای خواندن مقاله‌های دیگر اینجا کلیک کنید. 

منابع:

forbes.com

macworld.co.uk

 

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024