این روزها که تب فعالیت در بورس تقریبا همگانی شده، بد نیست با وارن بافت (warren Baffett) «جادوگر اوماها» آشنا شوید. کسی که اولین خرید خود را در ۱۱ سالگی، از پولی که از فروش روزنامه و آدامس به دست آورده بود شروع کرد. او سه سهم ۳۷ دلاری خرید و وقتی پس از مدتی قیمت سهامش تا ۲۷ دلار پایین آمد و ضرر کرد، دچار اضطراب و ترس از زیان شد. کمی صبر کرد تا به ۴۰ دلار برسد و بلافاصله سهامش را فروخت. اما بعد با حسرت، تماشاچی رشد قیمت همان سهام تا ۲۰۰ دلار شد. وارن بافت در همان سن، اولین درس را از سرمایه‌گذاری در بورس فراگرفت و آن هم صبوری و دید بلندمدت داشتن بود.

در این مطلب بیوگرافی کوتاهی از این مرد بزرگ که معروف‌ترین چهره در میان بورس‌بازارن و یکی از ثروتمندترین مردان جهان است را بخوانید و در ادامه با ۲۰ راز موفقیت او در سرمایه‌گذاری آشنا شوید.

مطلب پیشنهادی: بیلیونرهای ایرانی در سراسر دنیا را بشناسید

بیوگرافی وارن بافت

وارن بافت جادوگر یا پیشگوی اوماها

وارن بافت جادوگر یا پیشگوی اوماها

  • در ۳۰ آگوست ۱۹۳۰ در شهر اوماها، ایالت نبراسکای آمریکا از پدری تاجر و سیاستمدار، و مادری خانه‌دار به دنیا آمد.
  • از کودکی علاقمند به بیزینس بود و با فروش مجله، آدامس و آبنبات برای خود کسب درآمد می‌کرد. وارن بافت از ۱۱ سالگی وارد دنیای سرمایه‌گذاری شد. به طوری که در ۲۰ سالگی وقتی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد، از فعالیت‌هایش در خرید و فروش، ده هزار دلار درآمد داشت.
  • در دبیرستان با خرید یک دستگاه پینت‌بال به قیمت ۲۵ دلار و نصب آن در یک آرایشگاه، موفق شد از درآمد آن، دو دستگاه دیگر در نقاط دیگر نصب کند. پس از مدت کوتاهی هر سه دستگاه را به قیمت ۱۲۰۰ دلار فروخت و سود خوبی به دست آورد.
  • تجارت را به تحصیل ترجیح می‌داد، اما پدرش اجازه نداد وارن تحصیلات خود را نیمه کاره رها کند. برای همین پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان در ۱۶ سالگی، به مدت ۲ سال در رشته مدیریت دانشگاه پنسیلوانیا و ۲ سال بعدی را در دانشگاه نبراسکا مشغول تحصیل بود. وارن بافت جوان کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه کلمبیا گرفت. جایی که استاد و منتور خود بنجامین گراهام؛ اقتصاددان بزرگ را دید و از او بسیار اثر پذیرفت.
  • وارن بافت در طی بیش از هفتاد سال، در بازار سرمایه به فعالیت مشغول بوده و سهام شرکت‌های بزرگی همچون کوکاکولا، پپسی، اپل و … را دارد. همچنین مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره هلدینگ چندملیتی برکشایر هاتاوی؛ یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان است که در زمینه‌های مختلفی مانند خدمات بیمه، صنایع غذایی، لوازم خانگی، صنایع نفت و گاز و … مشغول فعالیت است.

خانواده بافت

  • در سن ۲۲ سالگی با سوزان بافت ازدواج کرد. در دهه ۱۹۷۰ بدون طلاق، از هم جدا شدند اما تا زمان مرگ سوزان در سال ۲۰۰۴، رسما زن و شوهر بودند. وارن بافت ۷۶ ساله در سال ۲۰۰۶ با استرید منکس ازدواج نمود.
وارن بافت و همسرش استرید منکس

وارن بافت و همسرش استرید منکس

  • حاصل ازدواجش ۳ فرزند است که یکی از پسرانش به نام هاوارد گراهام بافت، علاوه بر فعالیت در بازار سرمایه در کنار پدر، عکاس و کشاورزی است که مزرعه ۱.۶ کیلومتری‌اش در نبراسکا را اداره می‌کند.

وارن بافت نیکوکار

وارن با دارا بودن بیش از ۸۲.۸ بیلیون دلار و در مقام سوم ثروتمندترین مردان جهان، در ژوئن ۲۰۰۶  اعلام کرد که تمام ثروت خود را به امور خیریه خواهد بخشید و ۸۵ درصد از آن را به بنیاد بیل و ملیندا گیتس خواهد داد. این خبر ، بزرگترین اقدام خیرخواهانه در تاریخ آمریکا لقب گرفت.

مطلب پیشنهادی: چند اصل موفقیت از زبان بیل گیتس

وارن بافت و دوستانش ملیندا و بیل گیتس

وارن بافت و دوستانش ملیندا و بیل گیتس

قوانین و رازهای موفقیت معروف‌ترین سرمایه‌گذار بازار سهام

اگر برای کسب ثروت، اخیرا به بازار بورس وارد شده‌اید، حتما دوست دارید بدانید چگونه می‌توان در این بازار سود کرد و دارایی خود را افزایش داد. در این بازار، وارن بافت یک معیار و شاخص بسیار معتبر است. زمانی که در سال ۱۹۶۲ او شروع به خریداری سهام شرکت برکشایر هاتاوی نمود، قیمت هر سهم این شرکت ۷.۶ دلار بود، پس از ۵۷ سال، در سال ۲۰۱۹ قیمت هر سهم به ۳۰۴،۰۵۷ دلار رسید.

وارن بافت چند قانون دارد که او را تبدیل به موفق‌ترین سرمایه‌گذار در بازار بورس کرده است. سه قانون مهم او عبارتند از:

  1. در حوزه سرمایه‌گذاری، وارن بافت تمایل دارد همیشه این نقل قول معروف را تکرار کند که «همه تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد قرار ندهید» این نکته را به خاطر بسپارید که هیچ سرمایه‌گذاری ۱۰۰% مطمئنی وجود ندارد پس متنوع‌سازی کنید.
  2. در مورد پس‌انداز، وارن بافت عادت دارد همیشه قبل از هزینه‌ها، پس‌انداز خود را کنار بگذارد. پس قبل از نوشتن لیست هزینه‌های خود، مبلغی که می‌خواهید پس‌انداز کنید را از درآمد خود جدا کنید.
  3. در مورد هزینه‌ها، این سرمایه‌گذار موفق معتقد است: «خرید چیزهایی که به آن نیاز ندارید، منجر به فروش چیزهایی که نیاز دارید خواهد شد».

تا اینجا متوجه شدید که راز یک سرمایه‌گذاری خوب، در مدیریت خوب مالی شخصی فرد است. در ادامه با نکات مهم دیگر برای موفقیت در بورس از نظر وارن بافت آشنا می‌شوید.

مشاوره با وارن بافت در مورد ثروت‌سازی در بازار سهام

پاسخ سوالات شما در ۲۰ نکته بسیار مهم از دید وارن بافت برای کسب ثروت و موفقیت در بازار سهام نهفته است.

۱- می‌خواهم ثروتمند شوم. نظر وارن بافت: روی خودت سرمایه‌گذاری کن

بسیاری از افراد می‌خواهند ثروتمند شوند، اما از خودشان شروع نمی‌کنند. فراموش می‌کنند از سرمایه انسانی خود مراقبت کنند. بهترین کار از نظر بافت این است که بر روی مهارت‌های خود کار کنید. اولین سرمایه‌گذاری هر معامله‌گری باید سرمایه‌گذاری بر روی دانش، مهارت و خود فرد باشد.

۲- ثروتمند شدن در بازار بورس: به خودت اعتماد کن

طبق گفته وارن بافت ، اعتماد به نفس برای اینکه یک معامله‌گر ثروتمند و برنده باشید، ضروری است. نظر شما، تحلیل شماست. بهتر است تا قبل از کسب تجربه و تخصص کافی برای ورود به دنیای سرمایه‌گذاری، تحلیل و نظر خود را دنبال کنید. البته نباید اعتمادتان کورکورانه باشد، بلکه تحلیلتان باید بر پایه‌های محکم و آگاهی باشد.

۳- چگونه میلیاردر شوم – بهترین‌ها را اطراف خود جمع کن

محیطی که در آن رشد می‌کنیم، نقش اساسی در فردی که قرار است بشویم دارد. به همین دلیل قرار گرفتن در جمع افراد باانگیزه و مناسب که فعالیت‌ها و شخصیت ما را مورد تشویق و حمایت قرار می‌دهند، باعث موفقیت بیشتر ما می‌شود. هم‌افزایی در اثر تعامل با افراد موفقی مانند وارن بافت ، روند موفقیت را تسریع می‌کند.

۴- چطور ثروتمند شوم – پول نقد برای مدت طولانی نگه ندار

وارن بافت می‌گوید هیچ سرمایه‌گذاری بدتر از نگهداری پول نقد نیست. در دنیای ابزارهای مالی، وجه نقد شامل هر چیزی است که زمان دارد مانند سپرده، اوراق قرضه دولت و سایر ابزارهای بازار پول. نقدینگی چیزی را به وجود نمی‌آورد. اگر می‌خواهید زود پولدار شوید، با نگه داشتن بلیط‌هایتان در متکا باعث رشد سرمایه‌تان نمی‌شود.

۵- چطور بدون کار کردن ثروتمند شوم – شاخص‌های سهام

مطالعات نشان داده است که اکثر مشاوران سرمایه‌‌گذاری مالی نمی‌توانند بازار سهام را شکست بدهند. بازارهای مالی بسیار کارآ هستند، به همین دلیل بهتر است در کل شاخص بورس سرمایه‌گذاری کنید.

هزینه‌های مدیریت سبد توسط مشاوران بسیار زیاد است. حتی اگر مشاور مالی شما بتواند فراتر از روند بازار برایتان سود کسب کند، پس از کسر هزینه‌های سبدگردانی، عملا سود زیادی در پورتفوی شما نخواهد ماند. اگر به دنبال ثروتمند شدن بدون کار کردن هستید، سرمایه‌گذاری دارایی‌تان یکی از راه‌حل‌ها است به شرطی که متنوع سرمایه‌گذاری کنید و به علم و آگاهی مجهز باشید.

۶- چطور در بازار بورس ثروت کسب کنم – پند وارن بافت

درک یک کسب و کار، میزان تقاضای مصرف‌کننده و کیفیت محصول یک شرکت، باعث می‌شود که اعتماد به نفس بیشتری در معامله سهام آن داشته باشید و تصویر کاملی از شرکت در بلندمدت به دست آورید. انتخاب شرکت‌های کوچک اما متعهد به اهداف خود، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش خواهد داد.

۷- نکته کلیدی فعالیت وارن بافت – متنوع‌سازی

چه در تجارت و چه در سرمایه‌گذاری، هیچ‌کس نتیجه را نمی‌تواند ۱۰۰ درصد پیش‌بینی کند. به همین دلیل تنوع‌سازی بسیار ضروری است. تقسیم سرمایه بین چند سهام متنوع، به راحتی ریسک خطر از دست‌دادن آن را کم می‌کند. اگر یکی از سهامتان ریزش پیدا کند، سود بقیه، زیان آن را جبران خواهد کرد.

۸- مشاوره در معاملات- هرگز مبلغ زیادی را بابت شهام خود پرداخت نکنید

اگر قیمت سهمی از ارزش واقعی آن بالاتر رود، سرمایه‌گذاری برای خرید آن خطرناک خواهد بود. اگر در چنین وضعیتی قرار گرفتید، بهتر است صبر کنید تا سهم به قیمت مناسبتری برسد و بعد آن را بخرید.

۹- کارآفرینی وارن بافت – دانستن هر آنچه برای سرمایه‌گذاری لازم است

وارن بافت بسیار محتاط است. برای همین در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که سود تقسیم می‌کنند. شرکت‌هایی که سود سهام به شما پرداخت می‌کنند، فرصت‌های بسیار خوبی برای بازگرداندن سرمایه شما و افزایش بازده سهام ایجاد می‌کنند. به این ترتیب او در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کرد که در آنها مدل کسب و کار شرکت‌های موفقی مانند کوکا کولا، بانک آمریکا و … را می‌دید.

۱۰- مشاوره برای قرار دادن پول بلندمدت در بورس اوراق بهادار

برای سرمایه‌گذاری میان مدت یا بلندمدت باید از زمان لازم برای رسیدن به سود مورد نظر آگاه باشید تا به دام نیفتید. یکی دیگر از توصیه‌های ارزشمند وارن بافت این است که سهام خود را بی‌دلیل نفروشید. وقتی برای خرید یک سهم مدتها مطالعه کرده و با دلایل محکم آن را خریده‌اید، نباید برای فروش و برداشت سود خود اسیر جو احساسی نوسانات بازار شوید و بدون فکر و منطق از سهم خارج شوید.

۱۱- از گرفتن وام و آوردن آن در بورس اجتناب کنید

وارن بافت که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار جهان است توصیه می‌کند پولی بهره‌دار مانند وام یا کارت‌های اعتباری را وارد بورس نکنید. این کار علاوه بر اینکه نرخ بهره بانکی را از سود سرمایه شما کم می‌کند، از نظر روانی هم اثر منفی بر مغز دارد.

۱۲- اثر گلوله برفی – بلندمدت بیاندیشید

شاید درباره اثر گلوله برفی چیزهایی شنیده باشید. در دنیای سرمایه‌گذاری این اثر به این اشاره دارد که یک سرمایه‌گذاری کوچک، در بلندمدت همچون گلوله برفی که از بالای کوه به سمت پایین سرازیر شده و هر لحظه بزرگتر می‌شود، سرمایه شما را چند برابر خواهد کرد. وارن بافت توصیه می‌کند در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که نسبت به آنها شناخت کامل پیدا کرده‌اید. حتی با مبالغ کم. اگر از سرمایه‌گذاری روی طلا سررشته دارید، در آن فعالیت کنید. مهم این است که روی چیزی سرمایه‌گذاری کنید که آن را می‌شناسید و درک می‌کنید.

برای رسیدن به این شناخت، درنگ نکنید و به تاریخچه معاملات خود در نرم‌افزاری که فعالیت می‌کنید مراجعه کنید. ببینید چقدر تجزیه و تحلیل معاملاتتان درست بوده است.

۱۳- چطور ثروتمند شوم – صبور باش

سرمایه‌گذاری که بتواند شما را میلیونر کند، به صبر و شکیبایی نیاز دارد. یکی از شعارهای رئیس شرکت برکشایر هاتاوی این است؛ سهمی را بخرید که به راحتی بتوانید آن را به مدت ۱۰ سال نگه دارید. همه مشاوران مدیریت ثروت نیز داشتن حداقل افق ۴-۵ ساله را در سرمایه‌گذاری سهام توصیه می‌کنند. شما می‌توانید در بازار ارز یا کالا نیز سرمایه‌گذاری کنید اما بهتر است تا زمانی که کاملا آموزش ندیده‌اید، از یک حساب مجازی یا با مبالغ کم با حساب واقعی خود فعالیت را شروع کنید.

۱۴- سرمایه‌گذاری وارن بافت – ضرر خود را بپذیرید

طبیعت انسان به گونه‌ای طراحی شده است که برایش راحت است از بازار سهام به سرعت سود برداشت کند اما قبول و پذیرش زیان بسیار مشکل است. در فعالیت در هر بازار مالی باید بدانید جطور به سود خود اجازه پیشروی و رشد بدهید و چگونه ضررها را مدیریت و کاهش دهید.

بزرگترین سرمایه‌گذاران هم ضرر می‌دهند. برنده صد‌درصد هنوز به دنیا نیامده است! بنابراین با زیر نظر گرفتن روند بازار، اگر در موقعیت سود هستید با سهم همراه شوید و رشد کنید و اگر در زیان بودید، با بررسی جوانب و دلایل منطقی، به موقع از سهم خارج شوید تا زیان بیشتری به شما تحمیل نشود.

۱۵- می‌خواهم ثروتمند باشم – بهترین سرمایه‌گذاری‌ها ساده‌ترین آنها هستند

بحران مالی سال ۲۰۰۷ در آمریکا نشان داد سرمایه‌گذارانی که بر روی کالاهای ساخته شده با وام سرمایه‌گذاری کرده بودند بیشتر از بقیه پول از دست دادند. بنابراین توجه به شاخص‌ها یک راه حل مناسب برای سرمایه‌گذاری با سطح قابل قبول از ریسک است. همانطور که وارن بافت می‌گوید یک سرمایه‌گذار خوب در شاخص سهام می‌تواند بدون تلاش زیاد به بازده جذاب برسد.

دفتر کار وارن بافت بزرگترین سرمایه‌گذار بازار سرمایه

دفتر کار وارن بافت بزرگترین سرمایه‌گذار بازار سرمایه

۱۶- ریسک و نوسانات بازار- توصیه وارن بافت

یکی از معروف‌ترین نقل قول‌های وارن بافت این است:

ریسک وقتی به وجود می‌آید که شما نمی‌دانید چه کاری دارید انجام می‌دهید.

عملکرد وی در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود نشان می‌دهد که او ثروتمندترین مرد بازار سرمایه شد زیرا همیشه می‌دانست در چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کند. او اغلب سهام شرکت‌هایی را می‌خرید که به مدت طولانی وجود داشتند و سابقه‌ مشخصی داشتند. در سال ۲۰۰۱ که بسیاری از سرمایه‌گذاران در استارت آپ‌های سیلیکون ولی شروع به سرمایه‌گذاری کردند و در حباب آن گرفتار شدند، وارن بافت از ورود به سهام شرکت‌های تکنولوژیکی نوپا خودداری کرد.

نوسانات سهام در بورس عادی است، اما ریسک چیزی است که می‌دانیم از کجا نشأت گرفته است. اگر در مورد کسب و کاری اطلاعات کافی ندارید وارد سرمایه‌گذاری در آن نشوید.

۱۷- سرمایه‌گذاری در بورس سهام، برای ثروتمند شدن در اینترنت

وقتی از وارن بافت سوال شد که چگونه می‌توان یک میلیونر یا حتی میلیاردر شد، یک پاسخ تأمل‌برانگیز داد:

وقتی دیگران حریص هستند، بترسید. وقتی دیگران می‌ترسند، حریص شوید.

این می‌تواند خلاصه و چکیده روش معاملاتی یک سرمایه‌گذار موفق باشد. بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار، زمانی است که یک بحران اقتصادی وجود دارد. وارن بافت زمانی که همه فکر می‌کردند شرکت امریکن اکسپرس در حال فروپاشی است و سهام خود را می‌فروختند، با دیدن اینکه مردم هنوز برای خریدهای خود از کارت اعتباری این شرکت استفاده می‌کنند، شروع به خرید سهام این شرکت کرد.

مثالی دیگر: وارن بافت بلافاصله پس از بحران مالی سال ۲۰۰۷، سهام بانک مرکزی آمریکا و گلدمن ساکس را خرید زیرا سهام آنها به کمترین قیمت خود رسیده بود و بافت به راحتی آینده خوب این دو را می‌توانست پیش‌بینی کند.

۱۸- چگونه به سرعت ثروتمند شویم

در اینجا توصیه‌های وارن بافت کاملا روشن است. او می‌گوید از جمع پیروی نکنید. از جنون ناشی از نوسان بازارها دوری کنید و در مخالفت با عقاید احساسی جمع، تردید به خود راه ندهید. شما باید یاد بگیرید چگونه اخبار هیجانی رسانه‌ها را نادیده بگیرید. این مرد کهنه‌کار بازار سرمایه توصیه می‌کند اگر سهمی را با دلایل منطقی و مطالعه کافی انتخاب کردید، اسیر هیجانات بازار نشوید و اجازه بدهید در زمان مشخص در آینده، محصول سرمایه‌گذاری خود را با خیال راحت برداشت کنید.

۱۹- توصیه وارن بافت در بروس – سعی نکنید بازار را پیش‌بینی کنید

در بازار بورس سهام‌های زیادی وجود دارد بنابراین نیازی به جستجوی سیگنال ایده‌آل نیست. بهتر است اجازه بدهید فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایجاد شوند تا از آنها به موقع استفاده کنید. اگر زیاد درگیر پیش‌بینی شوید ممکن است پیش‌بینی‌ها اشتباه از کار دربیایند و با ورود زود هنگام به یک سهم، دچار ضرر شده و سرمایه خود را از دست بدهید.

۲۰- چگونه ثروتمند شوید – به یادگیری ادامه بدهید

بی‌شک دست کشیدن از یادگیری جزو ویژگی‌های مرد شماره یک بازار سرمایه نیست! وارن بافت ۹۰ ساله، هنوز هم در حال آموزش و یادگیری است. او معتقد است با آموزش مستمر می‌توان تمام اطلاعات لازم برای داشتن چشم‌انداز جهانی از بازار، از فعالیت‌ها، از مصرف‌کنندگان و بازیگران اصلی اثرگذار در اقتصاد را کسب کرد.

سخن پایانی

وارن بافت در آخرین مصاحبه خود با رسانه‌ها در سال ۲۰۲۰ نیز همچنان معتقد است برای ثروتمند شدن در بورس، باید دید بلندمدت داشت و سهام شرکت‌های ارزشمند را خرید.

با اینکه شاید شرایط بازار بورس کشور ما با سایر کشورها تفاوت‌هایی داشته باشد اما پندهای این مرد کهنه‌کار و موفق در موفقیت ما بی‌تاثیر نخواهد بود.

نظر شما چیست؟ آیا در بازار بورس فعالیت دارید؟ از تجربه‌ها، ترسها، شکست‌ها و بردهایتان برایمان بگوئید. داستان‌های شما هم خواندنی و تاثیرگذار خواهد بود.

منبع: biography و admiralmarkets

 

مطالب پیشنهادی:

نحوه شروع یک کسب و کار بدون سرمایه اولیه

۷ کلید اصلی راه اندازی یک کسب و کار موفق

۷۵ ایده برای راه اندازی کسب و کار