اگر در مسیر پیشرفت و تحقق ایده‌ها و اهدافی که در زندگی خود دارید گام برمی‌دارید مطمئنا با همایش‌های جهانی TED آشنایی دارید و شاید بارها و بارها همایش TED در زمینه‌های مختلف را تماشا کرده‌اید. اما اگر می‌خواهید بیشتر با این همایش‌های جهانی آشنا شوید و اطلاعات بیشتری را در مورد آن‌ها کسب کنید، ادامه این مقاله را دنبال کنید.

همایش TED در یک نگاه

قبل از اینکه به طور جزئی به تاریخچه، جوایز و دیگر موضوعات مرتبط با این همایش جهانی اشاره کنیم و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم بهتر است یک نگاه کلی به همایش‌ TED داشته باشیم و به‌صورت کلی شما را با این مجموعه از کنفرانس‌ها آشنا کنیم. کلمه TED، مخفف Technology Entertainment Design است. مجموعه همایش‌های جهانی TED توسط بنیادی به نام Sapling که سازمانی غیرانتفاعی و خصوصی است برگزار می‌شود. شعاری که همایش‌های جهانی TED بر پایه آن شکل گرفته‌اند و برگزار می‌شوند بر پایه “ایده‌ها ارزش گسترش دارند” است.

همایش TED

جالب است بدانید که همایش TED برای اولین بار به‌عنوان یک همایش تکی در فوریه سال ۱۹۸۴ یعنی اسفندماه سال ۱۳۶۲ برگزار شد اما شش سال بعد از اولین همایش تکی یعنی در سال ۱۹۹۰، مجموعه همایش‌های جهانی TED به‌صورت گسترده‌تری شکل گرفته و برگزار شدند. در همایش‌های اولیه این مجموعه بیشترین تمرکز بر روی تکنولوژی بود اما با توسعه و گسترش این همایش‌ها، بحث و گفت‌وگو بر روی موضوعات علمی، فرهنگی و دانشگاهی نیز قوت گرفت.

همایش TED شامل دو همایش بزرگ می‌باشند که همایش اصلی آن تا قبل از سال ۲۰۱۴ در لانگ‌بیچ که در کالیفرنیای جنوبی، شهر لس‌آنجلس قرار دارد برگزار می‌شد و همایش دیگر آن نیز تا قبل از سال ۲۰۱۴ در پالم‌اسپرینگز که شهری در جنوب کالیفرنیا است برگزار می‌شد. اما از سال ۲۰۱۴ به بعد همایش اصلی TED در مرکز همایش‌های ونکوور در کانادا برگزار می‌شود و همایش دیگر آن نیز در تداکتیو، شهری در کلمبیای کانادا برگزار می‌شود. البته تمامی کنفرانس‌ها و همایش‌های این مجموعه در سراسر آمریکای شمالی، اروپا و همچنین آسیا به صورت زنده از طریق رسانه‌ها پخش می‌گردند.

ویژگی که موجب شده است تا مردم زیادی به این مجموعه از همایش‌ها جذب شوند این است که تمامی کنفرانس‌هایی که در این همایش‌ها برگزار می‌شوند تنها بر روی یک موضوع متمرکز نیستند بلکه طیف وسیعی از موضوعات علمی را دربرمی‌گیرند و از طرفی تمامی اشخاصی که برگزارکننده کنفرانس‌های این همایش‌ها هستند صحبت‌های خود را در قالب داستانی جذاب و حتی داستان زندگی خود بیان کرده و به مخاطبین منتقل می‌کنند. هر یک از سخنرانانی که در همایش TED شرکت می‌کنند و یا از آن‌ها برای ارائه ایده‌هایی مبتکرانه دعوت می‌شود، حداکثر ۱۸ دقیقه وقت دارند تا ایده‌های خود را در جذاب‌ترین و بهترین حالت ممکن به مخاطبین منتقل کنند.

تاکنون سخنرانان مطرح و مشهوری که بسیاری از آن‌ها جایزه نوبل دریافت کرده‌اند در این همایش‌های جهانی حضور داشته‌اند. برخی از این سخنرانان شامل: بیل کلینتون (چهل و دومین رئیس‌جمهور آمریکا)، جین گودال (دانشمند انگلیسی)، ال گور (فعال محیط زیست و سیاستمدار آمریکایی)، گوردون براون (پنجاه و دومین نخست‌وزیر بریتانیا)، بیلی گراهام (کشیش کلیسای انجیلی)، ریچارد داوکینز (رفتارشناس و زیست‌شناس)، بیل گیتس (موسس کمپانی مایکروسافت)، بونو (خواننده ایرلندی)، پایه‌گذاران گوگل و … بودند.

از سال ۲۰۰۶ بود که تمامی سخنرانی‌ها و کنفرانس‌هایی که در مجموعه همایش‌های جهانی TED برگزار می‌شدند در وب‌سایت TED.Com به‌صورت رایگان قرار داده شدند به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۱۶ تمامی کاربران و علاقه‌مندان به این همایش‌های جهانی از طریق وب‌سایت مذکور به بیش از ۲۴۰۰ ویدئو سخنرانی و کنفرانس برگزار شده در این همایش‌ها دسترسی داشتند. البته لازم است اشاره کنیم که در سال ۲۰۱۱ برخی سخنرانی‌های این مجموعه که در وب‌سایت آن قرار داشت بیش از یک میلیارد بار توسط کاربران دیده شده بود.

نگاهی دقیق‌تر به همایش TED

تاریخچه همایش TED

همایش TED

مطمئناً دوست دارید بدانید که همایش TED توسط چه کسی برای اولین بار ایجاد شد؟ شخصی به نام Richard Saul Wurman که معمار و طراح گرافیک بود ایجادکننده همایش‌های جهانی TED بود. Richard Saul Wurman در سال ۱۹۸۴ اولین همایش TED را به همراه دموی برجسته‌ای از لوح فشرده سونی و نمایش اولین کامپیوتر مکینتاش کمپانی اپل برگزار کرد. همان‌طور که اشاره کردیم اولین همایش‌های این مجموعه شامل کنفرانس‌هایی در زمینه تکنولوژی بودند اما بعدها با گسترش و توسعه این همایش‌ها، کنفرانس‌های مختلف در زمینه موضوعات متعدد علمی به اوج خود رسیدند. از این‌رو بود که اولین کنفرانس مجموعه همایش‌های TED در زمینه تکنولوژی و مبنی بر نمایش لوح فشرده سونی و همچنین اولین کامپیوتر مکینتاش کمپانی اپل بود.

افرادی که در اولین کنفرانس از همایش‌های TED حضور پیدا کردند شامل: Funky Duck، ریاضی‌دان مشهور بنوا مندلبرو و اعضای Digerati بودند. با وجود اینکه در اولین کنفرانس همایش‌های TED افراد مهم و بانفوذی حضور داشتند این همایش‌های جهانی از نظر اقتصادی دچار ضعف بودند و همین عامل موجب شد تا دومین همایش از این مجموعه با شش سال فاصله از اولین همایش برگزار شود.

اما از دومین همایشی که توسط این مجموعه در سال ۱۹۹۰ برگزار شد افراد زیادی در این رویداد گرد هم آمدند و از آن‌جایی که سالانه به تعداد افراد شرکت‌کننده در این همایش‌ها افزوده می‌شد محل برگزاری این همایش‌ها به لانگ‌بیچ، کالیفرنیا منتقل گردید. در همایش‌های ابتدایی که توسط این مجموعه برگزار می‌شدند تنها از متخصصانی دعوت می‌شد که زمینه کاری آن‌ها شامل یکی از زمینه‌های تشکیل‌دهنده نام مجموعه TEDیعنی Technology Entertainment Design بود اما پس از اینکه این همایش‌ها توسعه پیدا کردند زمینه شرکت سخنرانان در موضوعات علمی به شکل ویژه‌ای گسترش پیدا کرد.

ایجادکننده مجموعه همایش‌های جهانی TED آقای Richard Saul Wurman در سال ۲۰۰۰، به سن ۶۵ سالگی رسیده بود و به دنبال پیدا کردن جانشینی برای خود یعنی سمت مدیریت TED بود که با صاحب کمپانی انگلیسی رسانه آینده اندرسون، آقای اندرسون ملاقات کرد و از او درخواست کرد که از این به بعد مدیریت همایش TED را برعهده بگیرد. از این‌رو TED توسط کمپانی رسانه آینده اندرسون خریداری شد.

کمپانی رسانه آینده اندرسون در سال ۲۰۰۱ که TED را خریداری کرد یک کمپانی نوپای غیرانتفاعی بود که پس از خریداری TED شعار اولیه آن یعنی ” ایده‌ها ارزش گسترش دارند ” را به شعار “رواج‌دهنده ایده‌های خوب” تغییر داد. اندرسون در سال ۲۰۰۱ به‌عنوان رئیس جدید مجموعه همایش‌های TED کنفرانسی را برپا کرد و در مورد تمامی اهداف و ایده‌هایی که برای توسعه و گسترش TED داشت صحبت کرد. پس از آن همایش نیز رئیس قبلی TED، آقای Wurman برای همیشه از TED خداحافظی و آن را ترک کرد.

TED

شکل‌گیری همایش TED Global

اندرسون علاوه بر اینکه بر روی به‌کارگیری ایده‌ها و تکنیک‌هایی جدید برای TED تلاش می‌کرد به فکر ایجاد نوعی دیگر از همایش‌ها بود که زیرمجموعه TED باشند. از این‌رو همایش‌های TED Global را برپا کرد که زیرمجموعه همایش‌های اصلی TED بودند.

همایش‌های TED Global در کشورهای مختلفی شامل بریتانیا در سال ۲۰۰۵، تانزانیا در سال ۲۰۰۷، مجددا بریتانیا در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ ، اسکاتلند در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳، برزیل در سال ۲۰۱۴ و … برگزار شده است. در حال حاضر متصدی همایش‌های TED Global، آقای برونو گیوسانی اهل سوئیس است.

در مورد وب سایت TED

یکی از ایده‌های اندرسون برای گسترش و توسعه همایش TED، تمرکز بر روی مدیریت رسانه TED بود از این‌رو جون کوهن را برای مدیریت رسانه TED استخدام کرد. جون کوهن یک فرد ایده‌پرداز بود که ایده‌های فوق‌العاده‌ای را در زمینه مدیریت رسانه TED مطرح می‌کرد یکی ایده‌های این شخص برای توسعه و گسترش بیشتر TED پخش زنده کنفرانس‌های TED در تلویزیون بود که با مخالفت روبه‌رو شد.

از این‌رو او تصمیم گرفت برخی از فیلم‌های برگزیده از سخنرانی‌های مختلف در TED را در وب سایت این مجموعه، TED.Com و شبکه‌های اجتماعی یوتیوب و آیتونز قرار دهد. جون کوهن در ابتدای این کار تعداد انگشت‌شماری از ویدئوهای برگزیده همایش‌های TED را در وب سایت، یوتیوب و آیتونز قرار داد تا عکس‌العمل مردم را بررسی کند. پس از اینکه این ویدئوها با استقبال پرشور کاربران روبه‌رو شدند جون کوهن تعداد ویدئوها را به ۴۴ ویدئو افزایش داد. هر کدام از آن ویدئوها بیش از ۳ میلیون بار دیده شدند. از این‌رو جون کوهن متوجه شد که با تمرکز بر این روش می‌تواند به‌صورت ویژه‌ای به توسعه و گسترش TED کمک کند. از آن زمان تاکنون صدها هزار دلار برای توسعه وب سایت TED و همچنین ساخت ویدئوهای سخنرانی هزینه شده است.

شکل‌گیری پروژه OTP توسط TED

TED

یکی دیگر از ایده‌های اندرسون برای گسترش TED این بود که ۴/۵ میلیارد نفر از مردم جهان که زبان انگلیسی را بلد نیستند نیز بتوانند از ویدئوهای سخنرانی‌های TED استفاده کنند و آن‌ها را تماشا کنند. از این‌رو اندرسون در سال ۲۰۰۹ پروژه OTP و یا همان ترجمه آزاد را استارت زد. پروژه ترجمه آزاد  یا OTP شامل برنامه‌های می‌شد که مردم با استفاده از آن‌ها می‌توانستند متن سخنرانی‌های TED را به‌صورت زیرنویس به زبانی که بلد بودند ببینند. زمانی که این پروژه اجرا شد ۲۰۰ مترجم به‌صورت داوطلب ویدئوهای همایش‌ TED را به ۴۰ زبان دنیا ترجمه کردند. اما این میزان در ماه می ۲۰۱۵ با پیشرفت چشم‌گیری روبه‌رو شد به‌گونه‌ای که ۷۰.۰۰۰ مجموعه زیرنویس‌دار به ۱۰۷ زبان دنیا توسط ۳۸.۱۷۳ مترجم داوطلب ترجمه شدند.

رویداد TEDx ) TEDX جوانان و TEDx ایرانیان)

اندرسون این امکان را برای افراد دیگر نیز فراهم کرده است تا بتوانند زیر نظر مجموعه TED به برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های متعدد بپردازند. بنابراین نام همایش‌هایی که توسط اشخاص دیگر برگزار می‌گردد TEDx است. البته اشخاصی که به دنبال برگزاری همایش‌های TEDx هستند باید از مجموعه TED مجوز دریافت کرده و زیر نظر این مجموعه به فعالیت بپردازند و کاملاً  بر اصول و قوانینی که TED  برای آن‌ها تعیین می‌کند پایبند باشند و آن‌ها را رعایت کنند.

همایش‌های TEDx زیرمجموعه‌های متعددی دارند که یکی از آن‌ها TEDx جوانان است. TEDx جوانان، شامل برگزاری همایش‌‌ها و کنفرانس‌هایی برای دانش‌آموزانی است که در مقطع راهنمایی و دبیرستان قرار دارند.

خوشبختانه مجموعه همایش‌های TEDx در کشور ما نیز از سال ۱۳۹۲ برگزار می‌گردد. اولین همایش‌ از مجموعه همایش‌های TEDx با نام TEDx Tehran در بهمن سال ۱۳۹۲ در تهران برگزار شد و از آن به بعد این همایش‌ها در شهرهای دیگر شامل: زنجان، مشهد، قزوین، اراک، اصفهان و کیش در دانشگاه‌های مطرح کشور شامل: صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، تهران، هنر تهران، فردوسی مشهد، دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و صنعتی امیرکبیر نیز برگزار شدند.

TED تهران

رویداد TEDMED

همایش‌های TEDMED، یکی دیگر از زیرمجموعه‌های همایش‌های TED هستند که سالانه زیر نظر TED برگزار شده و بر موضوعات سلامت و پزشکی تمرکز دارند.

رویداد باشگاه TED

یکی دیگر از رویدادهای زیرمجموعه TED، رویداد باشگاه TED است که مخصوص جوانان ۸ تا ۱۸ سال است. جوانان در باشگاه TED به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و نگرش‌های خود با یکدیگر می‌پردازند.

رویداد TED بانوان

سالانه همایش‌هایی با نام TED بانوان نیز برگزار می‌گردد. موضوعاتی که در این نوع از همایش‌های TED مطرح می‌گردند بر پایه امور و مسائل مرتبط با بانوان، بهداشت و باروری آن‌ها می‌باشند.

در پایان پربازدیدترین ویدئو همایش TED با بیش از ۵۵ میلیون بازدید که در سال ۲۰۰۶ و توسط Ken Robinson ارائه شد، برای خوانندگان عزیز وبلاگ مالتینا قرار داده شده است. برای اینکه ویدئو را با زیر نویس فارسی تماشا کنید کافی است از سمت راست پایین صفحه ویدئو، زبان فارسی (Persian) را به عنوان زبان زیر نویس انتخاب کنید.