گیمیفیکیشن یا همان بازی سازی از جهات مختلف می‌تواند به نفع استراتژی بازاریابی کسب و کار و بیزنس شما، بازی کند. این شاید درست همان چیزی است که برای ایجاد تحول در کسب و کار خود، به آن نیاز خواهید داشت. به کمک این راه حل نوآورانه، می‌توانید شرکت و کسب و کار کوچک خود را در رقابتی قابل توجه با برندهای بزرگ و صاحب نام قرار دهید.

در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به این مفهوم بپردازیم.

احتمالا تا به حال چیزهایی درباره گیمیفیکیشن یا بازی سازی شنیده اید، اما آیا واقعا می‌دانید معنای آن چیست؟ به حتم این چیزی غیر از تنها ادغام بازی در یک وب سایت یا اپلیکیشن است.

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن فرآیندی است که طی آن شما تجربه چیزی که در بازی‌ها این اندازه جذاب و غیرقابل مقاومت است را در مسائل غیربازی وارد می‌کنید. هنگام انجام این کار، عناصری را به سایت یا اپلیکیشن خود اضافه می‌کنید که همان جذابیت‌ها را به نوعی همراه داشته باشد. به طور مثال ممکن است جوایز، مسابقه، چالش‌ها و غیره را اضافه کنید. این امر باعث ایجاد حس دستاورد و ماهیت رقابتی میان کاربران خواهد شد و آن‌ها را ترغیب می‌کند تا بیشتر از وب سایت یا اپلیکیشن شما استفاده کنند؛ زیرا قرار است این کاربری برای آن‌ها با لذتی نیز همراه باشد. آن‌ها به شکلی احساس قهرمانی خواهند کرد، چه کسی چنین چیزی را دوست نخواهد داشت؟

استفاده از بازی سازی می تواند مشارکت طولانی مدت، وفاداری و نتایج ارزشمندی را برای تجارت الکترونیک شما به همراه داشته باشد. عناصر بازی که می‌توانید اضافه کنید از جمله امتیازدهی، تابلوهای تبلیغاتی، رتبه بندی، ارز مجازی، عناصر مجازی و … هستند.

بازی سازی

بازی سازی اثربخشی قابل توجهی در جذب مخاطب و کاربر و نگه داشتن وی خواهد داشت.

چرا بازی سازی نتایج مثبتی به همراه دارد؟

شما یک تجربه سرگرم کننده برای مخاطبان خود ایجاد می‌کنید و که این منجر به یک رابطه کاربری طولانی‌تر و جذاب‌تر خواهد شد. این باعث می‌شود که مشتریان و مخاطبان خود را به مشارکت تشویق کنید و آن‌ها به دنبال شانس دریافت پاداش یا کسب چیزی هستند که بابت این مشارکت وعده داده شده است. به این شکل به صورتی ناخودآگاهانه، کاربران شما به تجارتی که دارید وفادارتر شده و رفته رفته به مشتری‌ها و کاربرانی دائمی تبدیل خواهند شد.

مزایا و معایب اضافه کردن گیمیفیکیشن به کانال بازاریابی

بازی سازی و گیمیفیکیشن بسیار جالب و جذاب به نظر می‌رسد، اما آیا این برای کسب و کار و بیزنس شما خوب است؟ ببینیم مزایا و معایب این روش بازاریابی چه هستند.

مزایای بازی سازی

این باعث افزایش تعامل میان مشتریان، چشم اندازها و شرکا خواهد شد. پاداش دادن به مشتریان لزوما پرداخت چیزی مادی نیست، بلکه می‌تواند یک عضویت، محتوای ارزشمند یا چیزی شبیه به آن‌ها باشد؛ اما به هر ترتیب حس وفاداری و احساس مثبت آن‌ها را افزایش خواهد داد.

مردم دوست دارند مورد توجه قرار بگیرند و همیشه دستاوردی داشته و چیزی برتر از سایرین به آن‌ها برچسب زده شود. داشتن ابزاری که در محیط کاربری وب سایت یا اپلیکیشن شما، چنین فرصتی را ایجاد کند؛ پیشنهادی جذاب برای کاربران خواهد بود.

مزایای بازی سازی

مزایای بازی سازی به کسب حداکثری مخاطب و وفادار ساختن وی مربوط می‌شود.

معایب بازی سازی

گیمیفیکیشن بعضی اوقات می‌تواند به روشی عمومی و البته ناکارآمد تبدیل شود. به طور مثال بعضی از شرکت‌ها فکر کنند که با اضافه کردن تابلوهای تبلیغاتی و برچسب زدن به برخی از فرآیندها، یک تجربه سرگرم کننده به وجود آورنده اند. چگونگی آن اهمیتی ندارد، بلکه لازم است که یک تعادل و تعامل همکاری و رقابت برقرار شود. به واقع اگر شرکت‌ها کارمندان خود را وادار به وارد شدن در این بازی کنند، تفریح در آن از بین رفته و کارایی لازم را نخواهد داشت.

همین طور بخوانید: برای موفقیت در کسب و کار برای طولانی مدت چه کارهایی باید انجام دهیم؟

بازی سازی در استراتژی های بازاریابی

بازی سازی یک ابزار سنتی در دنیای بازایابی نیست، (حداقل هنوز نیست!). این می‌تواند در بسیاری از بخش‌های مربوط به محصولات، خدمات یا هر مرحله از سفر مشتری در وب سایت یا اپلیکیشن اعمال شود و به راحتی با هر سطح بودجه‌ای تطابق دارد. بنابراین تاثیر گیمیفیکیشن در استراتژی بازاریابی شما چیست؟

هنگامی که یک شرکت دست به نوآوری و ایجاد یک کمپین اتفاقا پرریسک و مخاطره آمیز می‌زند، مردم و مخاطبان به آن به عنوان یک شرکت آینده نگرتر و نزدیک به تحولات بزرگ نگاه می‌کنند و این امر بر خاصیت کمپین‌های آن، تاثیرگذار خواهد بود. علاوه بر این، این مکالمات و تعاملات بین کمپانی و مخاطبان، باعث می‌شود که مشتریان بیشتر درگیر شده و مدت زمان طولانی‌تری بر محتوای شما ماندگاری داشته باشند. همه به این دلیل که شما یک کمپین پرریسک راه انداخته‌اید.

حتما در مورد استراتژی بازاریابی خود با بازی سازی برنامه‌ریزی درستی داشته باشید.

درباره آن چه فکر می‌کنید می‌تواند از جادوی بازی سازی بهره‌مند شود، یک فهرست داشته باشید. در این فهرست همین طور، اهداف خود، رسیدن به ترافیک بالاتر  و… را در نظر بگیرید. مخاطبان خود را در نظر بگیرید. چه چیزی می‌توانید به آن‌ها پیشنهاد بدهید که برایشان جذاب‌تر باشد. قطعا یک بازی جذاب برای مخاطبان در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال، متفاوت از چیزی است که برای گروه سنی ۵۰ تا ۶۰ سال می‌تواند جذاب باشد.

از این گذشته قرار نیست در همان بدو امر، قدم‎های بزرگ بردارید. مراحل کار بازی سازی خود را با قدم‌های کوچک شروع کرده و با دریافت فیدبک، آن‌ها را بهبود بخشید. ممکن است شما در ابتدا آغاز راه را چندان مناسب انتخاب نکرده باشید، بنابراین فرصتی به خود می‌دهید تا در صورت نیاز استراتژی اولیه را تغییر داده، چیزهایی به آن اضافه یا کم کنید.

حتما در کنار این بازی سازی به ویژه در شرایطی که به شکل یک مسابقه یا چالش باشد، جایزه و پاداشی در نظر گرفته‌اید. این پاداش می‌تواند پولی یا غیرپولی باشد. به هر صورت پاداشی که در نظر می‌گیرید باید به اندازه کافی برای کاربران جذاب باشد. پس از آن هراسی نداشته و با جسارت خطرات و ریسک‌های جدیدی به بازی سازی خود اضافه کنید. باید بازی را به سطح‌های بعدی رسانده و چیزهایی مانند واقعیت افزوده را روی آن پیاده سازی کنید.

گیمیفیکیشن

در بازی سازی یا گیمیفیکیشن باید اصول و قواعد آن به درستی رعایت شده و جذابیت کامل داشته باشد.

تذکر: توجه داشته باشید که اگر بازی سازی به درستی و به شکل اصولی انجام نشود، ممکن است برعکس نتایج نزولی را به همراه داشته باشد. به این شکل در عوض آن که گیمیفیکشن به افزایش بهره‌وری و درگیر کردن بیشتر مخاطبان شما منجر شود، آن‌ها را از محیط کاربری‌تان دور خواهد ساخت.

این یک فرآیند مهم و نیازمند مطالعه و بررسی کامل است. اگر چه بازی سازی می‌تواند اثربخشی بسیار قابل توجهی بر بیزینس‌های آنلاین، صفحات وب و اپلیکیشن‌ها داشته باشد؛ اما یک استراتژی اشتباه مشتریان و کاربران را مایوس ساخته و بدتر آن‌ها را پراکنده می‌سازد.

پیشنهاد مطالعه: ۷ کلید اصلی شروع یک کسب و کار موفق

سخن پایانی

برای آن که یک خط گیمیفیکیشن موفق باشد، باید به خوبی طراحی شده و اجرا و نگهداری آن نیز به درستی صورت بگیرد. روش‌های متنوعی در این زمینه وجود دارد و لازم است که انتخاب هر یک از آن‌ها، پس از شناخت درست گروه مخاطبان و بازار هدف صورت بگیرد. به یاد داشته باشید که بازی سازی به خودی خود یک جادو نیست که همه چیز را در یک چشم بهم زدن، تصحیح کند. اما ثابت شده است که بازی سازی می‌تواند به عنوان ابزاری برای بهبود وضعیت بیزنس و بالا بردن سطح وفاداری مشتریان کارآمد باشد.

منابع: smallbiztrends ، surveyanyplace