نداشتن خواب کافی می‌تواند مشکلات جدی را برای کودکان به وجود آورد که تاثیرات سو روی خلق و خوی آن‌ها بخش کوچکی از این مشکلات است. خانواده‌هایی که زودتر به فکر حل مشکلات خواب کودکان و عادات مخرب آن‌ها هستند، می‌توانند نتایج مثبت‌تری را شاهد باشند. یکی از مشکلاتی که والدین با آن مواجه هستند، تنها نخوابیدن کودک است. از این رو ما قصد داریم در این مطلب آموزش جدا خوابیدن کودک در اتاق خودش را در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

آموزش خوابیدن کودک در اتاق خودش

خوابانیدن کودک نزدیک به خودتان می‌تواند احساس آرامش و امنیت خوبی را هم برای شما و هم برای کودک‌تان به همراه داشته باشد. اما انتقال او به اتاق خوابش می‌تواند تاثیرات مثبت‌تری را نتیجه دهد. بیشتر والدین در روزهای ابتدایی با کودک خود می‌خوابند و ترجیح می‌دهند برای دسترسی آسان به آن‌ها هنگام خواب شبانه، آن‌ها را در اتاق خود بخوابانند.

کودک شما دیر یا زود به فضای خاص خود نیاز دارد. با بزرگ‌تر شدن کودک، او همچنین از حرکت و صداهای اطراف خود آگاه‌تر می‌شود. حتی ممکن است متوجه شوید که چرخه خواب او تغییر کرده است و موارد دیگر که همگی نشان می‌دهد که زمان اشتراک اتاق با وی به پایان رسیده و اکنون زمان آن است تا آموزش خوابیدن کودک در اتاق خودش را فراگیرید.

همین طور بخوانید: راهنمای انتخاب شیشه شیر مناسب کودک

برای جدا خوابیدن کودک باید چه موقع وی را به اتاق خودش منتقل کنیم؟

طبق آکادمی اطفال آمریکا، نوزادان باید حداقل در شش ماه اول زندگی، به طور ایده آل برای کل سال اول، در اتاق والدین خود- اما نه در یک رختخواب- بخوابند تا خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد به طور ۵۰ درصد کاهش یابد. نگه داشتن کودک در دسترس مادر نیز شیر دادن را آسانتر می‌کند، که به خودی خود نشان داده است که خطر ابتلا به SIDS را ۷۰ درصد کاهش می‌دهد.

آموزش جدا خوابیدن کودک در اتاق خودش

برای جدا خوابیدن کودک در اتاق خودش از چه راهکارهایی استفاده کنیم؟

نگه داشتن کودک در اتاق خواب برای ۱۲ ماه اول نیز می‌تواند به تقویت پیوند بین شما و کودک‌تان کمک کند. در حالی که یکسال زمان قابل قبولی است، اما آمادگی هر کودکی با دیگری متفاوت است. اما از زمانی که کودک شما آگاهی بیشتری کسب نمود، می‌توانید از تکنیک‌های آموزش خوابیدن کودک در اتاق خودش برای انتقال او، استفاده کنید:

اجازه ندهید که احساسات‌تان به شما غلبه کند

این کار چندان کار ساده‎ای به نظر نمی‌رسد اما در به سرانجام رساندن آن بسیار اهمیت دارد. به اشتراک گذاشتن اتاق خود با کودک‌تان لذتی دارد که تغییر آن می‌تواند برای شما سخت و ناراحت کننده باشد. اما می‌دانید که این موضوع نمی‌تواند برای همیشه ادامه یابد. شما باید اجازه دهید کودک شما در فضای خصوصی خود رشد یابد و همچنین اطمینان داشته باشید تا تمامی اعضای خانواده به خوبی استراحت می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: معرفی ویتامین های مورد نیاز کودکان که ۱۰۰% در رشد آن ها موثر است

قبل از انجام این کار، کودک خود را با اتاقش آشنا سازید

انتقال دادن او به اتاقش در حالی که با آن هیچ آشناییتی ندارد، چندان کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. مدتی قبل از جداسازی او، حتما ساعت‌هایی را در اتاق او زمان سپری کرده و بازی کنید تا او بتواند با اتاقش آشنا شود. هر روز کمی بیشتر در آنجا بمانید، یک داستان بخوانید یا با اسباب بازی بازی کنید. حتما در طول زمانی که در اتاق هستید، به کودک‌تان بگویید که اتاق متعلق به او است این موضوع اهمیت زیادی دارد. بعد از یک یا دو روز، به او اجازه دهید تا در تختخوابش کاوش کند، حتی خوب است به او اجازه دهید تا تعدادی از اسباب بازی‌های خود را به تخت خوابش ببرد. با این کار او درخواهد یافت که اتاقش بی خطر است و می‌تواند بسیار هیجان انگیز نیز باشد.

آموزش جدا خوابیدن کودک در اتاق خودش

برای جدا خوابیدن کودک در اتاق خودش از چه مسیرهایی اقدام کنیم؟

هنگامی که کودک شما بیمار است و یا در حال دندان درآوردن، این کار را انجام ندهید

اگر کودک شما سرماخورده و یا بیمار است و یا در حال درد کشیدن ناشی از دندان درآوردن هست، خواب او مختل خواهد شد. لذا انتقال دادن او به اتاقش در این زمان آشفتگی کار مناسبی نخواهد بود. صبر کنید تا تمام بیماری‌ها تمام شود و در صورت لزوم روند آشنایی را تکرار کنید. زمان انجام این کار بسیار مهم است.

با خواب‌های نیمروزی شروع کنید

یکی از موارد مهم در آموزش خوابیدن کودک در اتاق خودش این است که این کار را با خواب‌های نیمروزی آغاز کنید. هنگامی که او را در رختخواب خود گذاشتید، با کودک خود صحبت کنید و به او بگویید که خوب است اندکی آنجا بخوابد. مانند هر تغییر اساسی، انجام این کار در طول روز اغلب برای همه آسان‌تر است. هنگامی که او خوابیدن در طول روز در اتاق خوابش را تجربه کرد، انتقال او به اتاقش برای خواب شبانه کار آسانی خواهد بود.

شجاع باشید

هنگامی که او را برای اولین بار درون اتاق خوابش برای خواب قرار می‌دهید، پشت درب اتاق او مضطرب نایستید. درست است که وسوسه می‌شوید، اما خوب است به او فرصت دهید تا خود را پیدا کند. شما با این کار به او فرصت می‌دهید تا روش‌های خود را برای خوابیدن پیدا کند. اگر او گریه سر داد، به اتاقش بروید و به او اطمینان دهید که هر وقت به شما احتیاج داشته باشد، شما حضور خواهید داشت.

بیشتر بخوانید : ۵ دلیل برای آن که جلوی گریه کردن کودک را نگیرید

چگونه بفهمیم کودک برای انتقال به اتاق خود آماده است یا نه؟

بعد از گذشت ۱۲ ماه، انتقال کودک به اتاق خود زمان مناسبی است، اما لازم است تا پزشک و متخصص کودک خود در این باره مشورت کنید. اگر کودک شما می‌تواند بچرخد، اگر کودک شما به تغذیه شبانه نیاز ندارد و اگر کودک شما شش الی هفت ساعت به طور مداوم می‌خوابد، می‌توانید او را به اتاق خودش منتقل نمایید.

آموزش جدا خوابیدن کودک در اتاق خودش

تنها خواباندن کودک نیازمند چه مقدماتی است؟

تجهیزات لازم برای جدا خوابیدن کودک

شما می‌توانید برای جدا خوابیدن کودک از تجهیزاتی کمک بگیرید که در زیر به آن‌ها (مانیتورهای اتاق کودک) اشاره شده است. این مانیتورها کمک می‌کنند تا در تنها خواباندن کودک با موفقیت بیشتری روبرو شوید.

مانیتور نوزاد DXR-8 با لنزهای قابل تعویض اپتیک

این مانتیور از صفحه نمایش قوی با باتری‌های کوچک برخوردار بوده و وزن کمی دارد و به راحتی قابل حمل خواهد بود. به کمک این مانیتور می‌توانید به راحتی وضعیت کودک خود را در تخت و اتاق خواب وی کنترل کرده و نسبت به آن تسلط داشته باشید.

مانیتور نوزاد DXR-8 با لنزهای قابل تعویض اپتیک

مانیتور کودک بی سیم دیجیتالی Dragon Touch 5

این مانیتور کودک بی‌سیم و دیجیتالی بوده و دارای قابلیت ردیابی خودکار است. شما می‌توانید از ویژگی صدای دو طرفه در این مانیتور بهره برده و قدرت دید در شب آن نیز کمک می‌کند تا به راحتی در زمان شب و تاریکی اتاق نیز تسلط کافی بر وضعیت کودک خود داشته باشید.

مانیتور کودک بی سیم دیجیتالی Dragon Touch 5

مانیتور کودک BWW8036

این مانیتور اتاق کودک قابل حمل بوده و تصویر و صدا را از اتاق کودک با کیفیت بالا انتقال می‌دهد. به کمک مانیتور کودک BWW8036، شما به راحتی می‌توانید کودک خود را تنها در اتاق خوابانده و از وضعیت او مطلع باشید.

مانیتور کودک BWW8036

مانیتور کودک Mount Bracket

این مانیتور قابلیت نصب عالی داشته و به کمک براکت‌های آن، به راحتی می‌توانید از نصب در هر محلی از اتاق استفاده نمایید. کیفیت صدا و تصویر انتقالی نیز کاملا بالا بوده و آگاهی رسانی خوبی به والدین از شرایط کودک ارائه می‌کند.

مانیتور کودک Mount Bracket

مانیتور صوتی کودک VTech DM111

مانیتور صوتی کودک VTech DM111 دارای شاخص صدا در ۵ سطح بوده و حداکثر ۱۰۰۰ فوت محدوده را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. این مانیتور از رده قیمتی مناسبی برخوردار است و خریدی مقرون به صرفه به شمار می‌رود.

مانیتور صوتی کودک VTech DM111

مانیتور کودک صوتی VTech DM221

این مانیتور کودک صوتی دارای حداکثر ۱۰۰۰ فوت دامنه بوده و قابلیت هشدار صدا، لرزش، مکالمه پشتیبان و حلقه نور شبانه نیز است. این نسبت به مدل قبلی کمی گران‌تر است، اما همچنان گزینه ای مناسب به شمار می‌رود.

مانیتور کودک صوتی VTech DM221 برای جدا خوابیدن کودک

سخن پایانی

همان‌طور که در نکات مهم آموزش خوابیدن کودک در اتاق خودش گفتیم، زمان انتقال کودک به اتاق خوابش، بسیار مهم است و شما باید از این زمان آگاهی لازم داشته باشید. زمانی که او برای انجام این کار آماده شد، ساعاتی را در ابتدا با هم در اتاق او وقت بگذارید، با او بازی کنید و استراحت روزانه را در اتاق کودک اختصاص دهید. البته به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما پیش از انجام این کار، با متخصص اطفال مشورت کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن این کار را انجام دهید.

شما برای جدا خوابیدن کودک در اتاق خودش، چه راهکارهایی دارید و چطور این اقدام را با کمترین صدمات روحی بر کودک، برنامه‌ریزی می‌کنید؟ تجربیات خود در این زمینه را با ما و سایر کاربران وبلاگ مالتینا در میان بگذارید.

منبع: childrenssleepconsultant ، thebump

 

همچنین در مالتینا بلاگ  بخوانید :

چرا کودکان بزرگتر نباید از خواهر برادر کوچکشان مراقبت کنند

روانشناسی نقاشی کودکان ؛ نقاشی‌های کودکان چه می‌گویند؟