راهنمای انتخاب شیشه شیر مناسب کودک

انتخاب شیشه شیر مناسب کودک

انتخاب مناسب در هنگام خرید شیشه شیر برای کودک اهمیت بسیار زیادی دارد. شیشه شیر تنها وسیله‌ای ست که ارتباط کودک دلبند شما را با دنیای تغذیه، برقرار می‌کند و ماه‌ها و سال‌ها با او همراه است. از این جهت باید همان اندازه که به خرید لباس‌های سیسمونی نوزاد اهمیت می‌‌دهید، دقت و توجه کامل در انتخاب بهترین نوع شیشه شیر را نیز به خرج دهید.

اگر دقت کرده باشید و یا جستجویی انجام دهید، برندهای گوناگون شیشه شیر در بازار وجود دارد. برخی از آن‌ها فوق العاده جذاب بوده و برخی دیگر ساده و معمولی به نظر می‌رسند. با این حساب انتخاب شیشه شیر مناسب کودک، در میان این همه تنوع، سخت و پیچیده به نظر می‌آید.

اما برای انتخاب شیشه شیر مناسب کودک باید چه فاکتورهایی را در نظر بگیریم؟

عوامل موثر در انتخاب شیشه شیر کودک

انتخاب شیشه شیر مناسب کودک

برای آن که بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید؛ باید به عوامل زیر توجه کرده و در عین حال سلیقه کودک خود را نیز در نظر بگیرید. برخی از کودکان به صورت پیش فرض به نوع خاصی از شیشه شیر یا سرشیشه تمایل نشان می‌دهند. حتی بعضی اوقات آن‌ها به هیچ وجه تسلیم شیر خوردن با نوع دیگری از شیشه شیر نخواهند شد.

تجربه شخصی من در مورد شیشه شیر نیز اثباتی بر این مدعاست. کودک من به نوع خاصی از شیشه شیر نارنجی رنگ و از جنس شیشه علاقه‌مند بود و به جز آن با هیچ شیشه شیر دیگری، کنار نمی‌آمد. حتی زمانی که بطری شیشه‌ای شکسته و شیشه شیر دیگری جایگزین آن کردیم، آن قدر در مقابل شیر خوردن مقاومت کرد که ناچار شدیم تمام شهر را برای پیدا کردن همان شیشه شیر نارنجی رنگی شیشه‌ای، زیر پا بگذاریم.

خوشبختانه شیشه شیر مورد علاقه فرزند من پیدا شد و او دوباره شیر خوردن را از سر گرفت! اما این تجربه باعث شد که با اطمینان بگویم حتما به سلیقه کودک خود نیز در انتخاب شیشه شیر اهمیت داده و آن را لحاظ کنید.

حتی بیشتر توصیه می‌شود که از شیشه شیر مورد علاقه او، دو عدد تهیه کرده و همیشه زاپاس داشته باشید. به ویژه اگر قرعه شانس شما نیز مثل من به شیشه شیر با بطری شیشه‌ای افتاده باشد!

انتخاب جنس بطری شیشه شیر مناسب کودک

انتخاب شیشه شیر مناسب کودک

جنس بطری شیشه شیر کودک بسیار حائز اهمیت است. شیشه شیرهای فعلی را با دو نوع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی می‌بینیم. بطری‌های شیشه‌ای سنگین‌تر بوده و طبیعتا پلاستیکی‌ها وزن کمتری دارند.

اما اگر قصد خرید شیشه شیر پلاستیکی را دارید، حتما باید از نوع پلاستیک بدون BPA استفاده کنید. (البته در حال حاضر بیشتر شیشه شیرهای پلاستیکی از نوع بدون BPA هستند، اما با این وجود نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشید.)

توضیح: BPA یا بیسفنول، نوعی ماده شیمیایی‌ست که برای بدن انسان مضر بوده و می‌تواند به بیماری‌هایی از جمله چندین نوع سرطان و بیماری‌های گوارشی منجر شود. به ویژه این ماده در مجاور حرارت به میزان بیشتری آزاد خواهد شد.

با این وجود اگر با ریسک شکستن شیشه شیرهای شیشه‌ای مشکلی نداشته باشید، همیشه جنس شیشه نسبت به پلاستیک ارجحیت دارد. بطری‌های شیشه‌ای با راحتی بیشتری تمیز شده و مثل روز اول برق می‌افتند.

شما می‌توانید به کمک یک برس شیشه شور، به طور کامل سطح مقطع و دیواره‌های بطری را تمیز کرده و هرگونه شیر مانده را از آن بزدایید. اما در مورد شیشه‌های پلاستیکی کمی وضعیت متفاوت است و پس از مدتی نه چندان طولانی، آثار شیر روی جداره داخلی بطری باقی می‌ماند و هرگز شفافیت و جلای روز اول را بازنخواهد یافت.

انتخاب شیشه شیر مناسب کودک

به علاوه مشکل دیگری نیز وجود دارد و آن استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی بطری شیشه شیر است. به طور کلی توصیه می‌شود که برای شیشه شیر کودکان از مواد شوینده قوی استفاده نشود؛ اما با این همه پس از چند بار استفاده نیازمند شستن جدی بطری خواهیم بود. متاسفانه مواد شوینده بارها بیشتر روی جداره داخلی بطری‌های پلاستیکی باقی می‌مانند؛ اما در خصوص بطری‌های شیشه‌ای وضعیت متفاوت است و مواد شوینده با سهولت بیشتری پاک می‌شوند.

در نهایت موضوع دیگری نیز در ارجحیت بخشیدن شیشه شیرهای شیشه‌ای نسبت به نوع پلاستیکی وجود دارد و آن گرم کردن شیر کودک است. غالبا ترجیح می‌دهیم که شیر کودک را دوباره گرم نکنیم؛ اما ممکن است در مواقعی با ضرورت این کار روبرو شویم.

در این صورت قرار دادن شیشه شیر پلاستیکی در مایکروفر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. علی رغم بدون BPA بودن بطری‌های پلاستیکی، باز هم گرم کردن آن‌ها تا دمای بیش از 70 درجه سانتی گراد، پذیرفتنی نیست. اما شما می‌توانید یک بطری شیشه‌ای را به راحتی گرم نمایید، زیرا نگران آزاد شدن هیچ ماده‌ای از جداره شیشه، به داخل شیر کودک نیستیم.

شیشه شیر با پوشش سیلیکونی

شیشه شیر با پوشش سیلیکونی

خوشبختانه بعضی از تولید کنندگان در صنعت شیشه شیر و لوازم کودک، ایده‌ای جالب برای استفاده توأم از بطری‌های شیشه‌ای و کم کردن خطرات آن خلق کرده‌اند. با استفاده از روکش سیلیکونی روی بطری شیشه‌ای، هم مانع شکستن آن شده و هم انتقال حرارت و داغ شدن سطح بیرونی شیشه را به میزان قابل توجهی کم می‌شود. به این صورت شما می‌توانید ضمن برخورداری از مزایای شیشه شیر با بطری شیشه‌ای، ریسک شکستن و انتقال حرارت آن را نیز نداشته باشید.

سرشیشه را چطور انتخاب کنیم؟

موضوع بااهمیت دیگر، سرشیشه است. سرشیشه نیز نقش تعیین کننده‌ای در انتخاب شیشه شیر کودک دارد. پیش از این و در سال‌های گذشته، تمام سرشیشه‌ها شبیه به هم بوده و قدرت انتخابی در این زمینه وجود نداشت. اما محصولات متنوع شیشه شیرها در بازار لوازم کودک امروزی، سرشیشه‌های متنوعی را معرفی می‌کنند.

سرشیشه‌ معمولی و سنتی

سرشیشه معمولی

سرشیشه‌های معمولی همان‌هایی هستند که همگی به عنوان نماد شیشه شیر کودک، به یاد داریم. این سرشیشه‌ها گرد بوده و راحت‌ترین نوع برای خوردن سریع شیر هستند. به واقع کودک برای مکیدن شیر به وسیله این سرشیشه‌ها به زحمت زیادی نیفتاده و شیر به راحتی وارد دهان او می‌شود. به همین علت، روند رشد فک و فرم دندان‌های وی تحت تاثیر قرار گرفته و امکان دارد از فرم طبیعی و مورد انتظار خود، فاصله بگیرد.

سرشیشه ارتودنسی

سرشیشه ارتودنسی

علت این که همیشه از پستانک دادن به کودکان منع شده‌ایم، تغییر فرم فک و دندان‌ها بوده است. سرشیشه‌های معمولی نیز درست همین کار را با فک و فرم دندان‌های کودک خواهند کرد. به همین دلیل سازندگان و طراحان شیشه شیر، به سراغ مدل دیگری از سرشیشه، تحت عنوان سرشیشه‌های ارتودنسی رفتند. این سرشیشه‌ها از آن حالت گرد سابق فاصله گرفته و دارای دو وجه برجسته و تخت هستند. به این صورت که با قرار دادن سرشیشه در دهان کودک یا نوزاد؛ طرف تخت سرشیشه روی زبان او بوده و سمت برجسته به سمت سقف دهانش قرار می‌گیرد.
این فرم از سرشیشه و شکل مکیدن آن، از تغییر شکل دندان‌ها و جلو آمدن فک، پیشگیری به عمل می‌آورد.

سرشیشه ضد نفخ

سرشیشه ضد نفخ

نفخ کردن یکی از مشکلاتی‌ست که بیشتر کودکان و نوزادان با آن دست به گریبان هستند. عادت شیرین ضربه زدن پشت کودک، پس از اتمام شیر خوردن را همگی به خوبی می‌شناسیم. با استفاده از سرشیشه‌های ضدنفخ از این کار بی‌نیاز خواهید شد. سرشیشه‌های ضدنفخ دارای چند سوراخ ریز روی لبه خود بوده و از ورود هوا به همراه شیر به داخل معده کودک، جلوگیری می‌کنند. به این صورت حین خوردن شیر، هوایی وارد معده نوزاد نشده و مشکل نفخ به خودی خود برطرف می‌گردد.

سرشیشه سینه مادر

سرشیشه سینه مادر

سرشیشه‌های سینه مادر، درست طراحی شبیه سینه مادر داشته و کودک حین مکیدن آن‌ها، همان احساس را تجربه خواهد کرد. این سرشیشه‌ها نیز فرآیند شکل گرفتن دندان‌ها و فک را در مسیر طبیعی آن قرار می‌دهند.

جنس سرشیشه برای شیشه شیر مناسب کودک

لازم به ذکر است که سرشیشه‌ها نیز در دو نوع جنس لاتکس و سیلیکون هستند. همان طور که انتظار داریم؛ سرشیشه‌های سیلیکونی دوام بیشتری داشته و طول عمر بالاتری دارند. اما به دلیل نرمی و لطافت لاتکس، کودکان غالبا احساس راحتی بیشتری با سرشیشه‌های لاتکسی دارند.

در صورتی که سرشیشه لاتکس را انتخاب کنید، باید زمانی زودتر را برای تعویض آن در نظر بگیرید. به واقع هزینه شما مقداری بالا رفته، اما در عوض فرزند دلبندتان احساس راحتی و آرامش بیشتری حین شیر خوردن خواهد داشت.

چه زمانی باید سرشیشه را تعویض کرد؟

به دلایل مختلفی ممکن است نیاز به تعویض سرشیشه پیدا کنید. معمولا سرشیشه‌ها زودتر از خود بطری شیشه شیر، نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. با مشاهده هر یک از علائم زیر، توصیه می‌شود که سرشیشه را تعویض نمایید:

پارگی

البته قطعا منظور از پارگی، این نیست که منتظر تکه و پاره شدن سرشیشه بمانید! همین که یک ترک کوچک روی سرشیشه مشاهده کردید، زمان تعویض آن از راه رسیده است.

چسبندگی

در صورت چسبنده شدن سرشیشه نیز باید آن را تعویض نمایید.

افزایش سرعت شیر خوردن کودک

انتخاب شیشه شیر مناسب کودک

برخی اوقات با کمی دقت مشاهده خواهید کرد که کودک شما بسیار سریع‌تر از قبل شیر موجود در شیشه شیر را خورده و آن را خیلی زودتر به پایان می‌رساند. اشتباه نکنید! این معمولا نشانه بالا رفتن قدرت مکیدن او نیست، بلکه سوراخ سرشیشه گشاد شده و باعث می‌شود که شیر با سرعت بیشتری به دهان کودک وارد شود. این به هیچ وجه اتفاق خوبی نیست و باید سرشیشه را تعویض نمایید.

کدر شدن

اما کدر شدن و تغییر رنگ سرشیشه نیز چیزی‌ست که علی رغم نبود علائم دیگر، باعث می‌شود تا بخواهیم یک سرشیشه تازه جایگزین کنیم.

استرلیزه کردن شیشه شیر

استرلیزه کردن شیشه شیر

همان طور که در بالا گفتیم؛ پزشکان اطفال استفاده از مواد شوینده برای شیشه شیر کودکان را مردود می‌دانند. با این حساب برای استرلیزه کردن شیشه شیر چه باید کرد؟

شما می‌توانید از روش سنتی جوشاندن شیشه شیر داخل آب در حال جوش استفاده کرده و یا به سراغ دستگاه های استرلیزه کردن شیشه شیر و لوازم کودک بروید. در این دستگاه‌ها شیشه شیر، پستانک و دیگر وسایل کودک به وسیله بخار آب، کاملا استرلیزه شده و از هر گونه میکروب و آلودگی عاری می‌گردند.

بهترین برندهای شیشه شیر مناسب کودک

برای انتخاب شیشه شیر مناسب کودک و نوزاد، بهتر است به سراغ برترین برندهای شیشه شیر بروید و کودک خود را به آن‌ها عادت دهید.

از برترین برندهای شیشه شیر کودک می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

شیشه شیر برند Philips Avent

برند Philips Avent (فیلیپس اونت) از مشهورترین برندهای شیشه شیرهای مناسب و قابل اطمینان است. در میان محصولات برند انگلیسی Philips Avent، انواع سرشیشه‌های ضدنفخ، ارتودنسی، معمولی و شبیه سینه مادر را خواهید یافت.

شیشه شیر برند NUK

شیشه شیر برند NUK (ناک) را در طرح‌های مختلف دسته‌دار و بدون دسته و با سرشیشه‌های مختلف می‌یابید. در میان شیشه شیرهای برند NUK، بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی بدون BPA وجود دارند.

شیشه شیر برند Chicco

این شیشه شیرها نیز دارای شهرت بسیار و کیفیت بالایی هستند و طول عمر زیادی دارند. برند چیکو را از مدت‌ها پیش می‌شناسیم و سایر محصولات نگهداری از نوزاد آن نیز، معروف و پرفروش هستند.

شیشه شیر برند Dr. Brown’s

شیشه شیرهای برند Dr. Brown’s از حرفه‌ای‌ترین شیشه شیرهای کودکان هستند. به علاوه شیشه شور Dr. Brown’s هم با سطح کارایی بالا و طراحی فوق العاده، به چشم می‌آید. گرمکن شیر Dr. Brown’s نیز برای گرم کردن شیر در حالی که داخل شیشه شیر قرار دارد، بسیار کاربردی است.

شیشه شیر برند Medela

برند Medela و ترکیب رنگ خاص آن، نیز برای آسایش نوزاد و مادر طراحی شده است. سرشیشه‌های آن در انواع مختلفی که ذکر کردیم، عرضه شده و قدرت انتخاب کاملا گسترده‌ای خواهید داشت. در بین محصولات این برند، ژل ضدعفونی کننده سینه مادر Medela نیز توصیه می‌گردد.

همان طور که مشاهده نمودید، برای خرید و انتخاب شیشه شیر مناسب کودک و نوزاد، باید اصول و قواعد خاصی را در نظر داشته و با توجه کردن به آن ها؛ شیشه شیر مورد علاقه فرزندتان را خریداری کنید.

برای مشاهده و خرید انواع محصولات از برندهای معتبر جهانی شیشه شیر، سرشیشه، دستگاه استرلیزه کننده، گرمکن شیر و حتی شیشه شور و … روی دکمه زیر کلیک نمایید.

مشاهده و خرید

شیشه شیر نوزاد

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024