در میان آثار اکشن کاراکترهایی وجود دارند که وارد فرهنگ و هویت سینما و حتی جامعه شده‌اند. در این مطلب قصد داریم به ۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن بپردازیم. با ما همراه شوید.

آثار اکشن عموما روایتگر قهرمانان و یا ضد قهرمانانی هستند که در راه رسیدن به هدف خود از هیچ عملی فروگذار نمیکنند. بسیاری از کاراکترهای این آثار برای بسیاری دوست داشتنی و برای بسیاری دیگر تنفربرانگیز هستند اما در این میان شخصیت‌هایی وجود دارند که به دلایل خاص و متفاوتی محبوبیتی عظیم دارند.

این شخصیت‌ها چه به خاطر ماهیت خود، چه به خاطر همزادپنداری ما و چه به خاطر صاحب سبک بودن در آثار اکشن تبدیل به بت‌هایی شده‌اند که تا ابد در سینمای اکشن خواهند درخشید. در این لیست قصد داریم کاراکترهایی را بررسی کنیم که در بر اساس آنها فیلم‌هایی به شکل دنباله دار ساخته شده‌اند که بسیاری از این آثار تا به امروز نیز ادامه دارند.

در کنار این موارد و با توجه به دشمنی عمیق و مشهور بعضی از کاراکترها همگی آنها را در کنار یکدیگر خواهیم آورد، البته ذکر این مورد نیز لازم است که بسیاری از این کاراکتر‌ها در آثاری که عموما علمی تخیلی و فانتزی میباشند حضور دارند.

۱- جیمز باند

چه کسی میتواند مشهور و بزرگتر از مامور حرفه‌ای، خونسرد و خوش لباس MI6 باشد؟. جیمز باند کاراکتری بسیار مشهور و بزرگ است که هرکسی که حتی یکبار خود را در دنیای سینما غرق کرده است قطعا او را میشناسد. اولین فیلم جیمز باند در سال ۱۹۶۲ با بازی «شان کانری» و به کارگردانی «ترنس یانگ» ساخته شد که درنهایت تبدیل به اولین قدم از سری فیلم‌های جیمز باند شد.

ترتیب فیلم‌ها و بازیگران جیمز باند تا به امروز به ترتیب زیر میباشند:

شان کانری: ۱۹۶۲-۱۹۶۷-۱۹۷۱ و ۱۹۸۳ – دیوید نیون: ۱۹۶۷ – جورج لازنبای: ۱۹۶۹ – راجر مور: ۱۹۷۲-۱۹۸۵ – تیموتی دالتون: ۱۹۸۶- ۱۹۹۴ – پیرس برازنان: ۱۹۹۴- ۲۰۰۴ – دنیل کریک از سال ۲۰۰۵ تا به امروز.

20 کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲- ایندیانا جونز

شخصیت ماجراجو و نترس ایندیانا جونز از آن دست کاراکترهاست که محبوبیتی بسیار زیاد میان طرفداران آثار اکشن و کمیک دارد. هریسون فورد به عنوان بازیگر این نقش علاوه بر به شهرت رسیدن توانست نمایشی بسیار درخشان را نیز ارائه کند. ایندیانا جونز با شلاق معروف خود و حل کردن معماهای پیچیده‌ی باستانی در این آثار به مانند جیمز باند و بسیاری از دیگر کاراکترهای این لیست راه خود را به بازی های ویدئویی نیز باز کرد است.

جالب است بدانید که سه نسخه‌ی اول ایندیانا جونز که به ترتیب در سالهای ۱۹۸۱، ۱۹۸۴ و ۱۹۸۹ ساخته شدند به موفقیتی بسیار عظیم در سینما رسیدند با اینحال بر اساس گفته‌های خود هریسون فورد نسخه‌ی ۲۰۰۸ این اثر نباید ساخته میشد و موجب افت کیفیت مجموعه‌ی ایندیانا جونز گردید.

20 کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۳- جان مک کلین

از زمان ساخت اولین فیلم جان سخت با کاراکتر اصلی جان مک کلین در سال ۱۹۸۸ این شخصیت تبدیل به یکی از افسانه‌های بزرگ هالیوود شده است. بروس ویلیس با بازی در نقش جان مک کلین علاوه بر رسیدن به شهرتی هرچه بیشتر توانست نمایشی بسیار جالب از یک قهرمان اتفاقی ارائه کند. کاراکتر جان مک لین از آن جهت قهرمانی بسیار مهم در هالیوود است که برخلاف دیگر کاراکترها علاقه‌ای به قهرمان بودن ندارد و بدلایل دیگری مجبور به درگیری و جنگ با شخصیت‌های منفی میشود. بر اساس گفته‌های بروس ویلیس جان مک لین یک قهرمان تصادفی است.

20 کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۴- بتمن و جوکر

اولین فیلم بتمن تاریخ سالها پس از انتشار آثار کمیک آن در سال ۱۹۸۹ و به کارگردانی تیم بورتون ساخته شد. بازیگر نقش بتمن در این اثر مایکل کیتون و ایفاگر نقش جوکر نیز جک نیکلسون بود. بتمن با توجه به اینکه از نظر شخصیتی و کاراکتر یک ضدقهرمان است از بسیاری لحاظ قابل بررسی است. بتمن گاها از اعمال شرورانه برای رسیدن به نیکی استفاده میکند و در کنار این موضوعات در تاریخ سینمای اکشن شاید هیچ رقابت و تقابلی مانند کاراکترهای بتمن و جوکر وجود نداشته است.

فیلم‌های بتمن به ترتیب در سال ۱۹۸۹، ۱۹۹۲، ۱۹۹۵، ۱۹۹۷، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ ساخته شدند و مابقی آثار منتشر شده با نام بتمن در واقع ارتباطی با کاراکتر بتمن ندارند هرچند که این آثار در دنیای دی‌سی طراحی شده اند.

20 کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۵- ترمیناتور، جان و سارا کانر

زمانی که اولین نسخه‌ی فیلم ترمیناتور در سال ۱۹۸۴ و به کارگردانی جیمز کامرون منتشر شد بلافاصله دنیای سینما متوجه ارائه‌ی یک شاهکار بزرگ علمی-تخیلی گردید. داستان فیلم ترمیناتور و کاراکتر آرنولد که پس از نسخه‌ی اول به ناجی جان و سارا کانر تبدیل شد از عوامل اصلی محبوبیت فوق العاده‌ی این اثر است. داستان عالی این مجموعه که بوسیله‌ی کامرون نوشته شد پایه گذار بسیاری از آثار آخرالزمانی پس از خود نیز گردید. فیلم ترمیناتور خصوصا در دو نسخه‌ی اول که بوسیله‌ی کامرون در سال‌های ۸۴ و ۹۱ ساخته شد جز پرفروش و پیشرو‌ترین آثار سینمایی تاریخ است. استفاده از جلوه‌های ویژه نوین و صحنه‌های اکشن فوق‌ العاده ترمیناتور و شخصیت جان و سارا کانر را به کاراکتر‌هایی جاودان در سینما تبدیل کرده است.

20 کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۶- نئو و مامور اسمیت

تنها یک تریلوژی کافی بود تا کاراکتر نئو برای همیشه در دل هواداران آثار اکشن جا باز کند. داستان نئو و دنیای ماتریکس و تئوری‌های بسیار جالب مطرح شده در این اثر علاوه بر اکشن بودن ماهیتی فلسفی نیز دارد. همین موضوع فیلم ماتریکس و کاراکتر نئو را از بسیاری لحاظ با اهمیت میکند. واچوفسکی‌ها در طراحی و ساخت فیلم ماتریکس و هویت بخشیدن به شخصیت نئو بهترین روش ممکن را به کار بردند و امروزه از نئو به عنوان یکی از برترین کاراکترهای تاریخ سینما یاد میشود. دشمن جالب و پیچیده‌ی نئو در فیلم ماتریکس، مامور اسمیت نیز از دیگر کاراکترهای به یادماندنی سینمای اکشن میباشد.

20 کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۷- دارک ویدر

در میان آثار اکشن و علمی تخیلی هیچیک وسعت جنگ ستارگان را ندارد. جنگ ستارگان شامل میلیون‌ها نسخه‌ی کومیک، ده‌ها نسخه از سریال‌های تلویزیونی و البته ۹ فیلم سینمایی میباشد که از سال ۱۹۷۷ تاکنون بسیاری را شیفته‌ی خود کرده است. حقیقت این است که دنیای جنگ ستارگان شامل قهرمانان و ضدقهرمانان بسیاری است. «دارک ویدر» به عنوان مهیب‌ترین کاراکتر جنگ ستارگان نماینده‌ی تمام بدی‌هاست.کاراکتر دارک ویدر دارای شخصیتی بسیار عمیق است و درواقع نماینده‌ی یک دیدگاه شوم میباشد. در کنار این موضوعات دارک ویدر از ستون‌های اصلی آثار جنگ ستارگان است و در نسخه‌های سال‌های اخیر در حال شناخت ماهیت جدیدی از دارک ویدر هستیم.

20 کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۸- ایتن هانت

کاراکتر آشنای «ایتن هانت» در سری فیلم‌های ماموریت غیرممکن نامی آشنا برای علاقه‌مندان به آثار اکشن است. ایتن هاوک کاراکتری نترس و بی باک است که تا پای جان برای رسیدن به اهدافش میجنگد و از این لحاظ شباهت بسیاری به جیمز باند دارد. تام کروز به عنوان بازیگر کاراکتر ایتن هاوک توانسته در این سالها به خوبی در این نقش هنرنمایی کند.

جالب است بدانید که تام کروز تمام بدلکاری‌های کاراکتر ایتن هاوک را شخصا انجام میدهد که در بسیاری از موارد این بدلکاریها بسیار خطرناک هستند و موجب مصدومیت او گردیده‌اند.

20 کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۸- الن ریپلی

سال ۱۹۷۹ و تولد یک هیولای مخوف در سینما. ریدلی اسکات با ساخت بیگانه اثری حماسی و نوین را وارد دنیای سینما کرد که ادامه‌ی آن تا به امروز نیز ادامه دارد. مجموعه آثار بیگانه را تا به امروز کارگردانان بسیاری کارگردانی کرده‌اند. الن ریپلی کاراکتر قهرمان آثار بیگانه است که با یکی از ترسناک‌ترین دشمنان دنیای هالیوود روبرو میشود. الن ریپلی در سال ۱۹۹۲ و در فیلمی به کارگردانی دیوید فینچر کشته شد هرچند در اثری دیگر در سال ۱۹۹۷ دوباره به زندگی بازگشت اما با توجه به ضعف شدید این اثر بسیاری از دیدن آن برای جلوگیری از خراب شدن تریلوژی بیگانه پرهیز میکنند!.

20 کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۹- مرد عنکبوتی

کاراکتر مرد عنکبوتی از محبوب‌ترین قهرمانان دنیای سینماست که خصوصا دو دنباله‌ی ابتدایی آن نظرات مثبت بسیاری را به خود جلب کرد. مرد عنکبوتی اثری پر از اکشن و زد و خوردهای متفاوت و جالب است و با ضدقهرمانان بسیاری درگیر میشود. کاراکتر مرد عنکبوتی و فیلمهایی که مستقیما بر اساس کتاب‌های کمیک این شخصیت ساخته شده‌اند در سال های ۲۰۰۲، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ منتشر شدند و نسخه‌های جدید سال‌های اخیر بیشتر در ارتباط با داستان نویسی‌های نویسندگان میباشد.

20 کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۱۰- ولوورین

نه قدرتمندتربن اما قطعا مشهورترین کاراکتر سری فیلم‌های مردان ایکس. کاراکتر ولوورین از دیگر ضدقهرمان‌های محبوب دنیای سینمای اکشن است که در میان دیگر کاراکترها قطعا باشکوه ترین مرگ را داشت.  ولوورین از قدیمی‌‌ترین شخصیت‌های دنیای کمیک است که بسیاری از قسمت‌های دنیای کمیک مردان ایکس پیرامون شخصیت او شکل داده شده است.

20 کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۱۱- جیسون بورن

جیمز باندی دیگر از دنیای هالیوود. جیسون بورن با بازی مت دیمون در زمان اولین اکران خود در سال ۲۰۰۲ قرار بود رقیبی قدرتمند برای سری فیلم‌های جیمز باند باشد. جیسون بورن مامور حرفه‌ای و کارکشته‌ای است که پس از مدتی متوجه خیانت نیروهای امنیتی به او و کشورش میشود. سری فیلم‌های جیسون بورن از اکشن‌ترین آثار سینمایی هستند و دیدن آنها کاملا راضی کننده خواهند بود هرچند جیسون بورن هرگز نتوانست جیمز باندی دیگر باشد.

20 کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۱۲- مرد آهنی

هیچکس حتی فکرش را هم نمیکرد که با انتشار اولین فیلم از سری فیلم‌های مرد آهنی در سال ۲۰۰۸ شاهد فرو رفتن هالیوود در دنیای ابرقهرمانان باشیم. در میان تمام ابر قهرمانان حاضر در هالیوود و خصوصا سری فیلم‌های اونجر مرد آهنی قطعا جالب‌ترین آنهاست که این موضوع بیش از هرچیز به فیلم‌های عموما قوی این کاراکتر برمیگردد. مرد آهنی کاراکتری باهوش، مغرور و ثروتمند است که پس از حوادثی دچار دگرگونی‌هایی درونی میگردد و از هوش خود در جهتی دیگر بهره میبرد.

20 کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۱۳- ددپول

یک ضدقهرمان به تمام معنا که گاها میتواند شما از خود متنفر کند. ددپول کاراکتری بسیار خنده دار و قدرتمند است که دنیایی سراسر اکشن و البته متفاوت را رقم زده است. ددپول نه مرموز است، نه کاملا به دنبال نیکی است و نه از کشتن «آدم بدها» ترسی دارد و همین موضوع او را از تمام کاراکترهای این لیست جدا میکند. قطعا اگر سری فیلم‌های ددپول با همین روند داستانی منتشر شوند در سال‌های آینده این کاراکتر را در بالای چنین لیست‌هایی خواهیم دید.

20 کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۱۴- رمبو

کاراکتر رمبو اولین بار در سال ۱۹۸۲ روی پرده‌ی سینما رفت. سیلوستر استالونه به عنوان بازیگر این نقش دشوار به خوبی با آن ارتباط برقرار کرد تا درنهایت این کاراکتر نیز در میان به یادماندنی‌ترین آثار اکشن جایی برای خود باز کند. سری فیلم‌های رمبو به ترتیب در سال‌های: ۱۹۸۲، ۱۹۸۵، ۱۹۸۸، ۲۰۰۸ منتشر شدند هرچند قبل از دیدن این فیلم‌ها باید انتظار خود را از کیفیت و داستان در هر مرحله مقداری کمتر کنید!. رمبو داستان کماندوی کارکشته‌ای است که هربار در جنگل‌های بارانی با دشمنانی بیرحم دست و پنجه نرم میکند.

20 کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۱۵- مکس

کاراکتر مکس دیوانه تا هیچ زمانی به مانند امروز و خصوصا به واسطه‌ی بازی تام هاردی و اکشن‌های بینهایت پرهزینه و عظیم مشهور نشده بود. با اینحال شخصیت «مکس» را در دنیای سینما باید به نام مل گیبسون زد هرچند شاید نسخه‌ی ۲۰۱۵ شهرت بیشتری پیدا کرد. داستان این اثر پیرامون مکس دیوانه و دنیایی آخرالزمانی است که در آن ماشین‌های عظیم و فرقه‌های مذهبی و فکری حکومت میکنند و کسی نمیتواند به معنای واقعی آزاد باشد، همه به جز مکس دیوانه.

20 کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۱۶- جک اسپارو

شاید بتوان گفت که کاراکتر جک اسپارو و فیلم‌های دزدان دریایی کارائیپ بیش از ژانر اکشن به فانتزی تعلق دارند. با اینوجود نباید فراموش کرد که کیفیت و وسعت صحنه‌های اکشن در این سری فیلم‌ها فوق‌العاده است. جک اسپارو با آن شخصیت جالب و فیزیک شل و ول خود یکی از محبوب‌ترین کاراکترهای اکشن تاریخ سینماست. سری فیلم‌های دزدان دریایی کارائیپ که کاراکتر جک اسپارو با بازی جانی دپ در آن نمایش داده شد در سال‌های: ۲۰۰۳، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۷ منتشر شدند.

20 کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۱۷- کتنیس اووردین

کتنیس اووردین و دنیای هانگر گیمز از مهم‌ترین فیلم‌های اکشن سال‌های اخیر سینما به شمار میرود. کاراکتر اووردین در سری کتاب‌هایی به همین نام متولد شد و اولین فیلم هالیوودی مربوط به این کاراکتر در سال ۲۰۱۲ روی پرده‌ی سینما رفت. کتنیس اووردین کاراکتری است که بیش از هرچیز نماینده‌ی توده‌ی مردمی میباشد که بازیچه‌ی دست قدرتمندانن شده‌اند. بر اساس گفته‌های منتقدین سری فیلم‌های هانگر گیمز میتوانست بسیار بهتر و قویتر کار شوند با اینحال دیدن این آثار به هیچ وجه خالی از لطف نیست.

20 کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۱۸- کاپتان آمریکا

برای سالیان بسیاری مردم و مخاطبان دنیای کمیک در انتظار ساخت فیلمی درمورد کاپتان آمریکا بودند و در سال ۲۰۱۱ این انتظار به پایان رسید. کاراکتر کاپتان آمریکا را میتوان معصوم‌ترین ابرقهرمان دنیای هالیوود دانست که به شکل غلو آمیزی تنها به فکر نیکی و خوبی است. کاپتان آمریکا از آن دست کاراکترهایی است که به نظر میرسد با توجه به فعالیت در دنیایی پر از نیروهای عجیب و غریب به مانند هالک و ثور کمی ضعیف‌تر از دیگران میباشد اما همین اراده‌ی قوی و نیت متفاوتش همواره او را نجات داده است.

20 کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۱۹- جان ویک

کاراکتر جان ویک روایتگر هیتمن بسیار قهاری است که پس از ازدواج بازنشسته شده اما در نهایت پس از مرگ همسرش و به دلیل اتفاقاتی برای انتقام بازمیگردد. جان ویک از نظر درون مایه‌ی شخصیتی بسیار آشناست و داستان هیولایی است که اکنون از اعمال خود پشیمان شده و استعداد ذاتی خود را اینبار روی بدذات‌ها رها میکند. کیانو ریوز به عنوان بازیگر این کاراکتر توانسته به خوبی سختی‌ها و مشکلات جان ویک را به نمایش بگذارد. خوشبختانه تاکنون دو نسخه از فیلمهای جان ویک با داستان و کیفیت قابل قبول منتشر شده است و در آینده شاهد انتشار آخرین دنباله‌ی این اثر اکشن عالی خواهیم بود.

20 کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰- برایان مایلز

سری فیلم‌های ربوده شده با بازی لیام نیسون از آن دست فیلمهایی هستند که میتوانند نیاز شما به یک اکشن خوش ساخت را ارضا کنند. سری فیلمهای ربوده شده با داستان‌های متفاوت پیرامون کاراکتر برایان مایلز که دخترش ربوده شده و برای رهایی او تلاش میکند گردش میکند. «ربوده شده» پر است از اکشنهای درگیرانه و صحنه‌های هیجان انگیز. سری فیلمهای ربوده شده به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ منتشر شدند.

20 کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن

۲۰ کاراکتر به یادماندنی سینمای اکشن