این روزها تقریبا همه‌ی ما درگیر و سرگرم بازی‌های آنلاین هستیم. به لطف گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند، بازی کردن آسان‌تر و در دسترس‌تر شده است. به منظور فهمیدن اینکه چرا در سال‌های اخیر بازی‌های ابری بیش از گذشته محبوب شده‌اند، کافی است نگاهی به سیر تحول صنعت در این سال‌ها توجه کنید. به تازگی این بازی‌ها آن‌چنان مورد توجه همگان قرار گرفته‌اند که کمپانی‌های بزرگی هم‌چون  گوگل و مایکروسافت اخیرا اعلام کرده‌اند که وارد بازار cloud gaming شده‌اند تا شیوه‌ی بازی کردن را متحول کنند. در این مقاله شما را با تاثیر سرویس‌های ابری بر صنعت بازی آشنا می‌کنیم. در ادامه همراه وبلاگ مالتینا باشید.

Cloud Gaming چیست؟

نوعی از بازی‌های آنلاین است و گاهی Gaming on demand نامیده می‌شود. به زبان ساده‌تر cloud gaming یک راه دیجیتال برای اجاره‌ی بازی‌های ویدیویی است. با پرداخت اشتراک ماهانه گیمر‌ها به کتابخانه‌ای از بازی‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.در حال حاضر عناوین موجود ناشناخته هستند. باقی جزئیات نامشخص هستند. امروزه پیشنهادهایی برای بازی‌های ابری موجود است هرچند تقریبا تمام راه‌اندازی‌ها در حال توسعه هستند یا فقط در نسخه‌ی بتا فعال هستند. سرویس‌هایی که در حال توسعه هستند یا نسخه‌ی بتای آن‌ها مود است شامل:

  • Playstation Now (Sony)
  • GeForce Now (Nvidia)
  • Stadia (Google)
  • Project Xcloud (microsoft)

وریزون، آمازون و اپل نیز با این ایده همکاری می‌کنند.

cloud gaming

انواع Cloud Gaming

Cloud Gaming به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود:

۱. Cloud Gaming برپایه‌ی Video streaming 

۲. Cloud Gaming برپایه‌ی File streaming

ظهور بازی‌ها به عنوان یک سرویس:

اکثر صنایع در حال تغییر به سمت ایجاد مدل سرویس هستند. در ابتدا موسیقی این‌گونه تغییر کرد، سپس فیلم و تلویزیون و در نهایت بازی‌ها مشمول این تغییرات شده‌اند. برای بازی‌ها اغلب مدل‌های مبتنی بر سرویس پذیرفته می‌شوند زیرا به توسعه‌دهندگان خود امکان کسب درآمد بیشتر بدون افزایش قیمت پایه را ‌می‌دهند. با وجود یک پایگاه بزرگ نصب، فرصت بیشتری برای کسب درآمد در تمام طول عمر بازی‌ها فراهم می‌شود که دیگر مختص به زمان انتشار آن‌‌ها نیست.

cloud gaming

مشکلات بازی‌های ابری

وعده‌ی بازی‌های ابری این امکان را فراهم می‌کند که سرور تمام کارهای سنگین را برای شما انجام دهد در حالی‌که تنها چیزی که شما لازم دارید یک صفحه نمایش و اتصال به اینترنت است. این به این مفهوم است که شما باید تمام ورودی‌های دکمه‌ی خود را از طریق اینترنت به سرور ارسال کنید و پس از آن‌که سرور ورودی‌ها را پردازش کرد، مجددا فیدبک ویدیوی بازی را برای شما ارسال ‌می‌کند. متاسفانه این پروسه زمان‌بر است زیرا اینترنت دارای محدودیت است.

خطرات بازی‌های ابری

اگرچه ایده‌ی بازی کردن بدون کنسول و کامپیوتر جذاب است اما بازی‌های ابری خطراتی را نیز با خود به همراه دارند که از مهم‌ترین خطرات آن‌ها حفظ تاریخچه است. هر بازی که جزء آنلاین داشته باشد نمی‌تواند به صورت معنی‌دار حفظ شود. بازی‌های یکپارچه‌سازی با سیستم در حالی‌که شبیه‌سازی شده‌اند ما دائما توسط شبیه‌ساز‌هایی مانند نینتندو در معرض ‌آتش‌سوزی هستند و ROMها کمتر در دسترس هستند. هزاران نفر می‌توانند از هزاران بازی یکپارچه‌سازی شده‌ی سیستم عامل که با یک سرور از راه دور و بدون نیاز به سخت افزار شبیه‌سازی می‌شوند، استفاده کنند.

cloud gaming

آینده‌ی Cloud Gaming

بار دیگر بازار cloud gaming گرم شده است. سال ۲۰۱۸ سالی بود که توجه همگان به سمت بازی‌ها جلب شد. پس از فراگیر شدن تکنولوژی بازی‌های Gamefly، کمپانی‌های Ubisoft و Xbox، جهشی به سوی گسترش بازی‌های cloud gaming انجام دادند. همین امر موجب داغ شدن بازار cloud gaming شد به گونه‌ای که این بازی‌ها از طریق گوشی‌های هوشمند، تلویزیون و کامپیوتر در دسترس همگان قرار گرفت.

کمپانی‌های Nvidia و Google بازی‌های cloud gaming ورژن بتا را منتشر کردند و در همین حین کمپانی‌های EA، مایکروسافت و Ubisoft هم کارهای مشابهی را در زمینه‌ی cloud gaming انجام دادند. گوگل با استفاده از project stream حتی موفق به اجرای تکنولوژی خود برروی مرورگرها شد. بازاریابان این ایده را که شبکه‌ی Netflix برای بازی‌ها به زودی در دسترس خواهد بود به مشتریان خود ارائه دادند اما با این حال همیشه تفاوت‌های مهمی بین نحوه‌ی ارائه‌‌ی بازی‌ها و فیلم‌ها از طریق streaming وجود دارد.

این تفاوت‌های فنی و اقتصادی به این دلیل است که مردم در آمریکا از سال ۲۰۰۷ میلادی از Netflix streaming استفاده می‌کنند اما همیشه از سرویس‌های ارائه‌ی cloud gaming‌ها ناراضی هستند. برروی برخی از محدودیت‌ها مانند OnLive کار شده‌است اما cloud gaming با چالش‌های مهمی روبه رو است که از پذیرش آن توسط اکثریت جلوگیری می‌کند. Cloud gaming به عنوان تکنولوژی قابل تعمیم بسیار هیجان‌انگیز است اما زمانی توسط انبوه مردم پذیرفته می‌شود که توسعه‌دهندگان بازی‌ها، cloud را بپذیرند و برای مشتریان تجربیاتی برپایه‌ی cloud-native بسازند.

cloud gaming

آینده‌ی بازی‌ها در cloud بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. توسعه‌دهندگان بازی‌ها به دنبال ارائه‌ی محتوای جدیدی برای رسیدن به gap gamers و افرادی هستند که از قبل با بازی‌های مدرن آشنایی داشته‌اند. این به سازندگان محتوا و پلتفرم‌های توزیع برای ایجاد محتوا و مدل‌های کسب و کار کمک می کند و مصرف کنندگان و استودیو‌ها را با اجرایی کردن وعده‌ها‌، برای سرمایه‌گذاری و صرف انرژی ترقیب می‌نماید‌. بدون شک سال ۲۰۱۹ میلادی سالی هیجان‌انگیز برای صنعت بازی‌های cloud gaming خواهد بود.

همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله معرفی پلتفرم گوگل به نام Stadia نیز برای اطلاعات را مطالعه کنید. اگر به حوزه بازی و سرگرمی نیز علاقه دارید به مقالات این بخش سر بزنید.

منبع: androidauthority