یک واقعیت غیرقابل انکار در مورد محتوای رسانه‌های اجتماعی وجود دارد، شما به دنبال تولید محتواهایی هستید که بازدید زیادی داشته و در نهایت به شکلی مخاطب را به مشتری تبدیل سازند. در حقیقت می‌خواهیم که محتوای تولید شده، مخاطب را به خود جذب کرده و به سمت خرید کالا یا خدمات هدایت کند و در نهایت فعل خرید اتفاق بیفتد. به این شکل اهمیت زیادی دارد که ببینیم محتوای جذاب چه ویژگی‌هایی دارد و کدام یک از محتواها، به صورت معمول مخاطب را به خود جذب می‌کنند.

در ادامه با وبلاگ مالتینا همراه باشید.

ویژگی‌های محتوای جذاب

۱- تعاملی بودن محتوا

تعاملی بودن یک محتوای جذاب به مخاطب این امکان را می‌دهد تا بیش از تنها یک لایک به آن پاسخ داده و با آن روبرو شود. به این ترتیب زمانی که محتوای شما حالت تعاملی با مخاطب به خود گرفته و او را به یک چالش وارد می‌کند، به حتما بازخوردهای بهتری خواهد داشت. در حالت ایده آل کاری که تیم بازاریابی محتوای داخلی انجام می‌دهد، به راه انداختن مسابقات، پرسش و پاسخ و هر شکل دیگری از تعاملات با کاربر در قالب انواع محتواهای وب یا شبکه‌های اجتماعی است.

ویژگی های محتوای جذاب

تعاملی بودن یک محتوای جذاب باعث جلب مخاطب و نگه داشتن وی خواهد شد.

۲- ارائه فایل‌های صوتی

در صورتی که شما فایل‌های صوتی یا کتاب‌های الکترونیکی خود را کانال‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی که در اختیار دارید، منتشر سازید؛ خواهید دید که چطور این بستر به شما فرصت می‌دهد تا تبلیغات غیرمستقیم و درونگرای خود را در قالب مقدمه آن، بگنجانید. مردم عاشق دانلود کردن انواع محتواها هستند و آپلود کردن یک محتوای صوتی یا e-book به حتم برای آن‌ها جذاب خواهد بود. به طور کلی همیشه دیدن یک دکمه دانلود، برای مخاطب وسوسه برانگیز بوده و این می‌تواند در شکل‌گیری یک محتوای جذاب تاثیرگذار باشد.

۳- برانگیختن احساسات مثبت

طبق تحقیقات انجام شده، پست‌هایی که موجب برانگیخته شدن احساسات شدید در افراد می‌شوند، در رسانه‌های اجتماعی موفقیت کامل خواهند داشت. جای تعجب نیست که مخاطب مطالب با بار احساسی بالا را بیشتر دنبال کرده و در به اشتراک گذاری آن‌ها نیز کوتاهی نداشته باشد. این احساسات می‌تواند از سرگرم‌کننده بودن یک مطلب آغاز شده و یا یک مطلب اشک‌آور و غم‌انگیز باشد. به طور مثال توییت‌های نویسنده آمریکایی Jon Acuff بسیار خنده دار و محبوب بوده و از نرخ اشتراک‌گذاری بالایی برخوردار هستند. همین طور برندهایی چون Taco Bell، Charmin، Chipotle و Old Spice برای جلب نظر طرفداران خود از توییت‌های طنزآلود استفاده می‌کنند. به همین شکل مطالب با بار احساسی غم‌انگیز نیز طرفداران خود را به سرعت پیدا کرده و مانند یک بمب رسانه‌ای، عمل می‌کند.

همین طور بخوانید: معرفی ۳۰ ایده جذاب برای تولید محتوای اینستاگرام

۴- محتوای تصویری

طبق مطالعات تنها ۷۰ درصد از میزان درک برچسب‌ها به وسیله متون اتفاق می‌افتد و ۳۰ درصد باقی مانده بر عهده تصاویر خواهد بود. همه بلاگرها و تولیدکنندگان محتوای وب و رسانه‌های اجتماعی از تصاویر استفاده می‌کنند؛ اما باید دید که باید از کدام تصاویر استفاده کنیم و چطور آن‌ها را به کار بگیریم.

چیزی که مشخص است ما می‌توانیم مفاهیم پیچیده را به کمک تصاویر مفهومی ساخته و درک آن‌ها را راحت‌تر کنیم. همین طور تصاویر ماندگاری بیشتر در ذهن خواهند داشت و به مراتب بهتر به یاد آورده می‌شوند. در واقع می‌توان گفت که بیشترین بار تاثیرگذاری در تصاویر وجود دارد و تولیدکننده محتوا باید نهایت بهره‌برداری را از این حوزه داشته باشد.

ویژگی های محتوای جذاب

محتوای تصویری در تولید محتوا، به جلب توجه کاربر و به اشتراک گذاری آن مطلب کمک خواهد کرد.

۵- تولید محتوا توسط کاربر یا UGC

این یکی از مدرن‌ترین شیوه‌های تولید محتوا محسوب شده و اتفاقا کارآمدی بسیار زیادی نیز دارد. به خصوص در پلت فرم‌هایی چون اینستاگرام، تولید محتوای UGC می‌تواند همان الگوی تعامل و رسیدن به هدف فروش را تقویت کند. مسابقات کپشنی، مسابقات داستانی و به هر شکلی تولید محتوا به وسیله کاربر می‌تواند تاثیرگذاری زیادی داشته باشد. البته هنگام به اشتراک گذاشتن محتوای UGC، اطمینان حاصل نمایید که افراد مربوطه را در برچسب‌های خود قید کرده باشید و با هشتگ‌های مناسب آن‌ها را دنبال کنید.

۶- به کار بردن ویدیو

در عصری به سر می‌بریم که کاربران عاشق دنبال کردن ویدیوها هستند و چیزی که باعث می‌شود تا یک مطلب بازدید زیادی به خود اختصاص دهد، اضافه کردن یک ویدیو به آن خواهد بود. ویدیو بخش مهمی از بازاریابی درونگرا را تشکیل می‌دهد و درصد زیادی از محتوای موفق وب یا رسانه‌های اجتماعی به ویدیو بستگی دارد. ویدیوهای بی‌شماری در فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و … به اشتراک گذاشته شده و درصد بالایی از مخاطبان را به خود اختصاص می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه: آموزش جامع مهارت های کسب درآمد آنلاین با ۷۰ ایده جهانی

۷- استفاده مناسب از هشتگ‌ها و برچسب‌ها

استفاده مناسب از هشتگ‌ها و برچسب‌ها نیز در دیده شدن یک مطلب و جذابیت آن اثربخشی قابل توجهی دارد. شاید بتوان به شکلی گفت که این رفته رفته به هنر و تخصص تولیدکننده محتوای وب یا شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌شود که چگونه با استفاده مناسب از هشتگ‌ها و برچسب‌ها، مخاطب را شکار کرده و به سمت محتوای خود جذب نماید.

استفاده مناسب از هشتگ‌ها و برچسب‌ها

برای خلق محتوای جذاب باید به شکلی مناسب از هشتگ‌ها و برچسب‌ها استفاده شود.

۸- به کار بردن نقل قول

به کار بردن نقل قول از افراد مشهور و دارای اعتبار، موجب معتبر شدن محتوای شما خواهد شد. به طور مثال اگر یک محتوای سلامتی و به نوعی مرتبط با پزشکی تولید می‌کنید، خوب است که نقل قولی از یک پزشک سرشناس در آن داشته باشید. همین طور در حوزه‌های دیگر، به طور مثال نقل قولی از ایلان ماسک می‌تواند همیشه مخاطبان را به خود جذب کند.

۹- لینک‌سازی بهینه

لینک‌سازی بهینه چیزی است که ساختار محتوای شما را مستحکم کرده و به کاربر اجازه می‌دهد تا تحرک مورد نظر خود را در صفحه داشته باشد. او احتمالا مایل به دیدن چیزهای بیشتری است و لینک‌سازی بهینه این فرصت را در اختیار وی قرار خواهد داد. برای رسیدن به نوعی از لینک‌سازی که مورد پسند کاربر باشد، باید نیازهای دانستن بیشتر او را دنبال کنید.

کلام آخر

در بالا تعدادی از فاکتورهای یک محتوای جذاب را دیدیم که چطور می‌توان به کمک آن در شکار مخاطب قوی‌تر عمل کرد. شما چه المان‌های دیگری را می‌شناسید که در جذابیت بیشتر یک محتوا تاثیرگذار باشند؟ این موارد را با ما و سایر کاربران وبلاگ مالتینا در میان بگذارید.

منبع: socialmediatoday