با وجود گسترش سطح تکنولوژی و استفاده از فناوری های دیجیتالی، یکی از چالش های اصلی در این دوره را می توان ذخیره سازی اطلاعات دانست. شرکت های بسیاری در رفع این چالش فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و به یک فنّاوری نوین در این زمینه به نام “فضای ابری” دست‌یافته‌اند. امروزه یکی از شیوه‌های ذخیره‌سازی و آرشیو اطلاعات مهم، نگهداری فایل ها در فضای ابری می‌باشد.

سرویس‌های بسیاری تا به امروز توسط شرکت‌های بزرگ ارائه‌شده است که هرکدام نقاط قوت و ضعف خاص خود رادارند. فضای ابری یک فضای اختصاصی بر روی اینترنت و مختص شما است تا اطلاعات مهم خود را در آن ذخیره نمایید. ارائه‌دهندگان برتر این سرویس معمولا از مراکز داده ایمن در مقابل حوادث طبیعی و حملات اینترنتی استفاده نموده و برای اطمینان بیشتر داده‌ها را در چندین مکان مختلف به‌طور هم‌زمان نگهداری می‌کنند تا خطر از بین رفتن اطلاعات و افشاء ناخواسته آن را مرتفع سازند.

فضای ابری

شما با استفاده از  این‌گونه سرویس‌های فضای ابری قابلیت‌هایی مانند پشتیبان‌گیری خودکار، همگام‌سازی و آپلود فایل­های دلخواه و اشتراک‌گذاری با دوستان و همکاران را از هر دستگاهی امکان‌پذیر می‌سازید. پشتیبان گیری خودکار به شما اطمینان می‌دهد که اطلاعاتتان به دلیل خرابی، مفقود شدن، دزدیده شدن دستگاه و اشتباه انسانی از بین نخواهد رفت. هر شخصی دارای اطلاعاتی است که از بین رفتن آن می‌تواند برایش مشکل‌آفرین و افسوس برانگیز باشد. این اطلاعات ممکن است عکس‌ها و فیلم‌هایی از لحظات خاطره‌انگیز زندگی یا اسناد و مدارک کاری و نتیجه تجربیات و ثمره زندگی شخص باشد که با اشتباهات خواسته یا ناخواسته امکان از بین رفتن آن‌ها وجود دارد. این امکان آسیب‌پذیر بودن که باعث حذف اطلاعات شما می‌شود می‌تواند ماحصل یکی از عوامل زیر باشد:

  • از بین رفتن اطلاعات به دلیل حذف اشتباهی، ازکارافتادن سیستم‌های کامپیوتری، یا مشکلات نرم‌افزاری ۴۴ درصد از این احتمالات را به وجود می‌آید.
  • از بین رفتن اطلاعات به دلیل حملات ویروسی به‌ویژه باج‌افزارها (Ransomware) در سال‌های اخیر ۱۴ درصد از عوامل اصلی به حذف اطلاعات را به خود اختصاص داده است.
  • عامل سرقت ابزارهای موبایل نیز از عوامل مهم از دست رفتن اطلاعات اشخاص می‌باشد که بازه درصدی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد را در برگرفته‌اند.

این آمارها نشان‌دهنده این موضوع است که پشتیبانی اطلاعاتی در یک حافظه خارجی باعث افزایش حذف ناخواسته اطلاعات شما می‌شوند. اما باید توجه داشت که ۵۰ درصد دیسک‌های سخت در ۵ سال اول عمر خود از کار می‌افتند و هزینه بازیابی اطلاعات از آن‌ها بسیار بالا بوده و امکان بازگشت صددرصدی اطلاعات نیز وجود نخواهد داشت.  مهم‌تر اینکه گرفتن پشتیبان به‌صورت دستی بر روی حافظه خارجی بسیار وقت‌گیر بوده و نیازمند تلاش مضاعف است. پژوهش‌هایی که توسط مؤسسات فعال در خصوص آمارهای مربوط به حوزه ذخیره سازی در فضای ابری صورت گرفته‌شده، نشان می‌دهد، تنها ۸ درصد اقدام به تهیه پشتیبان روزانه از اطلاعات خود می‌نمایند و ۲۵ درصد نیز هرگز اطلاعات خود را در یک حافظه خارجی ذخیره نمی‌کنند که گاهی حذف این اطلاعات باعث خسارت‌های جبران‌ناپذیری می‌شوند.

حال ما قصد داریم در این مطلب برترین سرویس‌های ارائه‌دهنده فضای ابری را همراه با ویژگی‌های این سرویس‌ها به شما معرفی کنیم، تا بتوانید بدون ریسک از دست دادن اطلاعات و همچنین بالا بردن امنیت محتویات حافظه خود، اقدام به ذخیره‌سازی فایل‌های خود در فضاهای ابری خارجی نمایید.

سرویس گوگل درایو (Google Drive)

گوگل درایو

همان‌طور که از غول دنیای تکنولوژی گوگل انتظار می‌رفت، سرویس ارائه‌شده فضای ابری این کمپانی به نام Google Drive یکی از برترین سرویس‌های ارائه خدمات فضاهای ابری می‌باشد. همان‌طور که مطلع هستید شما با ساخت تنها یک اکانت Gmail می‌توانید به‌تمامی سرویس‌های گوگل دسترسی داشته باشید ازجمله Google Drive تا بدین ترتیب بتوانید از ۱۵ گیگابایت فضای رایگان استفاده نمایید.یکی از بهترین مزیت‌های Google Drive امکان انتخاب و پیوست نمودن فایل از آن در Gmail می‌باشد بدین ترتیب شما می‌توانید یک فایل را در Drive خود آپلود نمایید و هر زمان در هنگام ارسال ایمیل آن را به‌راحتی و بدون آپلود مجدد برای دوستان خود ارسال نمایید. استفاده از برنامه‌­های کاربردی که از سوی عرضه‌کنندگان سرویس‌ فضای ابری برای نصب روی دستگاه‌های مختلف مهیا شده است، امکان پشتیبان‌گیری از اطلاعات کاربران را در هر مکان و زمانی حتی بدون نیاز به عوامل انسانی امکان‌پذیر می‌سازد.

در سرویس Google Drive شما قادر به انجام اموری همچون باز کردن فایل‌ها، تبدیل آن‌ها، ویرایش فایل‌ها و استفاده از ابزارهای آفیس موجود در آن برای ویرایش فایل‌های متنی، صفحات گسترده و اسلایدها هستید.

همچنین سرویس Google Photos با اختلاف زیاد یکی از بهترین سرویس‌های موجود برای مدیریت و همگام‌سازی عکس‌های شما می‌باشد. این سرویس ویژگی‌های جذاب زیادی دارد؛ از تگ کردن و نحوه‌ی جست‌وجوی عکس‌ها گرفته تا فضای بی‌نهایت رایگانی که در اختیار شما قرار می‌دهد؛ اما یکی از محدودیت‌های موجود در این سرویس محدودیت حجم هر عکس تا ۱۶ مگاپیکسل می‌باشد. به‌سختی می‌توان سرویس بهتری را در این زمینه پیشنهاد داد، مگر اینکه سرویس‌ها ذخیره‌سازی و زیرساختی کمپانی‌هایی مانند اپل را در نظر داشته باشید.

یکی دیگر از جذابیت‌های این سرویس قابلیت Backup and Sync می‌باشد که، کاربران دسکتاپ گوگل درایو بهتر از قبل می‌توانند از این سرویس بهره ببرند. سرویس‌های Google Photos و Google Play Music دو حسن مهم گوگل درایو هستند. البته این دو سرویس بخشی از گوگل درایو نیستند اما به دلیل ارتباط خیلی نزدیکی که باهم دارند، می‌توان این خدمات را در یک دسته‌بندی یکسان از خدمات گوگل قرارداد.

سرویس دراپ باکس (DropBox)

دراپ باکس

یکی دیگر از محبوب ترین سرویس های ارائه خدمات ذخیره سازی در فضای ابری کمپانی دراپ باکس می باشد. این سرویس امکان استفاده از ۲ گیگابایت فضای رایگان را به شما می دهد. از جمله برترین مزیت‌های DropBox داشتن نرم‌افزارهای مربوط به اکثر سیستم عامل ها به صورت اختصاصی و ویژگی همگام سازی فایل ها با یکدیگر در آپلود، دانلود و سینک کردن اطلاعات است. از ویژگی های منحصربه‌فرد کمپانی  DropBoxمی‌توان به امکان آپلود فایل‌ها با حجم نامحدود اشاره کرد که در اکثر سرویس‌دهنده‌های مشابه این مورد با محدودیت‌های خاصی ازلحاظ حجمی همراه است. سرویس‌های این کمپانی قابل‌اطمینان‌ و بسیار سریع هستند. اپ‌های این سرویس در پلتفرم‌های متنوعی حضور دارند و به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌شوند، همین ویژگی‌های خاص باعث شده که اگر سرویسی برای سینک کردن و گرفتن نسخه پشتیبان از اطلاعاتتان نیاز داشتید، این سرویس می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما باشد.

همچنین قابلیت‌های دیگری همچون ورژن های تاریخ دار یا بازیابی فایل‌های حذف‌شده مختص دراپ‌باکس نیستند، اما استفاده از این قابلیت‌ها در دراپ‌باکس بسیار کاربرپسندتر می‌باشد. اگر بخواهیم یکی از تکیه‌کلام‌های اپل را به کار ببریم، باید گفت که دراپ‌باکس بدون دغدغه کار می‌کند. این ویژگی‌های جذاب باعث شده بود تا کمپانی اپل علاقه داشته باشد که در همان ابتدای تأسیس دراپ‌باکس، این شرکت را بخرد. قابلیت اشتراک‌گذاری فایل‌ها و پوشه‌ها مزیت‌های زیادی دارد و با استفاده از آن می‌توانید فایل‌هایتان را از راه‌های مختلف در وب یا در بین اپ‌ها به اشتراک بگذارید.

سرویس فضای ابری آی کلود (iCloud)

 

سرویس فضای ابری آی کلودیکی از بهترین گزینه‌ها برای کاربران محصولات Apple و Mac سرویس آی کلود می‌باشد. شما می‌توانید با استفاده از سرویس iCloud  به‌تمامی فایل‌ها در تمام دستگاه‌های اپل دسترسی داشته باشید. آی‌کلاود در ابتدا سرشار از مشکلات نرم‌افزاری بود، اما با ارتقاء دادن فناوری‌های بکار رفته در سیستم‌های خود هم‌اکنون سرعت و امنیت بهتری را برای کاربران خود ایجاد کرده است. علاوه بر این، ابزار آفیس آنلاین آی‌کلاود به نام iWork عملکرد خیلی بهتری نسبت به انتظارات دارد. در این ابزار به گزینه‌های خوبی ازجمله اشتراک‌گذاری فایل‌ها، ویرایش دسته‌جمعی و قالب‌های آماده دسترسی دارید. از ویژگی‌های دیگر این سرویس می‌توان به‌سرعت بسیار بالا و ظاهری کاربرپسند در آن اشاره نمود.

اما ارتقاء یافتن فناوری‌های سابق دلیل بر تکامل کامل این سرویس ندارد، این سرویس با نقاط ضعف بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند. به‌طور مثال، در این سرویس امکان مشاهده‌ی فایل‌های مختلف در وب وجود ندارد، مگر این‌که آن فایل مربوط به اپ‌های اپل باشد؛ بنابراین، فایل‌هایی مثل پی‌دی‌اف یا ویدیو، به‌جای مشاهده یا استریم‌کردن، حتما باید دانلود شوند. معضلاتی کوچکی در نگاه اول مانند مثال قبل باعث شده تا کاربران سرویس‌هایی همچون دراپ باکس یا حتی گوگل را با ارجحیت بیشتری نسبت به این سرویس انتخاب کنند. مسئله دیگر مربوط به پشتیبانی از پلتفرم‌های متنوع است که، آی‌کلاود فقط اندکی از ویندوز پشتیبانی می‌کند و در اندروید تقریبا به‌کلی قابل‌استفاده نیست که این ویژگی باعث حذف بسیاری از کاربران در سطح دنیا شده است.

سرویس فضای ابری وان درایو (OneDrive)

سرویس فضای ابری وان درایو

اما رقیب بعدی سرویس‌های بالا که سرویس‌های ذخیره‌سازی خود را قالب فضای ابری در اختیار کاربران خود قرارداده است کمپانی نیست جز “مایکروسافت”. مطمئنا اولین چیزی که به ذهن کاربران می‌رسد این موضوع است که مایکروسافت تمام ویژگی‌های مثبت گوگل درایو و دراپ‌باکس را در سرویس ذخیره‌سازی ابری‌اش به نام OneDrive قرار داده است.اما در بررسی یک عملکرد فنی از متخصصان مختلف بر روی این سرویس مشخص شد که با ایده آل‌های موجود در بازار مانند سرویس‌های رقیب خود فاصله زیادی دارد.

این‌طور احساس می‌شود که قابلیت سینک یکپارچه به‌زور وارد ویندوز ۱۰ شده و گویا اپ‌های آنلاین این سرویس همان اپ‌های دسکتاپ هستند که به‌زور وارد مرورگر شده‌اند. اما این‌ها معایب این سرویس نسبت به رقبایش بود، در این نکته که این سرویس در نوع خود یک سیستم کاملا کارا و سریع است نیز شکی نیست و می‌توان این را یکی از قابلیت‌های بالقوه این سرویس برای کاربران به‌خصوص، یوزرهای استفاده‌کننده از سیستم‌عامل‌های ویندوز دانست.

اما مایکروسافت در یک عامل نسبت به رقبای خود در بازار بسیار بهتر عمل کرده و این عامل بسته‌های پیشنهادی و تخفیف‌های ویژه این سرویس است که هر کاربری را برای استفاده از سرویس‌های این شرکت اغوا می‌کند. در یکی از این بسته‌های پیشنهادی، با پرداخت ۷۰ دلار به‌صورت سالانه نه‌تنها ۱ ترابایت فضای ابری OneDrive به شما داده می‌شود، بلکه می‌توانید از نرم‌افزار Office 365 برای کامپیوتر دسکتاپ هم استفاده کنید؛ این عوامل می‌تواند هر کاربری را به خود جذب کند.

همچنین تکنولوژی جدید این شرکت در تقابل با سیستم قدرتمند گوگل در تلاش است تا با معرفی سرویس جدید خود در سال ۲۰۱۹ خود را به جایگاه نخست این حوزه تبدیل کند. مایکروسافت این روزها حتی در تلاش است که تکنولوژی تگ کردن خودکار عکس‌ها را عملی کند. باوجود این‌که سرویس OneDrive شباهت‌های خیلی زیادی به گوگل درایو دارد، با توجه به‌سرعت و کیفیت بالاتر اپ‌های آنلاین گوگل می‌توانیم ببینیم که گوگل از مایکروسافت پیشتاز بوده است، اما الگوریتم‌های جدید در فناوری‌های نوین کمپانی مایکروسافت که در سال جاری رونمایی می‌شود می‌تواند به این برتری گوگل پایان دهد.

سرویس فضای ابری زولز (Zoolz BigMind)

سرویس فضای ابری زولز

این سرویس در ابتدا با ایده کمک به فضاهای ابری در شرکت‌ها طراحی‌شده بود، اما این موضوع به این معنی نیست که کاربران خانگی نمی‌توانند در آن ثبت‌نام کنند. اگر کمی با دقت به نام این سرویس ابری بنگرید، ممکن است کلمه  BigMind نظر شما را به خود جلب کند. درواقع این عبارت در این سرویس نشان از این موضوع است که این Zoolz BigMind از سیستم هوش مصنوعی در طراحی الگوریتم‌های خود بهره می‌برد.

سرویس Zoolz BigMind با استفاده از فناوری هوش مصنوعی خود را قادر ساخته است که چهره‌ افراد موجود در تصاویر را تشخیص داده و بر اساس مشخصات هر فرد، تمام عکس‌های او را در یک پوشه جداگانه دسته‌بندی کند، و این امکان را به اشخاص موجود در عکس البته با اجازه فردی که این فایل‌ها را به‌عنوان ادمین اصلی آپلود کرده می دهد تا در آن شریک شوند. در جستجوی تصاویر از گزینه‌های دیگری مانند Meta Data نیز می‌توانید استفاده کنید و تصاویری که به‌وسیله دوربینی خاص ثبت‌شده‌اند جستجو کنید. جست‌وجو بر اساس رنگ غالب در تصویر نیز یکی از قابلیت‌های جالب این سرویس ابری است.

تشخیص کلمه‌ اپتیکال یا OCR شما را در یافتن کلمات کلیدی موجود در اسناد بارگذاری‌ شده، یاری خواهد کرد. به‌صورت پیش‌فرض، Zoolz BigMind فضایی به اندازه ۵ گیگابایت برای استفاده کاربران خود به آن‌ها اختصاص داده است. برای دریافت نسخه ویژه این سرویس با پرداخت مبلغی می‌توانید از یک فضای یک ترابایتی در طول یک ماه به‌صورت خانوادگی (حداکثر ۵ نفر) استفاده کنید.