اسموتی یک نوشیدنی سالم و سرد است که از ترکیب میوه‌ها و سبزیجات متنوع با مواد غذایی مغذی مانند بذر کتان و جو دوسر، انواع مغزها مانند پسته، بادام، گردو و فندق و… تهیه می‌شود. چیزی که این نوشیدنی فوق‌العاده مفید و خوشمزه را از آبمیوه متمایز می‌کند، غلظت و قوام بیشتر و امکان تهیه سریع و آسان‌تر آن است. مصرف منظم اسموتی‌ها به ویژه اسموتی‌های سبز، با افزایش متابولیسم بدن، به کاهش وزن سالم و سریع‌تر، کمک بسزایی می‌کنند. در ادامه‌ی این مطلب از مالتینا بلاگ، خواص، فواید و طرز تهیه انواع مختلف اسموتی سبز جهت لاغری را با شما به اشتراک می‌گذاریم. این اسموتی‌ها علاوه بر تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن، احساس گرسنگی را کنترل کرده، چربی سوزی و متابولیسم را افزایش می‌دهند و روند لاغری و کاهش وزن را تسریع می‌بخشند.

اسموتی چربی سوز

اسموتی های سبز برای کاهش وزن

خواص و فواید شگفت انگیز اسموتی سبز لاغری

۱/ سرشار از مواد مغذی

همه‌ی مواد تشکیل دهنده‌ی اسموتی‌های سبز برای لاغری، خام هستند. بنابراین، مواد مغذی بیشتری دارند. دمای بالایی که ما اغلب برای پختن غذاها از آن استفاده می‌کنیم، بسیاری از مواد مغذی را از بین می‌برد. اسموتی‌های سبز سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها. مواد ضد التهاب و احتقان، مواد گیاهی، فیبر و آب هستند. همچنین آن‌ها سرشار از کلروفیل هستند؛ آنچه ساختارش مشابه هموگلوبین در خون انسان است. بنابراین، نوشیدن اسموتی‌های سبز، همچون دریافت خون پاکیزه است.

۲/کمک به کاهش وزن

اگر سعی می‌کنید که وزن خود را کاهش دهید، اسموتی سبز لاغری بهترین نوشیدنی محرک برای رسیدن به هدف‌تان است. چرا که اسموتی‌ها با داشتن مقادیر زیاد فیبر، احساس سیر بودن را به شما القا کرده و اشتهای‌تان را کاهش می‌دهند.

۳/ سم زدایی بدن

بدن ما به طور طبیعی سموم را دفع می‌کند، اما انباشتگی بیش از اندازه سموم در اثر عوامل مختلف، این روند را کند می‌کند. هنگامیکه بدن مواد مغذی را از خوراک مصرف شده دریافت می‌کند، باید پس از فرایند هضم، ضایعات آن را دفع کند. به لطف مصرف منظم اسموتی‌های سبز، می‌توانید فیبر لازم برای دفع سموم را دریافت کنید تا بدن‌تان از سموم پاک شود و فرایند هضم و دفع بهبود یابد.

۴/ ایجاد احساس شادابی، سلامتی و طراوت

هنگامی که شما مواد غذایی طبیعی و خام میل می‌کنید، احساسی از طراوت و شادابی خواهید داشت و جوان‌تر و پرجنب و جوش‌تر خواهید شد. بدن انسان به گونه‌ای طراحی شده است تا غذاهایی بخورد که شامل میوه، سبزیجات، و دانه‌های خوراکی باشد. با این روش طبیعی و سالم، جسمی پاک از سموم خواهیم داشت و زیباتر به نظر خواهیم رسید.

زمانی که نوشیدن اسموتی سبز لاغری را آغاز می‌کنید، نخستین جایی که تغییرات را در آن خواهید دید، کیفیت پوست شما است. تغذیه و زندگی سالم، اثرات پیری را از روی صورت شما پاک می‌کند، چین و چروک‌های صورت را از بین می‌برد و به شما جوانی دوباره می‌بخشد. پوست شما نرم می‌شود و آکنه‌ها از بین می‌روند. پف و سیاهی زیر چشم از بین می‌رود و زردی در قسمت سفیدی چشم ناپدید خواهد شد. سلول‌ها احیا و جوانسازی می‌شوند و اعضای داخلی بدن به خوبی و با کیفیت بیشتری وظیفه‌شان را انجام خواهند داد.

۵/ بهبود هضم و تسریع متابولیسم

اسموتی‌های سبز نسبت به غذاهای جامد راحت‌تر هضم می‌شوند و چون در مخلوط کن شکل مایع پیدا می‌کنند، برای سوخت و ساز ساده‌تر و مفیدتر هستند. این معجون‌های خوشمزه نسبت به غذاهای جامد، بیشتر در دسترس بدن برای جذب مواد مغذی هستند، به طوری که فرایند جذب آن‌ها از داخل دهان شروع می‌شود.

برای بهبود هضم غذا، قرص‌ها و شربت‌های زیادی وجود دارد. اساس بیشتر این داروها، تولید اندازه کمی از اسید هیدروکلریک در معده است. اگر معده، اسید کافی برای هضم غذا ترشح نکند، حجم زیادی از غذاهایی که می‌خوریم هضم نمی‌شوند، علاوه بر تولید گاز و نفخ، دیگر اختلالات سوء‌هاضمه نیز به وجود می‌آید. مصرف بیش از اندازه غذاهای فرآوری شده، سرخ کردنی‌ها، پروتئین و گراتن، از دلایل مهم و پشت پرده بروز مشکل‌ هاضمه هستند. وقتی مواد تشکیل دهنده اسموتی‌های سبز در داخل مخلوط کن تبدیل به مایع می‌شوند، بخش بزرگی از مسئولیت معده انجام می‌شود. در نتیجه بدن به سهولت می‌تواند مواد مغذی بیشتری را برای سلامتی مطلوب جذب کند.

۶/ طعم خوشمزه و مطبوع

ترکیب طعم شیرین انواع میوه‌ها در اسموتی‌های سبز، مزه سبزیجات را متعادل کرده، و طعم بسیار خوب و دلپذیری را ایجاد میکند. هر فرد مطابق با میل و ذائقه خود می‌تواند ترکیب متفاتی از سبزیجات، میوه‌ها، مغزها و دانه‌های مغذی را برای تهیه اسموتی‌های سبز لاغری امتحان کرده و طعم دلخواه خود را کشف کند و از فواید و خواص بی نظیر آن بهره‌مند شود. 

۷/ طرز تهیه اسموتی سبز لاغری بسیار ساده و راحت است

اسموتی سبز لاغری در کمتر از ۱۵ دقیقه آماده می‌شود؛ تنها کاری که انجام می‌دهید این است که مواد لازم آن‌ها را در داخل مخلوط کن بریزید و سپس مواد را از مخلوط کن بیرون بیاورید و پارچ مخلوط کن را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید. همه این کارها یک ربع در روز وقت شما را می‌گیرد.

 اسموتی سبز لاغری

اسموتی کرفس

در مالتینا بیشتر بخوانید: دستور رژیم لاغری اصولی بر اساس وضعیت بدنی خودتان + تست BMI

از چه سبزیجاتی می‌توان برای تهیه اسموتی سبز لاغری استفاده کرد؟

در ادامه، فهرستی از سبزیجات برای تهیه اسموتی سبز لاغری را آورده‌ایم.

اسفناج: سرشار از امگا ۳، کلسیم، منیزیم، و ویتامین‌های A،C،E، و K است. 

برگ چغندر: سرشار از ویتامین‌های A و K است. برگ چغندر و ریشه آن برای کمک به بهبود بینایی، آلزایمر و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید و موثر است.

برگ خردل: کلسترول را کاهش می‌دهد. سرشار از منیزیم و آهن است و خون را تصفیه می‌کند.

برگ شلغم: اگر چه طعم آن کمی تلخ است، اما مزایای برگ شلغم برای سلامتی بی‌شمار است، اما عملکرد اصلی آن مبارزه با تکثیر سلول‌های سرطانی است. 

جعفری: سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر است. قند خون را تنظیم می‌کند و ضد پیری است.

کرفس: معروف به سبزی چربی سوز و ضد سرطان است و به پاکسازی دستگاه گوارش کمک بسیار زیادی می‌کند.

شاهی: سرشار از ویتامین‌های A، C و K است برای سلامتی استخوان و مغز بسیار مفید می‌باشد. 

کاهو: سعی کنید برگ‌هایی که رنگ‌شان سبز تیره‌تر است را بخورید، زیرا ارزش غذایی بیشتری دارد. کاهو سطح بالایی از ویتامین‌های C،K، A را داراست و منبع خوبی برای اسید فولیک یا همان ویتامین ب ۱۲ است. 

نکات مهمی که در مورد طرز تهیه اسموتی سبز لاغری باید بدانید

  1. برای تهیه اسموتی سبز لاغری، تنها مواد غذایی مجاز، برگ‌های سبز سبزیجات، میوه‌ها و آب هستند. لطفا سبزیجات دیگر مانند سیب زمینی شیرین، لبو و یا هر نوع سبزیجات دیگری که سبز نیستند، را به معجون خود اضافه نکنید. میوه‌ها به طور طبیعی، سریع هضم می‌شوند، اما وقتی آن‌ها با سبزیجات دیگر ترکیب می‌شوند که دارای نشاسته هستند، معده کار هضم میوه را رها می‌کند و فرایند هضم را روی مواد غذایی دیگر انجام می‌دهد، در نتیجه میوه‌های به جا مانده، موجب ایجاد نفخ و گاز معده می‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق، فقط برگ سبز سبزیجات، میوه‌ها و آب را به اسموتی سبز خود اضافه کنید.
  2. سعی کنید از برگ‌های تیره‌تر سبزیجات بیشتر استفاده کنید. چرا که کلروفیل و یا همان سبزینه بیشتری دارند و ارزش غذایی شان بالاتر است. استفاده از میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک نیز در تهیه اسموتی‌ها بسیار مهم است.
  3.  از یک مخلوط کن با سرعت بالا استفاده کنید. با یک مخلوط کن سرعت بالا، فقط باید مواد را حدود یک دقیقه مخلوط کنید تا معجون شما خامه‌ای و یکدست شود. اگر یک مخلوط کن معمولی دارید، باید زمان هم زدن را به دو برابر افزایش بدهید تا مواد به حالت خامه‌ ای در بیاید.
  4. به معجون خود پودر پروتئین گیاهی اضافه کنید. پروتئین اضافی برای این دستور اجباری نیست، می‌توانید آن در صورت تمایل در اسموتی خود بگنجانید. افزودن یک قاشق پروتئین در روز کمک خواهد کرد تا احساس سیری کرده و به سوخت و ساز بدن سرعت بدهید. پروتئین می‌تواند به معجون کمی‌ حالت خمیری و چسبناک بدهد، بنابراین ابتدا معجون را بدون پروتئین امتحان کنید تا ببینید آیا طمع آن برایتان مطبوع و دلپذیر است یا خیر.
  5. سبزیجات مورد استفاده در اسموتی خود را به طور مداوم تغییر دهید و از انواع متنوع آن‌ها استفاده کنید. از میوه‌های رسیده استفاده کنید. میوه‌های رسیده به دلیل انواع آنزیم‌های زنده‌ای که درون آن‌ها وجود دارد، قابل هضم‌تر هستند. اگر آن‌ها را کال خریداری کرده اید، پیش از اینکه آن‌ها را در مخلوط کن بریزید، اجازه دهید که کمی برسند.
  6. از میوه‌های یخ زده استفاده کنید. در استفاده از میوه‌های یخ زده به جای میوه‌های تازه، راحت باشید. میوه‌های یخ زده ارزان‌تر هستند و اگر بیشتر از میوه‌های تازه ارزش غذایی نداشته باشند، با آن‌ها برابری می‌کنند. همچنین میوه‌های تازه ممکن است پس از چند روز خراب شوند، اما شما این مشکل را در مصرف میوه‌های یخ زده نخواهید داشت.
  7.  برای بهتر کردن مزه اسموتی‌های سبز، دستورالعمل‌ها را تغییر دهید و از شیرین کننده استویا استفاده کنید. استویا یک شیرین کننده گیاهی طبیعی است که قند خون را بالا نمی‌برد. می‌توانید برای اینکه معجون خود را شیرین کنید، میوه بیشتر یا مقداری عسل نیز اضافه کنید.

طرز تهیه اسموتی سبز لاغری

در ادامه، با طرز تهیه چند نوع اسموتی سبز لاغری آشنا می‌شوید. فقط کافیست مواد اولیه ذکر شده را در داخل مخلوط کن بریزید و بعد از دو الی سه دقیقه یک اسموتی لاغری خوشمزه خواهید داشت که علاوه بر داشتن خواص و فواید فراوان برای سلامتی شما، باعث چربی سوزی و کاهش وزن‌تان خواهد شد.

مقدار اسموتی که تهیه می‌کنید، برای یک روزتان کافی خواهد بود. اگر اندازه دستگاه مخلوط کن شما بزرگ است، می‌توانید تمام مواد اولیه که در ادامه مطلب ذکر شده را به یکباره داخل آن بریزید و اجازه دهید که کاملا مخلوط شوند. و اگر اندازه دستگاه‌تان کوچک است، مواد را کم کم و در دو یا سه مرحله داخل مخلوط کن بریزید و سپس اسموتی به دست آمده را داخل بطری بریزید، در آن را محکم ببندید و در یخچال نگهداری کنید. 

 اسموتی لاغری سریع

اسموتی کرفس و اسفناج برای لاغری

طرز تهیه اسموتی سبز لاغری اسفناج و انگور

مواد لازم:

۳ مشت اسفناج

ا فنجان آب

۱ عدد سیب (‌ترجیحا سبز)

۱ مشت انگور بی هسته

۱ بسته استویا (در صورت تمایل برای شیرین‌تر شدن بیشتر بیفزایید.)

۱ قاشق سوپخوری بذر کتان

در صورت تمایل: یک قاشق سوپخوری پودر پروتئین گیاهی

برگهای سبز رنگ و آب را داخل دستگاه مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید تا شبیه یک آبمیوه غليظ شود. سپس بقیه مواد را بیفزایید و اجازه بدهید تا حالت خامه ای به خود بگیرد.

اسموتی سبز لاغری سيب سبز و توت فرنگی

مواد لازم:

۲ مشت مخلوط سبزی‌های بهاری (می‌توانید از سبزی خوردن و یا سبزی‌های کوهی استفاده کنید. اما مطمئن باشید فقط از برگ‌های سبز استفاده کنید.)

۱ فنجان آب

 نصف یک عدد آووکادو

۲ عدد سیب سبز 

۱/۵ فنجان توت فرنگی

۱ بسته استویا

چند عدد بادام یا فندق

در صورت تمایل: یک قاشق سوپخوری پودر پروتئین گیاهی

اسموتی سبز لاغری سیب و خیار

مواد لازم:

۲ عدد خیار

۲ عدد سیب

یک مشت جعفری یا برگ کرفس

مقداری ورقه‌های نازک زنجبیل

۱ قاشق چایخوری روغن نارگیل یا پودر نارگیل

اسموتی سبز لاغری آناناس و اسفناج

مواد لازم:

۲ مشت اسفناج

چند عدد برگ شاهی

چند نکه آناناس

۱ فنجان آب

مقداری آب لیموترش

دو عدد گردو

۲ قاشق سوپخوری جوی دو سر پرک شده

اسموتی سبز لاغری کرفس 

مواد لازم:

۳ عدد ساقه‌ی کرفس

۱ فنجان آب

۱ مشت جعفری

۱ عدد موز

چند عدد مغز بادام یا گردو

 اسموتی سبزیجات

اسموتی سبز لاغری کاهو و اسفناج

مواد لازم:

۲ مشت کاهو 

۱ مشت اسفناج

۱ فنجان آب

۱ عدد کیوی یا سیب

۱ عدد موز 

یک قاشق دانه چیا

اسموتی سبز لاغری انبه و اسفناج

مواد لازم:

۳ مشت اسفناج

۱ فنجان آب

۱/۵ فنجان انبه

۱ عدد هویج کوچک

۲ قاشق سوپخوری پودر نارگیل

اسموتی سبز لاغری کاهو

مواد لازم:

۲ مشت کاهو 

۱ مشت مخلوط جعفری و نعناع

۱ فنجان آب

۱ عدد سیب یا کیوی

آب نصف لیموترش

۱ قاشق سوپخوری بذر کتان

اسموتی سبز لاغری کرفس و زنجبیل

مواد لازم:

دو عدد ساقه کرفس

مقداری پودر زنجبیل یا یک عدد زنجبیل تازه کوجک

یک عدد سیب یا خیار

چند عدد تمشک یا گیلاس

چند عدد گردو

بهترین زمان برای مصرف اسموتی سبز لاغری

مناسب‌ترین زمان برای مصرف اسموتی‌های سبز، صبح به عنوان صبحانه یا میان وعده، قبل از ورزش به عنوان یک منبع برای تامین انرژی مورد نیاز بدن، هنگام احساس گرسنگی بین وعده‌های غذایی اصلی است.

طرز تهیه اسموتی سبز

اسموتی سبز برای لاغری

نکات مهم برای کاهش وزن همزمان با مصرف اسموتی‌های سبز لاغری 

مصرف اسموتی‌های سبز لاغری به تنهایی و بدون رعایت تغذیه‌ی سالم و داشتن فعالیت بدنی، برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل کافی نیست. در ادامه، نکات مفید و مهمی را ذکر کرده‌ایم که رعایت آن‌ها موجب تسریع روند لاغری شما می‌شود و سلامت و شادابی بدن نیز افزایش می‌یابد.

با هر وعده غذایی پروتئین میل کنید

غذاهایی را میل کنید که از نظر ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد مغذی گیاهی، فیبر، اسیدهای چرب و امگا۳ غنی هستند. غذاهای کم ارزش، فقط کالری‌هایی بدون مواد مغذی هستند. پروتئین را پیش از چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها، بخورید. همچنین می‌توانید خود پروتئین را به تنهایی بخورید. غذاهای غنی از پروتئین منجر به ترشح انسولین نمی‌شوند و غذاهای سالمی هستند.

هر زمان که کربوهیدرات خوردید، همراه با آن مقداری پروتئین میل کنید. مقدار پروتئین باید نصف مقدار کربوهیدرات باشد. برای مثال، اگر ۳۰ گرم کربوهیدرات می‌خورید، برای جلوگیری از ترشح انسولین که سبب جمع شدن چربی اضافی در بدن می‌شود، باید همراه با آن ۱۵ گرم پروتئین میل کنید.

از شکر، نمک و چربی اشباع نشده دوری کنید

این‌ها سه عامل مهم هستند که سبب افزایش وزن می‌شوند. سعی کنید که از آن‌ها دوری کرده و مصرفشان را به حداقل برسانید. نمک باعث پف کردن، ورم کردن و تجمع مایعات می‌شود.

اخبار خوب در مورد چربی‌های اشباع نشده این است که سازمان جهانی غذا و دارو آن را کنترل می‌کند، و امروزه کارخانه‌های تولید مواد غذایی، باید فهرست کنند که چه اندازه‌ای از چربی در هر وعده وجود دارد. گوشت قرمز را به دو یا سه وعده در هفته محدود کنید. گوشت قرمز مقدار زیادی چربی اشباع نشده دارد، بنابراین سعی کنید مصرف آن را به دو یا سه بار در هفته محدود کنید. به جای آن سعی کنید پروتئین بیشتری از ماهی، سبزیجات، برنج قهوه ای، لوبیا، و مغزها که دارای چربی‌های اصلی خوب هستند، دریافت کنید.

دست کم ۳۰ گرم فیبر در روز مصرف کنید

مطالعات بیشماری نشان داده است که رژیم‌هایی که دارای فیبر بالا هستند، به شما کمک می‌کنند که بیشتر و سریع‌تر وزن کم کنید و از شما در برابر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته، و بعضی از انواع سرطان‌ها، محافظت می‌کنند.

پنج تا شش وعده کم حجم در روز غذا بخورید

اگر به جای سه بار در روز، چهار یا پنج بار غذا بخورید خیلی سریع‌تر وزن از دست خواهید داد. سعی کنید هر سه تا چهار ساعت غذا بخورید و به سه وعده غذا و دو بار میان وعده سالم فکر کنید. هر بار که غذا می‌خورید، چربی سوزی را برای مدت کوتاهی تحریک می‌کنید، بنابراین، هر چه تعداد وعده‌هایی که می‌خورید بیشتر باشد، سرعت چربی سوزی هم بیشتر می‌شود. هر دو یا سه ساعت غذا خوردن، عضله‌های شما را تقویت می‌کند و چربی‌های اضافه را از بین می‌برد.

تا آنجا که ممکن است مواد غذایی ارگانیک بخرید

مواد غذایی طبیعی بخرید که نگهدارنده‌های شیمیایی، افزودنی‌های غذایی، هورمون، مواد ضد آفت و میکروب کش نداشته باشند. مواد غذایی تازه و طبیعی، به مراتب نسبت به غذاهای فرآوری شده و غذاهای بسته بندی یا یخ زده، مواد سمی و مضر کمتری را وارد بدن می‌کنند. 

چرا چای سبز بنوشیم

چای سبز را جایگزین قهوه کنید. اگر ممکن است، چای سبز بدون کافئین را انتخاب کنید. چای سبز بویژه به کاهش چربی‌های بدن، وزن، تحریکات گوارشی کمک می‌کند، و از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند. نوشیدن چای سبز فواید فراوانی دارد و به سادگی کمک می‌کند که چربی‌های بدن سریع‌تر و موثرتر بسوزند. چای سبز از چای سیاه و قهوه بهتر است، زیرا کافئین آن به روش دیگری کار می‌کند. چای سبز به گونه ای موثر از انرژی بدن استفاده می‌کند که به موجب آن، سرزندگی و نیروی حیاتی را بهبود می‌بخشد. در چای سبز مقدار زیادی تانن وجود دارد که موجب می‌شود کافئین بسیار کمی وارد مغز شود تا توازن انرژی را در بدن هماهنگ کند.

تسلیم گرسنگی احساسی نشوید.

باید تفاوت گرسنگی جسمی و احساسی را یاد بگیرید. اگر میل به غذا خوردن دارید، در صورتی که دو ساعت پیش غذا خورده اید، ممکن است در جست و جوی راهی برای تغییر حالت خود باشید. اگر می‌توانید کاری را برای سرگرم کردن خود دست کم به مدت یک ساعت پیدا کنید و در این فاصله مقداری آب بنوشید. به خودتان بگویید که تا یک ساعت بعد غذا خواهید خورد. این کار به سادگی ذهن شما را تنظیم خواهد کرد. گاهی اوقات، تشنگی به گرسنگی تبدیل می‌شود. بنابراین وقتی آب می‌نوشید، احساس گرسنگی از بین خواهد رفت.

کلام آخر

نظر شما در مورد مصرف اسموتی سبز لاغری چیست؟  آیا تا به حال، طرز تهیه این اسموتی مفید برای لاغری و چربی سوزی را امتحان کرده اید؟ فواید و اثرات آن را مشاهده نموده‌اید؟

اگر مطالعه این مطلب برای‌تان مفید بود، خواهشمندیم نظرات و دیدگاه ارزشمند خود را در رابطه با این موضوع، با ما و خوانندگان مالتینا بلاگ، در میان گذاشته و محتوای این مطلب را از طریق لینک شبکه‌های اجتماعی در کنار این صفحه یا سایر راه‌های ارتباطی، با دوستان و اطرافیان خود به اشتراک بگذارید. همچنین برای مطالعه مطالب مفید و کاربردی دیگر در زمینه حفظ و بهبود سلامت عمو‌می‌ بدن و ایجاد عادات سالم غذایی، به بخش زیبایی و سلامت مالتینا بلاگ مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با کینوا به عنوان یکی از سالم‌ترین مواد غذایی دنیا

طرز تهیه ۹ تنقلات سالم خانگی با چند روش ساده و آسان

۱۵ ماده غذایی که روند پیری را به تعویق می‌ اندازند

منابع: rebootwithjoe.com، sagligabiradim.com، internethaber.com