سال ۱۳۹۷ را از نظر گیشه و میزان فروش میتوان سالی نسبتا خوب برای دنیای هنر دانست و درنهایت تعدادی از آثار امسال توانستند فروش قابل توجهی را کسب کنند. در کنار این موضوع حضور آثار انیمیشن و کارتونی ساخت داخل در این لیست بسیار امیدوارکننده است. برای مطلع شدن از ۱۰ فیلم پرفروش ایران در سال ۹۷ با مالتینا همراه شوید.

به مانند روال سال‌های گذشته‌ امسال نیز پرفروش‌ترین فیلم داخلی ایران از ژانر کمدی است. این موضوع از بسیاری لحاظ قابل بررسی است. چراکه بسیاری معتقدند این موضوع بیانگر علاقه و نیاز جامعه‌ی ایران به خنده و آثار کمدی است. در کنار این افراد بسیاری از منتقدین و افرادی با دیدگاهی تخصصی‌تر نیز معتقدند که این درواقع نوعی بدسلیقگی است. علت اصلی آن عدم وجود آثار خوب و قوی در سینمای فعلی ایران است.

به هرحال هرکدام از این موضوعات درست باشند بسیاری از کارگردانان و بازیگران فعال سینما توانسته‌اند با تشخیص این علایق آنچه که بینندگان میخواهند را بسازند. مخاطبین نیز به طور کلی از این آثار بازدید خوبی کرده‌اند تا هرساله شاهد افزایش تعداد آثار کمدی در سینمای ایران باشیم.

۱- هزارپا

مگر میشود لیستی از پرفروش‌ترین فیلم‌های ایران منتشر شود و نامی از رضا عطاران در آن نباشد؟. هزارپا فیلمی کمدی و به کارگردانی ابولحسن داوودی میباشد. ابولحسن داوودی در سال‌های گذشته اثبات کرد ذائقه‌ی ایرانی را به خوبی میشناسد، و درنهایت هزارپا با فروشی ۳۷ میلیارد تومانی لقب پرفروش‌ترین فیلم سال ۹۷ را به خود گرفت.

هزار پا با وجود اینکه با اختلاف بسیاری در گیشه به پیروزی رسید به شدت مورد تاخت منتقدان قرار گرفت. اکثریت منتقدان هزارپا را فیلمی ضعیف معرفی کردند که در بسیاری از موارد حتی توان خنداندن مخاطبان خود را نیز نداشت. از بازیگران این فیلم میتوان به رضا عطاران، جواد عزتی، سارا بهرامی و شهره لرستانی اشاره کرد.

جالب است بدانید فیلم هزارپا در حال حاضر پرفروش‌ترین فیلم سینمایی تاریخ ایران است هرچند این لیست به شکل سالانه تغییر میکند و سال آینده احتمالا فیلمی دیگر جای این هزارپا را خواهد گرفت!.

10 فیلم پرفروش ایران در سال 97

۱۰ فیلم پرفروش ایران در سال ۹۷

۲- مصادره

فیلمی به کارگردانی مهران احمدی و بازی رضا عطاران که حداقل از لحاظ داستانی موضوع جالبی را دنبال میکند. مهران احمدی با کارگردانی در این فیلم نشان داد که دستی بر آتش کارگردانی نیز دارد. مهم‌تر از آن اینکه میداند که چگونه اثر خود را در گیشه به فروش برساند. مصادره با فروشی بیش از ۱۵ میلیارد تومان توانست موفق چشمگیری را کسب کند تا رتبه‌ی دوم را میان ۱۰ فیلم پرفروش ایران در سال ۹۷ قرار کسب کند. رضا عطاران با حضور در این فیلم و هزار تبدیل به پردرامد ترین بازیگر سال شد.

10 فیلم پرفروش ایران در سال 97

۱۰ فیلم پرفروش ایران در سال ۹۷

۳- لاتاری

فیلم جنجالی و مهمی که بوسیله‌ی محمد حسین مهدویان کارگردانی شد. محمد حسین مهدویان در سال های اخیر فیلم‌های قابل بررسی را کارگردانی کرده است. با اینحال اصولا بسیاری از مردم هرگز مخاطب آثار او نبودند. مهدویان با ساختن لاتاری علاوه بر کاهش این فاصله ثابت کرد که در آثار اجتماعی نیز دستی دارد.

داستان لاتاری به طور کلی از ابتدا تا انتها روی موضوع غیرت که در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه ای دارد میچرخد. مهدویان توانست با استفاده از تیم بازیگری متشکل از ساعد سهیلی، هادی حجازی فر و زیبا کرمعلی موضوعی با حسیاسیت‌های بسیار را به شکلی نسبتا خوب بررسی کند. لاتاری تواست با اکرانی طولانی مدت به فروشی معادل ۱۵ میلیارد تومان برسد.

10 فیلم پرفروش ایران در سال 97

۱۰ فیلم پرفروش ایران در سال ۹۷

۴- تگزاس

فیلمی تماما کمدی. این فیلم بمانند بسیاری از آثار کمدی سینمای ایران، برای خنداندن مخاطب حاضر به قربانی کردن داستان فیلم و زمان بینندگان خود نیز میباشد. حقیقتا وجود چنین آثاری در ۷ فیلم پرفروش ایران در سال ۹۷ جای سوال دارد. مسعود اطیایی به عنوان کارگردان این فیلم از تیم بازیگری موفقی متشکل از سام درخشانی و پژمان جمشیدی استفاده کرد. و البته فیلم برداری در کشور برزیل و لوکیشن‌های جذاب موجب شد تا نظر مخاطبان بسیاری را به فیلم خود جذب کند. در نهایت تگزاس  به فروش کلی ۱۴.۵ میلیاردی تومانی رسید.

ر

۱۰ فیلم پرفروش ایران در سال ۹۷

۵- به وقت شام

فیلم جنجالی ابراهیم حاتمی کیا که از نظر حجم تبلیغات تبدیل به یکی از شناخته شده‌ترین فیلم‌های داخلی شد. به وقت شام تقریبا در هرجایی که امکان نمایش و تبلیغ داشت دیده شد. این فیلم درنهایت به فروش ۱۳ میلیارد تومانی رسید.

ابراهیم حاتمی کیا سالهاست که ثابت کرده است که در زمینه‌ی فیلم‌های جنگی و دفاع مقدس تخصص خاصی دارد. با اینحال شاید فیلم به وقت شام به خاطر سخنرانی خاص حاتمی کیا در زمان دریافت جایزه‌ی سیمرغ بلورین بهترین کارگردان جنجالی‌ترین اثر او باشد. به وقت شام داستان درگیری نظامیان ایران و داعش در سوریه را روایت میکند. در کنارش شکلی کاملا حماسی نیز دارد و هزینه‌ی ساخت بسیار بالایی نیز داشته.

10 فیلم پرفروش ایران در سال 97

۱۰ فیلم پرفروش ایران در سال ۹۷

۶- لونه زنبور
حضور دوباره‌ی تیم بازیگری با اجرای پژمان جمشیدی در لونه زنبور بیانگر تاثیر تیم بازیگری در موفقیت و فروش فیلم‌هاست. کارگردان این فیلم برزو نیک‌نژاد است که تنها در زمینه‌ی آثار کمدی فعالیت داشته. به عقیده‌ی بسیاری تکراری بودن بازیگران در لیست پرفروش‌ترین فیلمها اصولا موضوع خوبی نیست. فیلم لونه زنبور با موضوع سرقت یک شی عتیقه توانست به فروش ۹ میلیارد تومانی برسد.
10 فیلم پرفروش ایران در سال 97

۱۰ فیلم پرفروش ایران در سال ۹۷

۷- فیلشاه
شاید مهم‌ترین نکته‌ی گیشه‌ی امسال حضور یک اثر انیمیشن در میان این آثار است. انیمیشن فیلشاه به کارگردانی هادی محمدیان توانست به فروشی ۸ میلیارد تومانی برسد. حضور آثار انیمیشن از این لحاظ مهم است که اصولا امکان نمایش بسیاری از مسائل در آثار دیگر ایران وجود ندارد و انیمیشن این میدان را مهیا کرده است. همچنین ساخت انیمیشن‌های خوب میتواند موجب شکل گرفتن سلیقه‌ی سینمایی خوبی در کودکان شود. هادی محمدیان این قول را به ما داده است که در سال‌های آینده آثار بهتری بسازد، باید منتظر ماند و دید.
10 فیلم پرفروش ایران در سال 97

۱۰ فیلم پرفروش ایران در سال ۹۷

۸- خجالت نکش
فیلمی کمدی به کارگردانی رضا مقصودی که شاید بهترین داستان را در میان آثار کمدی امسال دارد. خجالت نکش داستان زوج مسنی را روایت میکند که به شکل ناخواسته بچه دار میشوند و میخواهند این موضوع را از دیگران پنهان کنند. از بازیگران این فیلم میتوان به احمد مهران فر، شبنم مقدمی و لیندا کیانی اشاره کرد. خجالت نکش با فروشی نزدیک به ۴.۵ میلیارد تومان توانست موفقیت نسبی را کسب کند. همچنین این فیلم توانست نظرات خوبی از منتقدان را دریافت کند تا شاید از نظر داستانی بهترین فیلم کمدی امسال باشد.
10 فیلم پرفروش ایران در سال 97

۱۰ فیلم پرفروش ایران در سال ۹۷

۹- عصبانی نیستم

عصبانی نیستم فیلمی اجتماعی است که پس از مدت‌ها توانست مجوز اکران خود را دریافت کرده و به فروشی ۳ میلیاردی برسد. عصبانی نیستم در سال ۹۲ ساخته شد اما به دلیل اینکه دارای انتقادات و هجمه‎های خاص سیاسی نیز بود مجوز اکران نگرفت. رضا درمیشیان به عنوان کارگردان این فیلم توانست از بازیگران فیلم بهترین بازی آنها را بگیرد. نوید محمد زاده با وجود برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین بازیگر شد که البته به دلیل عدم نمایش فیلم موفق به کسب آن نشد.  با وجود فروش نسبتا خوب این فیلم به عقیده‌ی بسیاری اگر عصبانی نیستم اگر در همان سال ۹۲ اکران شده بود به فروشی بسیار بهتر میرسید.

10 فیلم پرفروش ایران در سال 97

۱۰ فیلم پرفروش ایران در سال ۹۷

۱۰- چهار راه استانبول

فیلمی با موضوع سقوط پلاسکو و مشکلات حاصل از آن. چهار راه استانبول به کارگردانی مصطفی کیایی داستان بسیار جالبی را پیرامون پلاسکو و آتش گرفتن آن دنبال میکند. کیایی توانست با استفاده از تیم بازیگری متشکل از بهرام رادان و محسن کیایی فیلمی خوش ساخت و موفق را کارگردانی کرده و بسازد. چهار راه استانبول با فروشی ۳ میلیارد تومانی توانست رتبه‌ی دهم لیست در ۱۰ فیلم پر فروش ایران در سال ۹۷ را کسب کند. چهار راه استانبول همچنین نظر مثبت اکثر منتقدان را به خود جلب کرد هرچند این اثر به مانند دیگر آثار کیایی بی رقیب نبود.

10 فیلم پرفروش ایران در سال 97

۱۰ فیلم پرفروش ایران در سال ۹۷

با وجود فروش این آثار در گیشه‌ی امسال به نظر شما بهترین فیلم سال ۹۷ سینمای ایران چه اثری بود؟