دوربین‌های عکاسی واقعا پیچیده هستند. شاید برای ما اتفاق افتاده باشد که از اولین عکسی که با دوربین دیجیتالی خود گرفته‌ایم راضی نبودیم، زیرا نتوانستیم آنچه را با چشم به زیبایی دیده می‌شود توسط دوربین ثبت کنیم.

اگر به خاطر داشته باشید قبل از اینکه تلفن‌های هوشمند عرضه شوند، گرفتن یک عکس خوب کار سخت و پیچیده‌ای بود. شما باید یک دوربین گران قیمت خریداری کرده و برای ویرایش آن نرم‌افزار‌های مخصوصی روی کامپیوتر نصب می‌کردید. علاوه بر این‌ها انرژی و وقت زیادی صرف یادگیری طرز استفاده از آن‌ها می‌شد. به لطف تلفن‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتالی امروزه  عکاسی آن‌قدرها هم سخت نیست.

زمانی که بتوانیم با قواعد عکاسی  اصولی آشنا شویم و آن‌ها را بکار بگیریم، عکاسی تبدیل به یک هنر شیرین و لذت بخش می‌شود. اگر شما هم بدنبال حرفه‌ای شدن در این زمینه هستید با ما همراه شوید زیرا در ادامه‌ی این مقاله آموزش عکاسی حرفه‌ای را بررسی خواهیم کرد.

کادربندی صحیح

راه‌های مختلفی برای کادربندی مناسب یک عکس وجود دارد. هدف از کادربندی جلب کردن توجه بیننده به سوژه‌ اصلی است. کادر یک عکس حتما نباید چهار ضلع معین داشته باشد بلکه می‌تواند بخش کوچکی از عکس را در بر بگیرد و در عین حال باعث زیبایی آن شود.

ترکیب بندی

چرا ترکیب‌بندی باعث بالابردن کیفیت کادربندی عکس می‌شود؟ مناطق روشن و نقاط سفید اولین جایی هستند که چشم به سمت آن‌ها می‌چرخد. اگر سوژه اصلی تصاویر شما در این مناطق نباشد ممکن است تاثیر منفی و آزاردهنده روی بیننده بگذارد.

راهنمای ترکیب بندی عکاسی

اگر می‌خواهید توجه بیننده را به موضوع اصلی جلب کنید، می‌توانید آن را در محل روشن‌تری قرار دهید و یا جزئیات اطرافش را که اهمیت زیادی ندارند در معرض نور کمتری قرار دهید. دقیقا همینجاست که کادربندی به کمک شما می‌آید.یکی دیگر از اهمیت‌های ترکیب‌بندی مناسب این است که باعث ایجاد عمق در کادربندی عکس شما‌ می‌شود.

عناصر ساخته بشر

دیگر ابزاری که به کمک آن‌ها می‌توانید کادربندی خوبی به عکستان بدهید چهارچوب‌ در و پنجره‌ها، فنس‌ها، آینه و غیره را می‌توان نام برد. همه‌ی این‌ها به خلاقیت شما بستگی دارد و اینکه چطور به اطراف خود نگاه می‌کنید.

سازه های ساختمانی در عکاسی

عناصر طبیعی

در ادامه‌ی آموزش عکاسی عناصر طبیعی را بررسی می‌کنیم. درختان و شاخ وبرگ آن‌ها در عکس‌های افقی نقش مهمی را به عنوان کادر بالای عکس بر عهده دارند. در حالی که  اکثر تصاویر افقی برای کادر بالای خود یک خط مستقیم را احتیاج دارند شاخ و برگ درختان با وجود انحنای خود می‌توانند زیبایی بیشتری به این کادر بدهند.

عکاسی افقی

در تصاویر افقی (landscape) بیشتر وقت‌ها روشنایی آسمان آزار دهنده است و اکثرا مجبور می‌شویم با نرم‌افزارهای مختلف آن را ویرایش کنیم، با استفاده از اجزاء یک درخت برای کادر بالایی عکس هم کار خودمان راحت‌تر می‌شود و هم زیبایی عکسمان را بیشتر می‌کنیم.انعکاس تصویر در آب، سایه‌ها و حیوانات مختلف هم از دیگر المان‌های طبیعی هستند که به کمک آن‌ها می‌توانیم تصاویر خیره کننده‌ای را ثبت کنیم.

نکات کلیدی در عکاسی

شاید با خودتان فکر کنید با وجود اینهمه اپلیکیشن و نرم‌افزار ویرایش عکس دیگر نیازی به خواندن مطالبی با عنوان آموزش عکاسی نباشد، اما حتما باید توجه کرد که رعایت نکات اصولی در عکاسی باعث تمایز شما از یک عکاس آماتور خواهد شد. چند نکته‌ی جزئی اما بسیار مهم را به شما معرفی می‌کنیم که با رعایت آن‌ها تصاویر حرفه‌ای تری با گوشی موبایل یا دوربین دیجیتال خود بگیرید.

نکات مهم عکاسی

زیر نور مستقیم خورشید عکس نگیرید

عکاسی زیر نور مستقیم خورشید غیرممکن نیست اما یک چالش بزرگ به شمار می‌آید. بجای اینکه این مشکل بزرگ را حل کنیم چرا راه ساده تر را انتخاب نکرده و در سایه عکس برداری نکنیم؟ زیر سایه می‌توانید به راحتی و با نور مناسب عکاسی کنید. راه حل مناسب دیگر آسمان ابری است! در این حالت هرجایی که بخواهید عکس بگیرید نگرانی از نور شدید خورشید وجود نخواهد داشت.

منبع نور در فضای بسته

وقتی که میخواهید در یک فضای بسته عکاسی کنید به دنبال یک منبع نور مناسب مانند پنجره یا نور لامپ در اطراف سوژه عکستان باشید. مستقیما از منبع نور در عکستان استفاده نکنید. پشت به آن بایستید و سعی کنید نور به اندازه کافی به سوژه بتابد (البته که پنجره تنها در طول روز یک منبع نور به حساب می‌آید).

ارتفاع دوربین را تغییر دهید

معمولا چطور عکس می‌گیرید؟ احتمالا موبایل یا دوربینتان را جلوی چشمتان قرار داده و سپس دکمه را فشار می‌دهید، همینطور است؟ این شیوه مشکلی ندارد اما اگر دقت کنید اکثر عکس‌هایی که می‌گیرید سبک یکنواختی دارند. چرا؟ چون همه‌ی آن‌ها از یک ارتفاع گرفته شده‌اند.

به راحتی زانو بزنید، بنشینید یا روی یک سطح بلندتر بایستید تا تصاویر اینستاگرامتان تنوع بیشتری داشته باشند!. به هر حال شما یک عکاس هستید، سعی کنید از زوایای مختلف عکس بگیرید و بهترین زاویه را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید از یک کودک عکس بگیرید، زانو زده و این کار را انجام دهید تا عکس از زاویه نگاه کودک باشد نه شما، همین کار کوچک معمولا تغییر خیلی چشمگیری در عکاسی به وجود می‌آورد.

مثلث نوری

در ادامه‌ی آموزش عکاسی کمی به سراغ مسائل تخصصی‌تر می‌رویم و با مثلث نوری آشنا خواهیم شد. اگر بخواهیم از عکاسان مبتدی یک نظرسنجی انجام دهیم درباره اینکه بیشترین دلیل سردرگمی و نا امیدی آن‌ها چیست؟ متوجه می‌شویم که مسئله مالی مهم‌ترین دغدغه آن‌هاست.

برای شروع عکاسی پول یک عامل خیلی مهم بشمار می‌رود، و این مشکل هرگز نباید باعث شرمندگی ما شود. به هر حال عکاسی یک پروسه پیچیده است و اگر بخواهیم صادقانه حرف بزنیم، ماهر شدن در ثبت تصاویر با کیفیت زمان‌بر است. اما همینطور که ممکن است دچار سردرگمی شوید، به شما قول می‌دهیم با زمان گذاشتن، تمرین و چند راهنمایی کوچک قادر خواهید بود به درستی از مثلث نوری که شامل دیافراگم دوربین، سرعت شاتر و ISO است استفاده کنید و یک ارتباط خوب بین آن‌ها به وجود بیاورید.

مثلث نوری

همانطور که در تصویر گرافیکی بالا می‌بینید، سه عامل مهم در وضوح تصاویر وجود دارد: دیافراگم، سرعت شاتر و ISO. ساده تر است که این سه عامل را به عنوان سه ضلع یک مثلث در نظر بگیریم زیرا هرکدام از آن‌ها به یک اندازه در کیفیت و وضوح تصویر تاثیرگذارند.

  • دیافراگم: اندازه لنز دوربین هنگام باز و بسته شدن است. درواقع دیافراگم میزان نور عبوری از لنز را تنظیم می‌کند. هرچقدر دیافراگم دوربین بازتر باشد نور بیشتری عبور می‌کند و بالعکس.
  • سرعت شاتر: کنترل مدت زمان باز بودن شاتر را بر‌عهده دارد. در واقع سرعت شاتر مدت زمان عبور نوری را که اجازه دارد به سنسور دوربین شما بتابد کنترل می‌کند. هرقدر مدت زمان آن بیشتر باشد تصاویر روشن‌تر خواهند بود و هرچقدر هم این زمان کم‌تر باشد تصاویر تاریک‌تری خواهید داشت.
  • ISO: حساسیت سنسور دوربین را کنترل می‌کند. هرچقدر مقدار ISO کمتر باشد، حساسیت سنسور به نور کمتر می‌شود و هرچقدر ISO بیشتر باشد حساسیت سنور نیز زیادتر می‌شود.

نکته قابل توجه

در آموزش عکاسی باید توجه داشته باشید که این سه عامل مهم درصورتی به شما کمک می‌کنند که آن‌ها را باهم بکار ببرید. به عنوان مثال بیایید فرض کنیم که می‌خواهید خارج از منزل در یک روز آفتابی عکاسی کنید. در این حالت تنظیمات دوربین شما باید به صورت زیر باشد:

  • دیافراگم: f/8
  • سرعت شاتر: ۱/۱۲۵ ثانیه
  • ISO: 400

اما با این تنظیمات هم ممکن است متوجه شوید عکستان خیلی روشن است یا وضوح آن بیش از حد است. در این مثال شما چند انتخاب دیگر هم برای اصلاح این وضعیت دارید:

  • می‌توانید اندازه دیافراگم را کوچکتر کرده و آن را روی f/11 قرار دهید تا مقدار نور عبوری از لنز محدود تر شود.
  • سرعت شاتر را بیشتر کنید و آن را روی ۱/۲۵۰ ثاینه قرار دهید تا مدت زمان نور عبوری و تابش آن به سنسور را کاهش دهید.
  • از ISO کمتری استفاده کنید، مثلا مقدار آن را روی ۲۰۰ قرار دهیدتا حساسیت سنسور را به نور کمتر کنید.

طبیعتا اگر متوجه شدید که عکستان خیلی تاریک است، برعکس این کارها را انجام دهید. مثل بالا بردن اندازه دیافراگم، کند کردن سرعت شاتر یا میزان بالاتری از ISO.

اندازه‌ گیری دیافراگم، سرعت شاتر و ISO

اما آموزش عکاسی به یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودش رسیده، یعنی اندازه گیری سه عامل مهم در مثلث نوری! هر سه عنصر با استفاده از “stops” اندازه گیری می‌‌شوند. هر stop معادل با دوبرابر و یا نصف میزان نور است .

برای دیافراگم و سرعت شاتر این اعداد رابطه مستقیمی دارند:

  • سرعت شاتر در بخش‌های یک ثانیه مانند ۱/۵ ثانیه اندازه گیری می‌شود. افزایش توقف آن به یک مرحله بالاتر باعث می‌شود سرعت شاتر به ۱/۵۰۰ ثانیه برسد که دو برابر سریع‌تر است. اگر مقدار توقف آن را یک مرحله پایین بیاورید سرعت شاتر ۱/۱۲۵ خواهد شد که این مقدار دوبرابر سرعت کمتری دارد.
  • ISO با اعداد صحیح مانند ۱۰۰، ۲۰۰، ۴۰۰ و … اندازه گیری می‌شود. اگر ISO را از ۴۰۰ به ۸۰۰ تغییر دهید حساسیت دوربین به نور دو برابر خواهد شد. کاهش مقدار ISO از ۴۰۰ به ۲۰۰ هم مقدار حساسیت را نصف می‌کند.

اندازه‌گیری دیافراگم

مهم ترین و در عین حال پیچیده ترین بخش، اندازه گیری دیافراگم است. اگرچه اندازه گیری این عنصر معمولا با f-stop ها انجام می‌شود، اما اعداد مورد استفاده در آن ممکن است کمی باعث سردرگمی شوند:

 

اندازه گیری دیافراگم دوربین عکاسی

  • اول، مقدار دیافراگم است که با مقدار باز بودن آن نسبت معکوس دارد. این بدان معنی است که یک دیافراگم بزرگ با مقدار کمی از اعداد یعنی f-1.8. اندازه گیری می‌شود. و از سوی دیگر یک دیافراگم خیلی کوچک با اعداد بزرگتری مانند f-22 نشان داده می‌شود. رابطه‌ی بین اندازه دیافراگم و اعداد آن را می‌توانید به خوبی در نمودار گرافیکی بالا ببینید.
  • دومین مسئله این است که f-stop به خوبی stop های سرعت شاتر و ISO قابل درک نیست، یعنی اگر بخواهید نور یک عکس با مقدار f-4 را دوبرابر کنید باید اندازه دیافراگم را به f-2.4 تغییر دهید. برای نصف کردن میزان نور این عکس هم باید اندازه دیافراگم را به f-5.6 تغییر دهید.

اما نکته‌ی خوب ماجرا اینجاست که نیازی به حفظ کردن این اعداد ندارید (نه برای دیافراگم و نه ISO و سرعت شاتر). تنها چیزی که مهم است بالا بردن دانش خودتان برای تنظیم وضوح عکس‌هایتان است. پس تا وقتی که بدانید اعداد بزرگتر دیافراگم نشان دهنده اندازه کم آن است و بالعکس، مشکلی نخواهید داشت.

لوازم جانبی عکاسی

یک عکاس حرفه‌ای علاوه بر رعایت این نکات لوازم جانبی یا اکسسوری‌های عکاسی را هم با خود به همراه می‌برد تا کیفیت تصویرش چندین برابر شود.یکی از این لوازم پرده‌های سفید، سیاه و یا سبز هستند که برای افزودن جلوه‌های ویژه به عکس یا تولید فیلم خیلی به شما کمک می‌کنند.

پرده White photo studio

این پرده با ارتفاع ۲.۸ و عرض ۱.۸ متر برای ثبت تصاویر و ویدئوهای شما یک انتخاب عالی بشمار می‌رود. گیره‌های بالایی این پرده به شما اجازه می‌دهند که عرض آن را به اندازه دلخواه خودتان تنظیم کنید. همه لبه‌های آن امتداد لازم برای جلوگیری از ایجاد نویز یا خرابی تصویر را دارند.

White photo studio  ساخته شده از کتان ۱۰۰% خالص، دارای زیبایی بصری بلند مدت است. هم اکنون می‌توانید این پرده را از وب‌سایت مالتینا تهیه کنید.پرده عکاسی

لینک خرید

فیلتر نوری

ابزار دیگری که به تنوع تصاویر شما کمک می‌کند فیلتر‌های نوری هستند. Etekcity با پنج عدد فیلتر: طلایی، نقره‌ای، سفید، سیاه و شفاف می‌تواند گزینه مناسبی در بین هم‌ نوعان خود باشد.

فیلتر طلایی: به تصاویر گرما می‌بخشد. فیلتر نقره‌ای: عکس‌ها را روشن‌تر می‌کند. فیلتر سفید: سایه‌ها را از بین می‌برد. فیلتر سیاه: نور اضافی را مسدود می‌کند. این فیلتر‌های نوری قابل تا کردن هستند و به راحتی در کیف یا چمدان شما جا می‌شوند و برای عکاسانی که زیاد به مسافرت می‌روند بسیار عالی هستند.فیلتر نوری عکاسی

لینک خرید

کیف ضد آب Camera backpack G-raphy

دیگر نگران خیس شدن و یا ضربه خوردن به دوربینتان نباشید! دوربین عکاسی و تمام لوازم جانبی آن را درون G-raphy قرار دهید و با خیال راحت به مسافرت بروید. ساخته شده از چرم مصنوعی مقاوم و نایلون فشرده شده مناسب برای استفاده روزمره شما.

سازگار با تمامی دوربین‌های Canon, Nikon, Sony, Olympus, Pentax  و دیگر دوربین‌های حرفه‌ای دیجیتالی. سایز بزرگ آن در اندازه‌ی ۱۶”*۱۲”*۶” و سایز کوچک آن هم در اندازه‌ی ۱۴”*۱۱”*۶” تولید شده و برای نگهداری و حفاظت از دوربین عکاسی، لنزها و سه پایه دوربین یا مونوپاد بسیار مناسب است. کیف مخصوص دوربین عکاسی

لینک خرید

 

برای خواندن مقالات مرتبط با آموزش عکاسی و یا موضوعات مختلف دیگر حتما به وبلاگ مالتینا سر بزنید.

نمونه مطالب :

دوربین عکاسی حرفه ای چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

چگونه یک لنز دوربین عکاسی حرفه ای با حداقل هزینه داشته باشیم ؟

 

 

منابع: digitaltrends  , landscape2art, photographytalk