آیا ممکن است باردار باشید؟ اگرچه آزمایش‌های حاملگی و سونوگرافی راه حل‌های قطعی برای تشخیص بارداری هستند، با این حال شما می‌توانید به دنبال علائمی مانند حالت تهوع، حساسیت بویایی و خستگی باشید. در این مقاله نخستین علائم بارداری را برای شما شرح می‌دهیم. برای برخی از خانم‌ها، علائم بارداری در چند هفته‌ اول پس از لقاح نمایان می‌شوند. اما حتی قبل از اینکه دوره‌ی عادت ماهانه‌ی شما به تعویق بیفتد، ممکن است مشکوک یا امیدوار به بارداری باشید.

علائم بارداری می‌توانند در شدت، تناوب و مدت زمان متفاوت باشند. علائم و نشانه‌های اولیه‌ چک لیست بارداری فقط یک راهنما است. بسیاری از علائم اولیه بارداری ممکن است شبیه ناراحتی‌های روتین قبل از قاعدگی باشند.  در ادامه در این مقاله وبلاگ مالتینا به این نشانه‌ها و علائم می‌پردازیم. اگر قصد بارداری دارید، بد نیست که در دوران انتظار، این علائم را در خود جستجو کنید.

از چه زمانی علائم بارداری نمایان می‌شوند؟

اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، هفته اول بارداری شما براساس تاریخ آخرین دوره‌ی قاعدگی شما است. در جدول زیر، علائم‌ و زمان بروز هریک را با توجه به آخرین دوره‌ی قاعدگی نشان می‌دهیم:

علائم و نشانه‌ها

زمان بندی(با توجه به آخرین دوره‌ی قاعدگی)

گرفتگی خفیف و لکه بینی
هفته‌ی اول تا چهارم
عقب افتادن قاعدگی
هفته‌ی چهارم
خستگی و کوفتگی
هفته‌ی چهارم یا پنجم
حالت تهوع
هفته‌ی چهارم تا ششم
درد سینه
هفته‌ی چهارم تا ششم
تکرر ادرار
هفته‌ی چهارم تا ششم
نفخ
هفته‌ی چهارم تا ششم
حالت تهوع حین حرکت
هفته‌ی چهارم تا ششم
نوسانات خلقی
هفته‌ی ششم
تغییرات دمایی
هفته‌ی ششم
فشار خون بالا
هفته‌ی هشتم
خستگی شدید و سوزش قلب
هفته‌ی نهم
ضربان قلب شدید
هفته‌ی هشتم تا دهم
تغییرات شکل سینه و نوک سینه
هفته‌ی یازدهم
آکنه
هفته‌ی یازدهم
افزایش قابل توجه وزن
هفته‌ی یازدهم

معرفی نخستین علائم بارداری

نخستین علائم بارداری که شیوع بیشتری دارند به شرح زیر هستند:

سینه‌های حساس و متورم

ممکن است سینه‌های شما نخستین علائم بارداری نشان دهند. دو هفته پس از انجام لقاح، ممکن است به دلیل ایجاد تغییرات هورمونی، سینه‌های شما حساس یا زخم شوند و شما احساس سوزش کنید. یا اینکه ممکن است احساس کنید که سینه‌های شما پُر و سنگین شده‌است.

احساس خستگی و کوفتگی از نخستین علائم بارداری

خستگی و کوفتگی از علائم شایع بارداری هستند. در دوران اولیه‌ی بارداری میزان هورمون پروژسترون افزایش می‌یابد. دوز بالای هورمون پروژسترون سبب خواب آلودگی می‌شود. در همین زمان مقدار پایین قند خون، کاهش فشار خون و افزایش تولید خون سبب کاهش انرژی بدن شما در طول دوره‌ی بارداری می‌شوند.

خونریزی خفیف یا گرفتگی در ناحیه‌ زیر شکم

گاهی مقدار اندک لک بینی یا خونریزی واژنی از علائم اولیه‌ی بارداری است.  این خونریزی خفیف که معروف به خونریزی کاشت است، هنگامی اتفاق می‌افتد که تخم بارور شده به لایه‌ی رحم وصل شود – حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از لقاح. این نوع خونریزی معمولاً کمی زودتر ، کم رنگ‌تر و سبک‌تر از یک دوره‌ی عادت ماهانه‌ی معمولی اتفاق می‌افتد و زیاد به طول نمی‌انجامد. برخی از خانم‌ها نیز در اوایل بارداری، گرفتگی شکم را تجربه می کنند. این گرفتگی ها شبیه به گرفتگی قاعدگی است.

علایم بارداری

حالت تهوع همراه با استفراغ یا بدون استفراغ

احساس بیماری صبحگاهی، یکی از علائم کلاسیک بارداری است. در برخی از خانم‌ها، این حالت حدود دو هفته بعد از لقاح پدیدار می‌شود. به نظر می‌رسد حالت تهوع حداقل تا حدودی از افزایش سریع استروژن ناشی می‌شود، که باعث می‌شود معده آرام‌تر خالی گردد.

زنان باردار حس بویایی قوی‌تری دارند، بنابراین بوهای مختلف – از جمله بوی پخت و پز، عطر یا دود سیگار – ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع در اوایل بارداری شود. جهت کمک به مقابله با اثرات بیماری صبحگاهی، نکات و راهنمایی‌هایی وجود دارد.

احساس تنفر از غذا یا هوس غذا

هنگام بارداری، ممکن است خود را در حال بو کشیدن برخی از غذاها، مانند قهوه یا غذاهای سرخ شده ببینید. هوس کردن غذا نیز در دوران بارداری شایع است. مانند سایر علائم بارداری، سلیقه‌ی غذایی نیز با  تغییرات هورمونی – به ویژه در سه ماهه اول، هنگامی که تغییرات هورمونی چشمگیر است، در ارتباط است.

سر درد

در اوایل بارداری، افزایش گردش خون ناشی از تغییرات هورمونی ممکن است باعث سردردهای مکرر و خفیف شود.

یبوست از نخستین علائم بارداری

یبوست یکی دیگر از علائم اولیه‌ بارداری است. افزایش پروژسترون باعث می‌شود مواد غذایی آهسته‌تر از روده عبور کنند، که این امر می‌تواند منجر به یبوست شود.

نوسانات خلقی

طغیان هورمون‌ها در بدن در اوایل بارداری می‌تواند شما را به طور غیر عادی احساساتی کند. نوسانات روحی نیز به ویژه در سه ماهه‌ اول بارداری معمول است.

غش کردن و سرگیجه از نخستین علائم بارداری

با انبساط رگ‌های خونی و افت فشار خون ، ممکن است احساس سرگیجه یا غش کنید. در اوایل بارداری، ضعف نیز ممکن است ناشی از قند خون پایین باشد.

افزایش دمای پایه‌ بدن

هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شوید، دمای پایه‌ بدن شما، دمای دهان شماست. این دما کمی بعد از تخمک گذاری افزایش می‌یابد و تا دوره بعدی عادت ماهانه‌ شما، در آن سطح باقی می‌ماند.

اگر برای تعیین زمان تخمک گذاری، جدول دمای پایه‌ بدن خود را ترسیم کرده‌اید، ادامه‌ آن بیش از دو  هفته ممکن است به معنای بارداری باشد.

پریود نشدن از نخستین علائم بارداری

شاید بارزترین نشانه‌ی اولیه‌ی بارداری زمانی باشد که پریود نمی‌شوید. این علامت احتمالی بارداری اغلب باعث می‌شود که زنان در جستجوی جزئیات بیشتر در مورد سایر علائم بارداری باشند.

برخی از خانم‌ها فقط ممکن است دوره‌ای بسیار سبک‌تر را نسبت به زمان معمول خود تجربه کنند. ممکن است هیچ یک از علائم حاملگی ذکر شده را تجربه نکنید تا زمانی که متوجه شوید که چرخه‌ ماهانه‌ خود را از دست داده‌اید.

تخمین دوره تخمگ گذاری

جلوگیری طبیعی

احساس بارداری

این علامت بارداری زود هنگام ممکن است به همین دلیل باشد که شما در حال بررسی این لیست هستید. بسیاری از خانم‌ها بر این باورند که درک کافی در مورد علائم بارداری دارند و این احساس معمولا درست از آب در می‌آید.

شاید شما فقط احساس متفاوتی داشته باشید. خسته، دمدمی مزاج، عجیب و حواس پرت. همچنین ممکن است دچار سوزش سر دل و یبوست شوید یا مدام به توالت بروید. شاید شما احساس کمردرد یا سفتی در قسمت تحتانی کمر خود داشته باشید، سینه درد دارید یا به نظر می‌رسد سینه‌های شما بیش از حد حساس هستند، یا احساس کنید که حالتان مثل همیشه نیست.

چگونه می‌توانید با اطمینان بگویید که باردار هستید؟

متأسفانه، این علائم مختص بارداری نیستند. گاهی می‌توانند نشانه‌ بیمار شدن یا شروع دوره‌ شما باشند. به همین ترتیب، شما می‌توانید بدون تجربه‌ هیچ یک از این علائم باردار شوید.

با این وجود، اگر یک دوره‌ قاعدگی را از دست داده‌اید و یا یکی از موارد مهم را در این لیست مشاهده کردید‌، ممکن است بخواهید تست حاملگی در منزل را انجام دهید – به خصوص اگر پیگیری چرخه قاعدگی خود را رعایت نمی‌کنید یا اینکه چرخه‌ قاعدگی شما از یک ماه تا ماه بعدی خیلی متفاوت است. اگر آزمایش بارداری شما در منزل مثبت است، به پزشک خود مراجعه کنید. هرچه زودتر بارداری شما تأیید شود، زودتر می‌توانید مراقبت‌های دوران بارداری را شروع کنید.

اگر نگران علائم اولیه‌ی احتمالی بارداری هستید، می‌توانید با آزمایش بارداری خیال خود را راحت کنید. گذشته از یک علامت بارداری، آزمایش اثبات علمی مثبتی است که نشان می‌دهد آیا شما در انتظار یک کودک هستید یا نه.

اگر تا حداقل یک روز یا دو روز بعد از اینکه پریود نشدن صبر کنید، تست‌های بارداری بهتر عمل می‌کنند. حتی اگر نتیجه‌ آزمایش بارداری منفی باشد باید چند روز بعد دوباره آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید.

تشخیص اولیه‌ی بارداری

امیدواریم با مطالعه‌ این مقاله اطلاعات مورد نیاز خود در ارتباط با علائم بارداری را به دست آورده باشید.

همچنین برای مطالعه‌ مقالات مرتبط، به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

نحوه‌ی بهتر خوابیدن در دوران بارداری

کوچک کردن شکم بعد از سزارین

شیک‌ترین و متنوع‌ترین استایل‌های دوران بارداری

منبع: kidspot.com