همه دوست دارند، زیبا، خوش‌اندام و سالم باشند. دور شدن از انواع و اقسام بیماری‌ها هم که قطعا آرزوی تمام ماست. اما همه نمی‌دانند که با گام‌هایی ساده و ایجاد تغییراتی کوچک ولی مهم در رژیم غذایی و سبک زندگی خود به راحتی می‌توانند به زیبایی و سلامت دست پیدا کنند. ، مصرف دارچین، یکی از مواردی که می‌تواند به شما در سالم‌تر و زیباتر شدن کمک کند. خواص دارچین در رفع بیماری‌های مختلف و تضمین سلامت و زیبایی بدن را دست‌کم نگیرید. این ادویه خوش‌بو، خوش‌طعم و خوشمزه را به رژیم غذایی‌تان وارد کنید و از نتایج مثبت آن بهره‌مند شوید.

وبلاگ مالتینا در این مقاله از خواص دارچین و اثرات مثبت آن در رفع انواع مشکلات و بیماری‌ها برای‌تان گفته است. این ادویه خوش‌رنگ و خوش‌بو در زیباتر شدن پوست و لاغری اندام هم کمک شایانی به شما خواهد کرد. علاوه بر مزایای فوق‌العاده دارچین، امکان به کارگیری آن در انواع غذاها و دسرها هم وجود دارد. به همین خاطر به راحتی می‌توانید آن را در وعده‌های غذایی مختلف‌تان وارد کنید.

خواص دارچین

۱. خواص دارچین در درمان انواع دیابت

اضافه کردن مقداری دارچین به رژیم غذایی روزانه مبتلایان به دیابت نوع دوم می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد. تحقیقات متعدد حاکی از آن هستند که مصرف دارچین برای مبتلایان به دیابت نوع دوم مفید است. این افراد که مقاومت انسولینی دارند با مصرف دارچین می‌توانند سطح قند خون‌شان را کنترل کنند. امکان مصرف مکمل‌های حاوی دارچین هم برای این دسته از افراد وجود دارد. هر چند که خواص دارچین برای کنترل وضعیت بیماران مبتلا به دیابت اثبات شده است اما قبل از مصرف باید حتما با پزشک خود درباره وارد کردن آن به رژیم غذایی خود مشورت کنید.

پژوهش‌های دیگر نشان می‌دهند که خواص دارچین به کاهش مقاومت انسولینی کمک می‌کند و برای کسانی که دارای سطح قند خون بالا هستند اما هنوز به دیابت دچار نشده‌اند هم می‌تواند گزینه‌ای مناسب در جهت پیش‌گیری از ابتلا به دیابت باشد.

در مالتینا بخوانید:

۵ تا ازعلائم دیابت نوع ۱ و ۲، روش‌های تشخیص و پیشگیری آن 

۲. نقش دارچین در کاهش وزن

خواص دارچین

بهترین راه برای کاهش وزن، دنبال کردن رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم است. وارد کردن دارچین به رژیم غذایی هم می‌تواند به کاهش وزن کمک شایانی کند. اما علت چیست؟ دارچین باعث کاهش قند خون می‌شود. کاهش قند در بدن برای کاهش وزن لازم است. دارچین با کنترل سطح انسولین در بدن، سوخت و ساز بدن(متابولیسم)‌ را افزایش می‌دهد.

زمانی که سوخت و ساز بدن بالا باشد، توانایی ذخیره کربوهیدرات‌های مفید برای تولید انرژی را خواهد داشت و نیازی به تبدیل کردن آنها به چربی نخواهد داشت. افزایش متابولیسم بدن به سوزاندن کالری‌های بیشتر در مدت زمان کمتر هم کمک خواهد کرد. از دارچین در نوشیدنی‌های دتاکس یا همان آب طعم‌دار هم استفاده می‌شود. علت این است که خواص دارچین در کاهش اشتها باعث می‌شود که میل به غذا خوردن تعدیل شود.

۳.  دارچین و جنگ با رادیکال‌های آزاد

خواص آنتی‌اکسیدانی دارچین بسیار زیاد است. در نتیجه می‌تواند با بیماری‌های مختلف مبارزه کند و از وقوع بسیاری از آنها پیشگیری به عمل آورد. برای مثال، بدن انسان رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند. رادیکال‌های آزاد، مولکول‌هایی هستند که با جفت شدن اتم‌ها با الکترون‌های جفت‌نشده به وجود می‌آیند. در نتیجه این واقعه، رادیکال‌های آزاد شروع به تخریب نواحی مختلف بدن از جمله DNA می‌کنند. حال اگر بدن‌تان دارای مقادیر کافی از آنتی‌اکسیدان‌ها باشد، سلول‌های بدن در مقابل تخریب رادیکال‌های آزاد حفظ خواهند شد.

۴. کاهش کلسترول بد با دارچین

خواص دارچین

هنوز به تخقیقات مختلفی برای اثبات اثرگذاری دقیق دارچین بر کاهش کلسترول بد نیاز است. تحقیقی که روی اثرات دارچین بر تری‌گلیسیرید انجام شده است، نشان می‌دهد مصرف دارچین می‌تواند باعث کاهش ۲۳ تا ۳۰ درصدی تری‌گلیسیریدها در بدن شود و تا ۲۷ درصد کلسترول بد بدن را پایین بیاورد. جالب است بدانید که در این تحقیق، خواص دارچین باعث افزایش کلسترول خوب بدن(HDL-C) شده بود. البته باز هم تاکید می‌شود که مصرف هر ماده‌ای در صورت وجود بیماری‌ها و مشکلات مختلف در بدن باید با هماهنگی پزشک معالج صورت بگیرد. پس به خوددرمانی مشغول نشوید و مراقب سلامتی‌تان باشید.

۵. اثرات مثبت خواص دارچین بر استخوان‌ها

خواص دارچین بر استخوان و دندان‌ها هم بسیار شگفت‌انگیز است. باکتری‌هایی که باعث ایجاد لایه‌های میکروبی موسوم به پلاک می‌شوند روی دندان‌ها جای خوش می‌کنند و بیماری‌های دهان و لثه را به وجود می‌آورند. حال، نقش دارچین در این زمینه چیست؟ دارچین دارای خواص ضدمیکروبی است. با مصرف آن می‌توانید از باکتری‌هایی که روی دندان‌ها می‌نشینند به خوبی جلوگیری کنید.

از دیگر خواص دارچین باید به مستحکم کردن استخوان‌های مختلف بدن از جمله دندان‌ها اشاره داشت. علاوه بر اینها، خواص تسکین‌دهنده این ماده هم باعث می‌شود تا درد دندان به طور موقت التیام پیدا کند. چکاندن روغن دارچین روی دندانی که درد می‌کند باعث تسکین آن خواهد شد.

در مالتینا بخوانید:

چرا تمیزی ۱۰۰% دهان و دندان فقط با نخ دندان امکان پذیر است؟

۶.  دارچین و درمان بیماری پارکینسون

پارکینسون یک بیماری نورودژنراتیو است. این بیماری‌ها روی نورون‌های مغزی اثرات منفی می‌گذارند. از نشانه‌های این بیماری باید به علائمی مانند حرکات غیرارادی اعضای بدن، لرزش‌ها، تغییر در شکل صحبت کردن و توانایی تکلم، کند شدن سرعت صحبت کردن، سفت شدن ماهیچه‌ها، گیجی سر و… اشاره کرد. دلیل و علت اصلی ابتلا به این بیماری کاملا مشخص نیست. اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد که خواص دارچین در کاهش تغییرات آناتومی و بیومکانیکی در این بیماری مثبت واقع می‌شود.

۷. اثرات دارچین بر درمان سرماخوردگی

خواص دارچین

پاییز در راه است و احتمالا انواع سرماخوردگی‌ها را هم با چمدان خود می‌آورد. یکی از راه‌های کنترل علائم سرماخوردگی، مصرف دارچین است. در بیشت دقیقه نخست ظهور علائم سرماخوردگی مانند گلودرد، سرفه، عطسه، آبریزش بینی و…، یک لیوان چای حاوی دارچین بنوشید. وجود مواد ضدباکتری و آنتی‌اکسیدان‌ها در این ماده می‌تواند موجب سلامت، بهبود گردش خون و افزایش سطح اکسیژن در آن شود. مصرف دارچین به گرم شدن بدن کمک می‌کند. با مصرف دارچین به سرماخوردگی‌های پاییزی و زمستانی، بدرود بگویید.

۸. نقش دارچین در بهبود پوست

اگر تا به حال با خواص دارچین در زمینه بهبود پوست و زیبایی آشنا نبوده‌اید دیگر اکنون وقت آن رسیده است که دارچین را به برنامه زیبایی و محافظت از پوست‌تان اضافه کنید. دارچین باعث افزایش گردش خون در صورت می‌شود و پوست آن را کشیده‌تر و صاف‌تر می‌کند. این ماده، کلاژن تولید می‌کند و به همین خاطر، پوست را شاداب‌تر و جوان‌تر نشان می‌دهد.

خواص ضدمیکروبی دارچین باعث می‌شود تا مشکلات پوستی مانند آکنه و اگزما از بین بروند. ضمن اینکه خاصیت لایه‌برداری هم در آن دیده می‌شود. با ماسک‌های حاوی دارچین می‌توانید پوست‌تان را پاک‌سازی کنید و آن را شاداب‌تر نمایید.

در مالتینا بیشتر بخوانید:

۱۰ ماسک صورت که متخصصان پوست آن ها را توصیه می کنند 

۹. رفع دردهای قاعدگی با دارچین

به کمک دارچین می‌توان دردهای مختلف از جمله دردهای انقباضی شکم در دوران قاعدگی را هم کاهش داد. فیبر، منیزیم و کلسیم موجود در دارچین باعث می‌شود که عوارض دردهای شکمی دوران قاعدگی به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کند. دردهای شکم در قاعدگی به واسطه انقباض ماهیچه‌های رحم به وجود می‌آیند. از آنجا که دارچین دارای خواص ضدالتهاب و ضددرد است به رفع دل‌دردهای ناراحت‌کننده دوران قاعدگی(پریود)‌ کمک می‌کند.

۱۰. مبارزه با بیماری‌های قلبی با دارچین

خواص دارچین

مصرف دارچین در کاهش بیماری‌های قلبی و حفظ سلامت آن هم نقش برجسته‌ای دارد. خواص ضدانعقادی آن در این مسیر نقش دارد. همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، دارچین حاوی کلسیم و فیبر است به همین خاطر در زدودن سم‌ها از بدن مفید واقع می‌شود. کاهش کلسترول هم که از خواص دیگر این ماده مفید است. با کاهش کلسترول، امکان حفظ سلامتی قلب بیشتر می‌شود. پس سعی کنید که دارچین را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید؛ چوب دارچین را در چای و دم‌نوش‌های دیگر بریزید، در دسرها و غذاهای مختلف از آن استفاده کنید و… .

۱۱. ویژگی‌های دارچین در کاهش علائم سندروم روده تحریک‌پذیر

سندروم روده تحریک‌پذیر، مشکلی است که در روده بزرگ به وجود می‌آید. علائم این بیماری باعث ضعیف شدن فرد می‌شود و درد زیادی را به بدنش تحمیل می‌کند. از جمله نشانه‌ها و علائم سندروم روده تحریک پذیر با IBS می‌توان به نفخ، تولید گاز در روده‌ها، حرکات نامنظم روده‌ها، درد در شکم، اسهال یا یبوست اشاره کرد. دارچین باعث کاهش این مشکلات می‌شود و با از بین بردن باکتری‌های خطرناک به پاکسازی روده‌ها از عفونت کمک می‌کند.

۱۲. مزایای دارچین در بهبود خلق و خو

همه ما گاهی‌اوقات دچار افسردگی و ناراحتی می‌شویم. گاهی، سایه‌های سیاهی روی خلق‌وخوی‌مان قرار می‌گیرند و نیاز به راه‌کاری برای خروج از این وضعیت داریم. مصرف دارچین می‌تواند باعث تغییرات مثبت خلق و خو شود. پژوهش‌های مختلف نشان داده‌اند که حتی بو و رایحه دارچین هم در بهبود روحیه اثرگذار است. به کمک شمع‌های معطری که رایحه دارچین دارند، اسانس‌های حاوی آن و مصرف این ماده مغذی به شاداب شدن خود کمک کنید. افسردگی از دارچین فراری است. این را به خاطر داشته باشید.

۱۳. مزایای دارچین در درمان سرطان

خواص دارچین

تحقیقاتی که اخیرا روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده است از خواص دارچین در درمان سرطان پرده‌برداری می‌کند. بنا به نتایج پژوهش‌ها، روغن دارچین می‌توان در درمان بیماری‌هایی مانند سرطان خون، معده، ملانوما، لنفوم و تومورهای دیگر مفید باشد. نقش دارچین در کنترل سطح قند خون از جمله عواملی است که به درمان سرطان کمک می‌کند. یکی از دلایل عمده این اثرگذاری مثبت، کاهش قند خون با وجود دارچین است. سلول‌های سرطانی از مواد قندی خون تغذیه می‌کنند و به رشد می‌رسند. پس با مصرف دارچین می‌توان از رشدشان جلوگیری کرد.

در مالتینا بخوانید:

از سرطان سینه نترسید | مواد غذایی مفید برای پیشگیری از آن

با حقایقی درباره خواص دارچین آشنا شوید

  • سری‌لانکا، بیشترین تولید دارچین را در جهان انجام می‌دهد.
  • دارچین، یکی از قدیمی‌ترین مواد غذایی در دنیاست و قدمت آن بر اساس شواهد تاریخی و علمی به مصر باستان بازمی‌گردد. حتی از آن در انجیل هم صحبت شده است.
  • در مصر باستان از این ماده برای مومیایی کردن اجساد استفاده می‌کرده‌اند.
  • از مزایای درمانی دارچین در دوران قبل از میلاد مسیح هم در کشور چین استفاده می‌شده است.
  • پودر دارچین از پوسته داخلی درخت این گیاه به دست می‌آید.
  • دارچین هم به سلامت بدن انسان کمک می‌کند و هم از تخریب مواد غذایی دیگر جلوگیری به عمل می‌آورد و مانع از فساد و تخریب‌شان می‌شود.
  • در دنیای تولیدات مواد و محصولات آرایشی از دارچین برای صافی و زیبایی پوست صورت و لب‌ها بهره می‌برند.

بهترین راه برای استفاده از دارچین چیست؟

خواص دارچین

استفاده از دارچین در شکل‌ها و به صورت‌های مختلفی مقدور است. هم می‌توانید از پودر آن در نوشیدنی‌ها، غذاها و دسرهای مختلف بهره ببرید و هم از چوب دارچین. علاوه بر مصرف خوردنی دارچین، امکان استفاده از روغن آن به صورت موضعی روی پوست و دندان‌ها هم وجود دارد. ضمن اینکه در ماسک‌ها و مواد آرایشی هم به وفور قابلیت استفاده دارد. مکمل‌های مصرفی دارچین هم در داروخانه‌ها قابل خریداری است.

البته همان‌طور که قبلا هم گفته شد برای مصرف آن به هر شکل و شیوه‌ای باید با پزشک مشورت کنید. باید بدانید که این ماده برای برخی از افراد همراه با بروز واکنش‌های حساسیت‌زاست. البته این موضوع زیاد خطرناک و جدی نیست ولی در هر حال، مصرف دارچین برای بعضی از افراد می‌تواند همراه با واکنش‌های زیر باشد:

  • کهیر؛
  • خارش چشم‌ها؛
  • حالت تهوع؛
  • قرمزی و تحریک پوستی؛
  • قرمز شدن چشم‌ها؛
  • سختی در بلع؛
  • آبریزش بینی؛
  • اسهال؛
  • استفراغ؛
  • و … .

اگر باردار هستید، از مصرف دارچین به مقدار زیاد به طور جدی خودداری کنید. البته علت اینکه چه خطراتی در این زمینه وجود دارد کاملا مشخص نیست. اما پزشکان و متخصصان بنا به تجربه به این نتیجه رسیده‌اند که نباید در دوران بارداری زیاد از دارچین استفاده شود. محصولات متنوعی به عنوان مکمل‌های حاوی دارچین در بازار موجودند. برای خرید مکمل‌های اصل حاوی دارچین می‌توانید به وبسایت مالتینا مراجعه کنید. با مراجعه به لینک زیر امکان مشاهده انواع مکمل‌های دارچینی برای‌تان مقدور خواهد بود:

خواص دارچین

در مالتینا بیشتر بخوانید:

انواع سوپ های لذیذی که در کمتر از ۳۰ دقیقه آماده می شوند!

در آخر

با وارد کردن مواد مقوی و خوش‌طعمی مانند دارچین به رژیم غذایی‌تان از بروز بیماری‌های مختلف در بدن خود جلوگیری کنید. شیرینی‌هایی که با طعم دارچین پخته می‌شوند هم بسیار خوش‌طعم و از آن مهم‌تر خوش‌بو هستند. اگر دوست دارید که گاهی‌اوقات از مقداری اندک از دسرها و شیرینی‌ها در رژیم خود بهره ببرید، بهتر است به سراغ موادی مانند دارچین برای آماده کردن دسر خود بروید تا ضمن خوشمزه بودن از مزایای سلامتی‌آور آن هم بهره‌مند شوید. مالتینا برای‌تان آرزوی سلامتی و شادابی مداوم دارد. اگر درباره کاربردهای دیگر دارچین، اطلاعاتی در دست دارید در بخش نظرات با ما درباره آنها صحبت کنید.

منبع: well-beingsecrets.com