انتخاب بهترین فیلم های هندی که با رقص و آواز خود شهره خاص و عام هستند اصلا کار ساده‌ای نیست آن هم در صنعت فیلم‌سازی هند که با تولید و اکران صدها عنوان فیلم در هر سال، بسیار بزرگ‌تر و وسیع‌تر از همتای هالیوودی خود است. جالب است بدانید صنعت فیلم‌سازی هند از دو بخش بالیوود (Bollywood) و تالیوود (Tollywood) تشکیل شده است. فیلم‌های تالیوودی به زبان‌ مناطق دیگر هندوستان مانند تامیل، تلوگو، کانادا، مالایالام، باجپوری، بنگالی و پنجابی ساخته می‌شوند.

بالیوود سینمای هندی زبان با مخاطبان بی‌شمار است که تولیدات آن نه تنها در میان مخاطبین هند، بلکه در سراسر جهان خوش درخشیده و تعداد زیادی از آنها برنده جوایز مختلف فستیوال‌ها و جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی شده‌اند.

رقص و آواز؛ پای ثابت بهترین فیلم های هندی

فیلم‌های هندی با عنوان “فیلم‌های ماسالا” هم شناخته می‌شوند. نام ماسالا که از یک نوع ادویه مخلوط هندی گرفته شده است، به فیلم‌هایی گفته می‌شود که ژانرهای مختلف مانند اکشن، کمدی، درام، ملودرام، معمایی و ترسناک را در یک اثر در هم می‌آمیزد. این نوع فیلم‌ها که مملو از صحنه‌های رقص و آواز هستند مخاطب را از ابتدا تا انتهای فیلم، می‌توانند ساعت‌ها سرگرم کنند.

هندی‌ها عاشق رقص و آواز حرفه‌ای هستند، آنقدر که حتی فیلم‌های گانگستری‌شان هم دارای چنین صحنه‌هایی هستند. طراح رقص‌های هنرمندانه فیلم‌های بالیوود، اغلب از همتایان هالیوودی خود چند گام جلوتر هستند.

این مطلب جالب را نیز بخوانید: ۱۰ فیلم سینمای بالیوود که در تاریخ سینمای جهان ماندگار شدند

برای انتخاب بهترین فیلم‌های هر کشور، هرچقدر هم معیارهای مناسبی به کار رود، باز هم تعدادی از بهترین‌ها خارج از لیست می‌مانند. در این مقاله برای تهیه لیستی از بهترین فیلم ‌های هندی سعی کردیم به موفقیت ملی و بین‌المللی فیلم‌ها در پنج دهه گذشته توجه کنیم و البته کمی هم سلیقه خودمان را در نظر گرفته‌ایم.

۱۰ تا از بهترین فیلم های هندی دیدنی بالیوود

۱- شعله  SHOLAY (1975)

ژانر: اکشن، ماجراجویانه، کمدی

گل سرسبد بهترین فیلم های هندی فیلم شعله است. این فیلم اثرگذارترین داستان حماسی است که تا به حال روایت شده است. شعله بازیگران معروف و بزرگی چون درمندرا، آمیتاب باچان، سنجیو کمار، امجد خان، هما مالینی و جایا بادوری را یک‌جا جمع کرده است.

فیلم هندی شعله یکی از بهترین فیلم های هندی

فیلم هندی شعله

داستان درباره زندگی یک افسر پلیس سابق و دو دزد است. خانواده “تاکور” افسر پلیس توسط راهزن معروف “جبارسینگ” به قتل رسیده‌اند. تاکور می‌خواهد با کمک دو دزد خلاف‌کار “جی” و “ویرو” با کشتن جبارسینگ انتقام بگیرد. در ابتدا آنها نمی‌خواهند درخواست تاکور را بپذیرند اما کم کم با دیدن جنایات جبارسینگ در روستای رامگار تصمیم به همکاری می‌گیرند.

آهنگ معروف این فیلم، رقص روی شیشه است که می‌توانید آنلاین گوش کنید و یا از لینک زیر دانلود کنید.

لینک دانلود آهنگ

۲- سه احمق  (Three Idiots (2009

ژانر: کمدی، درام

سه احمق درباره موضوع دوستی و رفاقت است و داستان دو هم‌دانشگاهی و رویاها و اهداف آنها در زندگی را بیان می‌کند. این دو نفر با پسر عجیب و غریبی به نام ” رانچو” که به نظر می‌رسد زندگی اطرافیانش را به طور غیرقابل باوری تغییر می‌دهد، دوست می‌شوند و رابطه عمیقی بین این سه نفر شکل می‌گیرد. سال‌ها پس از دوران دانشگاه، رانچو سر قرار قبلی نمی‌آید و ناپدید می‌شود. دو دوست دیگر برای یافتن او وارد مسیری پرماجرا می‌شوند تا دوست خود را پیدا کنند.

فیلم هندی سه احمق

سه احمق محبوب‌ترین فیلم کمدی هندی در سال‌های اخیر است که جزو ۱۰ فیلم پرفروش هند نیز جای دارد.

لینک دانلود آهنگ

۳- مادر هند؛ یکی از بهترین فیلم های هندی نامزد اسکار   Mother India (1957)

ژانر: درام، موزیکال، خانوادگی

مادر هند ادای احترام به تمام زنان هندی است. زمان داستان به دوره پس از استقلال هند برمی‌گردد و داستان مادری است که به تنهایی برای اداره زندگی خود و دو پسرش در جامعه‌ای به شدت مردسالار با سختی‌ها می‌جنگد.

مادرهند اولین فیلم هندی است که نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی در اسکار شد.

مادر هند یکی از بهترین فیلم های هندی نامزد اسکار

لینک دانلود آهنگ

۴- داماد عاشق، عروس را می‌برد  Dilwale Dulhania Le Jayenge (1995)

ژانر: کمدی، درام، موزیکال

این فیلم یکی از بهترین فیلم های هندی عاشقانه بالیوود است. داستانی که برای هندوها بسیار دوست‌داشتنی و دست نیافتنی است. در جامعه‌ای که ۹۰ درصد ازدواج‌ها از پیش برنامه‌ریزی شده و سنتی هستند، تلاش برای به دست آوردن عشق واقعی در داستان عاشقانه این فیلم، یک رویای شیرین برای همه هندی‌ها است.

فیلم هندی داماد عاشق عروس را می برد

داستان فیلم درباره دو نفر است که در سفر اروپا عاشق هم می‌شوند اما در بازگشت به هند، با مخالفت خانواده‌ها برای ازدواج روبرو می‌شوند. تا انتهای فیلم نبرد سختی بین عشق و سنت در می‌گیرد ولی آنچه مسلم است عشق پیروز میدان خواهد بود.

لینک دانلود آهنگ

۵- باج؛ یکی دیگر از بهترین فیلم های هندی نامزد اسکار  Lagaan: Once Upon a Time in India (2001)

ژانر: ماجراجویی، درام، موزیکال

باج درباره مسابقه کریکت است. ورزشی که هندی‌ها عاشق آنند. داستان، روایت‌گر زندگی مردم یک روستای کوچک در سال ۱۸۹۳، زمانی که هند مستعمره بریتانیا بود است. روستائیان مجبور به پرداخت خراج هستند اما توان پرداخت ندارند. “بووان” جوان کشاورزی که رهبری معترضان را برعهده دارد با “کلنل راسل” نماینده دولت بریتانیا وارد مذاکره می‌شود. شرط کلنل؛ برنده شدن روستائیان در مسابقه کریکت با افسران انگلیسی است تا خراج مردم روستا بخشیده شود. مشکل اینجاست که روستائیان این بازی را بلد نیستند اما نجات مردم روستا، انگیزه بزرگ و کافی برای قبول این شرط خواهد بود.

فیلم هندی باج نامزد دیگر اسکار برای صنعت فیلم هند

فیلم باج یکی دیگر از بهترین فیلم های هندی است که پس از دو فیلم مادر هند و سلام بمبئی موفق شد نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی شود.

لینک دانلود آهنگ

۶- مغول اعظم   Mughal-E-Azam (1960)

ژانر: درام، عاشقانه، جنگی

مغول اعظم فیلمی از دوران قرن ۱۶ است. تاریخی بودن این فیلم دلیل قرار گرفتن آن در فهرست بهترین فیلم های هندی است. داستان عاشقانه‌ای بین شاهزاده سلیم، وارث تاج و تخت و “انارکالی” رقاص روستایی که “امپراتور اکبر” پدر شاهزاده مخالف این ارتباط است و همین مخالفت فاصله و تنش بین پدر و پسر را روز به روز بیشتر می‌کند. کسی که در نهایت به خاطر نجات جان معشوق فداکاری می‌کند کسی نیست جز دختر رقاص که باید از جان خود بگذرد تا شاهزاده از قهر امپراتور در امان بماند.

فیلم هندی مغول اعظم

این فیلم پرهزینه سینمای کلاسیک هند، از فرهنگ ایرانیان و زبان پارسی هم بهره برده است. در بخشی از فیلم، فالی از دیوان حافظ گرفته می‌شود که به زبان پارسی نیز خوانده می‌شود.

لینک دانلود آهنگ

۷- بی‌خیالش شو رفیق   Jaane Bhi Do Yaaro (1983)

ژانر: کمدی، درام

این فیلم که در سال ۱۹۸۳ اکران شد، با زبان طنز وضعیت هند را در آن دوره به تصویر می‌کشد و فساد موجود در بخش‌های مختلف مانند سیاست هند، رسانه‌های خبری، بوروکراسی و حتی بخش تجارت را نشان می‌دهد. داستان درباره دو دوست عکاس است که شاهد فساد و معاملات غیرقانونی توسط دولت هستند و در راه افشای آنها اتفاقات خنده‌داری را پشت سر می‌گذارند.

فیلم هندی بی‌خیالش شو رفیق

لینک دانلود آهنگ

۸- گانگسترهای واسی‌پور  Gangs of Wasseypur (2012)

ژانر: اکشن، کمدی، جنایی

این فیلم یکی از بهترین فیلم های هندی گانگستری در همه دوره‌ها است. شخصیت‌های متفاوت با داستان‌های مختلف در کنار هم قرار گرفته‌اند تا داستانی شگفت‌انگیز را خلق کنند. فیلم روایت‌گر داستان اختلاف میان یک گانگستر معروف و یک پادشاه ظالم است.

فیلم هندی گانگسترهای وصی‌پور

این فیلم در دسته طولانی‌ترین فیلم‌های سینمایی که بیش از ۳۰۰ دقیقه هستند، با زمان ۵ ساعت و ۱۷ دقیقه قرار دارد.

لینک دانلود آهنگ

۹- اوه خدای من!   OMG: Oh My God! (2012)

ژانر: کمدی، درام، تخیلی

داستان این فیلم درباره عتیقه‌فروشی است که در اثر زلزله، فقط مغازه او تخریب شده و با کمال تعجب، هیچ مغازه دیگری آسیب ندیده است. او بخاطر بدبختی‌هایش عصبانی شده و از خدا شاکی است. تصمیم می‌گیرد از خدا شکایت کند. اما سوال اینجاست که آیا شرکت بیمه اجازه خواهد داد که از خدا شکایت کند؟

فیلم هندی اوه خدای من!

لینک دانلود آهنگ

۱۰- بارفی   Barfi ! (2012)

ژانر: کمدی، درام، عاشقانه

بارفی! فیلمی است درباره یک مرد کم شنوا که عاشق دختری به نام “شروتی” است. داستان فیلم حول محور تلاش بارفی برای یافتن عشق می‌گردد. در این فیلم می‌بینیم که شروتی “بارفی” را رها می‌کند تا با مرد دیگری ازدواج کند اما سرانجام متوجه می‌شود که هنوز عاشق بارفی است، اما بارفی دیگر عاشق “جیلمیل” دختر مبتلا به اوتیسم شده است.

فیلم هندی بارفی

لینک دانلود آهنگ

 

بی‌تردید فیلم‌های زیادی از سینمای بالیوود می‌توانند در فهرست بهترین فیلم های هندی قرار بگیرند. نام فیلم‌های هندی مورد علاقه خود را در پائین این صفحه بنویسید تا ما و دوستان دیگرتان هم آنها را تماشا کنیم و لذت ببریم.

منبع: sofy.tv

مطالب مرتبط:

دانلود ۵۰ فیلم برتر تاریخ سینمای جهان

۱۰ فیلم ورزشی برتر، مهیج و جذاب

۱۰ فیلم رزمی برتر تاریخ