بیشتر ما حداقل چند بار خواب رفتن دست و پا را تجربه کرده و می‌دانیم چه حسی دارد. دلایل مختلفی برای خواب رفتن اعضای بدن، به ویژه دست و پا وجود دارد که برخی از آن‌ها چندان نگران کننده نبوده و بعضی دیگر به صورت جدی نیازمند پیگیری پزشکی هستند. از این جهت ضرورت دارد که دلایل این امر را دانسته و روش‌های درمان و بهبود آن را بشناسید. به خاطر داشته باشید که گاهی حتی علائم جزئی در بدن، نشانگر بیماری‌های مهمی هستند که پیگیری آن‌ها می‌تواند در حفظ سلامت افراد، بسیار مهم باشد.

با بخش سلامتی وبلاگ مالتینا همراه باشید.

دلایل خواب رفتن دست و پا

دیابت کنترل نشده

یکی از اصلی‌ترین عواملی که باعث خواب رفتن دست و پا یا چیزی شبیه به گزگز در آن‌ها می‌شود، دیابت کنترل نشده است. جالب است بدانید عده زیادی از افراد از همین روش متوجه ابتلای خود به دیابت می‌شوند. دیابت کنترل نشده و قند خون بالا، باعث ضعیف شدن سیستم عصبی بدن شده و چیزی به نام نوروپاتی رخ می‌دهد که اندام بدن را دچار گزگز کرده و این بیشتر در پاها دیده می‌شود. با کنترل دیابت و پایین آوردن سطح قند خون، می‌تواند این مشکل را تا حدود زیادی برطرف ساخت.

خواب رفتن دست و پا

مشکلات کلیوی

هر گونه مشکلات کلیوی که به عدم خروج صحیح ادرار منجر شود، موجب آسیب‌های جزئی تا شدید به سیستم عصبی بدن خواهد شد. این آسیب‌ها خود را در بدو امر به شکل خواب رفتن اعضای بدن و به ویژه دست و پا نشان می‌دهند.

بیماری‌های خودایمنی از عوامل خواب رفتن دست و پا

بیماری‌های خودایمنی غم انگیزترین نوع بیماری‌ها هستند. در این بیماری‌ها گلبول‌های سفید بدن، به اشتباه به سلول‌های سالم بدن فرد میزبان حمله کرده و به این شکل مشکلاتی جدی را به وجود می‌آورند. در برخی از بیماری‌های خودایمنی، سیستم عصبی بدن فرد درگیر شده و یکی از علائم آن خواب رفتن دست و پا خواهد بود.

کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12، یکی از دلایل اصلی این مشکل بوده و در افرادی که به این دلیل از گزگز کردن دست و پای خود شکایت دارند، با دریافت مناسب ویتامین B12، مشکل برطرف خواهد شد.

همین طور بخوانید: ۶ برند جهانی بیوتین

بالا بودن ویتامین B6

از طرفی دیگر بالا بودن سطح ویتامین B6 در بدن (منظور بالا بودن بیش از حد استاندارد)، به نوروپاتی و اختلال سیستم اعصاب و در نتیجه گزگز دست و پا منجر خواهد شد. (این چیزی به نام مسمومیت ویتامینی است که در خصوص سایر ویتامین‌ها، عوارض دیگری نیز دارد.)

خواب رفتن دست و پا

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یکی از بیماری‌هایی است که به اختلال عصبی منجر شده و باعث خواب رفتن دست و پا خواهد شد. با شروع درمان و بهبود شرایط تیروئید، مشکلات گزگز کردن دست و پا نیز بهبود خواهند یافت.

مشکلات قلبی

مشکلات قلبی و گرفتگی عروق نیز سیستم عصبی بدن را تحت فشار قرار داده و یکی از ابتدایی‌ترین علائم آن، خواب رفتگی در دست و پاها است. همین طور مشکلات خون‌رسانی و عدم گردش خون صحیح در بدن، می‌تواند علائم مشابهی را به دنبال داشته باشد.

خواب رفتن دست و پا

مشکلات قلبی و گرفتگی عروق، از دلایل خواب رفتگی اعضای بدن

عارضه تونل کارپ از دلایل خواب رفتن دست و پا

این عارضه به خواب رفتگی دست و به خصوص انگشتان دست منجر می‌شود. در شرایطی که عصب محیطی به سمت مچ دست چرخیده و به نوعی در آن به دام می‌افتد، تونل کارپ رخ داده و اصلی‌ترین علامت آن، گزگز و خواب رفتگی دست خواهد بود.

بیماری شارکو ماری توث

این سندروم کاملا ارثی بوده و در صورتی که در اقوام درجه یک شما مشاهده شده باشد، احتمال ابتلای شما به آن نیز وجود خواهد داشت. بیماری شارکو ماری توث، اعصاب بدن را درگیر کرده و بی‌حسی و گزگز به همراه خواهد داشت.

سندروم گلین باره

این سندروم باعث می‌شود که سطح التهابات در بدن بالا رفته و سرایت مستقیم به سیستم عصبی نیز داشته باشند. به همین دلیل یکی از دلایل خواب رفتن دست و پا به صورت مزمن، این سندروم است.

انواع عفونت‌ها

برخی از عفونت‌ها به ویژه عفونت ناشی از ویروس هرپس، زونا، لایم و … می‌توانند به بی‌حسی در دست و پاها منجر شده و این مشکل تا درمان کامل ویروس، به طول بینجامد. همین طور چنین علائمی در مبتلایان به ویروس ایدز نیز مشاهده شده است که حتی با قرار گرفتن در فازهای درمانی و کنترلی نیز همچنان خود را نشان می‌دهد.

توضیح: لایم بر اثر نیش حشرات آلوده منتقل شده و عفونت لایم را در بدن شکل می‌دهد. اگر به موقع این عفونت درمان شود، مشکلی وجود نخواهد داشت، اما عدم درمان آن می‌تواند به بروز مشکلات در سیستم عصبی منجر شود.

نوروپاتی الکلی

افراد دائم الخمر یا آن دسته‌ای که به هر شکلی اعتیاد زیادی به الکل دارند، رفته رفته این مشکل را تجربه خواهند کرد. مصرف الکل به صورت ذاتی، با سیستم عصبی بدن در ارتباط بوده و دوز بالای دریافت آن، بی‌حسی و عدم کنترل بر اعصاب را به همراه خواهد داشت. در مدت زمان، اختلالات بی‌حسی دست و پا نیز در پی مصرف بالای الکل خود را نشان داده و معمولا طول دوره درمان و بازگشت به حالت عادی نیز طولانی خواهد بود.

مشروبات الکی دلیل خواب رفتن دست و پا

نوشیدن مشروبات الکی، زمینه ساز بی حسی دست و پا خواهد بود.

شیمی درمانی از دلایل خواب رفتن دست و پا

افراد مبتلا به انواع سرطان‌ها که در حال گذراندن دوران شیمی درمانی خود هستند، شکایت زیادی از خواب رفتن دست و پای خود داشته و این یک عارضه طبیعی و کاملا قابل انتظار از دوران شیمی درمانی است. برای بهبود این شرایط می‌توان از ماساژ دست و پا و پیاده روی و کمک به گردش خون نام برد که تا حدودی وضعیت بی‌حسی اعضای بدن را برطرف می‌سازند.

التهاب مفاصل

هر گونه التهاب در مفاصل (با منشا مختلف)، می‌تواند سیستم عصبی در آن ناحیه را تحت فشار قرار داده و منجر به بی‌حسی موضعی شود. همین طور وجود کیست‌های مفصلی نیز همین عوارض را در پی خواهد داشت.

خواب رفتن دست و پا

التهاب مفاصل یکی از دلایل رایج بی حسی دست و پا 

فشار روی نخاع

فشار روی نخاع به دلایل مختلفی حاصل شده و یکی از رایج‌ترین آن‌ها، اسپوندیلوز گردنی است که معمولا در اثر کهولت سن ایجاد شده و کمترین آمار ابتلا در میان جوانان را دارد. این سندروم، ستون فقرات و نخاع را تحت فشار قرار داده و به این شکل سیستم عصبی را نیز متاثر می‌سازد.

پیشنهاد مطالعه: درمان بسیاری از دردهای رایج با خواص انار که تا کنون آن ها را نمی شناختید

روش‌های درمان خواب رفتن دست و پا

برای درمان خواب رفتن دست و پا یک روش منطقی و اصولی وجود دارد و آن هم، درمان بیماری است که سرمنشا بروز این بی‌حسی محسوب می‌شود. به جز این می‌توانید از روش‌های تسکینی زیر نیز بهره ببرید:

ماساژ

ماساژ دادن به ویژه به کمک روغن‌های مفید، چون روغن زیتون، می‌تواند به گردش خون و باز شدن عروق کمک کرده و موجب کاهش خواب رفتگی دست و پا شود. توصیه می‌شود افرادی که از این عارضه رنج می‌برند، حتما هر روز از ماساژ درمانی با روغن یا ماساژ در آب ولرم، استفاده کنند.

خواب رفتن دست و پا

به کمک ماساژ می توان تا حدود زیادی خواب رفتگی و بی حس دست و پا را درمان کرد.

کمپرس آب گرم

کمپرس آب گرم نیز در جای خود، اثر بهبودی مناسبی بر بی‌حسی اعضای بدن ایفا می‌کند. این کمپرس را هر روز تکرار کرده و بسیار مفید خواهد بود اگر از آن در کنار روش فوق نیز بهره‌مند شوید. همین طور اگر یک وان آب گرم آماده کرده و داخل آن مقداری نمک اسپوم بریزید، یک محیط عالی برای بهبود بخشیدن به وضعیت بی‌حسی بدن خود فراهم کرده‌اید. اگر پاهای شما (که غالبا نیز همین طور است)، با مشکل بی‌حسی و گزگز همراه است، پاهای خود را در این وان قرار داده و اجازه دهید تا خنک شدن آب، در آن باقی بماند.

درمان خواب رفتن دست و پا با معجون دارچین و عسل

نوشیدن معجون دارچین و عسل به رفع بی‌حسی اعضای بدن کمک زیادی می‌کند. شما می‌توانید این معجون را هر روز تهیه کرده و به صورت تازه، میل کنید. پس از مدتی متوجه خواهید شد که مشکل گزگز دست و پاهایتان، کمرنگ شده و کمتر آزاردهنده است.

خواب رفتن دست و پا

معجون دارچین و عسل برای درمان بی حسی دست و پا 

معجون فلفل، زردچوبه و سیر

ترکیبی از فلفل (به ویژه فلفل کاین)، زردچوبه و سیر را به نسبت‌های مساوی آماده کرده و در یک لیوان آب جوشیده گرم حل کنید. این معجون را هر روز نوشیده و اثر عالی آن در درمان خواب رفتن اعضای بدن را مشاهده نمایید. طبع گرم فلفل برای رها کردن بی‌حسی عالی بوده و زردچوبه و کوکورمین موجود در آن نیز مانند همیشه معجزه آسا عمل می‌کند.

درمان خواب رفتن دست و پا با رژیم غذایی سرشار از منیزیم

اگر رژیم غذایی خود را طوری تدارک ببینید که دارای منیزیم زیادی باشد، کمک زیادی به وضعیت خواب رفتن اعضای بدن خود خواهید کرد. بهترین منابع منیزیم را می‌توان در لوبیا، ماهی چرب، آووکادو و لبنیات تغلیظ شده یافت. البته در صورتی که منیزیم بدن شما زیاد از حد پایین باشد، با تجویز پزشک، امکان دریافت آن به صورت ساشه‌های پودری را نیز خواهید داشت که در مدت زمان کمتری، سطح منیزیم را بالا می‌برند.

از دست ندهید: بهترین نوشیدنی طبیعی برای سلامتی

سایر روش‌های درمان خواب رفتن دست و پا

از دیگر روش‌های مفید در درمان بی‌حسی و گزگز دست و پا می‌توان به مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D و ویتامین B12، ماسک بابونه، ماسک زردچوبه و … اشاره کرد.

البته لازم به ذکر است که در صورت پیشرفته شدن این مشکل، حتما به مداخله پزشکی و درمان‌های دارویی نیاز خواهد بود.

خط پایان

شما چه تجربه‌ای از خواب رفتن دست و پا و بی‌حسی اندام بدن داشته و چطور این مشکل را با درمان‌های خانگی، برطرف ساخته‌اید؟ تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر خوانندگان وبلاگ مالتینا در میان بگذارید.