هایائو میازاکی یکی از برترین و مشهورترین ایده و تصویر پردازان و کارگردانان انیمیشن از ژاپن بوده و تمام دوستداران انیمیشن در جهان، به نوعی مدیون وی هستند. وی تا جایی در زمینه انیمیشن شهرت و اعتبار کاری داشته که او را پدرخوانده انیمیشن جهان می‌نامند.

شخصیت پردازی‌های هایائو میازاکی در نوع خود بی نظیر و فوق العاده بوده و هرگز نمی‌توان خاطره کاراکترهای انیمیشن‌های وی را از یاد برد. سال ۱۹۷۹ میلادی بود که وی نخستین فیلم انیمیشن خود را تولید کرد و از همان زمان در قلب دوستداران انیمیشن در جهان، جای باز کرد.

هایائو میازاکی

جایی که میازاکی فرصت پیدا کرد تا تمام نبوغ خود را در آن متبلور سازد، استودیوی فیلمسازی گیبلی بود. ساخته‌های این هنرمند بزرگ، برای سال‌های سال، کودکی مردم جهان را به نوجوانی و از آن جا به بزرگسالی آن‌ها گره زد.

شاید به جرات بتوان گفت که هر اثر انیمه خروجی استودیو گیبلی، به نوعی با هنر خلاقیت، کارگردانی، قصه‌پردازی و تولید این هنرمند، گره خورده است. اگر چه خروج گیبلی از این عرصه هنوز به دلیل در جریان بودن انیمیشن‌های وی آن قدرها احساس نشده است، اما شاید بتوان به جرات گفت که دنیای تولید کارتون و انیمیشن برای همیشه مدیون او خواهد بود.

هایائو میازاکی

در ادامه فهرستی از ۱۰ اثر برتر وی را آورده‌ایم که هر یک از آن‌ها می‌توانند به نوعی برای شما یادآور بخشی از کودکی یا نوجوانی‌تان باشند.

بهترین آثار هایائو میازاکی

۱- قلعه‌ای در آسمان

این نخستین تولید استودیو گیبلی است که میازاکی بهترین خود را به نوعی در آن به یادگار گذاشته است. قلعه‌ای در آسمان، داستان یتیمانی را روایت می‌کند که در شهری به نام لاپوتا در جستجوی گنج هستند.

قلعه ای در آسمان

۲- همسایه‌ام توتورو

این انیمه اثری فوق العاده است که از کودک تا نوجوان و حتی بزرگسالان آن را دوست خواهند داشت. کارگردانی و نویسندگی این اثر، هر دو بر عهده میازاکی بوده و زمان انتشار آن به سال ۱۹۸۸ میلادی بازمی‌گردد. در داستان همسایه‌ام توتورو، دو دختر مدرسه‌ای را می بینیم که با ارواح جنگلی ارتباطاتی دارند.

همسایه ام توتورو

۳. باد برمی‌خیزد 

باد برمی‌خیزد، واپسین اثر عالی هایائو میازاکی است که انتشار آن به سال ۲۰۱۳ میلادی باز می‌گردد. در این انیمه، میازاکی تمام وجود خود را در قالب عشق، جوانی، پرواز، طبیعت و متن زندگی ریخته است. اگر می‌خواهید یکی از بهترین آثار این هنرمند جهانی را به تماشا بنشینید، قطعا باد برمی خیزد، می‌تواند یکی از بهترین آن‌ها باشد.

باد برمی خیزد

۴- ناوسیکا از دره‌ی باد

در این قصه جذاب به زندگی پرنسسی به نام ناوسیکا وارد می‌شویم که برای نگه داشتن سرزمین خود، باید با تمام توان بجنگد. ساخت این اثر به سال ۱۹۸۲ میلادی بازمی‌گردد، البته علاقه‌مندان به آثار انیمیشن توانستند در سال ۱۹۸۴ میلادی، به تماشای آن بنشینند.

ناوسیکا از دره‌ی باد

۵- روح رانده شده

روح رانده شده یکی از آثاری بود که به شهرت میازاکی در غرب کمک کرده و البته موجب دستیابی وی به جایزه اسکار نیز شد. نویسندگی و کارگردانی انیمیشن روح رانده شده، هر دو بر عهده وی بوده و توانسته در آن حضور یک دختر جوان دانش آموز در دنیا ارواح و تنهایی، اندوه، غم و عشق او را به خوبی به تصویر بکشد.

روحِ رانده شده

۶- سرویس خدمات رسانی کیکی

این انیمیشن در عین داشتن شخصیت‌های کمیک و جذاب، تا حدودی اندوه‌آور به نظر می‌رسد. کیکی نام جادوگری جوان است که با رسیدن به سال‌های پیری با گربه ای سخنگو به نام جیجی همراه می‌شود و ماجراهای زیادی برای آن‌ها رقم می‌خورد.

سرویس خدمات رسانی کیکی

۷- پورکو روسو

خوکی که در تصویر این انیمیشن می‌بینید، در واقع سربازی است که در جریان جنگ جهانی اول، نبردهای زیادی را پشت سر گذاشته و گویا به حال خلاقیت میازاکی، اکنون باید او را در شمایل یک خوک سوار بر همان هیجانات و چالش‌ها ببینیم. این اثر در سال ۱۹۹۲ میلادی منتشر شده و شاید نسبت به دیگر آثار میازاکی، کمی مهجور مانده باشد.

پورکو روسو

۸- پونیو

پونیو را همه می‌شناسیم. یک ماهی قرمز پرنسس که رفتاری از شخصیت انسانی داشته و رابطه‌ای عاشقانه را با پسرک جوانی شروع می‌کند. در این انیمیشن نیز خلاقیت و نبوغی بی‌نظیر از میازاکی را می‌بینیم که می‌تواند هر لحظه حواس و روح بیننده را به خود جذب کند.

پونیو

۹- پرنسس مونوکه

پرنسس مونوکه را باید به شکلی بهترین و برترین اثر میازاکی بدانیم که زمان انتشار آن به سال ۱۹۹۷ میلادی باز می‌گردد. این اثر کلاسیک، فوق العاده طراحی شده و همه چیز در خصوص آن، بی‌نقص است. آشیتاکا در این انیمیشن، نفرین شده‎‌ای است که برای باز کردن سحر و قفل خود به سراسر جهان رفته و در جستجوی گشایش است.

پرنسس مونوکه

۱۰- قلعه‌ی متحرک هاول

داستان این انیمیشن از رمان دیانا وین جونز برگرفته شده و به وسیله میازاکی بازنویسی شده است. در این قصه سوفی جوان با جادوی، جادوگر پیر ویست به بدن پیرزنی حلول یافته و از این روی خانه‌ خود را به منظور پیدا کردن یک راه حل ترک می‌کند. در این مسیر وی با قلعه‌ای بسیار زیبا که به هاول معمایی تعلق دارد، آشنا شده و پیچ و خم قصه در همین نقطه شکل می‌گیرد.

قلعه‌ی متحرک هاول

کلام آخر

شما کدام یک از آثار هایائو میازاکی را بیشتر دوست داشته و خلاقیت و هنر وی را در کدام یک از این آثار بیشتر از سایرین، درک کرده‌اید؟ توصیه می‌کنیم بهترین این آثار را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد مطالعه: دانلود موزیک کارتون‌های معروف + متن و ترجمه آهنگ

معرفی ۱۰ انیمیشن جذاب و کارتون هیجان انگیز که در دنیا دیده شدند

انیمیشن| بهترین انیمیشن و کارتون های جهان به همراه تریلر