قدرت ذهنی انسان و سیستم عصبی اگر در یک راستا باشند توانایی شما را تا حد زیادی در پردازش‌های مغز بهبود می بخشند. اما این مسئله به میزان زیادی می‌تواند بر میزان موفقیت شما در زندگی شخصی و اجتماعی اثر بگذارد. شاید تا به حال مقالات و موضوعات مختلفی در مورد موفقیت خوانده باشید یا زندگی افراد مشهور و ثروتمند را برای دستیابی به فرمول موفقیت زیر و رو کرده باشید اما بهتر است بدانید که مولفه مهمی مانند کنترل ذهنی را فراموش کرده‌اید. از این رو ما در مالتینا آموزش NLP در خانه را برایتان آماده کرده‌ایم تا با علم نوظهوری آشنا شوید که می تواند دنیای شما را متحول‌کند.

اگر از آن دسته افرادی هستید که نقش شانس را در زندگی خود پر رنگ می‌دانید حتما این مطلب را تا انتها بخوانید. هنوز هم بسیاری از افراد هستند که بدون دلیل خاصی شانس را در میزان موفقیت افراد موثر می‌دانند. اگر از این افراد سوال کنید و توضیحی برای قانون و قاعده حرف‌هایشان بخواهید در پاسخ فقط یک کلمه را بیان می کنند؛ شانس. از زمان‌های گذشته حجم اطلاعات زیادی در این مورد بدست آمده و محققین دست به انجام بررسی‌های زیادی زده‌اند. مجموعه‌ای از تحقیقات موجب به وجود آمدن نظریاتی شد که در این مطلب با عنوان آموزش NLP در خانه قصد معرفی آن را داریم.

NLP چیست؟

NLP یکی از روش‌های بهبود بهداشت روان و افزایش رشد فردی است که در دهه ۷۰ میلادی توسط ریچارد بندلر و جان گریندر در کالیفرنیای آمریکا شکل گرفت. متخصصان NLP بر این باورند که میان فرآیندهای عصبی، پردازش‌های زبانی و الگوهای رفتاری ارتباط مستقیمی وجود دارد که از طریق برنامه‌ریزی می‌توانید آن را یاد بگیرید و در زندگی خود به کار ببرید.

این روش دارای برخی تکنیک‌های مفید و کاربردی است که می‌توانید آنها را در خانه انجام دهید یا به کمک یک مربی آشنا به این حرفه، این تکنیک‌ها را تمرین کنید. NLP دارای کلاس‌های آموزشی متعددی است که شما را قادر می‌سازد با حضور در این کلاس‌ها، مدرک این رشته را نیز دریافت کنید. با اینکه روش‌های NLP در میان مردم عادی مرسوم نیست، اما طرفداران خاص خود را دارد. در این مقاله قصد داریم علاوه بر آموزش NLP در خانه به معرفی ده تکنیک اصلی آن بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

تعریف NLP یا برنامه ریزی عصبی-زبانی

تعریف nlp یا برنامه ریزی عصبی-زبانی

Nlp که از آن به عنوان علم موفقیت نیز یاد می‌شود، با هدف افزایش اثربخشی فردی ایجاد شده است. روش NLP بر پایه نحوه نگرش و باورهای هر فرد نسبت به محیط اطرافش شکل می‌گیرد و به همین دلیل با ساختارهای فکری سروکار دارد. در NLP پس از ایجاد یک برنامه ریزی جدید برای ذهن که مبنای آن ایجاد مسیرهای عصبی جدید است، فرد با استفاده از رویکردهای جدیدی که بدست می‌آورد، اقدام به ایجاد تغییرات مثبت و کاربردی در زندگی خود می‌نماید.

اکثر افراد بر اساس پیش‌زمینه‌های ذهنی خود به تعبیر و تفسیر حوادث می‌پردازند. در NLP به این تصاویر “نقشه ذهنی” گفته می‌شود و باورها و نگرش‌های منحصربفرد در هر شخص باعث ایجاد تفاوت در نقشه‌های ذهنی آنها می‌شود. NLP یا همان برنامه ریزی عصبی زبانی با الگوبرداری از زندگی و فعالیت‌های افراد موفق، روش‌های متعددی در جهت رشد و پیشرفت افراد ارائه کرده است. NLP اطلاعات مفید و کاربردی درباره کارکرد مغز انسان را به ما آموزش می‌دهد و به ما کمک می‌کند که از محدودیت‌های درونی خود رهایی پیدا کنیم و با واقعیت‌های زندگیمان روبرو شویم.

تاریخچه شکل‌گیری NLP

ریچارد بندلر و جان گریندر به عنوان بنیانگذاران اصلی روش nlp شناخته می‌شوند. این دو پس از انجام تحقیقات متعدد بر فعالیت‌های یک هیپنوتراپیست مشهور به نام میلتون اریکسون و بررسی مطالعاتی که بر اساس زندگینامه افراد موفق مانند ویرجینیا ساتیر و فریتز پرلز صورت گرفته بود، به نتایج جالبی دست یافتند. آنها به این نتیجه رسیدند که ضمیر ناخودآگاه انسان مدام در حال برنامه ریزی برای زندگی انسان است و اینکه فرد در زندگی خود موفقیت‌ها و شکست‌های متعددی را تجربه می‌کند، همه و همه وابسته به خود شخص بود و قابل تغییر است.

پس از شکل‌گیری nlp در دهه ۷۰ میلادی توسط ریچارد بندلر و جان گریندر، روز به روز به طرفداران این روش افزوده شد و اشخاص دیگری مانند رابرت دیلتز، تد جیمز، استفان گلیگان، لسی کامرون، استیو کونرا، دیوید گوردون و …سایر افراد با نوآوری‌هایی که در این زمینه داشتند، در رشد و پیشرفت nlp بسیار موثر بوده‌اند.

شما هم می توانید از ابعاد مختلف قدرت‌های ذهنی خود خبردار شوید، اگر آموزش nlp در خانه را شروع کنید!

ده تکنیک اصلی آموزش NLP در خانه

بسیاری از افراد به جای حضور در کلاس‌های مختلف، ترجیح می دهند تا در آرامش و زمان دلخواه خود به یادگیری مطالب موردنظر بپردازند. این حق برای شما کاملا محفوظ است که با متدهای مورد علاقه، زمان خود را صرف کاری نمایید.

  1. اهداف مثبت در سر داشته باشید.

دستیابی به موفقیت ملزم داشتن یک برنامه ریزی درست و دقیق است. برنامه ریزی کردن دارای برخی اصول و قوانین کلی است که در صورت رعایت کردن آنها یک زندگی موفق و ایده‌آل خواهید داشت. در هنگام برنامه ریزی بیشتر روی آن هدفی که دارید، تمرکز کنید تا بتوانید برنامه‌های روزانه خود را در راستای رسیدن به همان هدف خاص بچینید. از توجه به مواردی که شما را گیج و سردرگم می‌کند، بپرهیزید و انرژی‌های منفی را از خود دور کنید. در اینجا یک نکته مهم وجود دارد و آن تعیین اهداف مهم و کاربردی است که شما را به سمت یک زندگی موفقیت‌آمیز هدایت می‌کند.

در تعیین اهداف خود به میزان اهمیت آنها در زندگی‌تان توجه کنید و اینکه آن اهداف چه تاثیری بر زندگی آینده و میزان موفقیت شما خواهد داشت، بسیار مهم است. در هنگام برنامه‌ریزی سعی کنید اهداف خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که زمینه‌ساز موفقیت‌های آینده‌تان باشد. اینکه شما توانایی انجام آن کار را در خودتان ببینید و برای رسیدن به اهداف‌تان تلاش کنید، کلید موفقیت شماست. اهدافی را انتخاب کنید که به آنها علاقه داشته باشید و با شوق و اشتیاق خود برای رسیدن به آنها تلاش کنید.

  1. از خودتان سوالات مثبت بپرسید.

یکی از پایه‌های اساسی NLP پرسیدن سوال‌های مثبت از خودتان است. در مورد مسائلی که دوست دارید در زندگیتان تغییر بدهید از خودتان سوال‌ بپرسید. در طول سوال‌ پرسیدن ذهن شما شروع به پردازش آن سوالات و پیداکردن جواب می‌کند. در هنگام طرح سوالات ذهنی خود به این نکته توجه داشته باشید که سوالات به گونه‌ای بیان شود که پاسخ مثبتی از آنها دریافت نمائید. برای مثال به جای پرسیدن سوال چرا من در هیچ حرفه‌ای استعداد ندارم، از خود بپرسید که من در کدام حرفه استعداد بیشتری دارم. مثبت فکر کردن به شما کمک می‌کند که احساس بهتری نسبت به خود و دنیای اطرافتان داشته باشید و انگیزه بیشتری برای ساختن یک زندگی ایده‌آل را بدست آورید.

  1. به اصلاح باورهای ذهنی خود بپردازید.

متخصصان NLP معتقدند که اگر فرد به تصاویری از افراد، رویدادها یا مسائل مختلف فکر کند باعث می‌شود که درک بهتری از آنها داشته باشد. برای انجام این فعالیت از افراد یا چیزهایی که محرک شما هستند عکس بگیرید و اقدام به ایجاد یک سری تغییرات در آنها نمائید. در هنگام انجام این کار از توجه کردن به افراد و مسائلی که در شما احساس منفی و بدی ایجاد می‌کنند، دوری کنید و تمرکز و توجه خود را روی نکات مثبت قرار دهید. اگر روی مسائل مثبت و خوشبینانه تمرکز کنید، به طور خودکار از درون احساس شادی می‌کنید و روحیه بهتری بدست می‌آورید.

  1. توجهی به صداهای منفی درون‌تان نداشته باشید.

روشی که هر فرد به وسیله آن با درون خود ارتباط برقرار می‌کند، بسیار مهم است و ارتباطی بسیار قوی با سلامت روانی افراد دارد. در هنگام مراجعه به روانشناسان، آنها شما را به استفاده از همین روش ترغیب می‌کنند و معتقدند لحنی که شما به وسیله آن با خود صحبت می‌کنید بسیار حائز اهمیت است. تلاش کنید که از یک لحن بسیار دوست داشتنی و مناسب برای ارتباط با درون خود استفاده کنید و این موضوع باعث می‌شود که مغز شما به انرژی‌ها و نکات منفی توجه کمتری کند.

  1. فکر کردن به گذشته و تجربیات تلخ بیهوده است.

فکرکردن به اتفاقاتی که در گذشته رخ داده و مطابق میل شما نبوده است، هیچ فایده‌ای ندارد و فقط شما را از ساختن یک آینده خوب دور می‌کند. تجربیات منفی یا تلخی که در گذشته برایتان پیش آمده را به عنوان یک تجربه در نظر بگیرید و آنها را به پله‌های ترقی خود تبدیل کنید. شما هرگز نمی‌توانید گذشته خود را تغییر دهید، پس به جای سرزنش کردن خود برای اشتباهاتی که در گذشته داشته‌اید، سعی کنید خاطرات خوبی را به خاطر بیاورید که ذهن‌تان را درگیر مسائل مثبت و کاربردی کند.

  1. رنگ‌ ها قدرتی جادویی دارند.

تا به حال به قدرت جادویی رنگ‌ها در زندگیتان توجه کرده‌اید؟ رنگ‌ها تاثیرات مثبت و منفی زیادی در زندگی‌ ما دارند، البته این تاثیرات تا حدودی به نحوه نگرش افراد و باورهای هر فرد باز می‌گردد. برقراری ارتباط میان رنگ‌ها و احساسات فرد یکی از روش‌های موثر NLP بوده و دارای اثرات بسیار مفید و کاربردی است. به طور مثال در این روش اگر دوست دارید که اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، رنگی را در ذهن خود مجسم کنید که در افزایش احساس اعتماد به نفس موثر باشد. مربعی از آن رنگ را در ذهن خود احساس کنید و فکر کنید که در مرکز آن مربع ایستاده‌اید. احساسی که در آن لحظه به شما دست می‌دهد، قطعا مثبت و خوشایند خواهد بود.

  1. در همه امور نظم را رعایت کنید.

در به‌کارگیری روش‌های nlp رعایت نظم بسیار حائز اهمیت است. اگر می‌خواهید یک نتیجه مثبت و کاربردی از روش‌های NLP بدست بیاورید، این تکینک‌ها در زمان مناسب و از پیش تعیین شده انجام بدهید. یک دفتر یادداشت روزانه برای خود داشته باشید و انجام فعالیت و زمان آن را در دفترتان ثبت کنید پس از گذشت مدت زمانی کوتاه شاهد تاثیرات مثبت و شگفت‌انگیز NLP روی خودتان و زندگی‌تان خواهید بود. البته کمک گرفتن از یک مشاور بهداشت روان در این زمینه می‌تواند مفید و موثر باشد.

  1. در کلاس‌ های مختلف شرکت کنید.

nlp دارای کلاس‌های آموزشی متعددی است و به افراد این اجازه را می‌دهد که توانایی‌ها و استعدادهای خود را محک بزنند و از این طریق به سمت حرفه مورد علاقه‌شان حرکت کنند. بیشتر کلاس‌های تابستانه nlp در شهرهای متعددی از جمله کالیفرنیا، سانتا کروز و … برگزار می‌شود و هزینه چندانی ندارد. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که توانایی شرکت در این کلاس‌ها وجود ندارد، اصلا نگران نباشید. nlp دارای دوره‌های آموزشی آنلاین می‌باشد تا همه افراد به راحتی و در منزل بتوانند از این روش‌ها برای بهبود بهداشت و سلامت خود استفاده کنند.

  1. مدرک NLP خود را دریافت کنید.

اگر شما توانایی شرکت در کلاس‌های nlp را داشته باشید، حضور در این کلاس‌ها بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. کلاس‌های nlp دارای مجوز هستند و  شما به عنوان یک فردی که این حرفه را فرا گرفته است، می‌توانید به ارزیابی خود بپردازید. در پایان شما به عنوان فردی که با این حرفه آشنایی دارد، قابلیت دریافت مدرک از این رشته را دارید و می‌توانید کلاس‌های آموزشی خود را برگزار نمائید. تشکیل کلاس‌های NLP به شما این فرصت را می‌دهد که خود را محک بزنید و توانایی‌های خود را در این زمینه نشان بدهید.

  1.  از روش‌ های جایگزین استفاده کنید.

استفاده از روش‌های NLP در برخی از افراد به نتایج مثبت و مفید تبدیل می‌شود، اما در برخی از افراد عکس این ماجرا اتفاق می‌افتد. اگر شما از روش‌های NLP استفاده کردید و به نتیجه‌ی مطلوب خود نرسیدید، بهتر است از روش‌های درمانی دیگری جهت حل مشکلات خود بهره ببرید.

نکاتی که باید درباره NLP  بدانید

  • این روش طراحی شده است تا مردم بدین وسیله به یک آزادی شخصی در فکرکردن، احساس و رفتار دست یابند.
  • در این روش به شما نشان داده می‌شود که دیگران چگونه به موفقیت رسیده‌اند و بر همین اساس به شما یاد می‌گیرید که چگونه با الگوبرداری از آنها به رویاهای خود برسید.
  • بسیاری از رفتارهایی که افراد در شرایط مختلف انجام می‌دهند، تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی است. در روش‌های nlp نحوه داشتن یک رفتار بهتر و کنترل شده به افراد آموزش داده می‌شود.
  • NLP یک روش درمانی نیست، این روش به شما کمک می‌کند که با تغییر نگرش‌هایتان به اهداف‌تان نزدیک‌تر شوید و به آنها جامه عمل بپوشانید.
  • NLP در بروز تغییرات رفتاری موثر بوده و به شما می آموزد که چگونه با ظرافت و دقیق تر از قبل صحبت کنید.

مراحل آموزش NLP در خانه

مراحل آموزش nlp در خانه

انجام این تمرینات به شما احساسی سرشار از آرامش و نشاط القا می‌کند، شاید این تصورات واقعی نباشند، اما بر احساسات ما بسیار تاثیرگذار هستند.

  • قبل از یادگیری NLP، به مکانی آرام بروید تا در طول تمرین دچار مشکل نشوید.
  • چند نفس عمیق از بینی خود بکشید، آنها را برای لحظه ای نگه دارید و سپس به آرامی در دهان خود بازدم کنید.
  • چشمانتان را ببندید و به بدن خود اجازه دهید از بالای سر تا نوک انگشتان شما ریلکس شود. تصور کنید که هر گونه تنش یا احساس ناراحتی در وجود شما است، از سرتان به سمت پائین حرکت می‌کند، سپس از طریق تنه و پاها و در نهایت از طریق انگشتان پا خارج می شود.
  • سپس به یک مکان آرامش‌بخش فکر کنید. جایی که به آن فکر می‌کنید، می‌تواند هرجایی باشد، اما برای رسیدن به اهداف این تمرین، تصور کنید که در یک روز تابستانی گرم و در کنار یه چشمه آب خنک نشسته‌اید.
  • خود را در حالت پرواز کردن بر فراز یک تپه تصور کنید و در همین حالت نسیم ملایم و گرمی را بر روی صورت خود احساس خواهید کرد.
  • به صدای شرشر آب توجه کنید که در نزدیکی آن درخت سیبی قرار گرفته است. یک سیب را از درخت بکنید و با لذت تمام مشغول گاز زدن آن شوید.
  • سیب بسیار آبدار و خوشمزه است، به طوریکه آب آن در اطراف دهان شما پخش می شود.
  • در همان هنگام شما کودکانی را در مسافتی دورتر از خود می‌بینید که در حال بازی هستند و صدای پارس سگی از دورها به گوش می‌رسد.
  • بعد از انجام این تمرین، چشمان خود را به آرامی باز کنید.
  • آیا هنوز هم قادر به تجربه کردن همان احساسات هستید؟
  • هنوز هم آن نسیم گرم گونه شما را نوازش می‌کند؟
  • مزه سیب چطور؟ می‌توانید آن را به خاطر بیاورید؟

تاثیرات مثبت استفاده از تکنیک NLP بر زندگی افراد

تاثیرات مثبت استفاده از تکنیک nlp بر زندگی افراد

  • آشنایی با روش‌های موثر در مدیریت و کنترل خشم
  • از بین بردن موانع برقراری ارتباط موثر با اطرافیان
  • آشنایی با روش‌های موثر در مقابله با افسردگی و ناامیدی
  • تلاش برای تغییر باورهای منفی در ذهن
  • افزایش علاقه به مطالعه و کتاب‌خوانی
  • آشنایی بیشتر با زبان بدن در برقراری ارتباط
  • ارائه راه‌هایی برای افزایش اعتماد به نفس
  • تلاش برای تغییر دادن عادت‌های بد
  • ارائه راهکارهای متعدد جهت درمان فوبیا
  • رفع ترس‌های درونی افراد
  • افزایش توانایی برای متقاعد کردن افراد

 

اگر انگیزه‌های لازم برای یادگیری این علم نو را دارید و به آموزش NLP در خانه فکر می کنید، محصولات زیادی در این مورد ارائه شده است. در فروشگاه مالتینا کتب و فیلم های آموزشی زیادی آماده شده که به شما می تواند در رشد ذهنی کمک شایان توجهی نماید.

  • کتاب (NLP: Strategies to Access and Reprogram Your Mind (Mind Control

ده تکنیک اصلی آموزش nlp در خانه

آیا جنبه‌های در زندگی شما وجود دارد که با آن مقابله می‌کنید یا می دانید در هنگام مواجهه با استرس چگونه تسلط خود را حفظ کنید؟ کتاب فوق با رویکرد دسترسی به تکنیک های درمانی برای کنترل ذهنی به رشته تحریر درآمده است. شما می توانی با ویژگی های شخصیتی و تجربه های مطرح شده در کتاب به خودتان کمک کنید.

برای خرید کتاب از مالتینا روی لینک زیر کلیک کنید:

  • کتاب You Must Learn NLP: 156 Ways Learning Neuro Linguistic Programming Will Improve Your Life

تاریخچه شکل‌گیری nlp

اگر درمورد nlp کنجکاو شده‌اید و به دنبال راه های اجرای قواعد آن هستید، این کتاب بسیار برایتان مفید خواهد بود. کتاب حاضر به تمام سوالات شما در موزد زبان عصبی پاسخ می‌دهد و درک عمیقی را در شما به وجود خواهد آورد. با راه های nlp می توانید روحیه رهبری را در خود تقویت کنید و روابط بهتری را ایجاد نمایید. بنابراین دوست، همسر و والدین بهتری باشید و نقش مفیدی را در زندگی روزمره بازی کنید.

جهت خرید کتاب فوق روی لینک زیر کلیک کرده به صفحه محصول در فروشگاه مالتینا سر بزنید:

شما می توانید با جستجویی کوتاه در وبلاگ مالتینا به حجم عظیمی از اطلاعات جالب دست پیدا کنید که از خواندن آنها سیر نمی‌شوید. اگر به بخش اطلاعات عمومی سر بزنید با موضوعات متنوعی آشنا می‌شوید که نقش موثری در افزایش دانش شما در حوزه‌های مختلف ایفا می‌کند. اگر دوستان علاقه‌مندی به مباحث روانشناختی دارید، با اشتراک این مطلب در رسانه های اجتماعی آنها را از وجود آموزش nlp در خانه باخبر کنید. در پایان اگر هنوز برایتان سوالی باقی مانده یا دچار ابهام شده‌اید از طریق بخش نظرات به ما اعلام نمایید.