کروم یک مرورگر سریع و فوق‌العاده است که به دلیل طراحی منحصر به فرد و همچنین داشتن ویژگی‌های اساسی شهرت دارد. قدرت واقعی مرورگر کروم، کتابخانه‌ی عظیم افزونه‌هایی است که عملکردها و توانایی‌های نامحدودی را به آن می‌دهد. در حقیقت، فروشگاه وب کروم دارای افزونه‌های بسیار زیادی است که به سختی می‌توان متوجه شد کدام یک از آن‌ها تفاوتی در مرورگر شما ایجاد خواهند کرد. به همین دلیل است که در این مقاله از مالتینا بلاگ، برخی از افزونه های مهم کروم را معرفی خواهیم کرد.

این‌ها افزونه‌هایی است که ما بر روی مرورگر خود نصب کرده‌ایم. حتماً با امتحان کردن آن، تجربه‌ی آنلاین خود را متحول کنید!

۱- افزونه مدیریت رمز LastPass

رمزهای عبور خود را در یک مکان نگه‌داری کنید تا به صورت خودکار  وارد حساب‌های کاربری خود شوید! مشخصی است که استفاده از رمزهای عبور امن، بخش مهمی از حفظ امنیت آنلاین محسوب می‌شود اما زمانی که به خاطر سپردن رمز عبوری مانند gLR6@z!kklEc بسیار سخت است، استفاده از رمز عبور ۱۲۳۴۵۶ وسوسه‌کننده می‌شود. 

LastPass

LastPass یکی از افزونه های مهم کروم به شمار می‌رود که این مشکل را با ایجاد یک رمز عبور قوی برای هر سایت، ذخیره‌ی آن به صورت محلی و رمزنگاری شده و پر کردن فرم‌های وب و لاگین‌ها حل می‌کند. فقط کافی است یک رمز عبور قوی را به خاطر بسپارید و اجازه دهید که افزونه‌ی LastPass باقی کارها را انجام دهد. برخلاف سایر نرم افزار های مدیریت رمز عبور، هیچ نیازی به افزودن تمامی رمزهای عبور یا نام‌های کاربری به پایگاه داده پیش از استفاده از آن‌ها نیست. 

تنها افزونه‌ی LastPass را نصب کنید و هر وقت که وارد یک حساب کاربری آنلاین می‌شوید، از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید آن را ذخیره کنید. این کار به شدت ساده و راحت است. 

۲- افزونه Evernote Web Clipper

صفحات وب، پیام‌ها و بوک مارک‌ها را ذخیره کنید و بعداً بخوانید. در صورتی که در مورد یک پروژه در حال تحقیق هستید یا فقط حواستان به خاطر مقالات جالب در حین کار پرت می‌شود، افزونه‌ی Evernote Web Clipper می‌تواند به شما کمک کند. 

زمانی که چیز جالبی برای خواندن پیدا می‌کنید، بر روی آیکون فیل کلیک کنید و افزونه Evernote Web Clipper برای شما امکان ذخیره‌ی کل مقاله، نسخه‌ی ساده شده بدون هیچ‌گونه عکس، کل صفحه، عکس از صفحه یا تنها بوک مارک را فراهم می‌کند. می‌توانید انتخاب کنید که کدام دفترچه باید ذخیره شود و اگر بخواهید می‌توانید تگ و یادداشت به آن اضافه کنید. اگرچه این کاملاً اختیاری است. به طور پیش‌فرض، Evernote Web Clipper یکی از افزونه های مهم کروم است که آخرین تنظیمات مورد استفاده‌ی شما را انتخاب می‌کند. 

Evernote Web Clipper همچنین منوی زمینه را ادغام می‌کند و باعث می‌شود شما تنها با یک راست کلیک، صفحه‌ی موردنظر خود را ذخیره کنید. به علاوه، کلیدهای میانبر سفارشی شده نیز برای کاربران در نظر گرفته شده است. زمانی که وقت اضافی پیدا کردید، وارد حساب کاربری خود در Evernote.com شوید یا از اپلیکیشن وب آن استفاده نمایید تا بتوانید هر آنچه که ذخیره کرده‌اید را بخوانید. 

۳- افزونه Save a Pocket

آیا به Evernote علاقمند نیستید؟ پس یکی از افزونه های مهم کروم به نام Save a Pocket یک گزینه‌ی عالی است. افزونه‌ی Save a Pocket بسیار شبیه به Evernote web Clipper عمل می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که هر آنچه که دوست دارید را ذخیره کنید. 

امکان ذخیره‌ی صفحات وب، عکس، لینک، فایل و غیره با استفاده از افزونه‌ی Save a Pocket وجود دارد. این افزونه تمام موارد ذخیره شده را به صورت خودکار در تمام دستگاه‌ها همگام‌سازی می‌کند. این یک سیستم عالی برای جستجوی وب به شمار می‌رود. 

خواه این که صفحات وب یا لینک‌هایی را به گوشی موبایل، لپ‌تاپ و کامپیوتر خود اضافه می‌کنید، آن‌ها بلافاصله برای مرور موارد دیگر در دسترس قرار می‌یگرند. زمانی که چیزی را در Pocket ذخیره می‌کنید، افزونه سایر محتواهایی که ممکن است شما بدان علاقمند باشید را نیز پیشنهاد می‌دهد.

۴- افزونه ساعت FoxClocks

یک ساعت جهانی کاملاً شخصی‌سازی شده در نوار وضعیت مرورگر خود دریافت کنید. FoxClocks یک ایده‌ی ساده و در عین حال، به خوبی پیاده‌سازی شده است. این یکی از افزونه های مهم کروم است که ساعت کشورهای مختلف را در پایین مرورگر نشان می‌دهد و شما را از زحمت نگاه کردن به همان اطلاعات در گوگل رها می‌کند. 

این افزونه به گونه‌ای طراحی شده است که اجازه نمی‌دهید هی‌گونه قرار ملاقات یا ضرب‌العجل مهمی را در طول روز از دست بدهید. علاوه بر این، قالب زمانی دلخواه خود را نیز می‌توانید انتخاب کنید. یک منتطقه‌ی زمانی را انتخاب کنید یا شهر موردنظر خود را برای افزودن با نوار وضعیت کروم جستجو نمایید. اگر این کار به نظرتان سخت می‌‌رسد، موقعیت‌های مکانی مختلفی در این افزونه در دسترس هستند که با کلیک کردن بر روی دکمه‌ی کنار نوار آدرس کروم قابل مشاهده می‌باشند. 

۵- افزونه The Great Suspender

زبانه‌هایی که بکار نمی‌روند را از طریق افزونه‌ی The Great Suspender به حالت تعلیق درآورید تا فضای حافظه‌ی دستگاه شما خالی و عملکرد آن بهبود یابد. مرورگر کروم به دلیل پر کردن حافظه شهرت دارد به طوری که با باز بودن چندین زبانه، ممکن است دستگاه شما از کار بایستد. 

The Great Suspender

افزونه‌ی The Great Suspender این مشکل را با به حالت تعلیق درآوردن زبانه‌هایی که در حال حاضر استفاده نمی‌کنید، برطرف می‌سازد. این افزونه بسیار هوشمند است. شما می‌توانید برخی از URLها و دامنه‌هایی که نمی‌خواهید تعلیق شوند (مانند سرویس‌های ارائه‌دهنده‌ی ایمیل) را در لیست سفید قرار دهید.

به علاوه، می توانید از تعلیق زبانه‌هایی که در حال حاضر در حال پخش ویدیو یا عکس هستند، جلوگیری کنید. به این ترتیب، اطلاعاتی که وارد کرده‌اید، از بین نخواهند رفت. اگر شما هم نمی‌خواهید دست از مرورگر کروم بردارید اما اشغال فضای حافظه‌ی آن مشکل‌ساز شده است، این افزونه یک مرورگر عالی به شمار می‌رود. 

۶- افزونه Tab Wrangler

Tab Wrangler یکی دیگر از افزونه های مهم کروم است که زبانه‌های غیرفعال را به صورت خودکار پس از گذشت زمان معینی می‌بندد. اگر شما هم هنگام جستجوی یک موضوع، تعداد زیادی زبانه باز می‌کنید، افزونه‌ی Tab Wrangler می‌تواند گزینه‌ی عالی باشد. 

Tab Wrangler یک گام از افزونه‌ی The Great Suspender نیز بهتر است. این افزونه، زبانه هایی که برای مدت زمان معینی استفاده نگرده‌اید را می‌بندد. اما نگران نباشید. تمامی زبانه‌های بسته شده در حافظه‌ی Tab Wrangler می‌ماند به طوری که می‌توانید تنها با یک کلیک مجدداً آن‌ها را باز کنید. 

به علاوه، زبانه‌هایی که می‌خواهید در هر حالتی باز بمانند را می‌توانید پین کنید تا امکان بسته شدن آن‌ها توسط Tab Wrangler فراهم نشود. این افزونه گزینه‌ی ایده‌آلی برای معتادان به زبانه است. اما هنگام استفاده از آن به خاطر داشته باشید که وضعیت صفحه را ذخیره نمی‌کند. بنابراین، اگر در حال انجام کاری در حالت وب بوده‌اید، اطلاعات آن با بسته شدن زبانه از بین خواهند رفت. 

۷- افزونه اسکرین شات Full Page Screen Capture

با استفاده از افزونه‌ی Full Page Screen Capture، از کل صفحه‌ی نمایش تنها با یک کلیک عکس بگیرید و آن را به فرمت JPEG دانلود کنید. 

Firefox Quantum شامل یک ابزار تعبیه شده برای عکس گرفتن از کل صفحه است و Full Page Screen Capture می‌تواند همین مورد را به مرورگر کروم اضافه کند. Full Page Screen Capture یکی از افزونه های مهم کروم است که نصب آن نیاز به مجوزهای خاصی ندارد. فقط آن را نصب کنید و با کلیک بر روی آیکون آن در مرورگر یا فشار دادن همزمان دکمه‌های Alt+shift+P می‌توانید از کل صفحه نمایش عکس بگیرید. توصیه می‌شود که زمان عکس گرفتن، موس خود را حرکت ندهید. 

با پایان فرآیند عکس گرفتن، عکس گرفته شده در پنجره‌ی جدیدی باز می‌شود و آماده‌ی دانلود است. Full Page Screen Capture یک ابزار پرکاربرد به منظور ذخیره‌های صفحات وبی است که می‌خواهید آن‌ها را به صورت آفلاین مطالعه کنید. زمانی که یک صفحه آنقدر بزرگ است که نمی‌توان یک دفعه از آن عکس گرفت، افزونه Full Page Screen Capture به شما هشدار می‌دهد و آن صفحه را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم می‌کند.

۸- افزونه Pushbullet

Pushbullet یکی دیگر از افزونه های مهم کروم است که پیام‌ها را ارسال و دریافت می‌کند و اعلان تماس را در مرورگر به نمایش می‌گذارد. 

آیا گوشی موبایل موجب حواس‌پرتی شما در حین کار یا مطالعه می‌شود؟ افزونه‌ی Pushbullet تمامی سرویس‌های چت شما از قبیل واتساپ، کیک، فیسبوک مسنجر و حتی پیامک‌ها را در مرورگر قرار می‌دهد. 

به شما هنگام دریافت پیام یا تماسی، اعلان داده می‌شود و با رد تماس از دسکتاپ، آن‌ها از روی گوشی نیز پاک می‌شوند. به هر حال اگر پشت میز خود نشسته‌اید و چرا از صفحه کلید و موس خود بیشترین استفاده را نمی‌کنید؟ ارسال پیام از طریق کامپیوتر بسیار ساده‌تر از استفاده از صفحه لمسی است. امکان به اشتراک‌گذاری لینک‌ها نیز به راحتی وجود دارد. 

۹- افزونه Stylish

به کمک افزونه‌ی Stylish می‌توانید به صفحات وب غیرجذاب، ظاهر جدیدی بدهید و از طرح‌های رنگی سفارشی استفاده کنید. برخی از صفحات وب به شدت مفید هستند اما ظاهر چندان جذابی ندارند. به همین دلیل است که  یکی Stylish از افزونه های مهم کروم به حساب می‌آید. 

Stylish

این افزونه‌ی پرکاربرد کروم به شما اجازه می‌دهد تا ظاهر جدیدی به صفحات وب خود بدهید تا از نظر بصری قابل تحمل‌تر شوند. در صورتی که خواندن یک متن مشکی رنگ با پس‌زمینه‌ی سفید موجب سردرد شما می‌شود، حتماً تم‌های طراحی شده برای سایت‌هایی نظیر فیسبوک، ردیت و گوگل خوشتان را دوتست خواهید داشت. 

همچنین، تم‌هایی برای بزرگ‌ترین سایت‌های میزبان ویدیویی از قبیل یوتیوب، ویمیو و غیره وجود دارند که تجربه‌ی لذت‌بخشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. شما می‌توانید تم‌های نصب شده را ویرایش کنید و تم خلاقانه‌ی خود را با استفاده از ویرایشگر Stylish CSS درست نمایید.  

۱۰- افزونه Adblock Plus

یکی دیگر از افزونه های مهم کروم، Adblock Plus است. افزونه‌ی Adblock Plus به منظور بهبود سرعت و حریم خصوصی، تبلیغات و کوکی‌ها را مسدود می‌کند. 

شاید نادیده گرفتن بزرگ‌ترین مسدودکننده‌ی تبلیغات و کوکی‌ها برای کروم چندان راحت نباشد. نصب Adblock Plus بسیار ساده و سریع است و مزایای آن بلافاصله قابل مشاهده هستند. برای مشاهده‌ی نحوه‌ی کار این افزونه کافی است مرورگر خود را به سمت یک سایت سنگین تبلیغاتی هدایت کنید. آیکون Adblock Plus تعداد تبلیغات و کوکی‌هایی که مسدود می‌کند را نشان می‌دهد. به این ترتیب، به راحتی می‌توانید افزایش سرعت بارگذاری صفحات مختلف را احساس کنید. 

نکته‌ی برجسته‌ی دیگر در مورد این افزونه‌ی کروم، قابلیت تنظیم فوق‌العاده‌ی آن است. این افزونه دارای ابزارهایی به منظور جلوگیری از عملکرد افزونه در سایت‌های خاص، اجتناب از ایجاد مشکل یا استفاده از مجموعه‌ی کاملاً جدیدی از قوانین مسدودکننده‌ی تبلیغات است. اکثر سایت‌ها به تبلیغات متکی هستند. بنابراین، شاید بخواهید مسدودکننده تبلیغات را در برخی از سایت‌های مورد علاقه‌تان غیرفعال کنید. 

۱۱- افزونه Bitwarden

یکی دیگر از افزونه های مهم کروم به منظور مدیریت رمزهای عبور، Bitwarden است. اگر به دنبال یک افزونه مدیریت رمزهای عبور رایگان می‌گردید، Bitwarden بهترین گزینه است. این افزونه تمامی اطلاعات ورود به حساب‌های کاربری را به صورت رمزگذاری شده ذخیره می‌کند. 

تمامی داده‌ها با رمزگذاری بیت AES-256، هشتینگ و PBKDF2 SHA-256 امن می‌شوند. اگر تاکنون از یک ابزار مدیریت رمزهای عبور استفاده نکرده‌اید، شدیداً توصیه می‌شود که این کار را انجام دهید. استفاده از افزونه‌ی Bitwarden می‌تواند گزینه‌ی ایده‌آلی برای شما باشد. 

۱۲- افزونه Ghostery

Ghostery یک از افزونه های مهم کروم به منظور مسدود کردن تبلیغات به حساب می‌آید. به زبان ساده، این افزونه می‌تواند تبلیغات را مسدود کند، ردیاب‌ها متوقف سازد و سرعت بارگذاری وبسایت‌ها را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. 

Ghostery

ابزار ضد ردیابی پیشرفته‌ی تعبیه شده در این افزونه نیز به منظور حفاظت از حریم خصوصی، تمام اطلاعات را به صورت ناشناس تبدیل می‌کند. 

سخن پایانی

گوگل کروم بدون شک محبوب‌ترین مرورگر وب جهان به شمار می‌رود. همانطور که گفته شد، یکی از نقاط قوت مرورگر کروم، امکان اضافه کردن افزونه‌های مختلف است. هزاران افزونه کروم توسعه یافته‌اند. با این وجود، انتخاب افزونه درستی که سرعت بارگذاری وبسایت‌ها را پایین نیاورد، می‌تواند دشوار باشد. در این مقاله، ۱۲ مورد از افزونه های مهم کروم که در سراسر جهان بسیار پرکاربرد هستند را معرفی کرده‌ایم. استفاده از تمامی این افزونه‌ها کاملاً رایگان است و سازگار با نسخه‌های ویندوز، مک و لینوکس می‌باشند.

لینک منبع: techradar.com