هندوستان کشوری که پس از جمهوری خلق چین بیشترین جمعیت دنیا را در خود جای داده است و یکی از پهناورترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. کشوری که ادیان مختلفی در آن عبادت می‌شوند و از نظر فرهنگی، یکی از متنوع‌ترین کشورهای جهان است. اگرچه ما کشور هندوستان را بیشتر به خاطر بالیوود و هنر پیشه های معروفش می‌شناسیم، اما کشور هندوستان چیزهای دیگری هم دارد که شناخت آن‌ها می‌تواند مفید و جالب باشد. مثل چای هندی.

چای هندی با خواص گوناگون

 به خاطر شرایط اقلیمی این کشور و بارندگی‌های فراوانش، کشور هندوستان یکی از منابع اصلی تولید چای در جهان است. چای در کشور ما جزو یکی از نوشیدنی‌های محبوب محسوب می‌شود و کمتر آشپز خانه‌ای وجود دارد که حداقل یک یا دو پاکت چای در آن وجود نداشته‌ باشد.

چای هندی انواع مختلفی دارد که هر یک به شیوه‌ای متفاوت تهیه می‌شوند و اینکه هر کدام دارای خواص خاصی هستند. برای دوستداران چای قطعا تست‌ کردن مزه‌های مختلف چای کار لذت بخشی است. در این نوشته می‌خواهیم با انواع چای هندی و روش دم  کردن هر یک از آن‌ها آشنا بشویم. ابتدا انواع مختلف چای هندی را معرفی می‌کنیم و در انتها نیز شیوه دم‌ کردن آن‌ها را به شما آموزش می دهیم.

چای هندی آرامش بخش

چای ماسالا

چای ماسالا یک نوشیدنی محبوب است که از ترکیب گیاهان دارویی، دارچین، میخک و ادویه‌ها به دست می‌آید. برای تهیه این نوع از چای، گیاه مجاری که در ناحیه آسسام رشد می‌کند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چای ماسالا نوعی چای سیاه محسوب می‌شود. مصرف چای ماسالا برای جلوگیری از ایجاد التهاب در بدن و همچنین رفع خستگی بسیار مفید است. چای ماسالا بسیار معروف است و حتی در قهوه خانه‌ها و کنار بهترین قهوه‌ها سرو می‌شود.

دستورالعمل‌های مختلفی برای تهیه این نوع از چای وجود دارد که در عمده آن‌ها ترکیبات اصلی چای سیاه، شیر، شکر و ادویه است. استفاده ترکیبی از ادویه‌ها باعث شده این چای هندی یک نوشیدنی بسیار محبوب باشد. چای ماسالا یکی از بهترین چای‌های جهان است و حتما توصیه می‌کنیم برای یک بار هم که شده این چای را امتحان‌ کنید.

چای هندی طبیعی

چای کره‌ای و مزه ای متفاوت از چای هندی

شاید تعجب کنید اما در هندوستان با استفاده از گیاه گاومیش نوعی چای تهیه می‌شود که به چای کره‌ای معروف است. برای تهیه این چای از کره گاومیش، برگ چای و نمک استفاده می‌شود. چای کره‌ای نه تنها در کشور هندوستان بلکه در بخش‌هایی از نپال و بوتان نیز استفاده می‌شود. این چای هندی در منطقه تبت با نام پو چا شناخته می‌شود و عمده دلیل محبوبیت آن به خاطر مزه شور آن است.

این چای از آنجا که سرشار از کره است، حاوی مقادیر زیادی از کالری است، به همین دلیل نوشیدن آن برای کسانی که در ارتفاعات بالا زندگی می‌کنند مفید است. همچنین می‌تواند از ایجاد خشکی و ترک در پوست لب نیز جلوگیری ‌کند.

چای هندی خوشمزه

چای سبز

این نوع از چای نیز به خاطر مزایای بی شماری که برای سلامتی دارد در کشور چین به صورت گسترده استفاده می‌شود. از جمله مزایای چای سبز می‌توان به کاهش وزن، سم زدایی بدن و کنترل گلیسمیک اشاره‌ کرد.

چای سیاه

چای هندی سیاه دارای رایحه‌ای قوی است و در تمامی مزارع چای کشور هندوستان کشت می‌شود. برای تهیه چای سیاه از برگ‌های بزرگ گیاه آسامیس (گیاهی که در منطقه آسامی هند رشد می‌کند) استفاده می‌شود.

قهوه خانه و چای هندی

بیشتر بخوانید: خرید چای تف | خواص چای تف و تاثیر آن بر لاغری را بشناسید

چای آسامی و خوش رنگ ترین چای هندی

چای آسامی به شمال شرقی کشور هندوستان مربوط می‌شود. در این منطقه جنگل‌های انبوهی وجود دارد و حیاط وحش این منطقه بسیار غنی است. چای این منطقه در نواحی با ارتفاع کم و در خاک رس رشد می‌کند.

منطقه آسام بزرگترین منطقه تولید چای هندی است و همچنین بزرگترین مرکز تحقیقاتی چای کشور هندوستان در این منطقه قرار دارد‌. اولین شرکت تهیه و توزیع چای هندی در سال ۱۸۳۷ و در منطقه آسام تاسیس‌ شد.

چای آسامی رنگ روشنی دارد و بسیار قوی است و نوشیدن آن به همراه شکر یا شیر بسیار لذت بخش است. چای آسامی نوعی چای سیاه محسوب می‌شود.

مشخص ‌شده که چای آسامی هم برای آرامش ذهن مفید است و هم می‌تواند از برخی سرطان‌های خاص مانند سرطان ریه جلوگیری کند.

چای هندی خوش طعم

چای دارجیلینگ

دارجیلینگ یک ناحیه مرطوب و خنک در دامنه کوه‌های هیمالیا و در ارتفاع ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ متری از سطح دریا است. چایی که در این ناحیه تهیه می‌شود یکی از بهترین چای‌های تولید شده در کل دنیا است. چای دارجیلینگ رنگ کهربایی یا طلایی دارد.

 این چای دارای رایحه معطر میوه‌ای است. این چای هندی به قدری خوب است که دیگر نیازی به افزودن شکر، شیر یا افزودنی‌های دیگر ندارد. مزارع چای دارجیلینگ هر سال، سه بار برداشت می‌کنند که هر برداشت دارای رنگ و عطر متفاوتی است.

برداشت اول دارای رنگ روشن و عطر زیاد است. برداشت دوم عطر کمتری نسبت به برداشت اول دارد و در برداشت سوم کیفیت چای پایین می‌آید. در هنگام خرید این چای هندی، روی بسته‌ بندی آن درج می‌شود که این چای مربوط به کدام برداشت است. برداشت اول قیمت بیشتر و چای برداشت سوم قیمت کمتری دارد.

چای دارجیلینگ برای سلامت بدن نیز مفید است. از جمله فواید این چای برای سلامت بدن می‌توان به جلوگیری از چاقی و همچنین جلوگیری از زخم معده اشاره ‌کرد.

چای نیلجیری یکی از برترین چای هندی

این چای هندی در ناحیه‌ای کشت می‌شود که ارتفاع آن بیشتر از نواحی‌ای است که چای دارجیلینگ در آن کشت می‌شود. این چای در نواحی جنوبی هند و در کوه‌های آبی یا نیلجیری کشت می‌شود که ارتفاع این نواحی بین هزار تا ۲۵۰۰ متر است.

چای هندی خوش رنگ

برای نخستین بار در سال ۱۸۵۰ در این ناحیه و توسط اروپاییان، چای کشت شد. همچنین چای سبز کشت‌ شده در این ناحیه نیز شهرت بسیار زیادی دارد. چای نیلجیری دارای رایحه‌ای لطیف و آرامش بخش است. چای نیلجیری زرد یا طلایی رنگ است و بسیار خوشبو و معطر است.

این چای هندی دارای مزایای بی‌نظیر برای سلامت بدن نیز است. از جمله مزایای این چای برای سلامت بدن، کاهش وزن، مبارزه با بیماری دیابت و افزایش سلامت دهان است که به این معنا است که نیاز شما به دندانپزشک به حداقل می رسد.

بیشتر بخوانید: خواص بابونه و مزایای شگفت انگیز چای و روغن آن

نحوه دم‌ کردن چای ماسالا

ترکیبات

 دو فنجان شیر – دو فنجان آب – دو قاشق غذاخوری شکر – دو قاشق غذاخوری برگ چای سیاه (ترجیحا برگ چای آسام) – ۴ عدد میخک کامل – ۲ دانه فلفل خرد شده – یک چوب دارچین – یک تکه زنجبیل یک و نیم اینچی به صورت تکه تکه‌ شده

روش دم‌ کردن

 ابتدا تمام ترکیبات ذکر شده را با یکدیگر مخلوط کنید. در یک ماهی تابه متوسط شیر، آب و ادویه‌ها را با یکدیگر ترکیب ‌کنید. روی حرارت متوسط و به مدت زمان ده دقیقه این ترکیب را بجوشانید و هر از چند گاهی آن را هم بزنید. حالا شکر و برگ چای را به آن اضافه کنید. هم بزنید و مجددا برای پنج دقیقه بجوشانید. چای ماسالا آماده شده ‌است. آن را درون یک لیوان بریزید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

چای هندی متنوع

به جز چای ماسالا که روش دم‌ کردن آن متفاوت است روش دم‌کردن چای‌های دیگر یکسان است (زیرا از ترکیبات مختلفی مثل شیر در آن استفاده می‌شود). به یاد داشته ‌باشید که برای دم ‌کردن انواع چای نباید چای خشک را به آب در حال جوش اضافه‌ کرد بلکه باید آب را به جوش آورد، سپس زیر آن را خاموش‌ کرد، چند لحظه صبر و سپس چای را به آن اضافه‌ کرد.

 برای چای سبز و سیاه و دیگر چای‌های معرفی‌ شده در این مطلب باید از این روش برای دم ‌کردن چای استفاده کرد. پس از چند دقیقه که چای خشک درون آب جوش قرار گرفت و رنگ و عطر چای به خود گرفت، می‌توان آن را درون لیوان ریخت و از نوشیدن آن لذت‌ برد. برای طعم‌ دار کردن چای نیز می‌توان از افزودنی‌های مختلفی مانند شکر، لیمو و عسل استفاده ‌کرد. به یاد داشته‌ باشید که چای خوب آن نوع چای است که پس از دم ‌کردن (به شیوه صحیح)، چه چای سبز باشد و چه چای سیاه، دارای رنگی شفاف باشد و هیچ نوع کِدِری و ناصافی در آن مشاهده نشود.

چای هندی اصیل

البته توصیه ما این است که فرد در زمانی که احساس خستگی می‌کند، به جای استفاده از نوشیدنی‌های حاوی کافئین از دمنوش‌های گیاهی استفاده‌ کند. دمنوش‌های گیاهی حاوی کافئین نیستند. برای تهیه آن هم کافی است آب را بجوشانید و سپس به آن داروهای گیاهی و ادویه اضافه کنید و چند دقیقه صبر کنید تا با یکدیگر مخلوط شوند.

 سپس آن را سرو کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید. اگرچه امروزه این دم‌نوش‌های گیاهی به صورت آماده و بسته‌ بندی شده در دسترس هستند اما هیچ‌ چیز به اندازه یک دم نوش گیاهی تازه، لذت بخش و گوارا نیست. این دمنوش‌ های گیاهی برای سلامت بدن نیز مفید هستند و از جمله مزایای آن‌ها برای سلامت بدن می‌توان به کاهش وزن و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز اشاره‌ کرد.

منابع:

thebetterindia

thespruceeats

tarladalal

walkthroughindia