هرکسی نامی دارد که با آن مورد خطاب می‌گیرد! فرض کنید هیچ اسمی وجود نداشت یا نوع بشر هنوز بدون نشان و نام بود. فکر می‌کنید چگونه می توانست که افراد را صدا بزند یا چیزی را به آنها نسبت دهد. بالاخره نام به فرهنگ انسان اضافه شد و امروزه تمام ملل و اقوام در سراسر جهان از آن پیروی می‌کنند. در سراسر دنیا برخی از اسامی تحت عنوان نام های پرطرفدار و پرتکرار وجود دارند که در دوره‌های زمانی مختلفی میزان محبوبیتشان در حال تغییر بوده است. جالب اینکه بدانید برخی از اسامی پرتکرار هم منسوخ شده‌اند اما مواردی هم برای مدت زمان زیادی هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با مالتینا بلاگ همراه باشید تا اسرار جذابی را در این خصوص با شما در میان بگذاریم!

اگر خواننده این مطلب از سایت ما هستید، به احتمال بالا در انتظار تولد فرزندتان می‌باشید، معمولا والدین بعد از تعیین جنسیت فرزند خود به فکر انتخاب نام مناسب می‌گردند. البته خیلی از افراد هم به سبب جذابیت این موضوع، به فکر آینده و نام کودک خود می‌افتند. تقریبا همه افراد به اسامی زیبا و با معنی فکر می‌کنند و دنبال بهترین هستند. برخی از والدین معیارهای مختلفی اعم از دینی بودن، بامعنا بودن، ایرانی و آریایی بودن، امروزی بودن و سایر را هنگام انتخاب اسم در نظر می‌گیرند.

ناخودگاه معیارهای مشترک ما را به اسامی مشترک تحت عنوان نام های پرطرفدار برای فرزند سوق می دهد. در ادامه بیشترین اسامی پرتکرار در هر کشور را که تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته بیان خواهیم کرد، شاید همین الان والدینی زیادی به اینترنت سر زده‌اند تا لیست بلند بالایی از نام‌های زیبا برای فرزند را مورد بررسی قرار دهند.  انتخاب نام های پرطرفدار و اصیل می‌تواند به لحاظ روانشناسی سهم مهمی در موفقیت فرزندتان داشته باشد.

تاریخچه انتخاب نام های پرطرفدار

تاریخچه انتخاب نام های پرطرفدار

انتخاب نام های پرطرفدار

اینکه به صورت دقیق از چه زمانی بشر اولیه تصمیم گرفت برای خود نام انتخاب کند، اطلاعات دقیق در دست نیست. ما هم قصد نداریم با باز کردن بحث‌های تاریخی شما را خسته کنیم. اما با رشد تمدن در جوامع مختلف کم کم گذاشتن نام روی افراد رواج پیدا کرد. برخی از اسامی طوری که هنوز هم الگوی خود را حفظ کرده برگرفته از طبیعت یا باورهای اعتقادی مردم می باشد. اما پیش از آن در روزهای اولیه بشر و آنچه روی کتیبه به جای مانده، انسان‌های آن عصر به صورت توصیفی یکدیگر را می‌شناختند. شاید فیلم‌های سرخپوستی را تابحال مشاهده کرده‌اید که خود را با چه القابی مورد خطاب قرار می‌دهند؛ “ابر سیاه”، “مرد بزرگ” یا هرچه فکرش را بکنید! مهمترین مسئله در تاریخچه نام های پرطرفدار این است که به صورت لقب یا صفت وجود داشته‌اند.

فرهنگ نامگذاری در سراسر دنیا

نامگذاری فرزندان در جوامع مختلف با هم تفاوت دارد. حتی شیوه نام نهادن بر فرزندان از آیین خاصی پیروی می‌کند که با توجه به ریشه‌های فرهنگی مشخص می‌شود. با اینکه دیگر چندان به اینگونه مراسمات توجهی از سوی والدین نمی‌گردد اما به طور مثال در فرهنگ ایرانی، در ششمین شب تولد فرزندشان مهمانی ترتیب می‌دهند. در این مجلس از پدربزرگ و مادربزرگ و فامیل درجه یک دعوت می‌شود و هرکدام نام‌های محبوب خود را روی کاغذی بنویسند و آن را میان کتاب‌های ارزشمند مانند قرآن یا دیوان حافظ قرار می دهند و سپس بزرگ خانواده با بازکردن کتاب نام را مشخص می‌کند. این غنای فرهنگی مختص ایران زمین است و شاید نظیرش را در سراسر جهان پیدا نکرد.

 مثالی دیگر برای تفاوت ملل در نوع نامگذاری است؛ در آمریکا برخلاف ایران، فرزندان از یک نام وسط هم برخوردار می‌شوند که البته هیچگاه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. با این وجود چنین چیزی هرگز در میان ایرانیان رواج ندارد. جالب اینکه در میان قبیله‌های آفریقایی هنوز هم نام های توصیفی جزو اسامی پرتکرار به حساب می‌آید و ریشه‌های این تمدن ابتدایی بشری را حفظ کرده‌اند.

روانشناسی نام های پرطرفدار بر کودک

انتخاب های برخی از نام های پرطرفدار یا اسامی پرتکرار با تجه به الگویی صورت می‌گیرد و تنها به محبوبیت آنها ربطی ندارد. اگرچه معیارهای زیای برای انتخاب اسم فرزند وجود دارد اما اثرگذاری آن بر آینده کودک هم اهمیت دارد. اسامی مورد اقبال و پر مغز به لحاظ روانشناسی سهم زیادی بر موفقیت فرد در بزرگسالی دارد. والدین همیشه سعی بر این داشته‌اند تا با در نظر گرفتن چنین مسائلی فرزندان خود را در موقعیت مناسبی قرار دهند. شاید توجه کرده‌اید که برخی از اسامی به صورت مداوم همیشه در میان نام های پرطرفدار قرار می‌گیرند.

نامگذاری روی فرزند نقش موثری بر شکل گیری شخصیت آن دارد، زیرا کودک از همان بدو تولد با نام خود خو می‌گیرد. این نکته‌ی مهمی است که اکثر روانشناسان بر صحت آن اتفاق نظر دارند. بنابراین جدا از تربیت صحیح، نام مناسب هم بر کاراکتر فرزندتان در دوره بزرگ سالی اثر می‌گذارد.

برای انتخاب نام کودک چه کنیم؟

برای انتخاب نام کودک چه کنیم؟

انتخاب نام پرتکرار برای کودک

معمولا در انتخاب نام کودک خود خانواده‌ها دو راه در پیش دارند؛ اینکه از اسامی پرتکرار و مرسوم استفاده کنند یا نام های خاص و منحصربفرد را در نظر بگیرند. بعد از اینکه استراتژی خود را انتخاب کردید، سراغ جمع آوری نام‌های مختلف و دلنشین بروید. گاهی نام یکی از شخصیت‌های محبوب هنری، مذهبی، ورزشی یا غیره برایتان جذاب بوده و معیار انتخاب شما می شود.

برخی نیز به کتب ادبیاتی کهن مرسوم در فرهنگ خود مراجعه می‌کنند، به خصوص برای ما ایرانیها دیوان حافظ و شاهنامه مراجع خوبی هستند. بعد از اینکه لیست اسامی دلخواه خود را نوشتید، وقت آن فرارسیده که به تناسب نام و فرزند خود توجه کنید.

برای انتخاب نام های پرطرفدار به معیارهایی توجه نماییم؟

توجه داشته باشید که نام نیکو میراثی شایسته برای فرزندان شماست که نیازمند حساسیت ویژه‌ای می‌باشد. اگر هنوز برای انتخاب نام مناسب برای فرزندتان به جمع بندی نرسیده‌اید، بهتر است که معیارهای نام های پرطرفدار را مورد توجه قرار دهید. ما در ذیل موارد با اهمیتی را مطرح نموده‌ایم.

۱- دنبال اسامی عجیب نباشید!

اسم هویت هر شخص به حساب می آید پس آن را خیلی گنگ انتخاب نکنید! اگر خاص بودن اسم برایتان اهمیت دارد، انتخاب عجیبی نداشته باشید. برخی والدین گاه برای تاکید کردن روی منحصربفرد بودن اسم فرزند، از نام های عجیب و غریبی استفاده می کنند که می تواند برای آینده کودک دردسرآفرین باشد. گاهی جلب توجه فرزند باعث بروز مشکلاتی مانند تمسخر از سوی سایر هم سالانش می‌شود.

۲- تلفظ و معنای گنگ مناسب نیست.

فرزند شما کمی که بزرگ شود در جامعه‌ای رشد خواهد کرد که تمسخر آنها می‌تواند باعث سرخوردگی شود. کودک خود را با معانی غریب و تلفظ های سخت دچار فشار روانی نکنید. اگر فرزند شما احساس مثبتی از بازخورد نام خود در اجتماع بدست نیاورد، شرایط ملال آوری در پیش خواهد داشت.

۳- معنای خوب همیشه جواب می دهد.

مفهوم خوب برای یک اسم از واجبات معیارهای نام های پرطرفدار است. باید اسمی انتخاب کنید که یک نگرش ذهنی مثبت در مورد آن وجود داشته باشد که از لحاظ معنا نیز وضعیت مطلوبی دارد. خیلی از اسامی ظاهر خوبی دارند اما معنای جالبی در واژگان نمی دهند که مشکلاتی را در آینده به وجود خواهند آورد. معنای یک اسم بر شخصیت فرزندتان اثر زیادی دارد و اهمال کاری در این قضییه می‌تواند سرنوشت او را عوض کند.

۴- هماهنگی نام های پرطرفدار با نام خانوادگی شما

پیشنهاد می‌کنیم به مسئله هم وزن بودن و هماهنگی اسامی پرطرفدار دلخواه خود با نام خانوادگی توجه بیشتری داشته باشید. به دنبال اسامی بگردید که آوایی مناسب با نام خانوادگی شما داشته باشند؛ حروف مشترک صدادار یا بی‌صدار در شکل گیری چنین شرایطی نقش موثر دارند.

۵- آینده نگری و نام های پرطرفدار

در انتخاب نام فرزند خود آینده نگر باشید! فرزند شما حدود ۲۰ یا ۳۰ سال دیگر در اجتماع دارای جایگاهی شده و شخصیت پیدا خواهید کرد، بنابراین اسمی را برگزینید که متناسب با شرایط جامعه در آینده همخوانی داشته باشد. معمولا افراد بزرگ خانواده با اسامی قدیمی انس بیشتری دارند، آنها را با احترام در این مورد متقاعد کنید.

۶- به اختصار اسم کودک توجه نمایید.

سریال محبوب پژمان را که به یاد دارید؛ به پژمان می‌توان پژی را هم به راحتی نسبت داد. قبل از انتخاب نام های پرطرفدار به اختصار آن نیز توجه داشته باشید. برخی اسامی پرتکرار وقتی شکسته می‌شوند حس خوبی ایجاد می‌کنند و برخی صورت جالبی ندارند.

۷- جنسیت فرزند و انتخاب نام

گاه مشاهده می‌شود که والدین بدون توجه به جنسیت فرزند، نامی را انتخاب می‌کنند. این رویکرد اشتباهی بوده که شخصیت انسانی فزرندتان را در آینده به خطر می‌اندازد. در سال‌های اخیر دیده شده که نام دخترانه به روی فرزند پسر خانواده گذاشته می‌شود که در آینده او را تحت -فشارهای روانی بزرگی قرار می‌دهد.

۸- به فرهنگتان رجوع کنید.

برای انتخاب نام باید به میراث و اجداد خود نیز توجه داشته باشید. قومیت‌های مختلف فرهنگ‌های غنی مخصوص به خود دارند که اغلب رسوم زیبایی به شمار می‌آیند. بهتر است که در انتخاب نام های پرطرفدار برای فرزندتان نزدیکی با فرهنگتان را فراموش نکنید. نام‌های سختی که سنخیتی با فرهنگ شما ندارد را به هیچ وجه به کار نبرید!

در مورد نام های پرطرفدار اطلاعات کسب نمایید.

انتخاب نام های پرطرفدار

اسامی پرتکرار

سازمان‌های مربوطه هر ساله نام های پرطرفدار و پرتکرار پسرانه و دخترانه را در لیستی منتشر می‌کنند که خواندن آنها خالی از لطف نیست. به طور مثال در ایران سازمان ثبت و احوال کشور چنین مسئولیتی را بر عهده دارد و سالانه لیست بلند بالایی را در دسترس قرار می‌دهد. شما با بررسی این موارد به موضوعات جالبی برخورد می‌کنید، به طور مثال شاید ده سال گذشته نامی در صدر این لیست قرار گرفته که امروز جایی در لیست اسامی پرتکرار نداشته باشد. فراوانی اسامی مختلف در هر دوره تفاوت دارد که نشان از تغییر نگرش افراد در سال‌های مختلف است. در ادامه به شما لیستی از نام های پرطرفدار پسرانه و دخترانه در کشورهای مختلف را ارائه می‌دهیم که خواندن آنها در نوع خود جذاب است.

پرطرفدارترین اسامی در ایران

ایران به لطف قومیت‌های مختلف و باورهای دینی جامعه، تنوع بالایی دارد. رویکردهای تاریخی و باورها و اندیشه های قومی و دینی اثر بالایی بر انتخاب والدین گذاشته‌اند. بیش از یک قرن از چهارمین روز زمستان ۱۲۹۷ هجری شمسی و اولین شناسنامه ایرانی به نام فاطمه ایرانی می گذرد، جالب اینکه طی این سالیان بارها اسامی پرتکرار رده‌بندی متفاوتی را در لیست پرطرفدارها بدست آورده‌اند.

  • دختر – فاطمه، زهرا، حلما، زینب، یسنا، نازنین زهرا، آوا، باران، ریحانه، فاطمه زهرا
  • پسر – امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، ابوالفضل، حسین، امیرعباس، محمدطاها، محمدحسین، کیان

پرطرفدارترین اسامی در آمریکا

  • دختر – اولیویا Olivia، اما Emma، اوا Ava، سوفیا Sophia، ایزابلا Isabella، شارلوت Charlotte، املیا Amelia، میا Mia، هارپر Harper، ایولین Evelyn
  • پسر – لیام Liam، نوا Noah، اولیور Oliver، ویلیام William، الاجا(الیاس) Elijah، جیمز James، بنجامین Benjamin، لوکاس Lucas، میسون Mason، ایتان Ethan

اسامی پرطرفدار در مکزیک

  • دختر – زیمنا Ximena، ولنتینا Valentina، ماریا فرناندا Maria Fernanda، سوفیا Sofia، ماریا خوزه Maria Jose، مارتینا Martina، زوئی Zoe، میا Mia، دالس ماریا Dulce Maria، ماریا گوادالوپه Maria Guadalupe
  • پسر – سانتیاگو Santiago، متئو Mateo، ماتیاس Matias، دیگو Diego، سباستین Sebastian، نیکولاس Nicolas، میگوئل آنجل Miguel Angel، الخاندرو Alenjandro، ساموئل Samuel، دنیل Daniel

اسامی پرتکرار برزیل

  • دختر – سوفیا Sofia، آلیس Alice، جولیا Julia، ایزابلا Isabella، مانوئلا Manuela، لورا Laura، لوئیزا Luiza، ولنتینا Valentina، جیووانا Giovanna، ماریا ادواردا Maria Eduarda
  • پسر – میگوئل Miguel، دوی Davi، آرتور Arthur، پدرو Pedro، گابریل Gabriel، برناردو Bernardo، لوکاس Lucas، ماتئوس Mateus، رافائل Rafael، هیتور Heitor

اسامی پرتکرار اسپانیا

  • دختر – لوسیا Lucia، ماریا Maria، پائولا Paula، دنیلا Daniela، مارتینا Martina، کارلا Carla، سارا Sara، سوفیا Sofia، والریا Valeria، جولیا Julia
  • پسر – هوگو Hugo، دنیل Daniel، پابلو Pablo، الخاندرو Alejandro، آلوارو Alvaro، آدریان Adrian، دیوید David، ماریو Mario، دیگو Diego، خاویر Javier

اسامی پرطرفدار انگلیس

  • دختر – آملیا Amelia، اولیویا Olivia، ایمیلی Emily، اوا Ava، ایسلا Isla، جسیکا Jessica، پاپی Poppy، ایزابلا Isabella، سوفی Sophie، میا Mia
  • پسر – اولیور Oliver، جک Jack، هری Harry، جاکوب Jacob، چارلی Charlie، توماس Thomas، اسکار Oscar، ویلیام William، جیمز James، جرج George

نام های پرطرفدار آلمان

  • دختر – اما Emma، میا Mia، هانا Hannah، سوفیا Sofia، ایمیلیا Emlia، آنا Anna، لنا Lena، لئا Lea، امیلی Emily، ماری Marie
  • پسر – بن Ben، لویز Luis، پائول Paul، لوکاس Lukas، جوناس Jonas، لئون Leon، فین Finn، نوا Noah، الیاس Elias، لوکا Luca

پرطرفدارترین اسامی ایتالیا

  • دختر – سوفیا Sofia، جولیا Giulia، ائورورا Aurora، اما Emma، جورجیا Giorgia، مارتینا Martina، چیارا Chiara، سارا Sara، آلیس Alice، گایا Gaia
  • پسر – فرانسسکو Francesco، آلساندرو Alessandro، آندره‌آ Andrea، لورنزو Lorenzo، ماتیا Mattia، متئو Matteo، گابریله Gabriele، لئوناردو Leonardo، ریکاردو Riccardo، توماسو Tommaso

نام های پرطرفدار یونان

  • دختر – ماریا Maria، النی Eleni، کاترین Aikaterini، واسیلیکی Vasiliki، سوفیا Sophia، انجلیکی Angeliki، جورجیا Georgia، دیمیترا Dimitra، کنستانتینا Kostantina، پاراسکوی Paraskevi
  • پسر – جورجیوس Georgios، یوآنیس Ioannis، کنستانینوس Konstantinos، دیمیتریوس Dimitrios، نیکولاس Nikolaos، پاناگیوتیس Panagiotis، واسیلیوس Vasileios، کریستوس Christos، آتاناسیوس Athanasios، میکاییل Michail

اسامی پرتکرار عربستان

  • دختر – نورا، عایشه، عالیه، دنیا، السما، نور، مریم، ریم، ربا، هیفا
  • پسر – محمد، صفا، فارص، صالح، علی، ممتاز، اوساما، مجید، احمد، یاسر

نام های پرطرفدار هند

  • دختر – آنانیا Ananya، آنیکا Anika، آرادهیا Aradhya، هرینی Harini، ناویا Navya، ریدهی Ridhi، ریشیکا Rishika، سنوی Sanvi، شریا Shreya، تریشا Trisha
  • پسر – آراو Aarav، آریان Aaryan، ابهیناو Abhinav، آرناو Arnav، دوانش Devansh، دهرو Dhruv، ایشان Ishan، پراناو Pranav، شوریا Shurya، تجاس Tejas

نام های پرتکرار چین

  • دختر – آیی Ai، بی Bi، کایی Cai، دن Dan، فنگ Fang، هنگ Hong، هویی Hui، یوان Juan، لن Lan، لی Li
  • پسر – ان An، بو Bo، چنگ Cheng، دی De، دونگ Dong، فنگ Feng، گنگ Gang، گئو Guo، هویی Hui، یئین Jian

امیدواریم که مطلب نام های پرطرفدار رضایت شما را جلب کرده باشد. وبلاگ مالتینا سرشار از مطالب متنوعی است که تا ساعت های متوالی شما را سرگرم می کند. بخش اطلاعات عمومی مباحث مختلفی را در دل خود جای داده که در افزایش دانش عمومی شما اثر گذار است. مطلب فوق را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و دوستان خود را در این مورد آگاه نمایید. در پایان سوالات و پیشنهادات خود را از طریق درج کامنت با ما در میان گذارید.

مطالب پیشنهادی:

چرا کودکان بزرگتر نباید از خواهر برادر کوچکشان مراقبت کنند

۱۰ نکته مهم در خرید لباس کودک را بدانید و آگاهانه خرید کنید

تربیت کودک| آموزش جدا خواباندن کودک در اتاق خودش