پیامرسان های تلگرام و واتساپ از جمله اپلیکیشن‌هایی هستند که در حوزه‌های کاری و حتی روزمره افراد کاربرد زیادی دارند. این دو اپلیکیشن رقیب، همواره در تلاش هستند که قابلیت‌های بیشتری به کاربر ارائه کنند؛ اما تلگرام و واتساپ در کنار مزایا و کارکردهای خوب و منحصربه‌فردی که دارند، معایبی نیز دارند که کاربران باید با اطلاع کامل از آن‌ها تصمیم بگیرند که کدام پیام‌رسان برای آن‌ها مناسب‌تر است. آیا از نقاط قوت و ضعف پیام رسان های تلگرام و واتساپ به‌طور کامل اطلاع دارید؟

پیام رسان های تلگرام و واتساپ از لحاظ ظاهری شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند؛ اما فارغ از این شباهت‌ها، هر کدام دارای قابلیت‌های منحصر به خودشان هستند که دیگری فاقد آن است. برای مثال، هر دو قابلیت ارسال متن، فایل و صدا، ویدیو و حتی موقعیت مکانی در داخل گفتگوهای خصوصی و گروه‌ها را دارند. در مقابل، با استفاده از تلگرام می‌توانید پیام‌های حاوی متن و عکس را به‌صورت موقت ارسال کنید که پس از زمان مشخص پاک شوند؛ اما در واتساپ امکان این کار وجود ندارد. در این مطلب به‌صورت کامل و جامع به مقایسه‌ی پیام رسان های تلگرام و واتساپ می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف این دو اپلیکیشن پرکاربرد را بررسی می‌کنیم.

پیام رسان های تلگرام و واتساپ

تلگرام در مقابل واتساپ؛ کدام پلتفرم پیام‌رسان بهتر است؟

براساس بررسی‌های انجام‌شده، واتساپ برخلاف تلگرام از نظر کیفیت رمزنگاری ضعیف عمل کرده‌است. اما این تنها تفاوت این دو پلتفرم محبوب نیست. به هر حال با وجود همه‌ي این تفاوت‌ها و نقاط قوت و ضعف، در حال حاضر واتساپ محبوب‌ترین پیام‌رسان در جهان است.

اما از تفاوت‌های پیام رسان های تلگرام و واتساپ چه می‌دانید؟

۱. فضای ذخیره‌سازی ابری در برابر حافظه تلفن

تلگرام یک پیام‌رسان مبتنی بر فضای ابری است. تکیه تلگرام بر فضای ابری دو مزیت بسیار مهم برای کاربران به همراه داشته‌است؛ مزیت اول این است که کاربران می‌توانند به‌صورت همزمان با دستگاه‌های مختلف به حساب تلگرام خود دسترسی داشته باشند؛ حال فرقی نمی‌کند که این دستگاه‌ها موبایل، تبلت یا کامپیوتر باشند. همچنین کاربران می‌توانند به‌لطف فضای ابری تلگرام، تعداد نامحدودی فایل تصویری، صوتی، ویدیویی، یا حتی فرمت‌هایی مانند zip، doc و mp3، هر یک به حجم حداکثر ۱.۵ گیگابایت، ارسال کنند. این داده‌ها در فضای ابری ذخیره می‌شوند و برای ذخیره‌سازی به حافظه گوشی نیازی نیست؛ به‌کمک این قابلیت کاربران می‌توانند حجم بزرگی از اطلاعات خود را در فضای ابری ذخیره کنند. تلگرام در زیرساخت خود شامل چندین مرکزداده (دیتاسنتر) است.

از سوی دیگر، واتساپ مبتنی بر فضای ابری نیست و از حافظه گوشی استفاده می‌کند؛ به‌همین خاطر با محدودیت فضای ذخیره‌سازی رسانه‌ها در حافظه دستگاه روبه‌رو است. در واقع واتساپ حجم زیادی از حافظه دستگاه شما را مصرف می‌کند و اگر این داده‌ها را از دستگاه خود حذف کنید، برای همیشه حذف می‌شوند و دیگر به آن‌ها دسترسی نخواهید داشت.

۲. اشتراک‌گذاری فایل

در واتساپ فارغ از فرمت فایل، تنها می‌توانید رسانه‌ای به حجم حداکثر ۱۵ مگابایت ارسال کنید. اما در این زمینه تلگرام از واتساپ پیشی گرفته‌است. در تلگرام شما می‌توانید فایل‌های با حجم سنگین تا حداکثر ۱.۵ گیگابایت ارسال کنید و این برای تلگرام در مقایسه با واتساپ یک برتری به‌شمار می‌رود.

در تلگرام تمامی رسانه‌ها در فضای ابری ذخیره می‌شوند؛ از این رو اگر بخواهید یک فایلی را که قبلا آپلود کرده‌اید و برای یکی از مخاطبان خود ارسال کرده‌اید، برای چندین مخاطب ارسال کنید؛ نیازی به آپلود مجدد آن فایل نیست و به‌راحتی می‌توانید همان فایل را برای چندین مخاطب ارسال کنید.

۳. رمزنگاری

یکی از برتری‌های بسیار مهم تلگرام در برابر واتساپ رمزنگاری بسیار قدرتمند آن است. پلتفرم واتساپ بر روی رمزنگاری دو لایه کار می‌کند، درحالی‌که پلتفرم تلگرام بر روی رمزنگاری سه لایه کار می‌کند که این بیان‌گر برتری قدرت رمزنگاری تلگرام در برابر واتساپ است.

پیام رسان های تلگرام و واتساپ

در تلگرام پیام‌ها، رسانه‌ها و فایل‌های موجود چت‌های مخفی، مانند محتوای تماس‌ها و داده‌های ذخیره‌شده در پاسپورت تلگرام، تنها بر روی دستگاه شما و دستگاه دریافت‌کننده قابل پردازش هستند. این داده‌ها پیش از رسیدن به سرورهای تلگرام، با کلیدهایی که تنها فرستنده و گیرنده می‌دانند، رمزنگاری می‌شوند.

زمانی‌که سرورهای تلگرام با این داده‌های انتها به انتهای رمزگاری‌شده سروکار دارند تا به گیرنده تحویل داده یا در حالت داده‌های پاسپورت تلگرام ذخیره کنند، هیچ راهی برای افشای اطلاعات حقیقی وجود ندارد. در این حالت، داده‌های کاربران نه ذخیره می‌شوند و نه پردازش؛ در عوض، تلگرام دنباله‌های تصادفی از نمادهایی هستند که بدون دانستن کلیدها رمزنگاری هیچ معنای خاصی برای تلگرام ندارند و خبر خوب این است که تلگرام به این کلیدهای رمزنگاری کاربر دسترسی ندارد.

تلگرام برای رمزنگاری داده‌های کاربران در زمان دسترسی به یک سرور API از اپلیکیشن‌های درحال اجرا بر روی دستگاه‌های موبایل، از پروتکل MTProto استفاده می‌کند.

۴. گروه‌ها

تلگرام در این مورد به‌صورت قطعی برنده رقابت با واتساپ است. پیام رسان های تلگرام و واتساپ هر دو دارای قابلیت گروه هستند، اما تفاوت بزرگی در این زمینه دارند؛ در تلگرام تعداد بسیار زیادی از کاربران می‌توانند در یک گروه تلگرامی عضو شوند؛ درحالی‌که در واتساپ تنها حداکثر ۲۵۶ کاربر می‌توانند در یک گروه عضو باشند.

علاوه‌براین، تلگرام دارای قابلیت‌های کلیدی مانند رای‌گیری در یک گروه است و در کل تسهیلات بسیاری برای موقعیت‌های مختلفی که در یک گروه با آن‌ها رو‌به‌رو هستیم، فراهم می‌کند. تلگرام ویژگی منحصربه‌فردی هم  برای کانال‌های تلگرامی ارائه کرده‌است؛ در کانال‌های تلگرامی تنها گروهی از کاربران تحت عنوان ادمین یا مدیر کانال می‌توانند پست ارسال کنند و سایر کاربران تنها می‌توانند پست‌های کانال را بخوانند و به اشتراک بگذارند. این یک ویژگی بسیار خوب و قابل‌توجه برای جلو‌گیری از ارسال پیام‌های بی‌فایده و به‌اصطلاح اسپم در گروه است.

۵. اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیوها

تصاویر در تلگرام با همان کیفیت اصلی به‌اشتراک گذاشته می‌شوند. حداکثر سایز ویدیوهایی که می‌توانید در تلگرام ارسال کنید ۱.۵ گیگابایت است؛ اما در واتساپ تنها می‌توانید ویدیویی با سایز حداکثر ۱۶ مگابایت ارسال کنید که این محدودیت بزرگی برای کاربر به‌شمار می‌رود.

تلگرام یک گزینه‌ی انتخابی نیز به کاربر ارائه می‌دهد که بتواند عکس یا ویدیو را در گالری تصاویر دستگاه ذخیره کند؛ در‌حالی‌که واتساپ در این زمینه به تقاضای کاربر توجهی ندارد. در واتساپ عکس‌ها و ویدیوها به‌صورت خودکار در گالری ذخیره می‌شوند و واتساپ بدون اجازه کاربر آن را به حافظه دستگاه اضافه می‌کند. این ویژگی شاید یک نقطه ضعف برای همه‌ی‌ کاربردهای وابسته به سلیقه کاربر باشد و شاید هم نباشد!

۶. پیش‌نویس‌ها

تلگرام به شما اجازه می‌دهد که محتوایی که برای یکی از مخاطبان‌تان نوشته‌اید، به‌صورت پیش‌نویس (Draft) ذخیره کنید. اگر پیامی را برای یکی از مخاطبان‌تان نوشته‌اید و به هر دلیلی فراموش کرده‌اید که آن را ارسال کنید و پس از ساعت‌ها آن پیام را چک کنید، متوجه می‌شوید که این پیام به‌صورت پیش‌نویس ذخیره شده‌است. برخلاف تلگرام، پیام‌رسان واتساپ پیش‌نویس‌ها را برای مدت طولانی ذخیره نمی‌کند.

پیام رسام های تلگرام و واتساپ

همچنین در تلگرام می‌توانید در بخشی تحت عنوان پیام‌های ذخیره‌شده (Saved Messages) پیام‌ها را برای خودتان ذخیره کنید.

۷. تغییر شماره تلفن حساب کاربری

در تلگرام اگر بخواهید که شماره تلفن حساب کاربری تلگرام خود را تغییر بدهید و تمایل دارید که همه‌ی مخاطبین شماره تلفن قبلی شما به شماره تلفن جدید حساب کاربری‌تان منتقل شود، باید بدانید که تلگرام این کار را برای شما انجام می‌دهد. شما می‌توانید شماره تلفن حساب کاربری تلگرام خود را تغییر بدهید، بدون این که هیچ یک از گفتگوها و مخاطبین خود را از دست بدهید. با این کار تمامی گفتگوها و مخاطبین شما به شماره تلفن جدید حساب کاربری‌تان منتقل می‌شوند. نکته‌ی بسیار مهم این است که شماره تلفن جدید حساب کاربری شما برای تمامی کاربرانی که شماره حساب کاربری شما را در مخاطبین خود داشتند به‌روزرسانی می‌شود.

اما در واتساپ با تغییر شماره تلفن حساب کاربری، شماره تلفن حساب کاربری قبلی شما از لیست مخاطبین افرادی که آن شماره را داشتند حذف می‌شود و اگر آن‌ها شماره تلفن جدید شما را نداشته باشند، به حساب کاربری جدید شما که با این شماره تلفن جدید فعال کرده‌اید دسترسی نخواهند نداشت. به‌هرحال با این کار اطلاعات حساب قبلی شما، ازجمله اطلاعات پیوفایل، گروه‌ها و تنظیمات، به شماره جدید شما منتقل می‌شوند. اگر شماره تلفن حساب کاربری خود را تغییر بدهید، تارخچه گفتگوهای شما همچنان در دستگاه شما موجود خواهند بود.

۸. سوییچ کردن میان حساب‌های کاربری

پیام رسان های تلگرام و واتساپ

آخرین به‌روزرسانی تلگرام شما را قادر می‌سازد که از چندین حساب کاربری بر روی تلگرام خود استفاده کنید. از این طریق می‌توانید بدون نیاز به سوییچ میان اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی مختلف زندگی خصوصی و حرفه‌ای خود را از یکدیگر جدا کنید. به این مفهوم که کاربران تلگرام می‌توانند در یک اپلیکیشن تلگرام با حساب‌های کاربری مختلف که با شماره‌های مختلف ایجاد شده‌اند، وارد شوند و به‌راحتی میان این حساب‌های کاربری سویچ کنند.

اما واتساپ فاقد این قابلیت است. در هر واتساپ تنها می‌تواند یک حساب کاربری با یک شماره تلفن فعال باشد. به این مفهوم که نمی‌توانید در واتساپ با چندین اکانت همزمان وارد شوید.

۹. پشتیبانی از چندین زبان

تلگرام کاربران را قادر می‌سازد که زبانی متفاوت از زبان دستگاه خود انتخاب کنند. اما واتساپ از چندین زبان پشتیبانی نمی‌کند.

۱۰. قالب‌بندی متن

واتساپ از روش‌های مختلف برای قالب‌بندی متن پشتیبانی می‌کند. کاربران واتساپ می‌توانند فرمت کلمات را تغییر بدهند و آن‌ها را به‌صورت پررنگ (bold)، حروف کج یا ایتلیک (italic) یا strikethrough بنویسند. تلگرام فاقد قابلیت تغییر فرمت متن است.

۱۱. عکس پروفایل

در تلگرام می‌توانید هر تعداد که دوست داشته باشید، عکس پروفایل داشته باشید. این عکس‌ها به‌‌صورت آلبوم در پروفایل شما قرار می‌گیرند و ترتیب نمایش آن‌ها به‌ترتیب از آخرین عکسی است که بر روی پروفایل خود تنظیم کرده‌اید. اما در واتساپ تنها می‌توانید یک عکس بر روی پروفایل خود قرار بدهید و با قرار دادن عکس جدید، عکس قبلی پروفایل شما پاک می‌شود.

۱۲. حریم خصوصی

در واتساپ به‌صورت پیشفرض تنظیمات حریم خصوصی به‌صورت زیر تنظیم شده‌است:

  • تمامی کاربران واتساپ می‌توانند آخرین بازدید، درباره من، عکس پروفایل و تیک خوانده شدن رسید شما را ببینند.
  • مخاطبین شما می‌توانند به‌روزرسانی‌های استاتوس شما را ببینند.

اما گزینه‌هایی در اختیار شما قرار داده تا بتوانید تنظیمات حریم خصوصی خود را تغییر بدهید. شما می‌توانید عکس پروفایل، آخرین بازدید و اطلاعاتی را که در بخش درباره من درج کرده‌اید، تنها برای مخاطبین خود به‌نمایش بگذارید. همچنین در به‌روزرسانی جدید واتساپ کاربران می‌توانند کنترل کنند که چه‌کسانی می‌توانند آن‌ها را به گروه‌ها اضافه کنند. با اضافه شدن این ویژگی شماره تلفن کاربران نیز محرمانه باقی می‌ماند.

در آپدیت جدید تلگرام نیز این ویژگی‌ها به حریم خصوصی اضافه شده‌است. نسخه‌های قبلی تلگرام فاقد برخی از این ویژگی‌ها بود. اما اکنون کاربران تلگرام می‌توانند تعیین کنند که چه کسانی بتوانند پروفایل و آخرین بازدید آن‌ها را مشاهده کنند. برای تماس‌های دریافتی و افرادی که می‌توانند شما را به گروه‌ها اضافه کنند نیز قابلیت تعریف حریم خصوصی تعریف شده‌است.

۱۳. اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی

کاربران پیام رسان های تلگرام و واتساپ می‌توانند برای سایر مخاطبین موقعیت‌های مکانی ارسال کنند.

پیام رسان های تلگرام و واتساپ

۱۴. بات‌های تلگرام؛ ویژگی منحصربه‌فرد این پلتفرم

بات‌های تلگرام ویژگی منحصربه‌فرد این پلتفرم پیام‌رسان به‌شمار می‌رود. اگرچه بات‌های تلگرام جایگزین خوبی برای اپلیکیشن‌ها محسوب نمی‌شوند، اما بسیار کاربردی و سودمند هستند. بات‌ها هر کاری می‌توانند برای شما انجام بدهند. برای مثال به شما در بازیابی انواع اطلاعات کمک می‌کنند. هزاران بات تلگرامی با کاربردهای مختلف وجود دارند که بسیاری از کارهای کاربران را تسهیل می‌کنند. واتساپ فاقد این قابلیت بسیار جالب و کاربردی است.

۱۵. گفتگوهای صوتی و ویدیویی

یکی از بهترین ویژگی‌های واتساپ قابلیت تماس صوتی و تصویری آن است. کاربران واتساپ به‌کمک این قابلیت می‌توانند با مخاطبین خود تماس صوتی و تصویری برقرار کنند. همچنین در گروه‌های واتساپ هم می‌توانند تماس‌های ویدیویی برقرار کنند.
پیام رسان های تلگرام و واتساپ

تلگرام هم دارای ویژگی تماس صوتی است. کاربران تلگرام می‌توانند با کاربران دیگری که تنظیمات تماس صوتی دریافتی آن‌ها به‌صورتی است که پذیرای تماس صوتی هستند، تماس بگیرند و لزومی ندارد که حتما در مخاطب‌های یکدیگر ذخیره شده باشند. تلگرام در حال حاضر فاقد قابلیت تماس تصویری است. اما کاربران می‌توانند در تلگرام ویدیو ضبط کنند و آن را ارسال کنند که البته واتساپ نیز فاقد این قابلیت است.

مقایسه کلی پیام رسان های تلگرام و واتساپ:

در این بخش از مقاله، به مقایسه جزئیات پیام رسان های تلگرام و واتساپ در قالب جدول می‌پردازیم.

مقایسه ویژگی‌های کلیدی و برجسته

 
ویژگی تلگرام واتساپ
نیاز به سیمکارت برای وارد شدن به حساب دارد ندارد
رمزنگاری انتهابه‌انتها دارد دارد
ویدیو چت دوطرفه ندارد دارد
قابلیت غیرقابل مشاهده بودن دارد دارد
نمایش در حال تایپ مخاطب دارد دارد
قابلیت ارسال اسناد دارد دارد

مقایسه اطلاعات کلی

 
تلگرام واتساپ
نسخه دسکتاپ دارد دارد
قابلیت دانلود رایگان اپلیکیشن دارد دارد
ویژگی عدم نمایش تبلیغات دارد دارد
سازگاری با آی‌اواس دارد دارد
سازگاری با اندروید دارد دارد
سازگاری با ویندوزفون دارد دارد
قابلیت شخصی‌سازی دارد دارد
ویژگی بهینه‌سازی‌شده برای تبلت دارد دارد
تعداد زبان‌های پشتیبانی‌شده ۴۸ زبان ۳۳ زبان
مرورگر داخلی اپلیکیشن دارد ندارد

مقایسه کاربران پیام رسان های تلگرام و واتساپ

ویژگی تلگرام واتساپ
بالاترین رنک در اپ‌استور ۴ ۴
بالاترین رنک در گوگل‌پلی ۴.۴ ۴.۴
بیشترین تعداد ماهانه

کاربران به‌صورت تخمینی

۲۰۰ میلیون یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون

مقایسه ویژگی‌های مخاطبین در پیام رسان های تلگرام و واتساپ

ویژگی تلگرام واتساپ
قابلیت «two-way opt-in» دارد دارد
قابلیت ارسال مخاطبین برای سایر کاربران دارد دارد
قابلیت قرار گرفتن مخاطبین پیام رسان در دفترچه تلفن گوشی دارد دارد
قابلیت ارتباط با کاربران اپلیکیشن‌های مختلف ندارد ندارد

مقایسه ویژگی‌های پیام‌رسانی این دو پلتفرم

ویژگی تلگرام واتساپ
قابلیت ارسال پیام‌های متنی موقتی و زمان‌بندی شده برای حذف دارد ندارد
قابلیت ارسال تصاویر موقتی و زمان‌بندی شده برای حذف دارد ندارد
نمایش وضعیت در حال تایپ کاربران دارد دارد
قابلیت خاموش کردن اعلان‌ها دارد دارد
اعلان دیده شدن پیام دارد دارد
ارسال پیام‌های صوتی از پیش ضبط شده دارد دارد
قابلیت تماس ویدیویی دوطرفه ندارد دارد
قابلیت حذف حافظه گفتگو‌ها دارد دارد
نمایش آخرین زمان بازدید کاربران دارد دارد
تعیین وضعیت دردسترس بودن دارد ندارد
ارسال موقعیت مکانی دارد دارد
قابلیت تنظیم استاتوس یا بیو دارد دارد
قابلیت غیرقابل مشاهده بودن دارد دارد
گفتگوی صوتی دوطرفه دارد دارد
گروه‌های گفتگوی صوتی ندارد دارد
اعلان‌های کشیدنی دارد دارد
اعلان پیام‌ها دارد دارد

مقایسه قابلیت اشتراک‌گذاری محتوا

ویژگی تلگرام واتساپ
امکان ارسال اسناد دارد دارد
همگام‌سازی داده‌ها به فضای ابری دارد دارد
گزینه جستجو دارد دارد
حداکثر سایز فایل‌ها برای ارسال ۱۵۰۰ مگابایت ۱۰۰ مگابایت
امکان مشاهده تصاویر در سابز کوچک پیش از باز کردن آن دارد دارد
امکان ارسال ویدیو دارد دارد
امکان ارسال فایل‌های موسیقی دارد دارد
گالری رسانه‌های آپلودشده در گفتگو دارد دارد
استیکر برای بیان حالات دارد دارد
امکان ثبت تصویر با دوربین اپلیکیشن دارد دارد
امکان ارسال داده‌های اپلیکیشن به آدرس ایمیل ندارد دارد
امکان ارسال عکس و تصویر دارد دارد
ذخیره‌شدن خودکار پیش‌نویس‌ها دارد ندارد
قابلیت نقاشی کشیدن روی عکس‌ها دارد دارد
اضافه کردن کپشن و عنوان به عکس‌ها دارد دارد
گالری عکس‌های گرفته‌شده در اپلیکیشن توسط کاربر دارد دارد

مقایسه امنیت پیام رسان های تلگرام و واتساپ

ویژگی تلگرام واتساپ
نیاز به سیم‌کارت برای ورود به حساب کاربری دارد دارد
قابلیت رمزنگاری انتهابه‌انتها دارد دارد
گزینه وارد شدن به حساب کاربری از طریق فیسبوک ندارد ندارد
امکان عدم نیاز به حساب کاربری برای ورود به اپلیکیشن ندارد ندارد
گزینه‌های حریم خصوصی دارد دارد

باگ امنیتی بزرگ واتساپ، نقص قابل‌توجه این پلتفرم

رقابت پیام رسان های تلگرام و واتساپ در زمینه امنیتی کاملا با برد تلگرام همراه بوده و واتساپ در این زمینه واقعا ضعیف عمل کرده‌است. چندی پیش خبری در رابطه با روزنه امنیتی واتساپ که امکان بارگذاری بدافزار جاسوسی روی گوشی قربانیان را امکان‌پذیر می‌کند، به‌ظاهر شوک بزرگی به دنیا وارد کرد. با بارگذاری این بدافزار جاسوسی بر روی دستگاه‌های کاربران، همه‌ی اطلاعات شامل عکس‌ها، ایمیل‌ها، متن‌ها و سایر اطلاعات مهم کاربر توسط نفوذگران قابل دسترسی خواهند بود؛ تنها به این دلیل که واتساپ را بر روی دستگاه خود نصب کرده‌اند.

پیام رسان های تلگرام و واتساپ

اما این مسئله سال گذشته نیز در مورد واتساپ رخ داد. واتساپ تایید کرد که در سال گذشته نیز مسئله‌ی مشابهی رخ داد و تنها یک تماس ویدیویی در واتساپ همه‌ی چیزی بود که یک هکر برای دستیابی به کل داده‌های گوشی کاربران نیاز داشت.

هر زمانی که واتساپ بر روی رفع یک آسیب‌پذیری در اپلیکیشن خود تمرکز می‌کند، خبر جدیدی در مورد یک آسیب‌پذیری جدید واتساپ شنیده می‌شود. همه‌ی رفتارهای امنیتی آن‌ها به‌راحتی قابل نظارت و پی‌گیری هستند و درست مانند در مخفی برای نفوذ به‌نظر می‌رسند.

عدم دسترسی به کدهای واتساپ، مشکل محققین برای رفع آسیب‌پذیری

برخلاف تلگرام، پلتفرم واتساپ متن باز نیست. به همین دلیل هیچ راهی برای پژوهشگران امنیتی وجود ندارد تا به‌راحتی بررسی کنند که آیا درهای پنهانی برای نفوذ در کد برنامه وجود دارد یا خیر. واتساپ نه‌تنها کد خود را منتشر نمی‌کند؛ بلکه دقیقا عکس این مسئله نیز رفتار می‌کند. یعنی همه‌ی تلاش و مطالعات خود را به‌کار می‌گیرد تا خوانایی کد باینری خود کم کرده و آن را مبهم و نامفهوم کند. در واقع واتساپ می خواهد اطمینان حاصل کند که امکان مطالعه کدهای این اپلکیشن وجود نداشته باشد.

واتساپ و شرکت مادر آن، فیسبوک، حتی ممکن است به دلیل فرایندهای مخفی مانند دستورات خنده‌آور FBI بخواهند که درهای پنهانی نفوذ را پیاده‌سازی کنند تا راه را برای نفوذ برخی جاسوسان مدنظرشان فراهم کنند. اجرای یک اپلیکیشن ارتباطی ایمن در ایالات‌متحده‌آمریکا کار ساده‌ای نیست. در یک بررسی که توسط یک تیم هکر در سال ۲۰۱۶ انجام شد، این تیم در طی یک هفته متوجه سه تلاش FBI بری ورود به این اپلیکیشن شدند. حال فرض کنید که در طی ۱۰ سال چه اتفاقی می‌تواند در این کمپانی آمریکایی رخ بدهد!

آژانس‌های امنیتی این راهکارهای پنهانی نفوذ را تحت عنوان تلاش‌های ضد تروریسم توجیه کردند. اما نکته‌ی اصلی این است که این راهکارهای پنهانی نفوذ که به‌صورت خودآگاهانه در این پلتفرم‌ها قرار گرفته‌اند، می‌توانند توسط جنایتکاران و حکومت‌ها استبدادی نیز مورد سوءاستفاده قرار بگیرند. پس تعجبی ندارد که حکومت‌های دیکتاتوری به واتساپ علاقه‌مند هستند! حکومت‌های دیکتاتوری از فقدان امنیت واتساپ برای جاسوسی مردم خودشان استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل است که اپلیکیشن واتساپ در برخی کشورها به‌صورت رایگان در دسترس بوده و تلگرام نیز توسط طرفداران استبداد مسدود شده‌است.

اضافه شدن رمزنگاری به واتساپ و ادامه روند جاسوسی

در سال ۲۰۱۲ واتساپ محتویات متنی را به‌صورت آشکار و رمزنگاری‌نشده ارسال می‌کرد. این دیوانگی محض بود! نه‌تنها دولت‌ها و هکرها، بلکه ارائه‌دهندگان اینترنت سیار و ادمین‌های اینترنت بی‌سیم نیز به تمامی متن‌های ارسال‌شده در واتساپ دسترسی داشتند.

پس از آن واتساپ کمی رمزنگاری به ویژگی‌های خود اضافه کرد که این عملکرد به‌سرعت به یک فرایند بازاریابی تبدیل شد؛ کلید رمزگشایی پیام‌های متنی در اختیار چندین دولت قرار گرفت. در آن زمان رفته‌رفته محبوبیت تلگرام شروع شد. بنیان‌گذاران واتساپ کمپانی خود را به فیسبوک فروختند و اعلام کردند که حریم خصوصی در دی‌ان‌ای آن‌ها نهفته است. اگر گفته آن‌ها صحت داشته باشد، پس حتما ژن آن‌ها پسرفت کرده‌است!

پشتیبان‌گیری از داده‌های واتساپ راهی برای نفوذ جاسوسان

پیام رسان واتساپ

سه سال پیش واتساپ اعلام کرد که آن‌ها یک رمزنگاری انتهابه‌انتها پیاده‌سازی کرده‌اند؛ بنابراین هیچ شخص ثالثی نمی‌تواند به پیام‌ها دسترسی داشته باشد. این رویداد با یک حمله‌ی روبه‌جلو از جانب کاربران واتساپ برای تهیه نسخه پشتیبان از چت‌ها در فضای ابری مصادف شد. در زمان شکل‌گیری این حمله از سوی کاربران، واتساپ به کاربران خود اعلام نکرد که با تهیه نسخه پشتیبان، پیام‌ها دیگر به‌وسیله رمزنگاری انتهابه‌انتها محافظت نمی‌شوند و توسط مجریان قانون و البته هکرها قابل دسترسی هستند. همین مسئله امنیتی در عمل مشکلات زیادی برای بسیاری از افراد به‌وجود آورد.

همچنین بخوانید:

معرفی و مقایسه بهترین نرم‌افزارهای مدیریت پسورد رایگان

در حال حاضر تمامی کاربران واتساپ باید بدانند که با نسخه پشتیبان گفتگوهای واتساپ، همچنان توسط حقه‌بازان متعددی قابل ردیابی هستند؛ با تهیه نسخه پشتیبان از گفتگوهای واتساپ، جاسوسان به‌راحتی می‌توانند به نسخه‌های پشتیبانی مخاطبین و تغییرات نامحسوس کلید رمزنگاری دسترسی پیدا کنند. متادیتای تولیدشده توسط کاربران واتساپ که شامل گزارش‌هایی از طرفین گفتگوها و زمان گفتگوها است، در مقیاس بزرگ توسط کمپانی مادر (فیسبوک) برای بسیاری از آژانس‌ها فاش شده‌است. شکاف‌های امنیتی واتساپ یک نقص بزرگ برای این پلتفرم به شمار می‌رود. این در حالی است که در طی ۶ سالی که از ظهور پلتفرم تلگرام می‌گذرد هیچ‌گونه رخدادی مبنی بر افشای اطلاعات کاربران یا این‌چنین جریان‌های ضدامنیتی مشاهده نشده‌است. بنابراین در رقابت امنیتی میان پیام رسان های تلگرام و واتساپ، تلگرام برنده رقابت است.

منابع: techvacuum، telegra.ph، curiousdose، versus

 

از اینکه در این مقاله همراه ما بودید متشکریم(مالتینا)