همه ما در مورد ارزهای دیجیتال شنیده‌ایم و کم‌وبیش با برخی از آن‌ها مثل بیت کوین آشنایی داریم، اما این ارزها تنوع بالایی دارند و در حال حاضر بیش از چند هزار نوع از آن‌ها وجود دارد. هر کدام از این ارز های دیجیتال مزایا و معایبی دارند. برخی از آنها استخراج ساده تری دارند و برخی ارزش بالاتری. از طرف دیگر برخی از آنها با استقبال کمتری مواجه می شوند و خرید آنها ریسک بیشتری را میطلبد. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی ده تا از معروف‌ترین رمز ارزهای حال حاضر به جز بیت کوین بپردازیم و قیمت جهانی هر یک از آنها در حال حاضر را بررسی کنیم. پس ادامه این مطلب از وبلاگ مالتینا را از دست ندهید.

۱-اتریم

اولین جایگزین بیت کوین در لیست ما اتریم است که یک پلتفرم نرم‌افزاری غیرمتمرکز است و باعث می‌شود قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز بدون هیچ خرابی، کلاه‌برداری، کنترل یا دخالت شخص ثالثی ساخته و اجرا شوند. این ارز که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد، در حال حاضر دومین رمز ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار پس از بیت کوین است و قیمت جهانی آن حدود ۲۴۰ دلار است.

۲-ریپل (XRP)

ریپل که سومین ارز دیجیتال است و در سال ۲۰۱۲ عرضه شد، به بانک‌ها این امکان را می‌دهد تا پرداخت‌هایشان را به‌موقع با شفافیت نقطه‌به‌نقطه و هزینه‌های پایین‌تر انجام دهند. این ارز قابل‌ استخراج نیست، به این معنا که هیچ تولیدی XRP‌ وجود ندارد و ارائه و جابه‌جایی تنها از بازار عرضه بر اساس دستورالعمل‌های شبکه‌ای قابل انجام است. قیمت جهانی ریپل هم‌اکنون ۰.۲۶ دلار است.

لایت کوین یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال
۳-لایت کوین

لایت کوین در سال ۲۰۱۱ عرضه شد و جز اولین رمز ارزهایی بود که از بیت کوین پیروی کرد و اغلب به‌عنوان “نقره” ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. این ارز توسط چارلی لی، مهندس سابق گوگل و فارغ‌التحصیل دانشگاه MIT به وجود آمد. لایت کوین بر اساس یک شبکه پرداختی جهانی منبع باز شکل گرفته است، به این معنی که توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل نمی‌شود و از اسکریپت استفاده می‌کند که می‌تواند با کمک CPU‌های درجه مصرف‌کننده رمزگشایی شود. اگرچه لایت کوین از بسیاری جهات شبیه بیت کوین است اما نرخ تولید بلوک سریع‌تری دارد و از این‌ جهت تائید معاملاتی سریع‌تری را ارائه می‌دهد. قیمت این ارز ۷۴.۱۹ دلار است.

۴-تتر

تتر یکی از اولین و محبوب‌ترین گروه‌هایی بود که به‌عنوان یک کوین یا پول با ثبات شناخته ‌شد. به دلیل اینکه اکثر ارزهای دیجیتال، حتی عمده ارزهایی مثل بیت کوین، دوره‌های نوسانی چشمگیری را به‌طور پی‌درپی تجربه کرده‌اند، تتر و سایر کوین‌های با ثبات در تلاش هستند تا نوسانات قیمتی را کنترل کرده تا کاربرانی را جذب کنند که محتاط هستند.

تتر یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال
تتر که در سال ۲۰۱۴ عرضه شد، خود را به‌عنوان یک پلتفرم بلاک چین معرفی کرد که طراحی شده تا استفاده از ارزهای فیات را به‌صورت دیجیتالی تسهیل کند. این رمز ارز به‌طور موثری به افراد این امکان را می‌دهد تا از یک شبکه بلاک چین و فناوری‌های مرتبط استفاده کنند و ضمن به حداقل رساندن بی‌ثباتی که اغلب با ارزهای دیجیتال همراه است، بتوانند با ارزهای سنتی معامله کنند. قیمت جهانی هر واحد تتر، ۱.۰۰ دلار است.

۵-بیت کوین کش

بیت کوین کش در تاریخ بیت کوین‌ها از جایگاه مهمی برخوردار است چرا که یکی از اولین و موفق‌ترین چنگال‌های سخت بیت کوین اصلی به شمار می‌رود. این نوع ارزها در دنیای رمز ارزها، در نتیجه بحث و مذاکره بین توسعه‌دهندگان و استخراج‌کنندگان اتفاق می‌افتند. بیت کوین کش در آگوست سال ۲۰۱۷‌ درنتیجه یکی از این اختلافات به وجود آمد.
شبکه بیت کوین محدودیت سخت‌افزاری با ظرفیت تنها یک مگابایت در اندازه بلوک‌ها دارد. بیت کوین کش با این ایده که بلوک‌های بزرگ‌تر زمان معامله را سریع‌تر می‌کنند، این اندازه را از یک مگا به ۸ مگابایت افزایش می‌دهد.
این ارز دیجیتال همچنین تغییرات دیگری مثل حذف پروتکل سگویت که بر روی فضای بلوک‌ها تاثیر می‌گذارد را ایجاد می‌کند. قیمت جهانی این نوع بیت کوین .۰۰۶ دار است.

همچنین بخوانید : هرآنچه که درباره بلاک چین لازم است بدانید

۶-لیبرا

یکی از پردرآمدترین ارزهای رمز‌نگاری است که از اواسط سال ۲۰۱۹ با شایعاتی مبنی بر اینکه غول رسانه‌های اجتماعی یعنی فیس‌بوک در حال ‌توسعه رمز ارز خاص خود است، بر سر زبان‌ها افتاد. با توجه به دسترسی باورنکردنی جهانی فیس‌بوک و امکان مبادلات گسترده در سراسر این پلتفرم، دنیای رمز ارزها پیش‌بینی می‌کرد که این رسانه اجتماعی احتمال دارد که ارز مخصوص خود را راه‌اندازی کند.
این شایعات به‌طور رسمی در ژانویه سال ۲۰۱۹ هنگامی‌که فیس‌بوک گزارش رسمی برای لیبرا را منتشر کرد، تائید شد. زمان آغاز به کار آزمایشی این ژتون در اواخر ۲۰۲۰ خواهد بود زیرا فیس‌بوک متعهد شده تا قبل از شروع، موانع نظارتی را از سر راه بردارد. لیبرا مطمئناً در آینده توجهات بسیاری را به‌سوی خود جلب خواهد کرد. قیمت این ارز در زمان ارائه مشخص خواهد شد.

۷-مونرو

مونرو یک ارز دیجیتال امن، خصوصی و غیرقابل ردیابی است. این رمز ارز منبع باز در آوریل ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد و خیلی زود مورد توجه جامعه رمزنگاری و علاقه‌مندان به این عرصه واقع شد. توسعه این رمز ارز کاملاً مبتنی بر اهدا و جامعه‌محور است. مونرو با تمرکز قوی بر روی تمرکز‌زدایی و توسعه‌پذیری راه‌اندازی شد و با استفاده از تکنیک‌ ویژه‌ای به نام امضاهای حلقوی، حریم شخصی را کاملاً امن می‌کند.
قیمت جهانی هر مونرو ۷۶.۴۲ دلار است.

ایاس یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال
۸-ایاس

علاوه بر لیبرا یکی از جدیدترین ارزهای دیجیتال در لیست ما ایاس است که در ژانویه ۲۰۱۸ عرضه شد. این ارز توسط دن لاریمر به وجود آمد. ایاس هم مانند سایر رمز ارزهای موجود در این لیست، پس از اتریوم طراحی شده است بنابراین بستری را فراهم می‌کند تا توسعه‌دهندگان بتوانند برنامه‌های غیرمتمرکز بسازند. ایاس در عرضه اولیه کوینش، یکی از طولانی‌ترین و سودآورترین‌ها در طول تاریخ بوده است.
ایاس یک سیستم‌عامل به همین نام دارد که شبیه به سیستم‌عامل‌های رایانه‌ای است و به‌عنوان شبکه بلاک چین برای ارزهای دیجیتال و همچنین کوین‌های ایاس عمل می‌کند.
متاسفانه امکان استخراج این ارز برای همه امکان‌پذیر نیست. هر واحد ایاس ارزشی معادل ۴.۰۹ دلار دارد.

۹-بیت کوین اِس وی

این نوع بیت کوین با SV که مربوط به “Satoshi Vision” است از بیت کوین اصلی متمایز شده است و چنگال سختی برای بیت کوین کش به حساب می‌آید. ارتقا شبکه برنامه‌ریزی‌شده برای نوامبر ۲۰۱۸ منجر به بحثی دنباله‌دار بین توسعه‌دهندگان و استخراج‌کنندگان در جامعه بیت کوین کش شد و سرانجام موجبات ایجاد چنگال سختی به نام BSV‌ را فراهم کرد.

۱۰-بایننس‌ کوین

بایننس‌ کوین یک ژتون رسمی از پلتفرم صرافی ارز‌های دیجیتال بایننس است. ژتون بایننس‌کوین به کاربران بایننس این امکان را می‌دهد تا با ده‌ها رمز ارز مختلف در پلتفرم بایننس معامله کنند. این ارز دیجیتال برای تسهیل هزینه‌های معاملات در بورس استفاده می‌شود و همچنین می‌تواند برای پرداخت برخی از کالاها و خدمات مثل هزینه سفر و موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد. قیمت جهانی بایننس کوین ۲۱.۳۰ دلار است.

منبع: investopedia.com

در مالتینا بیشتر بخوانید :

روش های استخراج و ذخیره سازی بیت کوین

بیت کوین چگونه به ارز دیجیتال اول جهان تبدیل شد ؟