امکان ندارد تا به حال درباره‌ی ارز دیجیتال شنیده باشید و به همراه آن اسم بیت کوین نیامده باشد. از معروف ترین و شناخته شده ترین ارزهای دیجیتال، بیت کوین است. که توانسته عنوان ارز دیجیتال اول جهان را به خود اختصاص دهد. اما این همه محبوبیت از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ چطور می‌توان به بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان تبدیل شد؟ دلیل برتری بیت کوین نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال چیست؟

در تشریحی کوتاه می‌توان گفت “بیت کوین” ارز دیجیتالی است که می‌شود با آن انواع خریدهای آنلاین، تراکنش‌ها، مبادلات و یا حتی سرمایه‌گذاری انجام داد. این اسم جهانی از سال ۲۰۰۸ توسط فردی ناشناس به نام “ساتوشی ناکاموتو” طرح‌ریزی شد و کم کم در ۲۰۰۹ به مرحله‌ی اجرا رسید. شما می‌توانید در مقاله‌ی بیت کوین چیست ؟ چرا و چگونه اختراع شد؟ اطلاعات جامع‌تری را درباره‌ی بیت کوین بخوانید و با این ارز آشنا شوید.

اما چرا بیت کوین به این اندازه بزرگ و جهانی است؟

بیت کوین-مزایای بیت کوین

مزایای بیت کوین

۱- امنیت

هنگامی که شما حسابی را در بیت کوین ایجاد می‌کنید، حساب کاربریتان شامل رمزی است که آن را خودتان انتخاب می‌کنید. پس به هیچ عنوان کارت، کیف پول و هر متعلقات دیگری که به حساب شما مربوط باشد ندارید که قابلیت دزدیدن داشته باشد. این سیستم شامل دو کلید خصوصی و عمومی است و به هیچ عنوان اطلاعات حسابتان قابل هک کردن نیستند مگر اینکه شما آن را در اختیار کسی قرار داده باشید. شما می‌توانید با خیال راحت و تنها با حفظ رمز کیف پول‌تان میلیون‌ها تومان پول ذخیره کنید و نگران دست‌برد و دزدی آن نباشید.

– همچنین کاربران میتوانند هر لحظه از حسابشان پشتیبانی (backup) بگیرند تا استرس پریدن اطلاعات کیف پول خود را نداشته باشند.

بیت کوین - امنیت

۲- متمرکز نبودن

متمرکز بودن یعنی تمام فعالیت‌های سازمان و یا شرکت توسط یک سازمانی بزرگ‌تر بررسی می‌شود و تمام کارها در سیستم منبع ضبط شوند. مانند بانک، که تمام اطلاعات شخصی، هویت، تراکنش‌ها، موجودی و… شما در یک سیستم اداری کلی تحت نظارت دولت ثبت خواهد شد. اما بیت کوین اینگونه نیست. هیچکس با شما و حساب‌تان کاری ندارد. هیچ سازمانی بر شما احاطه ندارد و نمی‌تواند یه ارز دیجیتال شما دسترسی داشته باشد و یا حتی آن را مسدود کند. تنها شمایید که کنترل بر حساب‌تان دارید.

۳- آزادی

اینترنت و دسترسی به آن موضوعی است که در این عصر دیگر دغدغه‌ی هیچکس نیست. هر موقع از شبانه روز و در هر کجای جهان که باشید می‌توانید به حساب‌تان به راحتی دسترسی داشته باشید. بیت کوین پرداخت و تراکنش‌ها را در لحظه بدون محدودیت در اختیار شما قرار می‌دهد.

– ارسال و دریافت فوری هر مبلغ امکان‌پذیر است

– هیچ روزی تعطیل نیست

– هیچ حد و مرزی در کار نیست

– هیچ محدودیتی اعمال نخواهد شد

کارمزد کم

۴- کارمزد کم

در حال حاضر پردازش پرداخت وجه با بیت کوین، بصورت بدون کارمزد و یا با کارمزدی بسیار اندک، انجام می‌گیرد. کاربران می‌توانند برای پردازش سریعتر تراکنش خود، کارمزد پرداخت نمایند که در نتیجه تاییدیه تراکنش را سریعتر از شبکه دریافت خواهند کرد. علاوه‌بر این، پردازشگرهای تجاری هم هستند که به علت درآمد بالا و تراکنش‌های بسیار، نیاز به سیستم و حساب بانکی با کارمزد کم و بدون دسترسی دیگران دارند. این ویژگی لطف بزرگی است در حق افرادی که ترس از مالیات، کارمزد و … دارند. چون این تراکنش‌ها بر مبنای این ارز دیجیتال است، کارمزدهایی به مراتب کمتر از کارمزدهای شبکه کارت اعتباری یا پی پال، از آنها خواسته خواهد شد.

۵- بازارهای بزرگتر و هزینه‌های مدیریت کمتر

با بیت کوین می‌شود به راحتی در راه سرمایه‌گذاری‌های بزرگ  و ارز دیجیتال قدم گذاشت. به راحتی آن را کنترل و مدیریت کرد و بدون محدودیت و تحریم، جهانی عمل کرد.

چرا بیت کوین بهتر از دیگر ارزها می‌باشد؟

بیت کوین-چرا بیت کوین؟

۱- عرضه ثابت و محدود بیت کوین

از ویژگی‌هایی که بیت کوین را از دیگر ارزها جدا می‌کند، محدود سازی عرضه و استفاده از روش‌های کنترل تولید واحد است. به معنی که هرکس تنها به تعداد محدودی می‌تواند از سکه‌های بیت کوین بهره‌مند شود. افزایش یا کاهش فروش ارز می‌تواند قیمت و ارزش آن ارز را تغییر دهد، اما با این روش به خوبی می‌تواند قیمت واحد پولی‌اش کنترل و اداره کند.

۲- نرخ هش بیت کوین

نرخ هش – تعداد عملیات هشینگ در فرآیند استخراج در هر ثانیه – در این ارز نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال بسیار بالاتر است. حتی می‌توان گفت که نرخ هش بیت کوین از دیگر رمزگذاری‌هایی که سعی در تقلید از آن دارند، مانند: بیت کوین کش و… هم بالاتر است و هیچ‌کدام در فعالیت بین شبکه‌ای و استخراج به درجه‌ی آن نمی‌توانند برسند.

 نرخ هش

۳- تراکنش بیشتر

سرعت تراکنش و گسترش پذیری از ویژگی‌هایی است که هر کاربر آن را می‌پسندد. باتوجه به نمودارهای موجود هنگامی که تعداد تراکنش‌ها افزایش می‌یابد، نرخ تراکنش آن نسبت به سایر ارزها نیز بیشتر می‌شود.

بیت کوین-تراکنش بیشتر

۴- سازمانی نبودن

بیت کوین وابسته به هیچ سازمان و نهادی نیست. این ویژگی است که آن را از دیگر ارزهای شرکتی و خصوصی متمایز می‌کند و از سیاست دور اش می‌سازد. هیچ شخص یا سازمانی نمی‌تواند پروتکل‌اش را کنترل و یا دستکاری نماید چون این پروتکل با رمزنگاری، ایمن شده است.

جمع بندی

ویژگی‌های خاص بیت کوین، نظیر: امنیت، دسترسی راحت، غیر متمرکز بودن است که آن را به یکی از معروف ترین و بزرگترین ارزهای دیجیتال جهان تبدیل کرده و از دیگر ارزها جدا می کند. سهم بزرگی از اعتماد به آن ناشی از این حقیقت است که اصولاً نیازی به اعتماد کردن نیست. این سیستم کاملاً متن باز و تمرکززدایی شده است. یعنی هر کسی می‌تواند هر زمان که بخواهد به سراسر کد منبع آن، دسترسی داشته باشد. بنابراین هر توسعه دهنده‌ای در جهان می‌تواند بدقت درستی طرز کار آن را بیازماید.

 

در مالتینا درباره ی ارز دیجیتال بیشتر بخوانید:

هرآنچه که درباره بلاک چین لازم است بدانید

ارز دیجیتال | خرید کیف پول سخت افزاری