حتما این ضرب المثل را شنیده‌اید که هنر نزد ایرانیان است و بس. این عبارت جذاب فقط در میان فارسی زبانان شنیده نمی‌شود بلکه هنرمندان خارجی نیز در میان گفتگوهای هنری خود به این عبارت اشاره می‌کنند. هنر و نقاش معاصر ایرانی همواره و در تمامی زمان‌ها در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد.

در این متن می‌خواهیم در مورد نقاشی معاصر ایرانی صحبت کنیم. دوره معاصر نقاشی در ایران را می‌توانیم به دوره پس از کمال الملک اختصاص دهیم. کمال الملک فردی است که حضور او در نقاشی ایرانی باعث تغییر و تحولات زیادی شد و پس از وی دیدگاه جامعه نسبت به این هنر تغییر  کرد.

در این متن می‌خواهیم چند نقاش معاصر ایرانی خارح و داخل کشور را به شما معرفی کنیم.

نقاشان معاصر ایرانی خارج از کشور:

نقاش ایرانی وانشا رودبارکی

وانشا رودبارکی

وانشا رودبارکی نقاش معاصر ایرانی آبان ماه ۱۳۴۷ در رشت به دنیا آمده است و در سال ۱۳۶۹ به فرانسه مهاجرت‌ کرد. او در حال حاضر مقیم کشور فرانسه است. سبک وی در نقاشی، اکسپرسیونیست است.

 اگرچه تحصیلات دانشگاهی وی در زمینه ریاضیات است اما همواره هنر و نقاشی را به صورت حرفه‌ای دنبال کرده است. او در نقاشی‌های خود همواره از مفاهیم ریاضیات و فلسفه استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: خرید و مشاهده قیمت مداد رنگی فابر کاستل اصل در مالتینا

نقاشی از وانشا رودبارکی

 رودبارکی توانسته‌ است گالری و نمایشگاه‌های متعددی را در سرتاسر جهان برگزار کند. از جمله مهم‌ترین نمایشگاه‌هایی که توسط  رودبارکی برگزار شده ‌است می‌توانیم به گرند پله، کاروسل دو لوور، سالن دوتون، آرت ان کاپیتال، کمپرزون، سانترو استوریکو، دو سالانه فلورانس، دو سالانه لندن، کی میک سانتر، گورا گالری و آرت فر اشاره‌ کنیم.

****************************نقاشان معاصر ایرانی خارج از کشور*********************************

 

 

افشین ناغونی نقاش معاصر ایرانی

افشین ناغونی

 افشین ناغونی نقاش معاصر ایرانی سال ۱۳۴۸ در شهر اهواز دیده به جهان گشود. وی هم اکنون در بریتانیا زندگی می‌کند. ناغونی زمانی که تنها ۹ سال داشت، نقاشی را شروع‌ کرد و از آن زمان توانسته است جوایز زیادی را از آن خود کند.

 ناغونی در رشته  هنر و در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه متروپولیتن لندن فارغ التحصیل شده‌ است. او موفق ‌شده بسیاری از آثار هنری خود را در نمایشگاه‌های مختلف در سرتاسر جهان به نمایش بگذارد.

نقاشی از آقار افشین ناغونی

یکی از موضوعات مورد علاقه ناغونی برای نقاشی، ترسیم زنان به شکلی برهنه است که هدف وی  به تصویر کشیدن جامعه‌ای در بندهای اجتماعی و سیاسی و تلاش آن جامعه برای کسب آزادی است. اما نقطه عطف زندگی این نقاش معاصر ایرانی به سال ۱۳۷۶ بر می‌گردد. زمانی که او در یک جشن تولد شرکت می‌کند، توسط عوامل انتظامی مورد حمله قرار می‌گیرد. متاسفانه او در حال دویدن از پله‌ها سقوط می‌کند و به نخاعش آسیب وارد می‌شود. پس از این اتفاق، به بریتانیا مهاجرت می‌کند و هم اکنون نیز در این کشور به زندگی هنری خود ادامه می‌دهد.

 

 

****************************نقاشان معاصر ایرانی خارج از کشور*********************************

 

 

نقاش معاصر ایرانی: نازنین اتفاق

نازنین اتفاق، نقاش معاصر زن ایرانی

نازنین اتفاق ، نقاش ایرانی در سال ۱۳۵۸ در شهر تهران به دنیا آمد. وی هم اکنون در کشور آلمان زندگی می‌کند. از نازنین اتفاق به عنوان یک هنرمند سبک تجسمی یاد می‌شود. او ابتدا در دانشگاه تهران در رشته تاریخ تحصیل کرد اما علاقه او به نقاشی از همان دوران کودکی او را به سمت یادگیری نقاشی سوق داد. نازنین اتفاق طراحی و نقاشی را در ایران نزد استادانی چون مجید امین ، گورگن بغداساریان (Gurgen Baghdasaryan) و رها محسنی کرمانشاهی آموخت. وی پس از مهاجرت در سال ۲۰۱۱ به کشور آلمان نقاشی را در کنار هنرمند مشهور لنا روت (Lena Root) ادامه داد و هم اکنون عضو انجمن نقاشان Kulturring und Kunstkreis Rhauderfehn می باشد و در نمایشگاه های گروهی شرکت میکند و آثار خود را در نمایشگاه های مختلف آلمانی شرکت میدهد.

نمونه اثر از نقاش معاصر زن ایرانی: نازنین اتفاق

 

****************************نقاشان معاصر ایرانی خارج از کشور*********************************

مصطفی کیهانی

 این نقاش معاصر و ۶۶ ساله ایرانی هم اکنون در کانادا زندگی می‌کند. عمده دلیل محبوبیت وی به خاطر نقاشی منظره‌های بی ‌نظیری است که ترسیم می‌کند. کیهانی گالری و ورکشاپ‌های مختلفی را در سرتاسر جهان برگزار می‌کند که آخرین فعالیت او در کشور، به ورکشاپی بر می‌گردد که در اصفهان و برای آموزش طراحی منظره برپا کرد. برای مشاهده آثار وی می‌توانید به پیج اینستاگرامی وی با آدرس @keyhani.art مراجعه‌کنید. او در حال حاضر بیش از ۴۲ هزار دنبال کننده دارد.

مصطفی کیهانی نقاش معاصر ایرانی

های آمریکای شمالی و اروپا نگهداری می‌شوند. موزه‌های هنرهای مدرن نیویورک،  موزه هرشهورن و Sculpture Garden   از جمله موزه‌هایی هستند که آثار او در آن‌ها به چشم می‌خورد. به علاوه در برخی کلکسیون‌های شخصی مانند کلکسیون Poindexter  برخی از آثار این هنرمند معاصر ارزشمند نگهداری می‌شود.

 

****************************نقاشان معاصر ایرانی خارج از کشور*********************************

فرساد لباف

این نقاش معاصر ایرانی سال ۱۳۴۴ در تهران به دنیا آمده است. او در حال حاضر ساکن نیویورک آمریکا است. وی سال ۱۳۶۱ موفق ‌شد مدرک کارشناسی را در رشته هنرهای زیبا از کالج رود آیلند، پراویدنس، کشور آمریکا دریافت‌ کند. لباف در طول فعالیت هنری خود توانسته است نمایشگاه‌های مختلفی در سرتاسر جهان برگزار کند.

آثار فرساد لباف

از جمله نمایشگاه‌های وی می‌توانیم به موارد زیر اشاره ‌کنیم:

  • نمایشگاه انفرادی، «واژگان ایمان»، گالری گینگستون، بوستون، ایالات متحده سال ۱۳۷۰
  • نمایشگاه انفرادی، «فراسوی جسم»، گالری گینگستون، بوستون، ایالات متحده سال ۱۳۷۲
  • نمایشگاه انفرادی طراحی و عکس، «۱۲ اصفهانی»، گالری آرت سنتر، اصفهان سال ۱۳۸۴
  • نمایشگاه انفرادی، «۱۲ اصفهانی»، گالری نیاوران، تهران سال ۱۳۸۶
  • نمایشگاه گروهی، گالری لِزلی لوهام، نیویورک سال ۱۳۸۷
  • نمایشگاه گروهی، «بی‌پرده»، گالری ساعتچی، لندن، انگلستان سال ۱۳۸۸
  • نمایشگاه گروهی، «اندرون و برون»، گالری پراجِکت بی.، میلان، ایتالیا سال ۱۳۸۹
  • نمایشگاه انفرادی، «تجلی اتحاد»، گالری آران، تهران سال ۱۳۸۹
  • نمایشگاه انفرادی، «آب‌های راکد»، گالری آمستل، آمستردام، هلند سال ۱۳۹۰
  • نمایشگاه انفرادی، «فراسوی پوشش»، گالری بِلَنک اِسپِیس، نیویورک سال ۱۳۹۱
  • نمایشگاه گروهی، «کارت پستالی از ایران»، گالری هوئیت، هنگ کنگ سال ۱۳۹۴
  • نمایشگاه گروهی، «نمایشگاه تابستانی»، گالری اعتماد، تهران سال ۱۳۹۷

 

****************************نقاشان معاصر ایرانی خارج از کشور*********************************

وای زد کامی

نقاش معاصر مرد ایرانی

 این هنرمند آمریکایی متولد تهران است. نام اصلی وی کامران یوسف زاده است اما امروزه او را با نام وای زد کامی می‌شناسند. این نقاش معاصر ایرانی پس از گذراندن دوره متوسطه به آمریکا مهاجرت کرد. در آمریکا و در رشته فلسفه و فیلم سازی مشغول به تحصیل‌ شد. در زمینه نقاشی، تصاویر پرتره وی شهرت بسیار زیادی دارد. آثار وی در نمایشگاه‌های بسیار زیادی در سرتاسر جهان به نمایش گذاشته شده است.

 

نقاشان معاصر ایرانی داخل کشور

 افشین پیرهاشمی

 افشین پیرهاشمی متولد ۱۳۵۳در آذربایجان غربی و در شهر ارومیه است. این نقاش معاصر ایرانی در نقاشی‌های خود از سبک فوتو رئالستیک استفاده می‌کند و در آن‌ها پیچیدگی‌های زندگی مدرن در ایران امروزی را به تصویر می‌کشد.

بیشترین تمرکز پیر هاشمی در آثارش کارهای روزمره ایرانیان است. زنان بخش وسیعی از نقاشی‌های او را تشکیل می‌دهند. در بسیاری از آثار پیر هاشمی زنان معاصر و نوع رابطه آن‌ها با محیط پیرامون به تصویر کشیده شده است.

نقاش معاصر ایرانی با آثاری جذاب

 از آنجا که پیر هاشمی در زندگی شخصی خود شرایط خوبی نداشته و ازدواج او با همسرش دوامی نمی‌آورد در بسیاری از آثار وی به موضوعاتی مانند ازدواج، عشق بازی، خیانت، تلاش برای رستگاری و در نتیجه شکست خوردن هر دو نفر (زن و شوهر) پرداخته می‌شود.

 

 

**************************نقاشان معاصر داخل ایران***********************

 

 

کامبیز درم بخش

 کامبیز درم بخش نقاش معاصر شیرا مهارت او در زمینه کاریکاتور و طراحی باعث شهرت جهانی او شده ‌است. عمده دلیل محبوبیت وی کاریکاتورهای خلاقانه است. درم بخش در کار خود صاحب سبک است و به همین دلیل طرفداران خاص خود را دارد. او در طول فعالیت هنری خود چندین بار توانسته به صورت مستقل، نمایشگاه‌هایی را در خارج از کشور برگزار کند که همگی را استقبال خوب مخاطبان مواجه شدند.

بیشتر بخوانید: روانشناسی نقاشی کودکان ؛ نقاشی‌های کودکان چه می‌گویند؟.

 

 

**************************نقاشان معاصر داخل ایران***********************

 

 

نقاش معاصر ایرانی نصرت الله مسلمیان

این نقاش معاصر ایرانی متولد سال ۱۳۳۰ و در شهر سلماس است. مسلمیان در نقاشی‌های خود از سبک نو گرایی استفاده می‌کند. این نقاش معاصر جزو موفق‌ترین نقاشان ایرانی در زمینه‌های بین المللی است. مسلمیان موفق‌ شده آثار خود را در نمایشگاه‌های مختلفی و در سرتاسر جهان به نمایش بگذارد. از جمله نمایشگاه‌های وی می‌توانیم به نمایشگاه برن، لندن، ژنو و موزه مریدین در نیویورک اشاره کنیم.

از آثار نصرالله مسلمیان

او در سال ۲۰۰۳ موفق‌ شد جایزه اول  ” بینال نقاشی پکن ” را از آن خود کند و و همچنین در سال ۱۳۷۹ توانست جایزه اول نمایشگاه نخستین دو سالانه بین المللی نقاشی جهان اسلام را برنده شود. از جمله سوابق این هنرمند عضویت در هیئت موسس و هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران است.

 

 

**************************نقاشان معاصر داخل ایران***********************

 

 

نقاش معاصر ایرانی علی اکبر صادقی

 صادقی متولد ۱۳۱۶ در تهران است. وی یکی از پر کارترین نقاشان معاصر ایرانی محسوب می‌شود. صادقی نقاشی را در زمینه‌های مختلفی مانند ساخت پوستر فیلم، گرافیک تبلیعاتی، طراحی بسته بندی و جلد کتاب و نقاشی متحرک دنبال می‌کند.

او در کارهای خود از سبک سو رئالیسم پیروی می‌کند و پایه و بنیان آثار او به سبک و شیوه نقاشی قهوه خانه‌ای و سنتی است. این نقاش معاصر ایرانی در آثارش به وفور از اساطیر و فرهنگ ایرانی استفاده می‌کند. اگر به صورت دقیق آثار او را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که در بسیاری از نقاشی‌های وی یک یا چند جنگجو با پوشش مخصوص جنگاوران ایران باستان حضور دارند. او برای چهره برخی از جنگاوران از چهره خود استفاده کرده است

سخن پایانی

 نقاشی جایگاهی ویژه در تاریخ معاصر ایران دارد و در حال حاضر نقاشان بسیار زیادی در حال فعالیت هستند که بسیاری از آن‌ها گمنام هستند و شاید حتی برای اولین بار است که نام آن‌ها را می‌شنویم. ساده‌ترین کاری که ما در مقابل زحمات این هنرمندان می‌توانیم انجام دهیم، شناخت کافی از این هنرمندان و حمایت کردن از آن‌ها و آثار بی‌ نظیری است که از خود به جای گذاشته‌اند.

در این متن تلاش ‌کردیم به تعدادی از نقاشان معاصر ایرانی اشاره کنیم البته تعداد نقاشی‌های معاصر ایرانی بسیار زیاد است و در این نوشته ما تنها به معرفی بخشی از آن‌ها اکتفا کردیم.

به نظر شما جای کدام نقاش معاصر ایرانی در این متن خالی است؟ به نظر شما بهترین نقاش معاصر ایرانی چه کسی است؟

منابع:

surfiran

theculturetrip