با گسترده‌تر شدن شبکه‌های اجتماعی، کلمه‌های جدیدی هم وارد دایره واژگان ما می‌شوند که شاید معنی همه آن ها برای مان واضح نباشند. یکی از این کلمات جالب که اتفاقا نقل دهان خیلی ها هم شده است، لغت کراش یا کراش داشتن است.

از این لغت چه می دانید؟ آیا ریشه و معنی آن در زبان انگلیسی را می‌شناسید؟ می‌دانید که در فرهنگ مادر این لغت در چه مواردی استفاده می‌شود و یا خود شما کجا یا چطور باید از آن استفاده کنید؟

شاید ندانید اما همه ما کراش‌هایی در طول زندگی‌مان داشتیم و داریم که شاید به درستی آن‌ها را درک نکرده باشیم و یا جدی نگرفته باشیم اما با مطالعه این مقاله حتما متعجب می‌شوید که در خصوص بعضی از این علاقه مندی‌ها تنها نبوده‌ایم و عده زیاد دیگری هم مانند ما در برهه‌ای از زندگی‌شان نوعی علاقه مشابه آن را تجربه کرده‌اند.

امروز می‌خواهیم با مفهوم کراش و انواع آن آشنا شویم. در ادامه این مقاله از مالتینا بلاگ ما را دنبال کنید.

کراش ( Crush ) در انگلیسی به معنی خرد شدن یا له شدن است اما اشتباه نکنید. در اینجا منظور ما  اصطلاح Crush on someone است که به علاقه داشتن به کسی اشاره دارد

کراش عموما به نوعی علاقه به جنس مخالف اشاره دارد که معمولا این علاقه ابزار نمی‌شود و حتی در بیشتر موارد یک طرفه است.

هر چند در زبان فارسی کراش داشتن معنی نسبتا متفاوتی دارد و به علاقه‌ای گفته می‌شود که قبل از دوستی بین دختر و پسر شکل می‌گیرد. می‌توان گفت که اگر هر کدام از علائم زیر را داشته باشید، به معنی این است که شما به فرد مورد نظر کراش دارید.

نشانه‌های کراش داشتن

  • به او علاقه مند هستید اما به خاطر ترس از دست دادن او، این علاقه را مخفی می‌کنید.
  • به او علاقه دارید اما آن فرد در رابطه با فرد دیگری است.
  • به او علاقه دارید اما به خاطر تفاوت سنی این علاقه را پنهان می‌کنید.
  • به او علاقه دارید اما می‌دانید که این علاقه یک طرفه است.
کراش داشتن

کراش داشتن

۱۸ تا از انواع کراش داشتن که هر زنی در طول زندگی تجربه می‌کند

تا اینجا با مفهوم کراش داشتن آشنا شدید اما نکته جالب اینجاست که کراش انواع مختلفی دارد. هر کس ممکن است تمام این موارد یا چند مورد از آن را تجربه کرده باشد.

حداقل ۱۲ تا از انواع کراش وجود دارد که هر دختری احتمالا مشابه آن را در زندگی‌اش تجربه کرده است. برخی از آن ها عبارتند از

۱-کراش داشتن دوران کودکی

کراش کودکی به احتمال زیاد اولین کراش‌تان است و ممکن است هرگز او را فراموش نکنید. کراش دوران کودکی می‌تواند آشنای خانوادگی‌تان باشد یا فردی که آن را در همسایگی‌تان یا بین اقوام می‌بینید. حتی بچه‌ای از مهد کودک که رفتار حامیانه‌ای در برخورد با شما داشته است.

این فرد حتی می‌تواند کسی باشد که هیچوقت و را از نزدیک ندیده باشید مانند یک کاراکتر از یک رمان یا یک بازیگر یا خواننده. اولین کراش معمولا تا مدت‌ها در خاطرتان می‌ماند و هرگز او را فراموش نمی‌کنید.

بیشتر بخوانید: از ۵ زبان عشق چه می‌دانید؟ خلاصه کتاب

۲-سلبریتی کراش

مردی که پوستر آن را ۵ سال در اتاق خوابتان چسبانده‌اید یا کسی که در اینترنت او را دنبال می‌کنید، احتمالا سلبریتی کراش شماست.

ماجرا وقتی جالب می‌شود که در فضای مجازی شاهد تهدیدات عجیب و غریب از طرف دوستداران سلبریتی‌ها برای همسران و نامزدهای ان‌ها هستیم. با این اوصاف خیلی خوشحالم که در ۱۳ سالگی من هنوز اینترنت وجود نداشت!

۳-کراش محل کار

مردی که احتمالا هرگز ارتباط عاطفی با او نخواهید داشت اما شما ۹ ساعت از روز و در هر ۵ روز هفته کنار او کار می‌کنید و کم کم احساس متفاوتی به او خواهید داشت، احتمالا کراش محل کار شماست. بعد از مدتی که در یک محیط کار می‌کنید و زمان‌تان را در آنجا سپری می‌کنید، همه همکاران‌تان چه زن و چه مرد علاقه متفاوتی در شما ایجاد می‌کنند. هر چند به نسبت روحیات و شرایط‌تان این حس به یک مرد به خصوص می‌تواند قوی‌تر باشد و به یک کراش تبدیل شود.

۴-کراشی که تایپ شما نیست

مردی که هرگز تصورش را نمی‌کردید که عاشق او شوید اما شما به شیوه‌ای عجیب و غیر قابل گریز، درگیر او هستید. مثلا شما همشه افراد مو مشکی را ترجیح می‌دهید اما این بار عاشق یک مرد بور شده‌اید. یا اینکه از مردهای آرام خوشتان می‌آید اما کراش‌تان یک فرد جسور و جنگنده است. به طوری که به نظر می‌رسد او کاملا نقطه مقابل خواسته‌های شما و حتی روحیات شما است. این چیزی است که شما را متعجب می‌کند و باعث می‌شود که به احساس‌تان شک کنید و یا حتی از نزدیک شدن به فرد مورد نظر بترسید.

۵-کراش داشتن در توییتر

مردی که هرگز ملاقات نکرده‌اید اما دوست شما او را فالو می‌کند و او ازنظرتان خیلی جذاب است و افکار خاصی دارد که شما را جذب می‌کند. احتمال کراش داشتن به فردی که فقط چند خط از نوشته‌های او را خوانده‌اید، شما را می‌ترساند و شب قبل از خواب خودتان را در حالی پیدا می‌کنید که در گوگل به دنبال یک راه برای فرار کردن از این کراش هستید.

۶-کراش نفرت انگیز

برای شما هم سوال است که چه طور می‌توان همزمان هم یک نفر را دوست داشت و هم از او متنفر بود؟ شاید شاهد این نوع کشش بین یک زن و مرد بوده‌اید یا حتی خودتان آن را تجربه کرده‌اید. این همان کراش نفرت انگیز است. مردی که نمی‌توانید حتی برای ۵ دقیقه بدون دعوا و درگیری با او در یک اتاق باشید اما به طرز عجیب و غیر قابل باوری گاهی به او فکر می‌کنید و از ۴ دقیقه‌ای که پیش از دعوا کنار او می‌بودید، لذت می‌برید. این کراش حتما ذهن شما را درگیر می‌کند و شما را می‌ترساند. حتی شاید دیگران را هم از این همه تنش بیهوده کلافه کند. اما چه می‌توان گفت. او کراش شماست.

کراش داشتن

کراش داشتن

۷-کراش غیر منتظره سال های دور

کسی که در تیم فوتبال دبیرستان نبود و هرگز تصور نمی‌کردید که روزی به او فکر کنید اما ۵ سال بعد ناگهان خودتان را در حالی پیدا می‌کنید که در حال پیدا کرده بهترین لباس‌ها و بهترین آرایش هستید تا بتوانید در یک ساعتی که با او در یک مهمانی حاضر می‌شوید، نظرش را جلب کنید.

کسی که در یک برهه زمانی هیچ علاقه‌ای به او نداشتید اما چند سال بعد با وجود تغییراتی که هر دو شما کرده‌اید، حالا این فرد برای‌تان جالب شده است و حس به خصوصی به او دارید. احتمالا شما این علاقه را پنهان می‌کنید چرا که نمی‌توانید این تناقض را به او یا حتی به خودتان توضیح دهید.

کراش داشتن

۸- کراش خیلی پیر یا خیلی جوان

ما زن‌ها معمولا حساسیت زیادی به سن داریم. کافی است یک نفر بیش از اندازه سنش از ما بیشتر باشد تا تمام تلاشی که برای جلب توجه‌مان می‌کند، جور دیگری برای‌مان تعبیر شود. یا از جهت دیگر چند سالی از ما کوچک‌تر باشد تا مانند فرزند پسری نداشته خودمان با او رفتار کنیم. اما اگر روزی درگیر علاقه به یکی از همین کیس‌ها شدید، چه؟ این علاقه هم احتمالا مانند خیلی دیگر از انواع کراش ها می‌تواند ترسناک باشد. مثلا مردی که کمی به نسبت شما سنش بالا است اما شما نمی‌توانید به او فکر نکنید. او می‌تواند استاد کالج یا اولین رئیس شما باشد. احتمالا ضمیر ناخودآگاه شما چاره‌ای پیدا نمی‌کند جز اینکه این علاقه را انکار کند و یا حتی از آن فرار کند.

۹-کراش داشتن روی پیک یا فروشنده

مردی که همیشه قهوه شما را به شما می‌دهد و با شما خوش و بش می‌کند و کمی به شما چشمک می‌زند، می تواند یکی از انواع کراش های شما باشد. شما هم کمی به او حس دارید، درست است؟ یا کسی که در فروشگاه خریدهای شما را در کیسه قرار داده و با خوشرویی با شما برخورد می‌کند یا پیکی که همیشه سفارشات‌تان را برای‌تان می‌آرود، می‌تواند کراش شما باشد. جالب است که همیشه یک کراش داشتن روی کسی که کارهای‌تان را انجام می‌دهد، وجود دارد. شاید مغز ما دوست دارد این خدمات را نوعی حمایت و علاقه تعبیر کند و متاسفانه آن قسمتی که پول تمام آن خدمات را از کیف پول مبارک خودمان پرداخت می‌کنیم، نادیده می‌گیرد.

کراش داشتن

۱۰-کراشی که هرگز به آن اعتراف نخواهید کرد

مردی که هرگز با صدای بلند به دوست داشتن او اعتراف نمی‌کند. چرا که این کراش خیلی اشتباه به نظر می‌رسد. مثلا شوهر بهترین دوست‌تان است یا هر دوستی است که شما را مانند خواهرش دوست دارد.

۱۱-کراشی که همیشه او را می‌بینید

کسی که در دایره گسترده‌ای از دوستان‌تان قرار دارد. او یک روز صبح در اتوبوس با شما برخورد می‌کند و در عصر همان روز در حالی که سگ‌تان را برای پیاده روی بیرون برده‌اید شما را می‌بیند. حتی در جشن فارغ التحصیلی‌تان شرکت می‌کند. اما هرگز راهی برای یک مکالمه واقعی پیدا نمی‌کنید. تا اینکه کم کم این رابطه مبهم احتمالی جای خودش را به یک کراش چندین ماهه می‌دهد.

کراش داشتن

کراش داشتن

۱۲-کراشی که به آن مطمئن نیستید

مردی که فقط شروع به دوستی با او می کنید چرا که پتانسیل بالایی برای تبدل شدن به عشق زندگی‌تان را دارد. شما حسی نزدیک به عشق اما مبهم نسبت به او دارید. بنابراین به او نزدیک می‌شوید و منتظر می‌مانید تا از درست یا غلط بودن تصمیمتان مطمئن شوید.

۱۳-کراش معلم

جالب است که استادان دانشگاه یا معلمان سر کلاس همشیه مورد توجه خاص عده‌ای از افراد قرار می‌گیرند. ان کراش همان چیزی است که باعث میشود بعضی از دختران سر یک کلاس نتوانند تمرکز کنند یا اینکه زودتر از مستخدم مجموعه در آنجا حاضر شوند. به نظر می‌رسد که این کراش یکی از انواع کراش های مرسوم است. می‌گویید نه؟ از یک معلم سوال کنید.

۱۴-کراش عشق واقعی

این کراش ممکن است برای خیلی از شما هنوز اتفاق نیفتاده باشد. اما این همان چیزی است که تمام کراش‌های قبلی را به یک خاطره شرم آور تبدیل می‌کند. فردی که شما او را فراتر از خودتان و تمام ملاک‌هایتان دوست دارید و بدون اینکه بدانید چرا، عاشقش هستید.

کراش داشتن

۱۵- کراش افسانه‌ای

اگر به عنوان یک دختربچه روی علاء الدین کراش نداشتید، احتمالا فیلم‌های دیزنی را به روش درستی نگاه نکرده‌اید. کاراکترهای افسانه‌ای همیشه می‌توانند تمام ملاک‌ها و خواسته‌های شما رد در خود داشته باشند و عشق و علاقه شما را جلب کنند.

۱۶-یک کراش غریبه

ممکن است برای‌تان پیش آمده باشد که ناگهان حس خاصی نسبت به یک غریبه که هرگز قبلا او را ندیده‌اید، پیدا کنید. فردی که از کنار شما رد می‌شود، به دلایل نامشخصی قلب‌تان را به تپش وامی دارد و شما را به سمت خودش متوجه می‌کند.

۱۷-کراش روی دوستان جدید

تا به حال برای‌تان پیش آمده است که از دایره دوستان معمول‌تان خارج شده در یک محیط جدید قرار بگیرد؟ در این مواقع یک فرد می‌تواند تمام توجه‌تان را به خودش جلب کند. این یکی از انوواع کراش معمولا به خاطر قرار گرفتن در یک محیط غریبه است.

۱۸-کراش اینستاگرامی

افرادی که در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند می‌توانند تصویر اغوا کننده‌ای از خودشان بسازند که نسخه کاملی از تمام ملاک‌های بسیاری از دختران است. اما دقت کنید که این تصویر همه واقعیت نیست.

مقالات پیشنهادی:

جشن سپندارمذگان؛ روز گرامیداشت زن، زمین و عشق