ریشه و اصالت خرمالوهای نارنجی و خوشمزه به کشور چین بازمی‌گردد. این میوه، قدمتی هزاران ساله دارد و به داشتن طعمی خوش و شکلی زیبا مشهور است. خرمالو گونه‌های متنوع و مختلفی در طبیعت دارد. در این نوعِ مشهوری که همیشه در ظرف‌های میوه‌مان جای دارد، مقدار معتنابهی ماده شیمیاییِ تانین(tannin) یا جوهر مازو موجود است. به همین خاطر اگر یک عدد خرمالوی نارَس را میل کنید، طعم گَس و تلخی در تمام دهان‌تان می‌پیچد. البته خواص خرمالو بی‌شمار است و طعم میوه رسیده آن هم طرفداران زیادی دارد.

از خرمالو در خوراک‌های عصرانه مانند اسموتی‌ها و دسرهای مختلف هم استفاده می‌شود. ضمن اینکه میوه خشک‌شده آن طرفداران فراوانی دارد و می‌تواند یک میان‌وعده خوب و مفید در کنار میوه‌های خشک دیگر باشد. در بعضی از دستورهای غذایی هم از این میوه به صورت پخته، استفاده می‌کنند. اگر شما هم از عشاق سینه‌چاک آن هستید و دوست دارید با فواید خرمالو بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید. در این مقاله از ویژگی‌های بی‌نظیر و خواص خرمالو برای‌تان پرده‌ه‌برداری کرده‌ایم.

خواص خرمالو - فواید خرمالو

۱. خواص خرمالو ؛ سرشار از مواد مغذی

شاید باورتان نشود که چطور در یک میوه با حجمی محدود و کوچک، این میزان از مواد مغذی وجود دارد؛ خرمالو، سرشار از مواد مغذی است. در واقع، در یک عدد از آن که تقریبا معادل ۱۶۸ گرم است، موادی به شرح زیر یافت می‌شود:

(منظور از RDI که در ادامه می‌آید، مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه است.)

  • کالری: ۱۱۸؛
  • کربوهیدرات: ۳۱ گرم؛
  • پروتئین: یک گرم؛
  • چربی: ۰/۳ گرم؛
  • فیبر: شش گرم؛
  • ویتامین A؛ ۵۵ درصد RDI؛
  • ویتامین C؛ ۲۲ درصد RDI؛
  • ویتامین E؛ شش درصد RDI؛
  • ویتامین K: پنج درصد RDI؛
  • ویتامین B6: هشت درصد RDI؛
  • پتاسیم: هشت درصد RDI؛
  • مِس: نُه درصد RDI؛
  • منگنز: ۳۰ درصد RDI.

مواد مغذی موجود در خرمالو

علاوه بر مواد نام‌برده، از خواص خرمالو می‌توان به وجود مقادیر قابل توجهی از منیزیم، فولات، ویتامین B1 و B2 و فسفر هم اشاره کرد. فواید خرمالو بسیار بیشتر از آن است که فکر می‌کنید. جالب است که میوه‌ای در این حجم و قیافه، خواص فوق‌العاده‌ای را در هر وعده مصرف به شما تقدیم می‌کند. اگر از آن دسته کسانی هستید که به وزن خود اهمیت زیادی می‌دهید، باید بدانید که خرمالو دارای کالری اندک و فیبر بسیار است. به همین خاطر از آن میوه‌هایی به شمار می‌رود که می‌توانند نقش مهمی در رژیم غذایی لاغری‌تان ایفا کنند.

خواص خرمالو به داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی متنوع محدود نمی‌شود. در این میوه مقدار قابل‌توجهی ترکیبات گیاهی مانند تانین، زردینه و کارتنوئید وجود دارد. این ترکیبات گیاهی می‌توانند به ارتقای سلامت بدن کمک شایانی کنند. فواید خرمالو در برگ‌های آن نیز قابل اعتناست؛ در برگ‌های این میوه هم ویتامین C، تانین و فیبر وجود دارد.

اگر به خوردن میوه‌های خشک علاقه‌مند باشید و از طرف دیگر به مزه خرمالو هم عشق بورزید، حتما از خوردن میوه خشک‌شده آن لذت فراوانی خواهید برد.

۲. فواید خرمالو ؛ منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها

خواص خرمالو - فواید خرمالو

از جمله فواید خرمالو می‌توان به وجود ترکیباتی گیاهی در آن اشاره کرد که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها از تخریب سلول‌ها جلوگیری می‌کنند یا روند این تخریب را کُند می‌سازند. به عبارت علمی‌تر، خواص خرمالو باعث می‌شود تا از استرس اکسیداتیو در بدن جلوگیری به عمل آید.

شاید بپرسید که استرس اکسیداتیو دقیقا چیست؟ آیا ربطی به استرس و فشارهای روانی دارد؟ پاسخ خیر است. استرس اکسیداتیو به معنای نبود توانایی ایجاد تعادل در یک سیستم زیستی برای خنثی‌سازی و مهار میانجی‌های سمی و ترمیم آسیب‌های وارده به بدن است.

برخی از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، انواع دیابت، سرطان و بیماری‌هایی مانند آلزایمر هم با استرس اکسیداتیو در ارتباط هستند. خوشبختانه، مصرف میوه‌هایی مانند خرمالو با وجود آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آنها می‌تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو در بدن کمک کند و در کاهش شدت بیماری‌های مزمنی  مفید باشد که نام برده شد.

در پوست و بافت‌های خرمالو، مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان وجود دارد که به کاهش نرخ بیماری‌های قلبی و مشکلاتی نظیر سرطان شُش کمک شایانی می‌کند.

در مالتینا بخوانید:

سنجد معجزه ی جوانی و اندام زیبا، آنتی اکسیدانی ضدسرطان و تسکین دهنده درد قلب در دستان شما

۳. مزایای خرمالو و حفظ سلامت قلب

خواص خرمالو - فواید خرمالو

بیماری‌های قلبی از عمده‌ترین دلایل مرگ و میر در دنیا هستند. سالانه، جان تعداد زیادی از افراد دنیا به واسطه مشکلات قلبی و عروقی به مخاطره می‌افتد. خبر خوش، این است که علیرغم بالا بودن خطر بیماری‌های قلبی با وجود رعایت یک رژیم غذایی مناسب به خوبی می‌توان از پیشرفت آنها جلوگیری کرد. ترکیبات موجود در خرمالو هم باعث می‌شود که به میوه‌ای مفید برای سلامت قلب بدل شود.

خواص خرمالو در پژوهش‌های علمی

وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر کوئرستین (quercetin) و کائمفرول (kaempferol) باعث می‌شود تا خواص خرمالو در زمینه کمک به سلامت قلب هم درخشان باشد. در مطالعات و پژوهش‌های علمی مختلف از این آنتی‌اکسیدان‌های زردینه‌ای به عنوان مواردی مفید برای سلامت قلب یاد شده است. برای مثال، در یک پژوهش که روی ۹۸ هزار نفر صورت گرفت، نشان داد که مصرف زردینه‌ها باعث کاهش ۱۸ درصدی خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی است.

یعنی افرادی که از زردینه‌ها در رژیم غذایی‌شان بهره می‌بردند در مقایسه با کسانی که مقدار اندکی از این ماده را در غذای خود مصرف می‌کردند از سلامتی بیشتری برخوردار بودند و آمار مرگ ناشی از مشکلات قلبی هم در آنها کاهش داشته است.

اگر رژیم غذایی‌تان سرشار از مواد حاوی زردینه‌ای مانند خرمالو باشد به راحتی می‌توانید فشار خون بالای خود را کاهش دهید، التهاب بدن را کم کنید و میزان کلسترول بد(LDL) را در بدن پایین بیاورید. ضمنا، وجود تانین که در خرمالوی نارَس باعث گَس شدن و تلخی طعم آن می‌شود هم موجبات کاهش فشار خون را فراهم می‌کند.

۴. خواص خرمالو در کاهش التهابات بدن

بیماری‌ها و مشکلاتی مانند انواع دیابت‌، چاقی مفرط، سرطان، امراض قلبی و تورم مفاصل با التهابات بدنی در ارتباط هستند. مصرف مواد غذایی با خاصیت ضدالتهابی می‌تواند به حفظ سلامت بیشتر و کاهش مشکلات ناشی از بیماری‌های نام‌برده کمک کند. یکی از خواص خرمالو را می‌توان سرشار بودن از آنتی‌اکسیدان ویتامین C عنوان کرد. در واقع، خرمالو دارای ۲۰ درصد ویتامین C لازم برای بدن در هر روز است. با خوردن این میوه می‌توانید ۲۰ درصد از ویتامین C لازم برای بدن در روز را تأمین کنید.

ویتامین C به حفظ سلول‌ها در مقابل تخریب ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و التهاب بدن را می‌کاهد. در واقع، این ویتامین می‌تواند با دادن یک الکترون به مولکول‌های ناپایدار، آنها را خنثی کند و مانع از ایجاد مشکل و آسیب‌رسانی به بدن شود. مطالعات مختلفی بر خواص خرمالو در کاهش بیماری‌های التهابی صحه گذاشته‌اند و آنها را تایید کرده‌اند.

۵. وجود فیبر فراوان؛ از فواید خرمالو

خواص خرمالو

کلسترول بالای بدن به ویژه زیاد بودن سطح کلسترول بد موسوم به ال.دی.ال(LDL) باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و حملات قلبی می‌شود. اما مصرف مواد غذایی حاوی فیبر محلول موجب کاهش سطح کلسترول می‌شود. خرمالو هم مانند بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات دارای مقادیر فراوانی فیبر است. در یک پژوهش، مشخص شد، افراد بزرگسالی که به مدت ۱۲ هفته، سه بار در روز، شیرینی حاوی خرمالو مصرف می‌کردند، کاهش محسوسی در میزان کلسترول بد از خود نشان داده بودند. این نتیجه در مقایسه با گروه دیگری است که شیرینی‌های ساده و بدون خرمالو را در مدت ۱۲ هفته مصرف کرده بودند.

مصرف فیبر می‌تواند به حرکات منظم روده هم کمک کند و سطح قند خون بالا را کاهش دهد. پس فواید خرمالو در زمینه دفع و قند خون هم قابل‌توجه و مهم است. فیبر محلول در خرمالو باعث کند شدن روند هضم کربوهیدرات‌ها و جذب قند می‌شود و از بالا رفتن قند در خون ممانعت می‌کند.

مطالعه‌ای که روی ۱۱۷ نفر از افراد مبتلا به دیابت صورت گرفته بود، نشان داد که افزایش مصرف فیبر محلول، موجبات کاهش قند خون بالا را فراهم می‌کند. ضمن اینکه فیبر به رشد باکتری‌های مفید درون روده‌ می‌انجامد و نهایتا باعث بهبود عملکرد بدن و دستگاه هاضمه می‌شود.

در مالتینا بخوانید:

روغن آرگان چیست ؟ معرفی خواص روغن آرگان اصل و ۱۰ روغن آرگان برتر دنیا

۶. تقویت قدرت بینایی با خرمالوهای خوش‌رنگ

خواص خرمالو

از فواید خرمالو می‌توان به وجود مقادیر زیادی ویتامین A و آنتی‌اکسیدان‌هایی اشاره کرد که باعث تقویت بینایی می‌شوند. هر خرمالو، ۵ درصد از ویتامین A مورد نیاز بدن در روز را تأمین می‌نماید. ویتامین A به تقویت قرنیه و بخش ملتحمه چشم کمک می‌کند. خواص خرمالو در تقویت قدرت بینایی بسیار زیاد است. برای مثال، وجود زاگزانتین و لوتئین که آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی هستند در تقویت بینایی به شدت اثرگذار است.

اضافه کردن خرمالو به رژیم غذایی به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون وابسته به ماکولا هم کمک می‌کند. این بیماری چشمی در افراد مسن رخ می‌دهد و طی آن شبکیه چشم آسیب می‌بیند و امکان دارد که فرد بینایی خود را هم از دست بدهد. در پژوهشی که روی بیش از ۱۰۰ هزار نفر صورت گرفته بود، مشخص شد که مصرف زاگزانتین و لوتئین در کسانی که این مواد را در رژیم غذایی‌شان گنجانده بودند نسبت به کسانی که این مواد را مصرف نکرده بودند  تا ۴۰ درصد موجب کاهش ابتلا به دژنراسیون وابسته به ماکولا بوده است.

۷. کاهش استرس از فواید خرمالو برای روان و روح

استرس و اضطراب، دروازه ورود به بسیاری از بیماری‌های خطرناک در طول زندگی هستند. به همین دلیل باید با مدیریت سبک زندگی سالم مثلا ورزش کردن و داشتن تغذیه مناسب به کاهش استرس‌ها و فشارهای مختلف زندگی کمک کنید. از خواص خرمالو می‌توان به شادابی بدن و رها کردن آن از استرس‌ها و فشارها هم اشاره کرد.

علت اثرگذاری این میوه در کاهش استرس، وجود انواع مواد طبیعی و معدنی است که به سلامت بدن و سلول‌های عصبی کمک می‌کنند. ضمن اینکه مصرف مواد مفیدی که کالری اندکی دارند باعث می‌شوند تا وزن‌تان در سطحی ایده‌آل و مناسب باقی بماند و از اندام و سلامت‌تان راضی باشید. یکی از دلایل عمده استرس در میان افراد، داشتن اضافه وزن است. با مصرف خرمالو و مواد مفید دیگر، اندام و وزن‌تان را متناسب نگه دارید و زندگی سالم‌تر و شاداب‌تری برای خود بسازید.

مصرف موادی سالم و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند روی پوست، اندام و به طور کلی ظاهرتان هم اثرات مثبت متعددی بگذارد. از همین روی، اعتماد به نفس و شادابی زیادی به زندگی‌تان وارد می‌شود و احساسات بسیار خوبی نسبت به خودتان پیدا خواهید کرد. پس خواص خرمالو در کمک به شادابی روانی و ظاهری را هم دست‌کم نگیرید.

در مالتینا بخوانید:

بهترین روش دارویی برای کاهش استرس و اضطراب

۸. طعم خوب خرمالو و امکان اضافه کردن آن به رژیم غذایی

خواص خرمالو - فواید خرمالو

شاید شما تا به حال از خرمالو در دسرها و غذاهای متنوع استفاده نکرده‌اید و بیشتر آن را در قالب یک میوه در ظرف میوه‌های رنگارنگ، نوش‌جان کرده‌اید. اما دستورهای غذایی متنوعی وجود دارند که می‌توان از این میوه خوشمزه در آنها بهره برد. خواص خرمالو در زمینه‌های مختلف از آن یک میوه همه‌فن‌حریف و محبوب ساخته است. در ادامه به روش‌هایی برای اضافه کردن خرمالو به وعده‌های غذایی‌تان اشاره شده است:

  • تکه‌های خرمالو را مانند گوجه به سالادتان اضافه کنید؛
  • خرمالو را بپزید و آن را به ماست اضافه کرده و یک ماست‌میوه‌ای خوشمزه و مقوی نوش‌جان کنید؛
  • خرمالو را در فِر بپزید و با عسل میل کنید؛
  • از قطعات خرمالو در کیک و شیرینی‌های خود استفاده کنید؛
  • اگر از طعم‌های شیرین در غذا خوش‌تان می‌آید، در پختن مرغ از خرمالو استفاده کنید؛
  • با این میوه خوشمزه، اسموتی درست کنید.

خرمالو علاوه بر طعم بسیار خوب دارای بو و رایحه مطبوعی است و همین موضوع واسطه‌ای برای بهره‌مندی از آن در تولید مواد بهداشتی و آرایشی است. برای مثال، می‌توانید صابون خوش‌بو کننده بدن خرمالو را از فروشگاه وبسایت مالتینا با انتخاب گزینه زیر به راحتی خریداری کنید:

در آخر

همان‌طور که عنوان شد، خرمالو میوه‌ای شیرین، زیبا و خوشمزه است که فواید بی‌شماری دارد. مصرف این میوه در رژیم غذایی‌تان باعث افزایش شادابی و سلامتی‌ به شکل‌های گوناگون می‌شود. از خواص خرمالو بهره ببرید و آن را به شکل‌های متنوع در وعده‌های غذایی‌ خود به کار بگیرید. با آمدن پاییز، فصل خرمالو هم نزدیک می‌شود و دسترسی به این میوه نارنجی و جذاب راحت‌تر خواهد بود. شما هم از شیفتگان خرمالو هستید و برای رسیدن پاییز لحظه‌شماری می‌کنید یا تازه با خواندن این متن به خوردن و امتحان کردن آن ترغیب شده‌اید؟ اگر این مطلب در علاقه‌مندی‌تان به خرمالو اثرگذار بوده است به شما پیشنهاد می‌کنیم که از مقالات دیگر وبلاگ مالتینا هم دیدن کنید.

منبع: healthline.com و  naturalfoodseries.com