شاید با خواندن عنوان ۱۰ فیلم ورزشی برتر جذاب، سری هشتگانه فیلم‌های راکی و صحنه‌های مشت‌زنی سیلوستر استالونه و یا فیلم‌های رزمی بروسلی را به خاطر بیاورید. اما بی‌تردید می‌دانید ژانر ورزش، محدود به این دو اسطوره نبوده و شامل مجموعه وسیعی از فیلم‌های هیجان‌انگیز و جذابی است که به  موضوع ورزش‌های مختلف می‌پردازد.

فیلم‌‌های ورزشی یکی از موضوعات جذاب سینما بوده و هست. ژانر ورزش ، فقط مخاطبین ورزش‌دوست یا ورزشکار ندارد، بلکه به خاطر تلفیق موضوع ورزش با مفاهیم اخلاقی و خانوادگی، علاقمندان فیلم و سینما را از هر طیفی، همواره مجذوب خود می‌کند.

با ما همراه باشید تا ده فیلم ورزشی برتر که ارزش حداقل یک‌بار دیده شدن دارند را به شما معرفی کنیم.

فیلم ورزشی های روی فرش قرمز

یکی از شاخص‌های انتخاب فیلم‌های خوب، وضعیت و جایگاه آنها در مراسم اعطای جوایز به برترین‌های صنعت سینما، مانند جایزه اسکار، گلدن گلوب و … است. در انتخاب فیلم‌های فهرست ۱۰ فیلم ورزشی جذاب، بانگاهی به برنده‌های اسکار سعی کردیم فیلم‌های درجه یک را یک‌جا جمع کنیم.

۱- عزیز میلیون دلاری  Million Dollar Baby

وقتی یک فیلم ورزشی ، برنده ۴ اسکار مهم می‌شود، تکلیف روشن است. باید آن را دید. این فیلم که با نام دختر میلیون دلاری نیز شناخته می‌شود، فیلم ورزشی و درام کمپانی براردان وارنر است که در سال ۲۰۰۴ به کارگردانی کلینت ایستوود ساخته شد.

فیلم ورزشی عزیز میلیون دلاری

مگی فیتزجرالد با اصرار فراوان به فرانکی دان، بالاخره موفق می‌شود تحت تعلیم این مربی مشهور بوکسورهای حرفه‌ای قرار بگیرد. مگی سخت تمرین می‌کند و راهی مسابقات جهانی می‌شود. رقیب او یک بوکسور است که به کثیف‌ترین بوکسور از نظر اخلاق و ورزش معروف است. مگی او را می‌برد، اما عصبانیت رقیب بی‌اخلاق، او را رها نمی‌کند و …

اگر می‌خواهید بدانید چرا پایان فیلم دختر میلیون دلاری، مورد انتقاد طرفداران حقوق ناتوانان و معلولان قرار گرفته است، تماشای آن را به هیچ‌وجه از دست ندهید.

این فیلم در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ در سایت IMDB قرار دارد. اسکارهای بهترین فیلم، کارگردانی برای کلینت ایستوود، بازیگر نقش اول زن برای هیلاری سوانک و بازیگر نقش مکمل مرد برای مورگان فریمن در کارنامه درخشان این فیلم دیده می‌شود. علاوه‌بر‌این، عزیز میلیون دلاری، برای بهترین کارگردانی و نقش اول زن، جایزه گلدن گلوب را به خانه برده است.

۲- بهترین موسیقی فیلم ورزشی در ” ارابه‌های آتش”  Chariots of Fire

 یک فیلم ورزشی دیگر که برنده ۴ اسکار شده است، فیلم بریتانیایی ارابه‌های آتش است. البته هیچ‌ یک از بازیگران و کارگردان آن برنده جایزه نبوده‌اند، بلکه اسکار بهترین فیلم، بهترین طراحی لباس و بهترین فیلمنامه و از همه مهم‌تر بهترین موسیقی را دریافت کرده است.

موسیقی ارابه های آتش که توسط ونگلیس (Vangelis) ساخته شده و اسکار ۱۹۸۲ را از آنِ خود کرده است، جزو معروف‌ترین موسیقی‌های متن فیلم است که حتما بارها شنیده‌اید و با آن خاطره دارید. کنجکاو شدید دوباره آن را بشنوید؟

این فیلم بر اساس سرگذشت واقعی دو ورزشکار مسیحی بنیادگرا و یهودی بریتانیایی است که برای حضور در المپیک تابستانی ۱۹۲۴ تمرین می‌کند.

اریک لیدلِ اسکاتلندی و هارولد ایبراهمزِ لیتوانیایی با پیراهن انگلستان، در مسابقات دوی المپیک سال ۱۹۲۴ پاریس شرکت کرده و با فراز و نشیب زیادی برنده مدال طلا می‌شوند.

ارابه های آتش به کارگردانی هیو هادسن و با بازی شریل کمپبل، پیتر ایگن، نایجل هیوز در سال ۱۹۸۱ اکران شده است.

فیلم ورزشی ارابه های آتش

 

۴- گاو خشمگین  Raging bul

وقتی نام یکی از کارگردانان برتر تاریخ سینما، مارتین اسکورسیزی بر روی یک فیلم ورزشی درام باشد و نقش اول آن را رابرت دنیرو معروف بازی کند، دور از انتظار نیست که فیلمی جذاب و موفق باشد و حداقل یکی دو اسکار را در کارنامه داشته باشد.

فیلم گاو خشمگین، در سال ۱۹۸۰ و بر اساس زندگی مشت‌زن معروف آمریکایی، جیک لاموتا ساخته شده است. دنیرو برای اجرای بهتر در نقش لاموتا، چند جلسه با او تمرین مشت‌زنی کرد و برای قرار گرفتن در نقش و بهتر نشان دادن وضعیت بدنی لاموتا پس از دوران افول ورزشی وی، وزن خود را حدود ۳۰ کیلوگرم زیاد کرد.

گاو خشمگین برای رابرت دنیرو، اسکار و گلدن گلوب و جایزه حلقه منتقدان نیویورک، انجمن منتقدان و نامزدی بفتا را بدست آورد.  همچنین تحسین منتقدان را برانگیخت به‌طوری که جزو برترین فیلم‌های ژانر ورزشی قرار گرفته است.

این فیلم علاوه بر اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای رابرت دنیرو، اسکار بهترین تدوین را برای تلما شونمیکر به ارمغان آورد. کتی موریارتی، جو پشی، فرانک وینسنت و نیکلاس کلسانتو از دیگر بازیگران این فیلم مهیج و زیبا هستند.

فیلم ورزشی گاو خشمگین

 

۵- نقطه کور   The Blind Side

این بار جایزه اسکار و گلدن گلوب هر دو، به بهترین بازیگر نقش اول زن، ساندرا بولاک در فیلم نقطه کور می‌رسد. بولاک در فیلم نقطه کور، نقش زن سرسخت سفیدپوستی را بازی می‌کند که همراه همسرش، یک جوان سیاهپوست قوی هیکل، کم رو و فقیر را که بدون حامی و بی‌خانمان است، تحت سرپرستی خود می‌گیرد و با حمایت از وی،  باعث موفقیت و معروف ‌شدن این جوان در ورزش سنگین فوتبال آمریکایی می‌شود.

نقطه کور، داستان واقعی زندگی مایکل اوهر، ستاره فوتبال آمریکایی و بازیکن برجسته تیم «کلاغهای بالتیمور» است. این فیلم ورزشی درام به کارگردانی جان لی هنکوک در سال ۲۰۰۹ با هزینه ۲۹ میلیون دلار در امریکا تولید شده و علاوه بر موفقیت در گیشه با فروش حدود ۲۲۹ دلار، نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم هم بوده است.

فیلم ورزشی نقطه کور

 

۶- مشت زن  The Fighter

مشت زن یا مبارز، داستان زندگی میکی وارد، بوکسور ایرلندی ساکن بوستون آمریکاست، که به کمک دیکی اوکلاند، برادر ناتنی و مربی خود توانست عنوان قهرمانی بوکس سبک وزن جهان را از آن خود کند.

این فیلم توسط دیوید او. راسل در سال ۲۰۱۰ ساخته شد. جوایز اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و نقش مکمل زن را تصاحب کرد و نامزد بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش اول مرد و فیلمنامه اوریجینال در اسکار و گلدن گلوب شد.

از بازیگران فیلم مشت زن می‌توان به مارک والبرگ، کریستین بیل و امی آدامز اشاره کرد. آنچه که با آن روبرو هستیم آمیخته‌ای از ورزش بوکس، غلبه بر اعتیاد، عشق و فقر است که به خوبی با هم تنیده شده و این فیلم خوب را رقم زده‌اند. تریلر فیلم ورزشی Fighter را با هم ببینیم.

 

۷- فیلم ورزشی معروف بالیوود؛ “باج”   Lagaan

تنها فیلم سینمای بالیوود که در ژانر ورزش کاندید دریافت اسکار شد، فیلم باج یا خراج است که به موضوع مقابله اهالی روستایی در هند با استثمارگران انگلیسی، طی یک مسابقه هیجان‌انگیز و نفس‌گیر کریکت می‌پردازد.

تصویربرداری فیلم در روستای تاریخی بوج در ایالت گجرات هند انجام شده‌است. فیلم باج به تهیه کنندگی و بازیگری عامر خان، بازیگر مشهور سینمای بالیوود و کارگردانی آشتوش گواریکر در سال ۲۰۰۱ ساخته شد و به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های هند تبدیل شد. علاوه بر نامزدی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی، برنده جوایز متعدد ویژه مخاطبان در جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره فیلم لوکارنو شد.

فیلم ورزشی هندی باج

 

دو فیلم ورزشی جدید ۲۰۱۹

در ادامه فهرست ۱۰ فیلم برتر ورزشی ، دو فیلم جدید که در سال جاری میلادی اکران شده‌اند را معرفی می‌کنیم که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

۸- پرنده بلند پرواز  High Flying Bird

پرنده بلند پرواز فیلم درام خانوادگی و ورزشی آمریکایی محصول سال ۲۰۱۹ به کارگردانی استیون سودربرگ است. بازیگرانی چون هالند، زازی بتز، ملوین گرگ، سونیا سان، زاکاری کوئینتو، گلن فلشلر، جریل پرسکات، جاستین هورت دانکلی، کلب مکلاکلن، بابی بوردلی، کایل مکلاکلن و بیل دوک در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

نوبتی هم باشد، نوبت ورزش بسکتبال است. داستان فیلم پرنده بلند پرواز، در مورد مدیر ورزشی است که از یک بسکتبال تازه‌کار و آینده‌دار برای مقاصد تجاری کسب و کار جنجالی استفاده میکند و …

فیلم ورزشی پرنده بلند پرواز

لینک فیلم پرنده بلند پرواز در IMDb

۹- مبارزه با خانواده‌ام  Fighting with My Family

این فیلم به کارگردانی استیون مرچنت کمدی درامی است که به ورزش کشتی کج و حواشی آن می‌پردازد. از بازیگران این فیلم خانوادگی می‌توان به دواین داگلاس جانسون، ملقب به صخره یا راک، فلورنس پیو، جک لودن، نیک فراست و لینا هیدی اشاره کرد.

داستان مبارزه با خانواده ام، از فیلم مستندی به همین عنوان الهام گرفته شده و درباره خانواده یک کشتی‌گیر سابق رشته کشتی کج (کشتی حرفه ای) به نام ریکی با بازی (Nick Frost) است که با همسرش جولیا با بازی (Lena Headey) ، خواهان زندگی بهتری برای فرزندان خود هستند. زمانی که فرزندان خانواده (رایا و زک) شانس تبدیل شدن به سوپراستار مسابقات کشتی حرفه‌ای را به دست می آورند، به نظر می رسد که رویای خانواده در حال تحقق است و دیگر تمام مشکلات آنها حل خواهد شد. با این حال، رایا و زک باید یاد بگیرند که تبدیل شدن به یک سوپراستار بیشتر از آن چه که تصور می کردند ممکن است رابطه خواهر و برادری و خانوادگی آنها را تحت الشعاع قرار دهد. کشتی همیشه این خانواده را در کنار هم نگه داشته است، اما این بار ممکن است آنها را از هم جدا کند.

لینک فیلم مبارزه با خانواده ام در IMDb

سهم ایران از ژانر ورزشی

در هالیوود فیلم‌های ورزشی سهم قابل ملاحظه‌ای از تولیدات سالانه را دارند اما سینمای ایران در طول یک قرنی که از فعالیت آن می‌گذرد، در ژانر ورزش به اندازه انگشتان دو دست هم فیلم قابل تأمل ندارد. نمونه‌ها و استثناهایی، چون جهان پهلوان تختی، شیر‌های جوان، فوتبالیست‌ها، مثلث آبی و سرعت تنها دارایی این سینما در این حیطه است. فیلم‌های دیگری چون تب سرد با انتخاب بازیگران نامناسب، که در نقش یک قهرمان حرفه‌ای با اضافه‌وزن و با بی مهارتی در تکنیک‌های پایه‌ای ورزشی که نقش قهرمانش را بر عهده دارند، صدای منتقدان را درآورده‌اند.

فیلم غلامرضا تختی به کارگردانی بهرام توکلی در سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، کاندید سیمرغ بلورین ۱۰ بخش شد و در نهایت سیمرغ بهترین فیلمبرداری و طراحی صحنه را از آن خود کرد.

این فیلم تاریخی که به زندگی جهان پهلوان غلامرضا تختی، اسطوره ورزش کشتی و اخلاق ایرانی می‌پردازد، متأسفانه موفقیت چندانی در گیشه به‌دست نیاورد و فروشی معادل یک پنجم هزینه ساخت خود را تاکنون ثبت نموده است.

در انتهای این مطلب به معرفی یکی دیگر از فیلم‌های ژانر ورزش ایران می‌پردازیم که پس از ۱۳ سال هنوز در کشور اکران عمومی نشده، اما مورد توجه منتقدان داخلی و خارجی قرار گرفته است.

۱۰-آفساید  Offside

فیلمی به کارگردانی جعفر پناهی که در سال ۲۰۰۶ پیرامون موضوع حاشیه‌ای داغ فوتبال ایران یعنی مجوز ورود بانوان به ورزشگاه برای تماشای بازی، ساخته شده است. آفساید پنجمین فیلم پناهی در مقام کارگردان به‌شمار می‌رود. این فیلم، در ایران نمایش عمومی داده نشد و همین موضوع باعث ناکامی آن، در نامزدی دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سال ۲۰۰۷ شد.

بازیگران این فیلم؛ سیما مبارک‌شاهی، صفر سمندر، شایسته ایرانی، محسن تنابنده، محمد خیرآبادی، آیدا صادقی، مسعود خیمه‌کبود، گلناز فرمانی، محمدرضا قره‌باغی، مهناز ذبیحی، هادی سعیدی، نازنین صدیق‌زاده، مسعود غیاث‌وند، ملیکا شفاهی، علی برادری، علی روشن، رضا خیری، کریم خدابنده‌لو، به همراه هشتاد هزار تماشاگر بازی ایران و بحرین هستند.

فیلم ورزشی آفساید ساخته جعفر پناهی

داستان روایتگر شرح حال دخترانی است که حاضرند هر کاری انجام دهند تا بازی ایران-بحرین را برای ورود ایران به جام جهانی از نزدیک ببینند. آنها با لباس مبدل سعی می‌کنند وارد ورزشگاه شوند اما به دلیل ممنوعیت ورود زن‌ها به استادیوم، تعدادی از آنها دستگیر می‌شوند. وقتی در حال انتقال به نیروی انتظامی توسط سربازها هستند، به علت برد ایران در بازی با بحرین، خیابان‌ها شلوغ شده و دخترها موفق به فرار می‌شوند.

جایزه خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین، در کارنامه فیلم آفساید دیده می‌شود.

 

⇓ مطالب مرتبط ⇓

دانلود ۵۰ فیلم برتر تاریخ سینمای جهان

۱۰ فیلم برتر ۲۰۱۹ که بیشترین بازدید را داشتند

 

انتخاب برترین فیلم ورزشی از میان صدها عنوان فیلم، کار ساده‌ای نیست. اگر شما تهیه‌کننده این لیست بودید، نام کدام فیلم‌های دیگر را در آن قرار می‌دادید؟