یکی از مشکلات بزرگی که اکثر تجارت ها با آن روبه رو هستند کمبود سرمایه اولیه برای شروع کار است. این معضل می تواند مشکلات زیادی را برای کاربران ایجاد کند. خود اشتغالی از جمله مجموعه کار هایی است که نیاز به سرمایه اول کمتری نسبت به سایر تجارت ها دارد.

خود اشتغالی معمولا وابسته به عملکرد یک فرد است و می تواند با میزان درآمد پایین یا حتی صفر شروع شود. در واقع برای شروع برخی از تجارت های بزرگ نیاز است که ابتدا آن را به صورت خود اشتغالی امتحان کرده و سپس به صورت گسترده تر شروع به کار کنید.

در این مقاله در مورد شغل هایی که می توانید با سرمایه اولیه کمتر از ۵ میلیون تومان در آن مشغول شوید صحبت می شود.

تعریف خود اشتغالی:

یکی از کار هایی که با توجه به پیشرفت تکنولوژی امروزه گستردگی فراوانی دارد، خود اشتغالی یا اشتغال در منزل است. خود اشتغالی در لغت به معنای شغل و حرفه ای است که توسط یک نفر شروع شده و رشد می کند. با توجه به کم بودن مسئولیت ها در حالت اشتغال در منزل معمولا یک نفر برای انجام آن کافیست اما در صورت گسترش مجموعه شغلی می توان تعداد افراد بیشتری را در این حرفه مشغول شوند. اشتغال در منزل معمولا سرمایه اولیه کمی می خواهد به دلیل اینکه شما نیازی به پرداخت مزایا به فرد دیگری نمی باشید و تمام مسئولیت ها را خودتان بر عهده می گیرد. همچنین ابزار و وسایل مورد نیاز برای شروع کار بسیار محدود و با قیمت پایین می باشد.

قابلیت عملکرد گسترده و امکان گسترش مجموعه شغلی در صورت موفق بودن آن از جمله خصوصیات خود اشتغالی است. در اکثر شغل هایی که در این مقاله به آن اشاره شده است شما برای شروع کار به سرمایه اولیه ای کمتر از ۵ میلیون نیاز دارید. برای شروع هر کدام از این مشاغل نیاز به تخصص و مهارت هستید و قبل از آن باید آموزش های لازم را ببینید. تعدادی از مشاغل پر طرفدار که دارای درآمد مناسبی هستند و به سرمایه اولیه ای کمی هم نیاز دارند اشاره شده است.

Smiley face

۱-مشاور:

شغل مشاوره یکی از بهترین مشاغل خانگی است که متناسب با تخصص شما می تواند درآمد خوبی را برای فراهم کند. شغل مشاوره در زمینه های مختلفی می تواند ارائه گردد و براساس میزان تخصص شما می تواند نتایج مناسب تری را داشته باشد. برای ارائه خدمات مشاوره نیاز به سرمایه اولیه خاصی نیست. فقط کافیست اطلاعات خود را در زمینه مورد نظر تا جای ممکن بالا ببرید.

امروزه سایت های مختلفی برای ارائه خدمات مشاوره ای آنلاین وجود دارد که در لحظه می تواند اطلاعات دقیقی را به شما ارائه دهند. این سایت ها براساس مدت زمان تماس از شما هزینه دریافت می کنند. اگر به دنیال شغلی با سرمایه اولیه پایین و درآمد بالا هستید، مشاوره یکی از بهترین گزینه های روی میز است.

Smiley face

۲-طراح گرافیک

طراحی گرافیک از جمله شغل های مناسب برای افرادی است که سرمایه اولیه کمی داشته و در تلاش هستند تا در این زمینه کسب و کار راه بیاندازند. برای طراحی گرافیک کافیست یک کامپیوتر شخصی داشته باشید و علم اولیه طراحی به وسیله نرم افزار های موجود در بازار را فرا گرفته باشید. این موارد در واقع اصول اولیه شروع کار است و برای تسلط و حرفه ای شدن در این زمینه نیاز است که آموزش های مختلفی را ببینید. سایت های اینترنتی مختلفی در دنیا امکان آموزش الکترونیکی در این زمینه را فراهم کرده اند. ارائه هر طرح گرافیکی می تواند درآمد مناسبی را برای شما ایجاد کند.

مهمترین مسئله در این زمینه تسلط کافی بر روی نرم افزار و همچنین ارائه نمونه کار برای جذب مشتریان احتمالی است.

Smiley face

۳-تولید کننده محتوا

تولید کننده محتوا یکی از شغل های آینده داری است که امروزه بیشتر استارتاپ ها توجه ویژه ای به آن دارند. در واقع هر استارتاپی برای بیان خدمات و یا ارائه محصولات خود نیاز به یک محتوای هدف دار است. مسئولیت این کار بر عهده تولید کننده محتوا است تا بهترین مطالب را براساس نیاز کسب و کار به کاربر ارائه دهد. برای شروع این کار نیاز به هیچگونه سرمایه اولیه نیست. کافیست توانایی کافی در زمینه نویسندگی داشته باشید و البته مقداری خلاقیت. این موارد می تواند شما را به سمت کسب درآمدی مناسب هدایت کند.

کاربرد های گسترده این شغل باعث شده بیشتر شرکت ها و استارتاپ ها در زمینه های مختلف رو به سمت استخدام تولید کنندگان محتوا بیاورند. افزایش رتبه گوگل و همچنین توانایی فروش بهتر از جمله اهدافی است که اکثر مدیران از تولید کنندگان محتوا می خواهند.

Smiley face

۴-تولید کننده صنایع دستی

اکثر ایده های جذاب در مورد صنایع دستی معمولا از طریق مشاغل خانگی معرفی شده و گسترش می یابد. تولید کنندگان انبوه معمولا به دنبال ایده هایی هستند که بتوانند در بازار تفاوت ایجاد کنند. هر فردی که توانایی تولید وسایل مختلف مانند عروسک را به صورت ویژه خاص دارد می تواند با سرمایه ای محدود وارد این شغل شود. توجه به جزییات و ارائه کالا های با کیفیت از جمله معیار های اولیه رشد این کسب و کار است. سرمایه اولیه این شغل در حد تامین وسایل اولیه برای شروع کار می باشد که در تعداد محدود قطعا هزینه ای کمتر از ۵ میلیون تومان دارد.

۵-تولید کننده موسیقی

یکی از هنر هایی که می توانید به راحتی آن را در منزل انجام دهید، تولید موسیقی است. نرم افزار های مختلفی برای تولید موسیقی وجود دارد که به راحتی می توانید با استفاده از یک کامپیوتر شخصی موسیقی های با کیفیتی را تولید کنید. این شغل هم از جمله مشاغلی است که سرمایه اولیه شما همان میزان علم و دانش شما در زمینه مورد نظر است. هر چه توانایی شما در این زمینه بیشتر باشد، امکان کسب درآمد بیشتر برای شما افزایش می یابد. البته در این هنر نیاز است تا در ابتدا قطعه هایی به عنوان نمونه کار در فضا های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا به مرور زمان شرایط بهتری را برای خود ایجاد کنید.

۶-مترجم

از جمله مشاغلی که می توانید با سرمایه اولیه کمی آن را شروع کنید، مترجمی است. بسیاری از موسسات مختلف در سطح شهر هرساله به دنبال افرادی هستند تا بتوانند ترجمه ای دقیق و صریح از متون را ارائه دهد. این کسب و کار نیاز به تخصص کافی در زمینه زبان های خارجی دارد. شما باید در یکی از زبان های بین المللی تسلط کافی داشته باشید. هر چه میزان تسلط شما در این زمینه بالاتر باشد، کیفیت کار شما نیز افزایش می یابد و در صدد آن درآمد شما بیشتر می شود. این شغل نیز فقط نیاز به یک کامپیوتر شخصی با قابلیت اتصال به اینترنت دارد.

Smiley face

۷-عکاس

عکاسی یکی از هنر های بسیار جذاب و پر طرفدار در دنیا می باشد. افراد زیادی به دنبال فراگیری فنون اولیه این هنر هستند. اگر آموزش های مناسب در این زمینه را فرا گرفته اید و دوربین عکاسی حرفه ای دارید، تردید نکنید که این شغل یکی از بهترین مشاغل برای شما است. البته برای ثبت تصاویر از مناظر مختلف نیاز است که به نقاط مختلف سفر کرده و از این طریق تصاویر با کیفیت جمع آوری کنید. سرمایه اولیه این شغل فقط یک دوربین عکاسی است که متناسب با نیاز شما می تواند قیمت های مختلفی داشته باشد.

برای شروع هر کدام از کسب و کار های اشاره شده در این مقاله نیاز به سرمایه اولیه کمی است اما نیاز به دانش و تخصص برای هر کدام به شدت احساس می شود.

 

مقالات پیشنهادی: