با گوگل Stadia بدون نیاز به خرید کنسول بازی کنید!

شرکت گوگل به تازگی در رویداد GDC 2019 به طور رسمی ورود خود به صنعت بازی را با رونمایی از پلتفرمی به نام Stadia اعلام کرد. با وجود اینکه هنوز جزئیات این سرویس مشخص نشده است، اما گوگل در این مراسم اطلاعات زیادی در رابطه با این پلتفرم را با حضار به اشتراک گذاشت.

در این مقاله همراه وبسایت مالتینا باشید تا 15 نکته اساسی را که باید از این پلتفرم جدید شرکت گوگل بدانید بررسی کنیم.

Stadia برای چه کسانی مفید است؟

 

این سرویس تنها یک پلتفرم برای بازی نیست، بلکه شرکت گوگل افق بلندی را برای Stadia در نظر دارد. این پلتفرم قرار است برای توسعه دهندگان، استریمرها و بازیکنان کارآمد باشد. این موضوع یکی از نکات حائز اهمیت در رویداد معرفی این سرویس بود.

استادیا یک کنسول نخواهد بود

stadia

یکی از موضوعاتی که شرکت گوگل تاکید ویژه‌ای بر روی آن دارد این است که Stadia یک کنسول یا یک دستگاه نخواهد بود، بلکه یک پلتفرم است که تماماً بر روی فضای ابری اجرا شده و کاربران می‌توانند بازی‌ها را از طریق این فضای ابری بر روی هر دستگاهی نظیر لپ تاپ، موبایل و یا حتی تلویزیون اجرا کنند.

نحوه کارکرد Stadia چگونه است؟

stadia

شاید بتوان گفت سوال بسیاری از کاربران این است که این پلتفرم جدید گوگل چگونه کار می‌کند. در پاسخ به این سوال باید گفت همانطور که انتظار می‌رود یک عملیات ابری بسیار عظیم پشت این سرویس نهفته است. شرکت گوگل بیش از 7500 نقطه در سرتاسر جهان دارد که در زمان اجرا تمامی بازی‌ها از آن‌ها استفاده کرده تا کاربر بتواند بازی را به صورت مستقیم بر روی یک صفحه نمایش بازی کند.

کنترلر استادیا

stadia

شرکت گوگل در رویداد GDC 2019 همچنین از کنترلر مخصوص Stadia رونمایی کرد. هرچند برای بازی با این پلتفرم نیازی به خریداری این کنترلر نیست و می‌توان با هر کنترلری بازی‌ها را اجرا کرد، اما به نظر می‌رسد که این کنترلر دارای برخی ویژگی‌های منحصر به فرد برای این پلتفرم باشد.

استودیو Stadia Games and Entertainment

پلتفرم stadia

همانطور که مشخص است این پلتفرم بدون داشتن بازی نمی‌تواند بین کاربران محبوب شود. از اینرو شرکت گوگل در مراسم توسعه دهندگان 2019 از بخش جدید خود یعنی Stadia Games and Entertainment رونمایی کرد. این بخش به تولید و توسعه بازی‌های مخصوص این پلتفرم می‌پردازد و رئیس آن در حال حاضر «جید ریموند» (Jade Raymond) است که سابقه کار در شرکت‌های بزرگی نظیر یوبی سافت و الکترونیک آرتز را در کارنامه خود دارد.

تعیین زمان عرضه

پلفترم stadia

یکی دیگر از سوالاتی که ذهن کاربران را درگیر می‌کند این است که این پلتفرم چه زمانی عرضه خواهد شد. اما با این وجود شرکت گوگل هنوز تاریخ عرضه مشخصی را برای این پلتفرم تعیین نکرده است، ولی عنوان کرده است که در سال 2019 این پلتفرم آغاز به کار خواهد کرد. در ابتدا این سرویس در آمریکا، کانادا، اروپا و بریتانیا عرضه خواهد شد و پس از آن به احتمال زیاد در سایر کشورها شروع به کار خواهد کرد.

کیفیت استریم بازی‌ها

stadia

گوگل تایید کرده است که اسریتم بازی‌ها در این سرویس با کیفیت 1080 و نرخ فریم 60 ممکن خواهد بود. البته این شرکت عنوان کرده است که این سرویس قابلیت پشتیبانی از کیفیت 4K را نیز در نرخ فریم 60 خواهد داشت و وعده داد که به زودی از کیفیت 8K نیز پشتیبانی خواهد کرد.

پشتیبانی توسعه دهندگان

پلفترم stadia

اینکه چه بازی‌هایی را می‌توان از این سرویس انتظار داشت خود یکی از نقاط مبهم این سرویس است. تا کنون بازی‌های Assassin’s Creed Odyssey، Shadow of the Tomb Raider و DOOM Eternal برای این پلتفرم تایید شده‌اند. بازی DOOM قرار است با کیفیت 4K و نرخ فریم 60 در این پلتفرم اجرا شود.

در کنار شرکت‌های یوبی سافت و id Software شرکت‌های Tequila Works و Q-Games نیز عنوان کرده‌اند که از این سرویس پشتیبانی خواهند کرد. به طور قطع در آینده شرکت‌های بیشتری به این سرویس ملحق می‌شوند اما در حال حاضر تنها این شرکت‌ها به صورت رسمی اعلام آمادگی کرده‌اند.

مشخصات سخت افزاری

stadia

همانطور که پیشتر نیز عنوان شد، Stadia کنسول نیست و این یعنی محاسبات بر روی سخت افزار سرورهای گوگل انجام می‌گیرد. شرکت گوگل در مراسم رونمایی از این پلتفرم مشخصات سخت افزارهایی که قرار است محاسبات را انجام دهند، منتشر کرد. گرافیک AMD این سرویس دارای قدرت 10.7 ترافلاپس، با حافظه HBM2 و دارای 56 واحد پردازش است. پردازنده مرکزی نیز از یک پردازنده x86 با سرعت 2.7 گیگاهرتز بهره می‌برد. حافظه دستگاه نیز از یک رم 16 گیگابایتی و پنهای باند تا 484 گیگابیت بر ثانیه استفاده می‌کند.

بخش Crowd Play

stadia

این بخش مخصوص طرفداران استریم است. با پیشرفت فناوری در این زمینه، استریم بازی‌ها در بین کاربران بسیار محبوب شده است. بخش Crowd Play نیز ویژگی منحصر به فردی است که به بازیکنان اجازه می‌دهد در حالی که استریم بازی‌ها را از طریق یوتیوب مشاهده می‌کنند، می‌توانند درخواست بازی با استریمر را دهند.

قابلیت کراس پلی

پلتفرم Stadia گوگل همچنین از قابلیت کراس پلی بهره‌مند است که به نظر می‌رسد یک ویژگی مهم در بخش اجتماعی این پلتفرم باشد. می‌توان انتظار داشت که گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر به این قابلیت بپیوندند. همچنین شرکت‌های مایکروسافت و نینتندو نیز پیش از این از این قابلیت پشتیبانی کرده بودند. حال باید دید که آیا شرکت سونی همچنان بر سر موضوع خود باقی خواهد ماند یا خیر.

ویژگی Stream Connect

stadia

Stream Connect یکی دیگر از ویژگی‌های این پلتفرم است که بر روی المان‌های اجتماعی انجام بازی‌ها تاکیید می‌کند. البته این بخش بیشتر به نوعی محلی تلقی می‌شود. این بدین معنی است که بازیکنان می‌توانند با صفحه نمایش‌های جدا یا Split Screen به صورت دو نفره بازی کنند. هر بازیکن یک بخش از تصویر را در اختیار دارد و می‌تواند با یکی دیگر از دوستانش به رقابت بپردازد. البته باید عنوان کرد که در این بخش نیز خبری از کاهش نرخ فریم و کیفیت تصاویر نخواهد بود.

اتصال به یوتیوب

ترکیب استادیا با یوتیوب البته ویژگی بود که از این پلتفرم انتظار می‌رفت. اما نحوه عملکرد آن است که این اتصال را قابل توجه می‌کند. همانند بخش Crowd Play رابط کاربری یوتیوب به شما این امکان را می‌دهد که در حال تماشا ویدئو بازی بر روی دکمه‌ای کلیک کنید و پس از آن به سرعت وارد بازی شوید. گوگل ادعا می‌کند که تمام این فرآیند بیش از 5 ثانیه طول نخواهد کشید.

ویژگی Style Transfer

استادیا

 

سه رویکرد مهم پلتفرم Stadia تمرکز بر روی استریمرها، تماشاگران و توسعه دهندگان است. ویژگی Style Transfer برای استفاده توسعه دهندگان در این پلتفرم قرار داده شده است. با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، این بخش به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا به صورت اتوماتیک و سریع بافت‌های جدید، تصاویر پس زمینه و هنری جدیدی را به محیط بازی‌ها اضافه کنند.

دستیار گوگل

با استفاده از دستیار گوگل، زمانی که در حال اجرا بازی محبوب خود هستید می‌توانید راهنما قدم به قدم بازی را جستجو کنید. این دستیار به صورت خودکار برترین نتایج را بر روی شبکه یوتیوب به شما نشان خواهد داد و می‌توانید راهنما بازی مورد نظرتان را بر روی همان دستگاهی که در حال بازی بر روی آن هستید، مشاهده کنید و پس از آن به بازی برگردید.

در ویدیوی زیر می‌توانید خلاصه‌ای از مراسم رونمایی گوگل استادیا را مشاهده نمایید.

اگر از این مطلب لذت بردید، سایر مطالب مرتبط با بازی و سرگرمی را نیز در وبلاگ مالتینا مشاهده کنید.

منبع: Gamingbolt

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024