یکی از بحث‌های جنجالی که اغلب اوقات بین دارندگان کنسول‌های بازی رخ می‌دهد بر سر تعداد بازی‌های انحصاری است. حال این سوال مطرح است که بین کنسول‌های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و نینتندو سوییچ کدام کنسول بهترین بازی‌های انحصاری را برای کاربرانش به امغان خواهد آورد؟ برای پاسخ به این سوال، بازی‌های انحصاری و مورد انتظاری که شرکت‌ها برای این کنسول‌ها در سال‌های اخیر به خصوص ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ معرفی کرده‌اند را مورد بررسی قرار داده‌ایم. البته برخی از این عناوین هنوز تاریخ انتشار مشخصی ندارند بنابراین نگران نباشید در این مقاله به آن‌ها نیز اشاره شده است. در ادامه همراه وبسایت مالتینا باشید.

سونی

سال گذشته میلادی یکی از بهترین سال‌ها برای کنسول پلی استیشن ۴ بود. البته بیشتر بازی‌های انحصاری این کنسول در سال گذشته توسط استودیوهای ثالث توسعه پیدا کرده و تنها توسط سونی برای کنسول PS4 منتشر شدند. به طور قطع برنده سال گذشته سونی است. این شرکت با عرضه بازی‌هایی چون God of War، Detroit: Become Human، Spider-Man و ریمستری از بازی Shadow of the Colossus نه تنها در میزان فروش رکوردها را جابه‌جا کرد بلکه بازی‌های این شرکت به خصوص God of War توانستند در این سال جوایز بسیاری را نظیر بهترین بازی سال در مراسم The Game Awards 2018 ازآن خود کنند.

بازی‌های انحصاری سونی

 سونی در سال ۲۰۱۹ نیز همچنان عناوین مورد انتظار بسیاری را برای طرفداران خود ارائه خواهد کرد. بازی Days Gone قرار است در ماه آوریل منتشر شود. در این بازی، بازیکنان در نقش «دیکان جان» باید برای زنده ماندن در دنیایی پر از زامبی‌های خونخوار به نام فریکر تلاش کنند. به گفته توسعه دهندگان بازی، بازیکنان می‌توانند جهان باز این بازی را با موتورسیکلت خود جستجو کنند و از سیستم آب و هوایی پویا در آن لذت ببرند.

بازی‌های انحصاری سونی

بازی دیگری که قرار است در سال ۲۰۱۹ برای پلی استیشن ۴ عرضه شود Judgment نام دارد. این بازی که توسط توسعه دهندگان سری بازی‌های Yakuza ساخته شده است در سال ۲۰۱۸ در ژاپن عرضه شد. در این بازی، بازیکنان در نقش کاراگاهی خصوصی به نام «تاکایوکی یاگامی» بازی می‌کنند که باید پرونده قتلی سریالی را بررسی کند. اگر از گیم پلی سری بازی‌های یاکوزا لذت بردید به طور قطع این بازی نیز می‌تواند شما را تا مدت‌ها سرگرم کند.

بازی‌های انحصاری سونی

عناوین دیگری نیز نظیر Concrete Genie قرا است در پاییز امسال عرضه شوند. باوجود اینکه به نظر می‌رسد عمر پلی استیشن ۴ رو به پایان است و همچنان اخبار و شایعاتی در رابطه با پلی استیشن ۵ به گوش می‌رسد، اما بازی‌های بسیاری به PS4 ارتباط داده می‌شوند و شرکت سونی عناوین مهمی را به بازیکنان معرفی کرده که هنوز تاریخ انتشار دقیقی برای آن‌ها معین نشده است. بازی Final Fantasy VII Remake یکی از بازی‌هایی است که برای این کنسول تایید شده است اما هنوز تاریخ عرضه مشخصی ندارد. این بازی بازسازی از نسخه ۱۹۹۷ این بازی برای پلی استیشن ۱ است. در حال حاضر مشخص شده است که این بازی قرار است به صورت اپیزودیک عرضه شود.

بازی‌های انحصاری سونی

بازی Ghost of Tsushima یکی دیگر از بازی‌های مورد انتظاری است که هنوز تاریخ انتشار معینی ندارد. در این بازی که در ژانر اکشن ماجراجویی توسط استودیو Sucker Punch توسعه پیدا کرده است، بازیکنان در نقش «جین ساکای»، آخرین سامورایی زنده در جزیره Tsushima بازی می‌کنند. گفته می‌شود که جهان این بازی بسیار گسترده بوده و بازیکنان در آن گم خواهند شد. شخصیت اصلی بازی از شمشیر معروف سامورایی‌ها، کاتانا، بهره خواهد برد و می‌توان در این بازی برای جابه‌جایی از اسب و بالا رفتن از موانع از قلاب‌ استفاده کرد.

بازی‌های انحصاری سونی

نسخه اول بازی The Last of Us توانست دل بسیاری از بازیکنان را با گیم پلی، داستان و موسیقی خارق العاده‌اش برباید. حال استودیو ناتی داگ بار دیگر قصد دارد تا داستان «جوئل» و «الی» را در دنیایی آخرالزمانی بازگو کند. داستان بازی پنج سال پس از داستان نسخه اول رخ می‌دهد، زمانی که شخصیت الی بزرگ‌تر شده و او حال باید با گروه‌های خطرناکی در آمریکای پسا آخرالزمانی مبارزه کند. «نیل دراکمن» از نویسندگان بازی عنوان کرده است که این بازی برخلاف نسخه اول، بیشتر بر روی نفرت تمرکز دارد. در این بازی نیز شاهد معرفی چندین کاراکتر جدید خواهیم بود که نقشی مهم در ماجرای بعدی الی و جوئل دارند.

بازی‌های انحصاری سونی

خب نوبتی هم باید نوبت به کارگردان مطرح و خلاق ژاپنی، «هیدئو کوجیما» می‌رسد. بازی Death Stranding عنوان بعدی این کارگردان است که قرار است به صورت انحصاری برای پلی استیشن ۴ عرضه شود. با توجه به اینکه اطلاعات زیادی از این بازی منتشر نمی‌شود اما می‌توان گفت که بازیکنان کنترل «سم بریجز» را بر عهده دارند. او پیکی است که تکه‌هایی از آینده را برای متحد کردن دنیایی از هم پاشیده حمل می‌کند. کوجیما در رابطه با این بازی عنوان می‌کند که امید دارد این بازی ژانری جدید در بازی‌های ویدئویی همانند بازی Metal Gear ایجاد کند. انتظار می‌رود که این بازی در سال ۲۰۱۹ یا اوایل سال ۲۰۲۰ عرضه شود.

مایکروسافت

سال ۲۰۱۸ را شاید بتوان بدترین سال شرکت مایکروسافت در ارائه بازی‌های انحصاری برای کنسول ایکس باکس وان دانست. در این سال عرضه بازی Crackdown 3 دوباره به تاخیر افتاد و بازی‌هایی نظیر Sea of Thieves و State of Decay 2 نیز در این سال آن چنان که باید و شاید موفق عمل نکردند. اما بازی Forza Horizon ۴ توانست تاحدی شکست مایکروسافت در عرضه بازی‌های اختصاصی Xbox One را جبران کند.

بازی‌های انحصاری ایکس باکس

در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال گذشته عناوین جذاب‌تری برای ایکس باکس معرفی شدند. سرانجام بازی Crackdown 3 منتشر شد اما نتوانست نظر کاربران و منتقدین را به خود جلب کند. این بازی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ معرفی شد یکی از طولانی‌ترین عناوین انحصاری ایکس باکس لقب گرفته است. داستان این بازی ۱۰ سال پس از بازی قبلی رخ می‌دهد و بار دیگر آژانس باید با گروه تروریستی به نام Terra Nova مبارزه کند. در ساخت نسخه سوم نیز از المان‌های گیم پلی نسخه‌های قبلی استفاده شده است و در کنار آن نیز بخش چند نفره به نام Wrecking Zone به بازی اضافه شده است.

بازی‌های انحصاری ایکس باکس

بازی Phoenix Point یکی دیگر از بازی‌های انحصاری ایکس باکس است که قرار است در ماه جون ۲۰۱۹ عرضه شود. این بازی در سبک استراتژی و توسط استودیو Snapshot Games توسعه خواهد یافت. گفته می‌شود که این بازی با الهام از سری بازی‌های X-Com توسعه یافته است و می‌توان انتظار نبردهای استراتژیک سختی را در آن انتظار داشت. بازیکنان در این بازی کنترل نیروهای انسانی را در مقابله با بیگانگان دارند و باید با سایر انسان‌ها که برای بقا تلاش می‌کنند نیز رقابت کنند.

بازی‌های انحصاری ایکس باکس

پس از سال‌ها انتظار سرانجام نسخه‌ای جدید از بازیساخته خواهد شد. این خبر را شرکت مایکروسافت در نمایشگاه E3 2018 عنوان کرد. در حال حاضر اسم این بازی همان Battletoads است ولی ممکن است در آینده تغییر کند. این بازی با گرافیک دو بعدی و قابلیت بازی چند نفره تولید خواهد شد. البته هنوز تاریخ عرضه مشخصی برای این بازی تعیین نشده است اما گفته شده که در سال ۲۰۱۹ عرضه می‌شود. این بازی برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ عرضه شد و توانست بسیاری را مجذوب خود کند.

بازی‌های انحصاری ایکس باکس

یکی از بازی‌های محبوب و انحصاری برای کنسول ایکس باکس بازی Ori and the Blind Forest بود که توانست نظر بسیاری را به خود جلب کند. حال شرکت مایکروسافت خبر از عرضه نسخه دوم این بازی با عنوان Ori And The Will Of The Wisps در سال ۲۰۱۹ داد. این بازی نیز بر اساس المان‌های داستانی و گیم پلی نسخه اول تولید خواهد شد و قرار است در سال ۲۰۱۹ عرضه شود، هرچند تاریخ مشخصی برای آن در حال حاضر معین نشده است.

بازی‌های انحصاری ایکس باکس

شاید بتوان گفت یکی از مورد انتظار‌ترین بازی‌های ایکس باکس در سال‌های اخیر نسخه پنجم سری بازی‌های Gears of War باشد. در این بازی برای اولین بار از شخصیت زن به عنوان کاراکترهای قابل بازی استفاده شده است. شخصیت «کیت دیاز» که در نسخه چهارم نیز حضور داشت، اینبار با حضوری پررنگ در بازی Gears 5 حاضر خواهد شد. داستان نیز از آخرین لحظات نسخه قبلی شروع خواهد شد. البته هنوز مشخص نیست که این بازی در چه تاریخی عرضه می‌شود اما انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۹ منتشر شود.

بازی‌های انحصاری ایکس باکس

شرکت مایکروسافت به تازگی چند استودیو بازی‌ سازی را خریداری کرده است تا بتواند تعداد بازی‌های اختصاصی ایکس باکس را افزایش دهد. از اینرو نمی‌توان انتظار داشت که در سال ۲۰۱۹ تغییر خاصی در تعداد بازی‌ها ایجاد شود. شاید باید منتظر عرضه بازی‌های انحصاری بیشتر در نسل بعدی کنسول‌ ایکس باکس باشیم. بسیاری از طرفداران سری بازی Halo منتظر عرضه بازی Halo Infinite هستند اما هنوز تاریخ عرضه مشخصی برای این بازی تعیین نشده است و نمی‌توان به عرضه در سال ۲۰۱۹ امید داشت. در زمان انتشار تریلری از این بازی در نمایشگاه E3 2018 عنوان شد که این بازی به احتمال بالا برای کنسول نسل بعدی مایکروسافت معرفی خواهد شد زیرا این شرکت سرمایه گذاری زیادی بر روی این بازی کرده است و نمی‌خواهد که بازگشت نسخه‌ای جدید از Halo با شکست مواجه شود.

نینتندو

کنسول Nintendo Switch که به تازگی دومین سال عرضه خود را جشن گرفت، سال ۲۰۱۸ را از نظر عرضه بازی‌های انحصاری در مقایسه با سال ۲۰۱۷ که هر ماه یک بازی انحصاری داشت به خوبی به پایان نرساند. هر چند بازی‌هایی چون Mario Tennis Aces، Octopath Traveler و Super Mario Party برای این کنسول وارد بازار شدند، اما بازی‌های مورد انتظاری چون Pokemon Let’s Go و Super Smash Bros. Ultimate در دو ماه آخر سال عرضه شدند. به این علت که کنسول سوییچ به تازگی وارد دومین سال عرضه خود شده است، احتمالاً شرکت نینتندو نسبت به دو شرکت رقیب موقعیت بهتری در عرضه بازی‌های انحصاری در سال ۲۰۱۹ داشته باشد

Yoshi’s Crafted World

بازی Yoshi’s Crafted World به تازگی برای کنسول نینتندو سوییچ منتشر شد. این بازی که در نمایشگاه E3 2017 رونمایی شد توانست از همان ابتدا نظر طرفداران را به خود جلب کند. در حالی که این بازی از گرافیک دو بعدی استفاده می‌کند اما توسعه دهندگان کمی این فرمول را تغییر داده و در مواقعی دید از جلو به دید از عقب تبدیل می‌شود. به طور قطع انجام این بازی می‌تواند تا مدت‌ها بازیکنان را سرگرم کرده و خنده بر روی لبانشان بیاورد.

Yoshi’s Crafted World

در بهار ۲۰۱۹ نیز قرار است بازی Fire Emblem: Three Heroes برای کنسول سوییچ به صورت انحصاری عرضه شود. این بازی جدیدترین عنوان در این سری بازی نقش آفرینی است که در ابتدا در سال ۲۰۱۷ معرفی و در نهایت در نمایشگاه E3 2018 رونمایی شد. این بازی داستان چهار شخصیت مختلف را بازگو می‌کند که در نبردی بین حق و باطل گرفتار شده‌اند. این بازی همچنان از المان‌های کلاسیک نبرد بهره برده و در کنار آن ویژگی‌های جدیدی نظیر کنترل بیشتر واحدها و امکان حرکت آزادتر در محیط را به بازی اضافه کرده است.

بازی‌های انحصاری نینتندو

بازی Animal Crossing نیز قرار است در سال ۲۰۱۹ طرفداران خود را خوشحال کند. این بازی در هنگام رونمایی از بازی Super Smash Bros. Ultimate برای طرفداران نینتندو معرفی شد. البته هنوز اطلاعات بیشتری از این بازی منتشر نشده است اما انتظار می‌رود که این بازی در سال ۲۰۱۹ برای کنسول سوییچ عرضه شود. شخصیت‌های بازی سوپرماریو همواره بین بازیکنان محبوب بوده‌اند و از اینرو شرکت نینتندو بازی‌های دیگری نیز برای این شخصیت‌ها تولید کرده است. در بازی Luigi’s Mansion ۳ نیز شاهد شخصیت «لوییجی» هستیم که بار دیگر ماجرایی ترسناک را آغاز می‌کند. شرکت نینتندو بیش از این جزئیات دیگری از این بازی منتشر نکرده است اما انتظار می‌رود که این بازی نیز به زودی در تاریخی در سال ۲۰۱۹ برای نینتندو سوییچ عرضه شود.

بازی‌های انحصاری نینتندو

در نمایشگاه E3 ۲۰۱۷ شرکت نینتندو خبر از ساخت یک بازی جدید از سری Pokemon داد. اما جزئیاتی از این بازی عنوان نکرد. اکنون بیش از یک سال از آن تاریخ می‌گذرد و انتظار می‌رود که به زودی خبری مبنی بر نسخه جدید بازی Pokemon منتشر شود و قرار است این بازی در سال ۲۰۱۹ برای این کنسول عرضه شود. به تازگی توسعه دهنده بازی، استودیو Gamefreak، تایید کرده است که به دنبال راهی برای جلب نظر بازیکنان از بازی Let’s Go به عنوانی دیگر است.

بازی‌های انحصاری نینتندو

از جمله بازی‌های انحصاری و مورد انتظاری که قرار است برای کنسول نینتندو سوییچ منتشر شوند می‌توان به بازی Bayonetta ۳ اشاره کرد. پس از معرفی این بازی در مراسم The Game Awards 2017 دیگر خبری از این بازی منتشر نشد و بسیاری تصور کردند که تولید آن متوقف شده است. اما یکی از مدیران شرکت نینتندو عنوان کرد که توسعه این بازی همچنان در حال انجام است ولی تاریخ عرضه مشخصی برای آن عنوان نشد. با توجه به اینکه اخبار حول این بازی بسیار محدود است بعید به نظر می‌رسد که این بازی در سال ۲۰۱۹ عرضه شود و باید منتظر عرضه آن در سال ۲۰۲۰ باشیم.

بازی‌های انحصاری نینتندو

یکی دیگر از بازی‌های انحصاری کنسول نینتندو سوییچ که بسیاری منتظر عرضه آن هستند بازی Metroid Prime ۴ است که از زمان معرفی در نمایشگاه E3 2017 خبری از آن منتشر نشده است. با وجود اینکه شرکت نینتندو در رابطه با این بازی اول شخص علمی و تخیلی عنوان کرده است که این بازی در حال ساخت است، اما توسعه آن در استودیو Retro از اول آغاز شده است. شرکت نینتندو در رابطه با این موضوع اعلام کرد که کیفیت بازی با استانداردهای این شرکت تفاوت داشت و از اینرو ساخت آن از ابتدا آغاز شده است. با توجه به این موضوع، بعید است که بتوان شاهد عرضه این بازی در سال ۲۰۱۹ بود و باید چشم به سال ۲۰۲۰ دوخت.

نتیجه گیری

بر اساس اخبار منتشر شده در رابطه با بازی‌های انحصاری این سه کنسول باید گفت که به طور قطع شرکت نینتندو در سال ۲۰۱۹ سالی پربار خواهد داشت. در کنار آن، شرکت سونی نیز همواره چند عنوان انحصاری در هر سال برای کاربران پلی استیشن ۴ ارائه کرده است. اما مانند نینتندو، بازی‌های اختصاصی و AAA پلی استیشن ۴ نظیر Ghost of Tsushima، Death Stranding و Last of us part ۲ تاریخ عرضه مشخصی ندارند و ممکن است در سال ۲۰۱۹ عرضه نشوند.

از طرفی دو کنسول پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان در حال وارد شدن به پنجمین سال عرضه خود هستند و این بدین معنی است که استودیوهای بازی سازی شرکت‌های سونی و مایکروسافت ممکن است قصد داشته باشند تا بازی‌های انحصاری ویژه خود را برای کنسول‌های نسل بعدی عرضه کنند. کنسول نینتندو سوییچ نیز به تازگی دومین سال است که وارد بازار کنسول‌های بازی شده و راه طولانی را در عرضه بازی‌های اختصاصی دارد. بنابراین، فرقی نمی‌کند که کدام کنسول را داشته باشید، سال ۲۰۱۹ مطمئنا سالی پربار از لحاظ بازی‌های انحصاری برای کنسول‌ها خواهد بود. اگر از طرفداران کنسول‌های سونی یا مایکروسافت هستید، پیشنهاد می‌شود که حتما مقاله بهترین بازی‌های کنسول‌های پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان را نیز مطالعه کنید.

اگر از مطلب فوق لذت بردید برای مشاهده سایر مقالات در حوزه بازی و سرگرمی مراجعه کنید.

منبع: Gamingbolt