کوبی برایانت ستاره ی درخشان بسکتبال جهان، از سن بیست سالگی مراحل پیشرفت خود را در رقابت‌های ان بی ای با به تن کردن پیراهن تیم لس آنجلس لیکرز طی کرد و تا سال ۲۰۱۶ زمان خداحافظی از دنیای حرفه‌ای بسکتبال تنها برای این تیم به میدان رفت. او پنج قهرمانی در مسابقات لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا NBA را در کارنامه داشت و یکی از هفت بازیکن معتبرترین لیگ حرفه‌ای بسکتبال دنیا بود که بیش از ۳۰ هزار امتیاز برای تیم باشگاهی خود کسب کرد.
پس از ۴۱ سال عمر با افتخار، بر اثر سانحه هوایی به همراه دختر ۱۳ ساله اش فوت کرد و جهان را با این افتخاراتش تنها گذاشت.کوبی برایانت شخصیتی بسیار قوی و الهام بخشی داشت که از نقل قول ها و دونامه احساسی و مهمی که در زمان حیات خود نوشته می توان به آن پی برد. شما می توانید این دو نامه و جملات الهام بخش او را در اینجا مطالعه کنید

کوبی برایانت که بود

کوبی برایانت، ملقب به “مامبای سیاه”- بلندترین مار آفریقا – بازیکن پرافتخار و ستاره بسکتبال آمریکا بود که جوایز بزرگی را در این حرفه به نام خود کرده است. او به مدت ۲۰ سال عضو تیم “لس آنجلس لیکرز” در NBA (اتحادیه ملی بسکتبال) بود.
کوبی را می توان از پر افتخار ترین بازیکنان کل تاریخ
NBA شمرد. و از برجسته ترین بازیکنان تیم بزرگ “آل استار” بود. در این سال ها توانست ۵ قهرمانی را در مسابقات NBA را سهم خود کند.

کوبی برایانت-بسکتبالیست

کوبی برایانت در آوریل سال ۲۰۱۶ دنیای بزرگ بسکتبال را کنار گذاشت و از آن خداحافظی کرد.
طبق آمار گرفته شده از سایت فوربس، در سال ۲۰۱۳ پس از اشخاصی مانند “تایگر وودز” و “راجر فدرر” سومین کسی بود که به درآمد سالیانه ای ۶۲ میلیون دلار رسیده است.
 از افتخارات مامبای سیاه میتوان کسب عنوان بهترین بازیکن
NBA در سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ یاد کرد. همچنین او در تیم بسکتبال ایالات متحده آمریکا، قهرمان المپیک شد.
با حضورش در تیم “آل استار” در سال های ۲۰۰۲، ۲۰۰۷و ۲۰۰۹ بهترین بازیکن این تیم نام برده شد.
با تمام این تفاسیر، در کل او ۵ بار در
NBA قهرمان شده و ۲ بار نیز در عنوان بهترین بازیکن فینال این لیگ را از آن خود کرد.

بیوگرافی

کوبی برایانت (کوبی بین برایانت) ” …” سال ۱۹۷۸ در شهر فیلادلفیا، پنسیلوانیا در خانواده ای بسکتبالیست متولد شد. او فرزند آخر ” جو برایانت”، از بازیکنان سابق NBA، است. پدر کوبی برایانت در سال دوم دبیرستان مربیگری او را به عهده گرفت.

کودکی برایانت
کوبی بسکتبال را در سن سه سالگی آغاز کرد. او از همان نوجوانی با بازی در تیم مدرسه اش باعث درخشش و شناخته شدن در آمریکا شد. در همان سن جوایزی نظیر: جایزه ال آمریکن مک دونالدز و همچنین بازیکن رقابت های دبیرستانی کسب کرد. پس از اتمام دوره ی دبیرستان تصمیم به پیوستن به لیگ حرفه ای
NBA گرفت.
وی در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۰ در سن ۴۱ سالگی در “کالاباساس” کالیفرنیا، بر اثر سانحه هوایی نقص فنی هلی‌کوپتر درگذشت.

جوایز و افتخارات

پس از دو بازیکن بسکتبالیست به نام های کریم عبدالجبار با جمع امتیاز ۳۸۳۸۷ و همچنین کارل مالون با امتیاز ۳۶۹۲۸، کوبی برایانت با کسب امتیاز ۳۳۶۴۳، جایگاه نفر سوم در میان امتیازآوران NBA می باشد.

کوبی برایانت-جوایز و افتخارات

تیم سال
کمپین  NBA ۲۰۰۰, ۲۰۰۱, ۲۰۰۲, ۲۰۰۹, ۲۰۱۰
با ارزش ترین بازیکن NBA ۲۰۰۸
تیم آل استار، NBA ۱۹۹۸, ۲۰۰۰-۲۰۱۶
با ارزش ترین بازیکن بیل راسل NBA ۲۰۰۹, ۲۰۱۰
با ارزش ترین بازیکن آل استار- NBA ۲۰۰۲,۲۰۰۷,۲۰۰۹,۲۰۱۱
تیم آل – NBA ۱۹۹۹-۲۰۱۳
تیمNBA All-Defensive First ۲۰۰۰, ۲۰۰۳, ۲۰۰۴, ۲۰۰۶-۲۰۱۱
تیمNBA All-Defensive Second ۲۰۰۱, ۲۰۰۳, ۲۰۱۲
کمپینNBA scoring ۲۰۰۶, ۲۰۰۷
کمپینNBA Slam Dunk Contest ۱۹۹۷
تیمNBA All-Rookie Second ۱۹۹۷
Naismith Prep Player of the Year ۱۹۹۶

برنده جایزه اسکار

کوبی اولین ورزشکار تاریخ بود که علاوه بر کسب قهرمانی های مختلف در ورزش حرفه ای، برنده جایزه اسکار نیز شده است.
در برگزاری مراسم اسکار در سال ۲۰۱۸، کوبی برایانت توانست برای انیمیشن کوتاه “بسکتبال عزیز” (
Dear Basketball)، جایزه بهترین انیمیشن را کسب کند.

 جایزه اسکار

این فیلم تاثیر گذار، نامه ای را که کوبی برایانت در سال ۲۰۱۵ برای نشان دادن عشق و علاقه خود به بسکتبال نوشته بود، به شیوه ای خلاقانه و زیبا به نمایش گذاشته است. که در این فیلم کوبی با صدای خود این نامه را بازخوانی می کند.

در ادامه سخنرانی کوبی را ببینید در هنگام دریافت جایزه اسکار:

خانواده برایانت

در سن ۲۱ سالگی بود که کوبی برایانت “ونسا لین” را در سال ۱۹۹۹ ملاقات کرد. آنها در سال ۲۰۰۱ بدون حضور پدر و مادر کوبی، عروسی کردند. دلیل نبودن والدین اش، سن کم این دو و همچنین هم نژاد نبودن ونسا با خاندان برایانت بود. که پس از تولد اولین دخترش باعث شکل گیری پیوند دوباره کوبی با پدر و مادرش شد.

کوبی برایانت-خانوادهاو دارای ۴ دختر به نام: “ناتالیا دایامینت برایانت”، “جیانا”، “بیانکا” و “کاپری” است که به ترتیب در سال های ۲۰۰۳، ۲۰۰۶، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ به دنیا آمده اند.

مایکل جکسون و کوبی برایانت

کوبی برایانت: مایکل جکسون استادم بود.

کوبی برایانت در مصاحبه ای با یاهو گفت که پشتکار و سماجت اش را مدیون مایکل جکسون است. دوستی او با مایکل جکسون از سن ۱۸ سالگی، وقتی که کوبی به لس آنجلس لیکرز آمد، آغاز شد.
یک روز در سال ۹۶، مایکل ۳۸ ساله با این جوان‌ ِ سرکش و منزوی تماس گرفت. او بسیاری چیزها را برای برایانت تغییر داد. او اعجوبه‌ی ۱۸ ساله‌ی لیکرز بود و هیچکس عطش بیقرارش برای رسیدن به عظمت را درک نمی‌کرد.

آنها ساعت‌ها و ساعت‌ها با یکدیگر سخن می‌گفتند، در نولند ملاقات می‌کردند و در این زمان برایانت توسط درس‌هایی که مایکل جکسون قطره قطره در مورد پروراندن و تحمل استعداد به او می‌داد، ساخته و پرداخته می‌شد. اینکه چگونه ذهنش را باز کند تا هوشیارتر و زیرک‌‌تر شود و در مسیرش از تلاش سیری نیابد.

یکی از درس‌هایی که مایکل جکسون به او داد این بود که سرانجام بیش از آنکه با دیگران رقابت کند، باید با معیارها و محدودیت‌های خود کلنجار ‌رود.

کوبی برایانت-مایکل جکسون

سخن کوبی برایانت درباره ام جی

برایانت میگوید:
“عجیب به نظر می‌رسد، اما حقیقت دارد. او مربی‌ام بود و به من آمادگی می‌داد. ما همیشه در این مورد که او چگونه خود را برای خلق موسیقی و اجرای کنسرت آماده می‌ساخت، صحبت می‌کردیم. او مسیرهایی که خود طی کرده بود را به من آموزش میداد. اینکه چگونه آلبوم تریلر و بد را ساخته است. با تمامی جزئیاتش برایم بازگو می‌کرد. این تمام اعتباری بود که من نیاز داشتم – اینکه بدانم باید بر کارم تمرکز کنم و هرگز سست نشوم. زیرا کاری که او کرد و شیوه‌ای که انجامش داد، با استفاده از نیروی ذهن و روان بود.

او کمک کرد مرا به سطحی برساند که بتوانم در بازی با شک (شکیل اونیل) سه عنوان قهرمانی بدست آورم. این به خاطر آمادگی‌ها و درس‌هایی بود که از او دریافت کرده بودم و تمامش در جهت رشد و پیشرفت است. این به خاطر ذهنیتی است که دارم، به خاطر عضله و زور بازو نیست. این را از (مایکل) جوردن نگرفته‌ام. این را از سایر قهرمانان نگرفته‌ام. این را از مایکل جکسون گرفته‌ام.”

یکی از چیزهایی که اون همیشه به من می گفت این بود:هرگز نترس از این که متفاوت باشی.چون وقتی آرزو و هدفی داری که می خوای بهش برسی بقیه سعی می کنند که تو رو وادار کنند تا از هدفت دست برداری و تو رو به نرمال بودن سوق می دهند. چون در این بین، تویی که رشد می کنی و این خوبه که با جیز هایی که می خوای بهشون برسی مٌانوس بشی!واقعا  خوبه! اصلا نترس که از اون مسیری که می خوای منحرف شی.

 

چگونگی مرگ

در۲۶ ژانویه ۲۰۲۰، هلیکوپتر خصوصی کوبی برایانت به همراه دختر نوجوان ۱۳ ساله اش، “جیانا”، در جنوب کالیفرنیا سقوط کرد. در این سانحه ۹ نفر جان باختند که شامل بازیکن پرافتخار جهان، کوبی، نیز بود.
این حادثه حدود ساعت ۱۰ صبح محلی رخ داده است. که نخستین تخمین ها حاکی از آن است که دلیل سقوط هلیکوپتر نقص فنی بوده در شرایط مه آلود این ایالت بوده است.

کوبی برایانت-سقوط هلیکوپتر

– تمام مردم جهان از جمله اشخاص شناخته شده ای مانند دونالد ترامپ، باراک اوباما، تیلور سوییفت و افراد بزرگ و برجسته ی دیگری، اندوه بزرگ از دست دادن این شخص پر افتخار برای جامعه بزرگ بسکتبال و آمریکا را به دنیا و خانواده اش تسلیت گفته اند.

مراسم وداع
مرگ ناگوار مرد بزرگ بسکتبال جهان، تمام جهان را اندوهگین کرده و همه میدانند که کوبی برایانت در تاریخ بسکتبال تکرار نشدنی است. یاد و خاطره آن در دل ها رخنه کرده و اندوه فوت او و دختر نوجوانش تا ابد باقی خواهد ماند.

واکنش کمپانی نایکی

نایکی در پاسخ به مرگ کوبی برایانت اجناس و لوازم او را، از فروشگاه های آنلاین خود جمع کرد

نایکی همه لوازم وابسته و مرتبط با کوبی برایانت را در واکنش به مرگ ستاره بسکتبال، از فروشگاه آنلاین خود کنار گذاشت.

از این پس بخش کفش های “کوبی برایانت” در این وبسایت، به بخش محصولات عمومی نایکی ارجاع داده می شود. جستجو برای “کوبی” انتخاب خرید گیفت کارت با تم Los Angeles Lakers را نتیجه می دهد و جستجو برای “کوبی برایانت” نیز به اعلامیه نایکی مبنی بر مرگ برایانت هدایت می شود.

شرکت “نایکی” اعلام کرده که در پی آن است که محصولاتی با espn از نیک دیپاولا را کنار بگذارد. نایکی قصد دارد به این شکل ارزش محصولات خاص و امضا شده این اسطوره بسکتبال را حفظ کند. با توجه به این گزارش، بخشی از این استراتژی، محدود کردن واسطه ها و دلالان و کاهش توان آنها برای احتکار محصولات کوبی به منظور فروش مجدد در بازار های ثانویه است.

کوبی برایانت-نایک

بازیکنان دیگر به دنبال محصولات کوبی میگردند تا به این شکل ادای احترام خود را نشان دهند

ستاره دالاس، “لوکا دونسیک”، در برد دوشنبه خود در مقابل “اوکلاهاما سیتی تاندر”، یک جفت از کفش های کوبی را به پا داشت. او نام ۹ قربانی حادثه سقوط هلیکوپتر را بر روی کفش خود نوشته بود.
براساس همین گزارش، نایکی در حال تصمیم گیری است تا از تم جدیدی که شامل ۵ محصول کوبی است، پرده برداری کند.

 

در پایان دعوت می کنیم ویدئویی انگیزشی از کوبی برایانت با موضوع سخت کوشی تماشا کنید که توسط کمپانی نایکی تهیه شده است.

 

منبع: wikipedia, euronews

در مالتینا بیشتر بخوانید:

۱۰ فیلم ورزشی برتر ، مهیج و جذاب؛ که تماشای آنها را نباید از دست داد

مریم میرزاخانی و زندگی نامهٔ این بانوی ریاضی دان برجستهٔ ایرانی را بهتر بشناسید!