لیفت سینه یک روش جراحی است که توسط جراح پلاستیک برای تغییر شکل سینه به کار می‌رود. در طول لیفت پستان، پوست اضافی برداشته شده و بافت سینه به منظور تغییر شکل، به سمت قفسه سینه و رو به بالا کشیده می‌شود. اگر سینه‌ها یا نوک آن آویزان و رو به پایین باشد، ممکن است تصمیم به لیفت سینه گرفته شود. لیفت سینه ممکن است باعث تصور بهتر از خود شود و اعتماد به نفس افراد را افزایش دهد. لیفت سینه باعث تغییر قابل توجهی در اندازه سینه‌های شما نخواهد شد. با این حال، لیفت پستان می‌تواند با ترکیبی از افزایش یا کاهش حجم سینه همراه شود.

 

چرا عمل لیفت سینه انجام می‌شود؟

همانطور که سن شما بالاتر می‌رود، سینه‌های شما تغییر شکل داده و قابلیت ارتجاعی و ثبات خود را از دست می‌دهد.

علل بسیاری برای این نوع تغییرات در پستان وجود دارد:

بارداری

در دوران بارداری، رباط‌هایی که از سینه‌های شما حمایت می‌کنند، ممکن است به دلیل افزایش حجم و سنگین‌تر شدن سینه‌های شما کشیده شوند . این کشش منجر به تضعیف سینه پس از بارداری می‌شود – چه شما به کودکتان شیر بدهید یا ندهید. برای انتخاب بهترین شیشه شیر کودک به راهنمای انتخاب شیشه شیر مناسب کودک مراجعه نمایید.

بارداری

تغییرات وزنی

تغییرات در وزن شما می‌تواند سبب آویزان شدن پوست سینه شما شود و قابلیت ارتجاعی آن از دست برود.

تغییر وزن

جاذبه زمین

با گذشت زمان، گرانش باعث می‌شود رباط‌ها در سینه آویزان و شل شوند.

اگر شما می‌خواهید لیفت سینه انجام دهید، این نکات را در نظر بگیرید:

  • سینه‌های شما آویزان شده‌اند – آن‌ها شکل و حجم خود را از دست داده‌اند، با عمل لیفت سینه ممکن است آن‌ها فریبنده‌تر و بزرگ‌تر دیده شوند.
  • نوک سینه‌ها و هاله‌ی اطراف سینه‌های شما رو به پایین است.
  • یکی از سینه‌های شما پایین‌تر و افتاده‌تر از دیگری است.

لیفت پستان برای همه افراد مناسب نیست. اگر قصد بارداری در آینده را دارید بهتر است لیفت سینه را به تاخیر بیاندازید. در دوران بارداری، سینه‌های شما ممکن است حالت ارتجاعی خود را به دست آورد و افتادگی‌ها را مثل عمل لیفت سینه برای شما جبران کند. شیردهی نیز باید در نظر گرفته شود. البته شیردهی معمولا پس از لیفت سینه نیز ممکن است. نوک سینه‌ها از بافت زیر جلدی جدا نمی‌شوند – اما برخی از زنان ممکن است با مشکل عدم تولید شیر کافی روبرو شوند. اگرچه لیفت پستان می‌تواند با هر اندازه سینه‌ای انجام شود، اما زنان با میزان افتادگی سینه کمتر  احتمالا نتایج طولانی‌تری را تجربه خواهند کرد. سینه‌های بزرگ‌تر، سنگین‌تر نیز هستند، و این موضوع باعث می‌شود که میزان افتادگی آن‌ها بیشتر شود.

دستورالعمل‌هایی برای مراقبت از لیفت سینه

اقدامات مناسب قبل و بعد از عمل لیفت سینه می‌تواند نتایج لیفت سینه را به حداکثر برساند. در بالتیمور، مرکز منطقه‌ای مریلند، جراح زیبایی، دکتر رونالد اسشاستر برای هر بیمار طوری برنامه ریزی می‌کند تا درمان شخص را با نتایج عالی انجام دهد.

توصیه‌های دو هفته قبل از عمل جراحی لیفت سینه

  • مصرف آسپرین و محصولات حاوی آسپیرین را متوقف کنید.
  • اگر قبل از عمل جراحی پستان بیماری قبلی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • ویتامین‌ها در بهبودی بسیار مهم هستند. مصرف مولتی ویتامین با ویتامین C، مواد معدنی و آهن را شروع کنید.
  • سیگار نکشید
  • پس از انجام عمل جراحی پستان، فردی را انتخاب کنید تا ۲۴ ساعت پس از عمل، جهت مراقب از شما پیش شما بماند.

توصیه‌های دو روز قبل از جراحی لیفت سینه

  • به داروخانه بروید و تمام نسخه‌ها را تهیه کنید.
  • به فروشگاه مواد غذایی بروید و”غذاهای سبک” مانند آب، چای، سوپ، نان تست، کراکر، شیرینی، ژله و غیره خریداری کنید.
  • اسکراب صابون مایع و بتادین بخرید .
  • بهتر است یک مسهل مدفوع مانند کالس خریداری کنید، زیرا داروهای مسکن ممکن است باعث یبوست شوند.

توصیه‌های عصر روز قبل از جراحی لیفت سینه

  • غذاهای سبک بخورید – از مصرف مواد غذایی سنگین یا گازدار اجتناب کنید.
  • شب کاملا استراحت کنید.
  • شب قبل از جراحی لیفت سینه، بعد از ساعت ۱۲ نیمه شب هیچ چیزی ننوشید و نخورید.

غذای سبک

توصیه‌های روز جراحی لیفت سینه

  • قبل از جراحی هیچ چیزی نخورید و ننوشید. سیگار نکشید.
  • سه دقیقه کامل با بتادین دوش بگیرید و بعد از شستشو از هیچ لوازم آرایشی یا دئودورانتی استفاده نکنید.
  • کلاه گیس، سنجاق مو یا جواهرات نپوشید. از لباس‌های گشاد و راحت استفاده کنید. از ساپورت‌های تنگ یا شلوار جین استفاده نکنید.

توصیه‌های پس از جراحی لیفت سینه در خانه

  • پس از عمل جراحی پستان، استراحت کردن برای شما مهم است؛ اما این به آن معنا نیست که فقط در رختخواب بمانید. در رختخواب، ساق پا و کف پاهایتان را حرکت دهید تا گردش خون در پاها افزایش یابد.
  • مقدار کمی خون‌ریزی از طریق باند طبیعی است و جای نگرانی نیست.
  • برای ۴۸ ساعت اول، حرکات دست خود را به حداقل برسانید. شما می‌توانید موها و دندان‌های خود را بشویید. از دست خود برای برخاستن از زمین استفاده نکرده یا هیچ چیز سنگینی را بلند نکنید. پس از گذشت مدت زمانی مناسب، شما می‌توانید به تدریج حرکت بازوهایتان را افزایش دهید.
  • برای روز جراحی بهتر است از یک رژیم مایع استفاده کنید. مصرف مایعات را به آرامی شروع کنید و کم کم از رژیم غذایی سبکی که مناسب بدنتان باشد پیروی کنید. شما می‌توانید بعد از یک روز رژیم همیشگی‌تان را داشته باشید.
  • هر گونه ناراحتی باید توسط دارو‌های مسکن آرام شود. به طور منظم برای کمک به ناراحتی و دردهای عمومی از Tylenol ™ یا Ibuprofen (Motrin ™ / Advil ™) استفاده کنید. ممکن است به داروهای ضد درد تجویز شده بیشتری نیاز داشته باشید.
  • بعد از عمل جراحی پستان، درد و ورم طبیعی است.

روز بعد از عمل

سایر دستورالعمل‌های پس از عمل جراحی

  • باند خود را تمیز و خشک نگه دارید. فقط با اسفنج حمام کنید. حدودا یک هفته باند را نگه دارید. استفاده از سوتین‌های “انعطاف پذیر” یا ورزشی برای شما مفید است. از سینه بند‌های فنری که ممکن است باعث ایجاد ناراحتی و درد شوند، اجتناب کنید. شما احتمالا حدودا تا یک ماه پس از عمل جراحی نیز باید از این نوع سینه بند‌ها استفاده کنید، زیرا سینه‌های شما همچنان درحال بهبودی هستند.

سوتین راحتی

مشاهده و خرید

  • تا دو هفته پس از جراحی سینه، سیگار نکشید.

اطلاعات کلی

  • پس از جراحی پستان انتظار می‌رود کبودی و ورم بوجود بیاید. با گذشت زمان این علائم ناپدید می‌شوند. پس لطفا صبور باشید. سه ماه طول می‌کشد تا سینه‌ها نرمی و ظاهر طبیعی خود را به دست آورند.
  • لکه‌های ایجاد شده از بی حسی شایع هستند و ممکن است شش هفته تا شش ماه باقی بمانند. تا زمان بهبودی کامل از سوتین‌های فنری استفاده نکنید.
  • احساساتی همانند بریدگی، سوزش و سایر احساسات در طول روند بهبودی رایج هستند.

مزایای لیفت سینه

افتادگی سینه می‌تواند به طور چشمگیری در ظاهر و سن شما تاثیر بگذارد. دراینجا مزایایی برای لیفت سینه و دستیابی به ظاهری بهتر بیان شده است.

پستانی با ظاهر سفت و محکم

شما می‌خواهید سینه‌هایتان در بالای قفسه سینه قرار بگیرد، همچنین محکم و سفت به نظر برسد. اگر احساس آویزان شدن سینه‌هایتان را دارید، سینه‌های شما ممکن است کشیده و آویزان شده باشند و حالت ارتجاعی خود را از دست داده باشند.

بهبود ظاهر نوک پستان

بسیاری از عمل‌های جراحی به دلیل بهبود نوک پستان انجام می‌شود. اگر نوک سینه‌های شما به سمت پایین متمایل است، احتمالا جراحی سینه برایتان مفید باشد. با تغییر شکل سینه‌ها، ما می‌توانیم نوک پستان را به سمت بالا متمایل سازیم تا طبیعی‌تر و زیباتر به نظر برسد.

جذاب‌تر شدن پستان‌ها

سینه‌های افتاده جذابیت ظاهری شما را می‌کاهد. ما با لیفت کردن بافت پستان، قادر به بازگرداندن جذابیت و نرمی ظاهر پستان هستیم.

جذاب تر شدن

جوان‌سازی ظاهری پستان

افتادگی پستان معمولا با دلایلی از جمله پیری و بعد از بارداری و کاهش وزن همراه است. سینه‌های برجسته و جذاب اغلب با جوان‌سازی همراه هستند. با لیفت سینه، می‌توانیم جوان‌سازی سینه را همانگونه که مورد نظر شما است انجام دهیم.

کاهش سوزش زیر پستان

سینه‌های آویزان یا افتاده می‌تواند منجر به تحریک بیش از حد ناشی از برخورد پوست سینه با پوست بدن  شود و منجر به عرق‌سوزی، سوزش و خارش شود. در طی عمل لیفت پستان، می‌توانیم یک کاهش اندازه جزئی در سایز سینه نیز انجام دهیم تا میزان پوست اضافی زیر سینه که منجر به سایشی دردناک می‌شود کاهش یابد و باعث بهبود عرق سوختگی‌ها شود.

افزایش اعتماد به نفس

برای بسیاری از زنان، سینه‌های افتاده (چه به علت پیری و چه بارداری و شیردهی) سبب نگرانی در مورد ظاهر بدن آن‌ها می‌شود.

معایب لیفت پستان

لیفت پستان شامل خطرات مختلفی می‌شود:

زخم

اثار زخم‌ها دائمی هستند، این زخم ها در عرض یک تا دو سال، آرام آرام بهبود می‌یابد. زخم‌های ناشی از لیفت پستان معمولا در سوتین‌ها و لباس‌های شنا پنهان می‌شود.

تغییر در نوک پستان یا ظاهر سینه

در عمل لیفت سینه نوک پستان ممکن است نسبت به قبل کوچک‌تر شود اما عمل لیفت سینه معمولا روی احساسات جنسی تاثیری نمی‌گذارد.

ناهماهنگی یا عدم تقارن در شکل و اندازه سینه

این تغییرات ممکن است به عنوان نتیجه در طول روند بهبود رخ دهد. همچنین ممکن است جراحی مجدد نتواند ناهماهنگی بوجود آمده را اصلاح کند.

از دست دادن جزئی یا کل نوک پستان‌ها یا هاله اطراف آن

در طول لیفت پستان، به ندرت ممکن است انتقال خون از نوک پستان یا هاله اطراف آن قطع شود. اما اگر این اتفاق صورت گیرد می‌تواند به بافت پستان در آن منطقه آسیب برساند و منجر به از دست دادن بخشی از نوک پستان یا هاله اطراف آن شود.

دشواری در شیردهی

اگرچه شیردهی معمولا بعد از لیفت پستان ممکن است، اما بعضی از زنان ممکن است دچار مشکل تولید شیر کافی شوند. برای مطالعه روش‌های افزایش شیر مادر به مقاله “افزایش شیر مادر با روش‌های ۱۰۰% موثر و قطعی” مراجعه نمایید.

دشواری شیردهی

سخن آخر

همانند هر عمل جراحی تخصصی، لیفت پستان ممکن است خطر ابتلا به خونریزی، عفونت و واکنش نامطلوب به بیهوشی را در پی داشته باشد . همچنین ممکن است واکنشی آلرژیک به مواد مورد استفاده در طول یا بعد از عمل بوجود بیاید.

اگر شما عمل لیفت سینه را انجام داده‌اید، لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد مطالعه: نحوه صحیح خوابیدن در دوران بارداری

منبع: mayoclinic