معرفی کارگردانان برتر دنیا:

انتخاب ۱۰ کارگردان برتر تاریخ کاری بسیار دشوار و سخت است چراکه به طور کلی چسباندن این برچسب بر نوابغ این عرصه، کار درستی نیست و قطعا باید بیش از این تعداد در این لیست قرار بگیرند. با اینحال در این مطلب قصد داریم تنها ۱۰ مورد از مهم‌ترین کارگردانان تاریخ سینما که تاثیرات عمیقی بر این هنر گذاشته و آثار مهمی را خلق کرده و البته مهمتر از آنها سبک خاص خود را دارند نام ببریم. با مالتینا همراه شوید.

۱- اینگمار برگمان

اینگمار برگمان

چیزی که برگمان را به عنوان یک کارگردان به نابغه‌ای نادر در تاریخ سینما تبدیل میکند توان تفکر عمیق و طولانی مدت او بر آثارش است. برگمان برای نوشتن فیلمنامه و کارگردانی یک فیلم سال‌ها فکر میکرد و همین موضوع باعث شد آثار او تبدیل به مواردی مهم و البته بی‌نقص در سینما شود که مفاهیمی بسیار عمیق و خاص را مورد بررسی قرار میدهد و در کنار تمام این موارد اینگمار برگمان تاثیر بسیار عمیقی بر دیگر نوابغ سینما مانند وودی آلن، تارکوفسکی و فون تریر نیز گذاشت تا بتوان او را در صدر این لیست و یکی از ۱۰ کارگردان برتر تاریخ سینما قرار داد.

از مهم ترین آثار این کارگردان بزرگ میتوان به پرسونا (۱۹۶۶)، سکوت (۱۹۶۳) و مهر هفتم (۱۹۵۷) اشاره کرد.

۲- آکیرا کوروساوا

آکیرا کوروساوا

آکیرا کوروساوا با توجه به آثاری که از خود به جای گذاشته از برترین کارگردانان تاریخ سینماست. کوروساوا استادی به تمام معنا در عرصه‌ی کارگردانی بود و توان درهم آمیختن سبک‌های مختلف سینمایی را داشت و از این لحاظ او را میتوان کاملترین کارگردان تاریخ دانست و در کنار این موضوعات توان او برای بیان احساسات در سینما موضوعی دیگر است تا به گفته‌ی بسیاری از منتقدین بتوان او را سلطان احساس تاریخ سینما دانست.

کوروساوا کارگردانی بود که به خاطر سبک کاری و شخصیت بسیار محبوبش تبدیل به الگویی جاودان در میان هنرمندان شد، از آثار او میتوان به راشامون (۱۹۵۰)، هفت سامورایی (۱۹۵۴)، یوجیمبو (۱۹۶۱) اشاره کرد.

۳- استنلی کوبریک

 استنلی کوبریک

استنلی کوبریک قطعا از مشهورترین افراد حاضر در این لیست است که با توجه به فعالیت در هالیوود شناخت بیشتری روی آثار او وجود دارد. کوبریک از پیشروترین کارگردانان تاریخ سینما بود که با وجود اینکه فراز و نشیب های خود را داشت در آثاری بمانند پرتقال کوکی و اودیسه‌ی ۲۰۰۱ توانایی خود را به عنوان یک کارگردان ریزبین و موفق به اثبات رساند و البته موضوع دیگر این است که کوبریک توانست در تقریبا تمام سبک‌ها و ژانر‌های سینما جز موفقترین‌ها باشد تا بتوان او را از برترین فعالان این عرصه دانست.

در کنار این تفاسیر کوبریک تلاش بسیاری کرد تا هالیوود را هرچه بیشتر به معناگرایی نزدیک کرده و هنر تبدیل فلسفه و مفاهیم آنرا به آنچه سینما نامیده میشود انجام شود.

۴- آلفرد هیچکاک

آلفرد هیچکاک

مهم‌ترین کارگردان در عرصه‌ی سینمای وحشت که در زمان خود بر سینمای کلاسیک حکومت میکرد. آلفرد هیچکاک با سبک کاری سرسختانه و متفاوت خود و البته چهره و شخصیت عجیبش توانست به یکی از مهم و کاریزماتیک‌ترین کارگردانان تاریخ سینما تبدیل شود.

بررسی آثار هیچکاک نشان میدهند که با وجود اینکه او بیشتر به واسطه‌ی آثار ترسناک خود شناخته میشود درک عمیقی از جامعه و مشکلات خاص آن داشته و سعی کرده این بیماری‌های اجتماعی را به شکلی غیرمستقیم بیان کند.

از مهم‌ترین آثار سلطان وحشت سینما میتوان از سرگیجه (۱۹۵۸)، شمال از شمال غرب (۱۹۵۹) و روانی (۱۹۶۰) نام برد.

۵- آندری تارکوفسکی

آندری تارکوفسکی

فیلسوف تاریخ سینما و هنرمندی از نسلی خاص و به شدت معناگرا که مفاهیم بسیار عمیق را به بهترین شکل ممکن به بیننده انتقال داد. تارکوفسکی از آن دست کارگردانانی بود که آثارش با وجود انتشار در رژیم شوروی باز هم توانست به موفقی جهانی دست باید، او یکی از سینمایی‌ترین کارگردانان تاریخ سینما بود که سبک کاری کاملا متمایزی داشت و استاد استفاده از فضا، موسقی و سکانس‌های طولانی در ساخت آثار خود بود تا بتوان لحظه لحظه‌ی فیلم‌های او را در دیگر آثار بزرگ تاریخ مشاهده کرد.

سبک کاری تارکوفسکی و تلاش‌های او در حالی که به گفته‌ی خودش شدیدا تحت فشار شووری قرار داشت موضوع دیگری است که میتواند تبدیل به اثری جالب برای فیلمسازان دیگر شود.

برترین آثار تارکوفسکی شامل آندری روبلوف (۱۹۶۶)، سولاریس (۱۹۷۲) و استاکر (۱۹۷۹) میشوند و محیطی مه آلود و خیس و جنگلی مهری مهم و بصری از تقریبا تمام فیلم‌های اوست.

۶- استیون اسپیلبرگ

استیون اسپیلبرگ

استیون اسپیلبرگ از آن دست کارگردانانی است که آثار او را تقریبا تمام سینمادوستان و علاقه‌مندان به هنر میپرستند و این موضوع نیز بی‌دلیل نیست چراکه آثار برتر او از احساسی غنی برخوردارند و ایده‌های داستانی بسیار کم نظیری را دنبال میکنند.

اسپیلبرگ کارگردانی صاحب سبک است که با خلق آثاری بمانند «ای تی» و «فهرست شیندلر» قدرت کارگردانی و درک عمیق خود از موضوعات اجتماعی متفاوتی مانند جنگ و تنهایی را به رخ کشید.

۷- اورسن ولز

اورسن ولز

کارگردان خوش چهره و بزرگ تاریخ سینما که با اجرای هنرمندانه و کارگردانی بی‌نقص خود در فیلم همشهری کین نام خود را برای همیشه ابدی کرد. اورسن ولز علاوه بر توانایی‌های خود در کارگردانی بازیگری فوق‌العاده نیز بود و توانست سبک کاری خاص خود را در سینما ایجاد کرده و آثار بسیار مهمی برجای بگذارد.

آثار اورسن ولز با وجود اینکه همواره در میان مهمترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار داشته‌اند در زمان نمایش خود هرگز از نظر مالی و گیشه موفقیت خاصی را کسب نکردند.

۸- دیوید لینچ

دیوید لینچ

دیوید لینچ کارگردانی نیست که محبوب همگان باشد و میتوان او را سردردم دار این دسته از کارگردانان بزرگ تاریخ سینما دانست. لینچ کارگردانی بسیار خاص است که آثار او به شدت متفاوت و البته سنگین بوده و اصولا برای درک درست آنها نیاز به دانستن فلسفه و نمادشناسی نیز میباشد.

لینچ در سال‌های اخیر به شدت با روند فعلی هالیوود مخالف بوده و حتی اعتراض خود را نسبت به فیلم‌‌های جدید هالیوود مطرح ساخت و تقریبا به طور رسمی از فعالیت در این زمینه کنار رفت.

فیلم‌هایی بینمانند جاده‌ی مالهولند و مخمل آبی مهر تاییدی بر این ادعاست که شما یا عاشق آثار لینچ خواهید شد و یا با دهانی باز مات و مبهوت خواهید ماند.

۹- فرانسیس فورد کوپولا

 فرانسیس فورد کوپولا

کارگردان شاهکار ابدی سینما «پدرخوانده» و شاید محبوب ترین فیلم تاریخ. کوپولا با کارگردانی بی‌نقص خود و ساختن شاهکارهای سینمایی خاص بدون شک یکی از برترین کارگردانان تاریخ است که قسمت بزرگی از این موفقیت را مدیون استفاده از تیم بازیگری باشکوهی بمانند «آلپاچینو و براندو» است.

کوپولا از آن دست کارگردانان است که در ساخت آثار خود به شدت در داستان و محتوای فیلم حل میشود و این انتظار را از تیم بازیگری خود نیز دارد که دقیقا به مانند او رفتار کنند و داستان‌های عجیب نقل شده از مراحل ساخت فیلم «اینک آخرالزمان» بیانگر همین حقیقت است.

۱۰- چارلی چاپلین

چارلی چاپلین

نابغه ی متفاوت سینما که جدالی بزرگ و جهانی را علیه سلاطین فکری و سیاسی دنیا آغاز کرد و میتوان چاپلین را تاثیر گذار‌ترین کارگردان تاریخ بر زندگی بشر مدرن دانست. چارلی چاپلین در سینمای صامت نیز فعال بود و آثاری از خود بر جای گذاشت که هرچه زمان بیشتری از آنها میگذرد اهمیت بیشتری به خود میگیرند تا ثابت کنند سینما میتواند علاوه بر نمایش مشکلات، راهگشا نیز باشد.

از مهم‌ترین آثار چاپلین که به واقع جاودانه هستند جویندگان طلا (۱۹۲۵)، روشنایی‌های شهر (۱۹۳۱) و دیکتاتور بزرگ (۱۹۴۰) میباشند.

 

به هر حال این لیست مطلقا کامل نیست و بسیاری از دیگر کارگردانان بزرگ سینما در این لیست حضور ندارند. اما شاید بتوان کارگردانان ذکر شده را نماینده‌ی سبک کاری و هنری خود که توانستند تاثیر شگرفی بر مخاطب عصر خود بگذارند دانست و به همین دلیل آنها را برترین کارگردانان تاریخ سینما معرفی کرد.

به نظر شما جای کدام کارگردان در این لیست خالی است؟

اگر علاقه مند به دیدن برترین فیلم های ۲۰۱۹ هستید کلیک کنید.