شبکه اجتماعی فیسبوک توسط مارک زاکربرگ و چند تن از دوستانش در سال ۲۰۰۴ در دانشگاه هاروارد بوجود آمد. با اینکه فیسبوک یکی از قدیمی ترین شبکه‌های اجتماعی حال حاضر دنیاست اما هنوز هم یکی از محبوب‌ترین آن‌ها در میان مردم به شمار می‌رود. روزانه محتواهای مختلفی اعم از متن، تصویر و ویدیوهای جذاب در این شبکه اجتماعی مشهور منتشر می‌شود که هوس دانلود از فیسبوک را به جان ما می‌اندازد. امروز در وبلاگ مالتینا به شرح روش‌ها و ترفندهای متفاوتی خواهیم پرداخت که به شما در ذخیره فایل‌های چندرسانه‌ای از فیسبوک کمک خواهد کرد.

امروزه بخشی از کاربران وب معتقدند که هنوز می‌توان داغ‌ترین و بروزترین خبر‌ها را در فیسبوک یافت و با دنبال کردن گروه‌های مختلف فیسبوکی سطح اطلاعات عمومی خود را بهبود بخشید. علاوه بر اخبار دسته اول و ناب، ویدیو‌هایی از کنسرت‌های خواننده‌های محبوب و گزارش‌های فوتبالی هیجان انگیز را به راحتی می‌توان در فیسبوک پیدا کرد. فایل‌های صوتی و آهنگ‌های روز دنیا و همینطور میلیون‌ها و یا میلیارد‌ها عکس و فیلم از دیگر موضوعات موجود در فیسبوک است که کاربران را جذب نموده و ترغیب می‌کنند تا سری به آن صفحات زده و فایل‌های رسانه‌ای مورد علاقه خود را مشاهده کنند.

مختصری راجع به فیسبوک

مختصری راجع به فیسبوک

فیسبوک یکی از شبکه‌های اجتماعی برخط یا آنلاین online است که در ۴ فوریه ۲۰۰۴ در خوابگاه دانشگاه هاروارد توسط چند جوان دانشجو از جمله مارک زاکربرگ و ۴ نفر دیگر از دوستانش با نام the facebook راه‌اندازی شد. زاکربرگ و دوستانش در ابتدا وبگاه تازه تاسیس خود را با جملاتی مانند ” عکس‌های خود را به اشتراک بگذارید ” و یا ” همکلاسی‌های خود را پیدا کنید ” در بین دانشجوها منتشرکرده و گسترش دادند.

کاربران فعال در فیسبوک

در همان ۲۴ ساعت ابتدایی راه‌اندازی فیسبوک، ۱۲۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه هاروارد عضو وبگاه فیسبوک شدند و پس از یک ماه، نیمی از دانشجویان کارشناسی دانشگاه عضو فیسبوک تازه تاسیس بودند. این آمار طی ۱۳ سال گذشته تا کنون رشد حیرت انگیزی داشته است. به حدی که اکنون فیسبوک ماهانه ۲.۳۷ میلیارد کاربر فعال دارد و این یعنی از هر ۷ نفر یک نفر روزانه به فیسبوک سر زده و اوقات فراغت خود را در آن سپری می‌کند.

اما در داخل کشور نیز اوضاع به همین منوال است چراکه این آمار و ارقام در ایران جالب توجه است. در ایران ماهانه ۲ میلیون ایرانی فیسبوک خود را چک می‌کنند که از این رقم یک میلیون را تهرانی‌ها تشکیل می‌دهند. اما این ارقام به دلیل فیلترینگ فیسبوک چندان دقیق نیست و گفته می‌شود که طبق آمار غیر رسمی چیزی در حدود ۱۲ تا ۱۷ میلیون کاربر ایرانی ماهانه از فیسبوک استفاده می‌کنند.

مقدمه ای بر دانلود از فیسبوک

همزمان با مشاهده‌ی این عکس و فیلم‌ها این فکر به ذهن برخی کاربران خطور می‌کند که چطور می‌شود این ویدیو‌ها را برای همیشه همراه خود داشته باشند و بعد از مدتی در اوقات فراغت دوباره نگاهی به آن‌ها بیندازند. اما متاسفانه امکان دانلود از فیسبوک به صورت مستقیم وجود ندارد. اینجاست که به سوال اصلی این مقاله یعنی ” چطوری از فیسبوک دانلود کنیم ” می‌رسیم. در این مطلب ما علاوه بر طریقه‌ی دانلود فایل تصویری از فیسبوک برای اندروید، سایت‌های دانلود از فیس بوک را هم معرفی خواهیم کرد. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر ما را با خواندن ادامه مطلب همراهی کنید.

دانلود ازفیسبوک با سایت و بدون نرم افزار

این روش برای دانلود فیلم از فیسبوک در کامپیوتر کاربرد دارد که از هر کدام به فراخور شرایط می‌توان استفاده نمود. با این مقدمه کوتاه سراغ موضوع اصلی یعنی دانلود از فیس بوک خواهیم رفت.

اما راه اول:

برای دانلود از فیسبوک بدون نرم افزار ابتدا باید به صفحه ی فیسبوک خود وارد شده و ویدیو یا کلیپ مورد نظر خود را پیدا کنید و آدرس آن را کپی کنید. پس از آن به آدرس video-fb.com رفته و آدرس خود را درون کادر مربوطه وارد نمایید و در نهایت روی گزینه‌ی Get Link را بزنید. تصویر زیر به خوبی گویای این مسئله می‌باشد:

دانلود از فیسبوک بدون نرم افزار

سپس درصفحه‌ی جدیدی که باز می‌شود، گزینه download را انتخاب کنید و  فایل ویدیویی خود را ذخیره نمایید.

راه دوم:

راه دوم نیز همانند روش اول استفاده از سایت‌های آنلاین خدمات دهنده برای دانلود فیلم از فیس بوک می‌باشد. از این رو می‌توانید از سایت محبوب FBDown.net استفاده کنید. آدرس این سایت را در مرورگر خود وارد کرده و در یک صفحه ی دیگر وارد صفحه‌ی فیسبوک خود شده و ویدیوی موردعلاقه‌ی خود را بیابید. روی ویدیو کلید Ctrl+U را همزمان بگیرید و کد منبع دیده شده را در سایت مذکور کپی و دانلود کنید.

راه سوم:

راه سوم کمی متفاوت اما آسان برای دانلود از فیسبوک است. برای استفاده از این روش باید یک نرم افزار دانلود منیجر مانند Internet Download Manager را روی سیستم خود نصب داشته باشید. کافیست بعد از کپی کردن url ویدیوی مورد نظر خود، تب جدیدی باز کرده و آدرس را با اضافه کردن حرف m در ابتدای آدرس سرچ کنید.

دانلود از فیسبوک بدون نرم افزار

حال ویدیوی خود را play نمایید. در این حالت علامت دانلود ویدیو از سوی IDM به روی ویدیو  ظاهر می‌شود که با کلیک به روی آن، لینک دانلود در اختیار شما قرار خواهد گرفت. تمام! ویدیوی شما هم‌اکنون در دستگاه شما ذخیره شده است.

دانلود از فیسبوک با گوشی

دانلود از فیسبوک با گوشی

اگر شما از آن دسته کاربرانی هستید که شبکه‌های اجتماعی خود را از طریق گوشی دنبال می‌کنید، استفاده از نرم‌افزار راحت‌ترین راه‌حل برای شماست. شاید هنگام چک کردن صفحه فیسبوک خود به ویدیوی جالبی برخورده باشید که نیاز به ذخیره‌سازی آن دارید. باید توجه نمایید به علت محدودیت های دانلود در گوشی‌های آیفون روش خاصی در مورد این موضوع ذکر نشده است. اما برای اندروید موضوع کمی متفاوت است و شما با استفاده از برخی اپلیکیشن‌های اندرویدی قادر به دانلود از فیسبوک خواهید بود. در ادامه به معرفی دو نرم‌افزار اندرویدی قدرتمند در این زمینه خواهیم پرداخت.

برنامه MyVideoDownloader for facebook

با وجود اپلیکیشن‌های بسیار برای دانلود از فیسبوک برنامه‌ی MyVideoDownloader با فراهم آوردن محیط کاربری ساده، یکی از بهترین ها در زمینه ی دانلود فیلم از فیس بوک می‌باشد. طریقه‌ی دانلود فایل تصویری از فیسبوک به این صورت است که بعد از نصب برنامه ابتدا باید لاگین کنید و وارد صفحه فیسبوک خود شوید. سپس به صفحه‌ی حاوی فیلم و یا کلیپ مورد علاقه‌ی خود رفته و بعد از یافتن ویدیوی مورد نظر، روی آن کلیک کرده و گزینه‌ی دانلود را انتخاب کنید. به همین راحتی فیلم و یا کلیپ درخواستی در گوشی یا تبلت اندرویدی شما ذخیره می‌گردد. انتخاب نوع کیفیت ویدیو و همچنین انتخاب مکان ذخیره‌ی فیلم در گوشی و یا تبلت اندرویدی شما از دیگر بخش‌های تنظیمات این برنامه‌ی پرطرفدار است. برای دانلود روی آیکون Google Play کلیک کنید.

برنامه video downloader for facebook

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های مفید برای دانلود از فیس بوک برنامه‌ی video downloader for facebook بوذه که اتفاقا کار با آن بسیار آسان است. همانند اپلیکشن MyVideoDownloader بعد از نصب باید لاگین کرده و وارد صفحه فیسبوک خود شوید. سپس ویدیو یا کلیپ موردعلاقه خود را پیدا کرده و بعد از لایک، نسبت به دانلود آن اقدام کنید.

آمار و ارقام فیسبوکی!

چندی بعد از راه‌اندازی فیسبوک، دامنه‌ی جدید با نام facebook.com به قیمت ۲۰۰۰۰۰ دلار خریداری شد. سپس شرکت مایکروسافت ۱.۶% از سهام این شرکت را به اضافه‌ی حق تبلیغ در فضای فیسبوک خریداری کرد. ۸ سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۲ سهام فیسبوک در بازار نزدک به فروش گذاشته شد و آن را تبدیل به سهامی عام نمودند. در همان سال شرکت فیسبوک اینستاگرام را به قیمت یک میلیارد دلار به دارایی‌های خود اضافه نمود. فیسبوک یک سال بعد از این اتفاق، نرم‌افزار واتساپ را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار آمریکا خرید که بر اساس آن بخشی از پول به صورت نقدی به مالکان آن پرداخت شد و بخشی دیگر نیز به صورت سهام به مالکان و کارمندان واتساپ تعلق گرفت.

مزایای فیسبوک

یکی از گزینه‌های جالب و جذاب فیسبوک امکان انتخاب فردی به عنوان وارث حساب کاربری یا agency contact است. بر اساس این آپشن هر کاربر فیسبوک می‌تواند فردی را به عنوان وارث حساب کاربری خود برای بعد از مرگش انتخاب کند. این فرد قادر خواهد بود تا به جای دارنده اصلی پیج پست ارسال کند، پروفایل را تغییر دهد و به درخواست های دوستی پاسخ دهد. اما امکان دسترسی به پیام‌های شخصی کاربر، ویرایش و یا پاک کردن پست‌های قدیمی و حذف اکانت کاربر برای وارث حساب  کاربری وجود ندارد.

معایب فیسبوک

معایب این شبکه اجتماعی فقط به محدودیت دانلود از فیسبوک برنمی‌گردد، بلکه در پشت پرده اتفاقات بزرگتری در حال رخ دادن است! یکی از آثار منفی فیسبوک بر کاربران میلیاردی آن به کشور انگلستان مربوط است. طبق برخی آمار‌ها یک سوم تا یک پنجم طلاق‌ها در انگلیس به علت وجود فیسبوک بوده است. بسیاری از این اشخاص در دادخواست طلاق به نقش فیسبوک اشاره کرده‌اند و همواره استفاده‌ی بیش از حد همسر از این شبکه‌ی اجتماعی به عنوان یکی از دلایل اصلی طلاق بر شمرده شده است. همینطور خود شرکت فیسبوک در یک گزارش اعلام کرد که اطلاعات کاربرانش را در اختیار دولت‌ها قرار می‌دهد. فیسبوک در دفاع از خود اعلام نمود که در این باره تنها به درخواست‌هایی از طرف دولت‌ها مبنی بر تهدید کودکان و یا شرایط اضطراری پاسخ داده و اطلاعات را ارسال کرده است.

مقایسه کاربران فعال فیسبوک و اینستاگرام و واتس آپ

طبق آخرین بررسی‌های صورت گرفته و برخلاف تصور عموم مردم راجع به تعداد کاربران فیسبوک و اینستاگرام، تعداد کاربران فعال ماهانه اینستاگرام نه تنها بیشتر از فیسبوک نیست بلکه حدودا یک سوم آن می‌باشد. چرا که با توجه به رقم ۲.۳۷ میلیارد کاربرانی که ماهانه به فیسبوک وارد می‌شوند، اینستاگرام روزانه ۵۰۰ میلیون و ماهانه ۸۰۰ میلیون کاربر فعال دارد، که گاهی اوقات و در بهترین حالت این رقم به یک میلیارد می‌رسد. ارقام برای پیام‌رسان محبوب واتس آپ نیز به یک میلیارد کاربر فعال در ماه، ۵۵ میلیارد پیامک روزانه، ۴.۵ میلیارد عکس و یک میلیارد فیلم در روز می‌رسد.

امروزه اهمیت شبکه‌های اجتماعی مختلف بر کسی پوشیده نیست. در حقیقت شبکه اجتماعی به جزئی جدانشدنی از زندگی بشر تبدیل شده اند و گاه ادامه حیات بدون آن‌ها امری دشوار است. امکانات مختلف گنجانده شده در هر کدام از شبکه‌های اجتماعی به همراه سهولت استفاده، سبب محبوبیت روزافزون آن‌ها در میان کاربران شده است.

پایان ماجرای دانلود از فیسبوک

شبکه اجتماعی فیسبوک با اینکه فراز و نشیب‌های مختلفی را در دوره ۱۵ ساله حیات خود تجربه نموده، اما هنوز کاربران زیادی را از سرتاسر دنیا به خود اختصاص داده است. فیسبوک که در ابتدای حضور خود در ایران غوغایی را به پا کرده بود، امروزه نیز کاربران وفاداری در دراخل کشور دارد.

با  اینکه حواشی مختلفی سبب ماجرای جنجالی فیلترینگ فیسبوک در ایران شد، میزان محبوبیت این شبکه اجتماعی آنچنان کاهش پیدا نکرد. اما عواملی مانند ورود اینستاگرام، تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی قدرتمند میزان کاربران آن را در سال‌های متمادی کاهش داد.

شما می توانید با گشت و گذار در بخش علمی و فناوری به موضوعات مختلفی در خصوص اطلاعات بروز این حوزه دسترسی پیدا کنید. به علاوه با اشتراک گذاری مطالب محبوب خود در شبکه های اجتماعی، دوستانتان را از علایق خود باخبر نمایید.

بخش نظرات بستر مناسبی را برای تبادل نظرات شما کاربران گرامی فراهم نموده است و با مطرح کردن موضوعات پیشنهادی خود ما را در خدمات رسانی بهتر یاری فرمایید.

مطالب پیشنهادی:

بهترین اپلیکیشن های پیام رسان در ایران کدام است؟ تلگرام یا واتساپ

جامع ترین آموزش اینستاگرام و نکات مربوط به آن

آموزش تصویری حذف اکانت اینستاگرام بصورت گام به گام