دوربین عکاسی حرفه ای چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

دوربین عکاسی:

تمامی وسایلی که ما استفاده می کنیم مانند لپتاپ ها، رایانه ها و گوشی های تلفن همراه دارای دوربین هستند، اما ممکن است تا به حال از آنها استفاده نکرده باشید. ما معمولا دوست داریم به هر جا که می رویم عکس های زیبایی بگیریم و آنها را با دیگران به اشتراک بگذاریم. ولی اکثر ما به دلیل کمبود اطلاعاتی که در زمینه دوربین های عکاسی داریم نمی توانیم عکس های با کیفیتی را منتشر کنیم. با استفاده از اطلاعات این مقاله شما می توانید دوربین مناسب خود را تهیه کنید و از عکس هایی که می گیرید لذت ببرید.

برای برخی از افراد داشتن یک دوربین با کیفیت بالا یک رویا و آرزوی دست نیافتنی است. در این مقاله با اطلاعاتی که به شما ارائه می دهیم، کمک‌تان می‌کنیم تا بتوانید بهترین مدل را انتخاب کنید. این مقاله اطلاعاتی درباره مشخصات دوربین های عکاسی و اینکه چه دوربینی برای چه کسانی مناسب است، ارائه می دهد. به نظرتان مقاله خوبی است؟ پس ادامه مقاله را مطالعه کنید. من مطالعه این مقاله را به تمام دوست داران عکاسی پیشنهاد می کنم.

مبانی ابتدایی عکاسی:

 

دوربین های عکاسی

 

هر نوع دوربینی از وب کم کوچک جاسازی شده در لپ تاپ شما تا دوربین های عکاسی حرفه ای تماما توسط نیکون و کانن ساخته می شود و از یک سری اصول ثابت پیروی می کند. واژه photography یا عکاسی یک کلمه یونانی است که از دو بخش نور و گراف ساخته شده و به معنای رسم کردن یا ضبط کردن است. هنگامی که شما یک عکس از منظره شهر مورد علاقه خود می‌گیرید، در واقع خیابان ها یا آسمان خراش ها و یا جمعیت را مستند نمی کنید، بلکه نوری که اینها منعکس می کنند را به تصویر می کشید.

شایع ترین تکنیک برای عکسبرداری هدایت نور از طریق یک لنز بر روی یک ماده حساس به نور است که آن را جذب می کند و آن را به یک تصویر تبدیل می‌کند. سنسورهای الکترونیکی در مدل‌های دیجیتال و مدرن جایگزین تکنولوژی نگاتیوی شده اند که جذب نور را انجام می دهد. در هر صورت، این فرآیند در ابتدا با جذب نور توسط یک شاتر حساس به نور آغاز می شود. با تنظیم شاتر (سرعت شاتر)، حساسیت سنسور دیجیتال (ISO) و میزان نور از طریق لنز (دیافراگم)، شما می توانید دقیقا چگونگی نمایش تصویر خود را کنترل کنید. از آنجایی که نور تنها اطلاعاتی است که دوربین شما جمع آوری می کند، نباید جای تعجب باشد که صحنه های روشن دقیق تر و بهتر از عکس های تاریک به نظر می رسند. هرچه نور بیشتر باشد کیفیت عکس شما بهتر خواهد شد. هنگام عکسبرداری در تاریکی، دوربین باید سخت تر (با ISO بالاتر) یا طولانی تر (با سرعت شاتر پایین تر) کار کند تا تصویر درست در مقابل آن خلق شود. اینجا جایی است که فلاش به کمک ما می آید و نور را تنظیم می کند. البته فلاش مزایا و معیابی دارد و گاهی اوقات باعث می شود نور قرمزی در چشم بیفتد. برای مقابله با لرزش دست شما می توانید از سه پایه ها استفاده کنید. متاسفانه تنها مشکلی که در رابطه با آنها وجود دارد این است که به راحتی قابل حمل نیستند.

در نهایت مهم ترین نکته ای که در عکاسی وجود دارد این است که همه چیز باید در حال سکون باشد. اگر می خواهید عکس های با کیفیتی داشته باشید نیاز به تجهیزات تخصصی، گران قیمت و بزرگ دارید. اگر قابلیت حمل و نقل اولین اولویت شماست باید بپذیرید که ممکن است برخی ایده های خلاقانه را از دست بدهید. علاوه بر دوربین نکات دیگری نیز در کیفیت کار شما تاثیر گذار است که آنها را نیز در پایین بیان کرده ایم. شما باید چشمان تیزبینی داشته باشید تا بتوانید سوژه های جذاب محیط زندگی خود پیدا کنید و تصاویرشان را به ثبت برسانید.

نکات کلیدی دوربین های عکاسی:

 

نکات کلیدی دوربین های عکاسی

 

اگر شما می خواهید عکاسی را به صورت دیجیتال و مدرن انجام دهید در ابتدا سه مورد را باید برای خود مشخص کنید: ISO، دیافراگم و سرعت شاتر. اگر شما بتوانید این سه مورد را کنترل کنید عکس هایی فوق العاده جذاب و افسانه ای می گیرید. تمام افراد متخصص در عکاسی می‌دانند که این سه مورد مهم ترین و در عین حال ابتدایی ترین چیزی است که شما باید بدانید. این سه مورد به عنوان مثلث طلایی شناخته می شوند چرا که کنترل نور (دیافراگم)، میزان حساسیت دوربین به نور (ISO) و مدت زمان عکسبرداری (سرعت شاتر) کیفیت عکس را مشخص می کنند.

ISO

سازمان بین المللی استاندارد سازی، ISO، حساسیت نور سنسور دوربین های عکاسی را بر اساس یک استاندارد مشترک مشخص می‌کند. این مورد در ابتدا به عنوان “سرعت فیلم” شناخته شده بود یا به عنوان اندازه گیری استاتیک از مقدار نوری که نوعی از فیلم می توانست جذب کند، تعریف می‌شد؛ اما در دوربین های عکاسی دیجیتال مدرن، ISO می تواند قابل تنظیم باشد. ISO بالاتر به معنی یک تصویر درخشان تر است. اگر خلل یا نقصی در این زمینه به وجود آید رنگ آمیزی عکس های شما دچار مشکل می‌شود. این اثر عجیب و غریب و ناخوشایند را معمولا در عکس های کم نور مشاهده می کنید.

کیفیت سنسور دوربین شما و کاهش نویز بر روی حداکثر ISO تاثیر می گذارد. از میان دوربین هایی که ما خودمان آزمایش کرده ایم، Canon 5D Mark III و D4 نیکون بهترین هستند. آنها می توانند با رزولوشن ISO 800 عکسبرداری کنند در حالی که سایر دوربین ها از تکنولوژی ISO 1000 استفاده می کنند. این قابلیت باعث می شود تا شما بتوانید در نور کم نیز عکاسی کنید.

APERTURE (روزنه دوربین):

 

روزنه دوربین های عکاسی

 

دیافراگم با استفاده از مقیاس وحشتناک و گیج کننده f-number (نسبت کانونی) تنظیم می شود و این مشخصه یکی دیگر از تنظیمات ساده ای است که با علامت اختصاری مخصوص مشخص می شود. اساسا اکثر لنزها توانایی جذب نور از طریق یک عنصر داخلی (به نام دیافراگم) را دارا هستند. اگر می خواهید نور بیشتری در تصویر خود داشته باشید، دیافراگم را تا جایی که فضا دارد، باز کنید یا بکشید، یا به صورت دیگر آن را گسترش دهید و اشعه های ورودی را به یک نقطه واحد و متمرکز محدود کنید. بنابراین، دیافراگم فقط یک اندازه نسبی برای میزان باز شدن قطر لنز شماست. در قسمت پایین f-numbers، دیافراگم قرار دارد.

یکی دیگر از آثار جانبی لنز بزرگ تر این است که اجازه‌ی فوکوس کردن بر شی مورد نظرتان را به شما می دهد. به این ترتیب که تمامی صحنه به جز سوژه مورد نظر شما تار می شود. دیافراگم دارای تنظیمات مختلفی است که امکانات متفاوتی را در اختیار شما قرار می دهد و شما به راحتی می توانید عکس‌های جذابی را بگیرید. این موردی است که عکاسان بسیاری از آن استفاده می کنند.

هنگامی که می خواهید بر روی صحنه‌ی بزرگتری تمرکز یا فوکوس کنید باید دیافراگم را بر روی f/8 بگذارید. این کار باعث می شود نور بیشتر به صحنه بتابد و عمق تمرکز شما را افزایش می‌دهد. افکت های افقی و جلوه های عمیق تصویری محافظ انحصاری دوربین های عکاسی بزرگ هستند. شما به سادگی نمی توانید همان اثر را با سنسورهای کوچکتر به دست آورید. با سنسورهای کوچک تر نمی توان عمق فوکوس f/1.4 را حفظ کرد.

سرعت شاتر

سرعت شاتر در مقایسه با ISO و دیافراگم که نور را مستقیم دریافت می کنند، چگونگی جمع آوری نور دوربین را کنترل می کند. این مقدار در یک ثانیه اندازه گیری می‌شود، بنابراین سرعت شاتر 125/1 به معنی 125 شات در یک ثانیه است. سرعت شاتر بالاتر به معنای گرفتن عکس از سوژه هایی خنثی است، این در حالی است که سرعت شاتر پایین تر نور بیشتری می گیرد.

البته همیشه نباید نگران تار شدن سوژه های در حال حرکت باشید. شما می توانید دوربین خود را بر روی سه پایه وصل کنید و از تاریکی به نفع خود بهره برداری کنید. این قابلیت بیشتر به درد کسانی می خورد که می خواهند در شب از بزرگراه ها عکاسی کنند. اغلب اوقات شما باید دوربین خود را مطابق شرایطی که در آن قرار گرفته اید تنظیم کنید. اما اگر از یک سری از ویژگی های دوربین‌تان آگاهی داشته باشید راحت تر می توانید این کار را انجام دهید.

سایر ویژگی های مهم و کلیدی در دوربین های عکاسی

موارد بالا مهم ترین و کلیدی ترین ویژگی های دوربین شما است. اما ویژگی های دیگری نیز هستند که که اگر می خواهید تصویر با کیفیتی داشته باشید باید از آنها نیز آگاه باشید.

شفافیت لنز:

 

لنز دوربین های عکاسی

 

شما می توانید تنظیمات دوربین خود را هر طور که می خواهید قرار دهید، اما بدون وجود یک قطعه شیشه ای که نور را فیلتر می‌کند تصاویر شما هرگز واضح به نظر نمی‌رسند. تمایز بین وضوح و نرمی در تصویربرداری یکی از نکات کلیدی است: بر اساس سطح پیکسل رنگ ها و میزان روشنایی زمینه، حاشیه را از هم جدا می‌کند.

متاسفانه، هیچکسی تاکنون یک متریک آسان برای اندازه گیری کیفیت لنز اختراع نکرده است، بنابراین شما نمی توانید به راحتی به یک فروشگاه بروید و لنز مورد علاقه و با کیفیت خود را بخرید. بخشی از مشکل این است که عملکرد لنز با دیافراگم و سطح زوم متفاوت است. تیزترین لنزهای f/4 به طور معمول f/1.8 یا f/1.4 هستند که از بالاترین تنظیمات برخوردارند. به طور مشابه، لنزها دارای قدرت زوم 16mm و پایین تر و 135mm و بالاتر هستند که بعضی از دوربین ها می توانند به صورت خودکار با نرم افزار درست شوند.

لنزهای شبیه به SUNSCREEN

چند اصل ساده وجود دارد که می تواند شما را در مسیر درست هدایت کند. اول: تجهیزات مورد نیاز: لنزهای سری L کانن و higher end of Nikon’s Nikkor line هر دو ساخته شده از شیشه واقعی و مواد بسیار قوی در خارج هستند. لنزهای کیت همراه با DSLR ها و لنزهایی که قابلیت جا به جایی دارند ارزان تر و ساخته شده از پلاستیک هستند. این مورد باعث می شود که این گونه لنزها کمتر قابل توجه و اعتماد باشند و همچنین کمتر مورد استفاده افراد قرار بگیرند. البته این یک قانون جهان شمول نیست، برخی لنزهای فوق العاده خوب وجود دارند که از پلاستیک ساخته شده اند. به طور کلی شما باید به دنبال خرید لنزی با دوام و و با وزنی کم باشید. در واقع شما باید ببینید که کدام لنز برای‌تان مناسب تر و سپس همان را خریداری کنید.

نکته دومی که باید به یاد داشته باشید درباره لنزهای اولیه است. این لنزها قابلیت زوم ندارند و دارای فاصله ثابتی هستند. برای اینکه شما بهترین نتایج را به دست آورید باید دوربینی را انتخاب کنید که قابلیت تعویض لنز با دیافراگم های مختلف مانند 24mm، 50mm، 80mm، 100mm و 200mm را داشته باشد.

زوم خودکار (AUTOFOCUS)

زوم خودکار در دوربین های عکاسی

 

یک تصور غلط رایج این است که تاخیر شاتر در واقع به شاتر ارتباط دارد. مطمئنا یک تغییر بسیار کوچک در شاتر سیستم های تمرکز و اندازه گیری اتوماتیک را دچار تغییرات اساسی می‌کند. اینجا دقیقا زمانی است که دوربین مشخص می کند که چقدر طول می کشد تا تصویر به نمایش گذاشته شود؛ مطمئنا هرچه فوکوس بیشتر باشد این زمان طولانی تر است. سازندگان دوربین‌های تلفن‌های همراه به این واقعیت که مردم می خواهند در هنگام عکاسی فوکوس نیز داشته باشند توجه کرده اند. بنابراین این قابلیت حتی در دوربین های گوشی نیز گنجانده شده است و افراد به طور مرتب از آن استفاده نمی‌کنند. سامسونگ حتی دارای ویژگی “بهترین شات” در GS4 است که در حین فوکوس کردن و عکاسی چندین عکس را می گیرد و سپس به طور خودکار بهترین آن را انتخاب می‌کند.

هر سازنده گوشی و دوربین تلاش دارد مشکل سرعت تمرکز را از بین ببرد، اما تنها راه حل درست، افزایش قدرت تمرکز روی دوربین شما همراه با یک موتور فوکوس سریعتر برای لنز است. قابلیت اطمینان و سرعت فوکوس اتوماتیک، به ویژه در نور کم، یکی از راه هایی است که در دوربین های عکاسی حرفه ای از آن استفاده می شود. EOS 1D-X کانن در مجموع 61 نقطه تمرکز دارد. هنگامی که دوربین خود را در حالت فوکوس سریع قرار دهید می توانید در مدت زمان کمتری عکسبرداری کنید.

اندازه سنسور دوربین های عکاسی

اگر یک قاعده کلی در عکاسی وجود داشته باشد آن هم این است: حسگرهای بزرگتر به این معنی هستند که عکس های بهتری گرفته می شوند. این تعمیم، البته، بر اساس یک حقیقت بسیار تجربی است: هرچه اندازه سنسور بزرگ تر باشد نور بیشتری به خود جذب می‌کند. با توجه به تجربیاتی که افراد به دست آورده اند، مدل CX به دلیل سنسورش بسیار عملکرد ضعیفی دارد. گوشی نوکیا مدل Lumia 1020 فقط به دلیل حسگر 1.5 اینچی اش بهترین دوربین را دارد.

دوربین های Full-frame نام خود را از اندازه سنسورهای خود می گیرند که با قاب 35 میلی متری مطابقت دارند و بسیار مورد علاقه عکاسان حرفه ای است. با یک دوربین تمام عیار، یک لنز 24 میلیمتری دقیقا همان فاصله کانونی را به شما می دهد، در حالی که با سنسورهای کوچکتر، شما در معرض وضعیتی قرار می گیرید که که به نظر می رسد همه چیز را به یک نسخه کوچکتر از خود تغییر داده اید (یعنی اگر سنسور 1.5 برابر فریم کامل باشد، شما 1.5 برابر فاصله کانونی، با یک لنز 24 میلی متری عکس می‌گیرید؛ این موضوع به این معنی است که شما یک فاصله کانونی مؤثر 36 میلی متری دارید).

افسوس که اندازه سنسورها تاثیر خیلی بسزایی در قیمت‌شان دارد به همین دلیل افراد به راحتی نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند. به همین دلیل است که محبوب ترین دوربین های عکاسی دیجیتال مانند Canon Rebel T4i امروزه از فرمت APS-C پشتیبانی می کند. این یک موضوع بسیار خوشحال کننده است.

مگاپیکسل

دوربین های عکاسی و مگاپیکسل

 

به طور واضح، یک مگاپیکسل حاوی 1 میلیون پیکسل است، اما تا حدودی بی معنی است که دوربین شما 10 میلیون پیکسل را در یک زمان ارائه می کند. آنچه که شما می خواهید بدانید و آنچه که تعداد واقعی مگاپیکسل ها به شما می گوید، این است که چقدر شما می توانید تصویر خود را بدون نیاز به نرم افزارهای دیجیتالی بزرگنمایی کنید، بدون اینکه کیفیت عکس‌تان کاهش پیدا کند. عکس 3 مگاپیکسل بیش از اندازه متراکم است. استاندارد آمریکا تا اندازه 4 اینچ در 300 پیکسل است. اندکی کاهش تراکم پیکسل، به 200ppi می رسد و شما می توانید نسخه های عظیم از یک عکاسی 12 مگاپیکسلی را تجربه کنید. اکنون هیچ تضمینی وجود ندارد که هر چه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد عکس‌تان نیز بهتر خواهد شد.

با این حال در دنیای واقعی شما نیاز چندانی به چنین بزرگنمایی هایی برای تصاویرتان ندارید. اکثر عکس هایی که با دوربین های دیجیتال گرفته می شوند در کامپیوتر با نرم افزارهای مختلف اصلاح می شوند. پس اگر شما نیاز به عکس با کیفیتی برای پروفایل فیس بوک خود دارید می‌توانید از این امکان استفاده کنید. اگر برای بیلبورد ها، نقاشی های دیواری یا سایر اندازه‌های مختلف عکس‌برداری می کنید می توانید از تمام مگاپیکسل هایی  که می خواهید (مانند دوربین نیکون مدل D800 36) استفاده کنید.

منظره‌یاب (LCD)

هنگامی که شما بتوانید از ویژگی های مختلف دوربین‌تان به نحو احسن استفاده کنید بسیار شگفت زده خواهید شد. آینه ها در دوربین های SLR تصویر دقیقی را نشان می دهند که بر روی سنسور از طریق یک نوع فرآیند خاص تاثیر می گذارد: این ویژگی را منظره یاب می نامند. همان طور که در ابتدای مقاله بیان کردیم مدل های گران قیمت تر تجربه‌ی لوکس‌تری را ارائه می‌دهند. دوربین های 7D و Nikon D700 از این نظر بزرگتر و راحت تر از DSLR هستند. نمایشگرهای الکترونیکی (EVF) بسیار بهتر عمل می کنند و در رقابت با سایرین پیروز هستند به خصوص در دوربین های سونی که دارای یک لنز نیمه شفاف (SLT) مانند A77 هستند. این ویژگی ها در مقایسه با سایر موارد در دوربین های عکاسی دیجیتال امکانات متفاوتی را در اختیار شما می گذارد و باعث می شود عکاسی شیرین تری را تجربه کنید.

اگر دوربین شما یک منظره یاب ندارد، پس بهتر است که آن را با یک LCD خوب مجهز کنید. شما می توانید از آن برای عکسبرداری و بررسی عکس استفاده کنید، بنابراین هر گونه نقصی از نظر وضوح رنگی یا رزولوشن می تواند شما را در این فرآیند دچار مشکل کند و به زحمت بیاندازد. رزولوشن LCD با 230000، 460000 و 920000 به عنوان مقادیر معمول اندازه گیری می‌شود. هر چه رزولوشن بیشتر باشد کیفیت تصاویرتان نیز بهتر می شود. سونی و سامسونگ در برخی از آخرین دوربین های خود از صفحه نمایش OLED استفاده می کنند که فوق العاده است. صفحه نمایش لمسی Olympus PEN E-P5 و کانن T4i نیز امکانات ویژه ای در اختیارتان قرار می دهند.

بالانس رنگ سفید

بالانس رنگ سفید در دوربین های عکاسی

این مورد یکی از بزرگ ترین و مهم ترین ویژگی هایی است که در دوربین های عکاسی باید مد نظر قرار داده شود. تعادل رنگ ها در دوربین (WB) معمولا در قسمت کارت حافظه هستند. معمولا افراد این امکان را در دوربین های‌شان به حالت اتوماتیک قرار می دهند و این دقیقا کاری است که باعث می شود حاله ای زرد رنگ در عکس‌های‌تان بیفتد. به عبارت ساده تر کار کردن با دوربین ها کمی سخت و پیچیده است. شما باید دقیقا تنظیمات دوربین‌تان را بر اساس مکانی که در آن قرار گرفته اید و شرایط نوری که وجود دارد تنظیم کنید. زیرا دوربین های عکاسی به صورت اتوماتیک نمی توانند این کار را انجام دهند. تمام دوربین های عکاسی مدرن دارای یک پیش نمایش WB برای روشنایی مصنوعی هستند، اما این مورد بیشتر در دوربین های عکاسی حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد. شما باید کنترل دقیقی روی تنظیم رنگ ها داشته باشید تا بتوانید عکس های با کیفیتی ارائه دهید.

بهترین راه حل برای برطرف کردن رنگ غیر طبیعی این است که یک نمونه عکس ایده آل برای خود انتخاب کنید. اکثر DSLR ها اکنون گزینه ای برای تنظیم WB برای عکاسی از اشیای سفید در شرایط نورپردازی خاص دارند. بنابراین هنگامی که شما می خواهید در این شرایط عکسبرداری کنید باید تنظیمات دوربین خود را در حالت درست قرار دهید تا عکس با کیفیتی داشته باشید.

توانایی های ضبط ویدئو در دوربین های عکاسی

تا چند سال گذشته ضبط ویدیو توسط دوربین های عکاسی یک ویژگی تازه محسوب می‌شد اما امروزه این مورد یک ویژگی معمولی به حساب می آید و اکثر دوربین های عکاسی توانایی ضبط ویدیو با کیفیت HD را دارند. با این حال باز هم در این مورد تنظیماتی وجود دارد که باید آنها را رعایت کنیم مانند انتخاب دوربین هایی که فوکوس و زوم را هنگام ضبط فیلم اجرا می کنند (به عنوان مثال، Canon S95 در این زمینه نسبتا عالی عمل می کنند). فوکوس اتوماتیک در دوربین هایی که قادر به انجام آن هستند یک کاربرد عالی و فوق العاده محسوب می شود. اگر شما بخواهید در هنگام ضبط ویدیو فوکوس نیز انجام دهید باید نحوه تنظیمات درست دوربین خود را بدانید.

دوربین های عکاسی با سنسورهای بزرگتر باعث می شوند که در هنگام فیلمبرداری صداها به دلیل حساسیت بیشتر دقیق تر ضبط شوند، اغلب دوربین های عکاسی دارای زوم مکانیکی و مکانیسم فوکوس هستند. این مورد باعث می شود که شما در هنگام فیلمبرداری دقت بیشتری به خرج دهید چرا که تمامی صداها ضبط می شوند. با این حال، آنها همچنین دسترسی به طیف وسیعی از جلوه های سینمایی دارند که برخی دوربین های عکاسی فاقد آن هستند. آیا شما می‌خواهید در ابتدا از یک صحنه بزرگ فیلمبرداری کنید و سپس بر روی یک سوژه خاص فوکوس و زوم کنید؟ برای این کار شما به یک دوربین کانن با مدل 60D با یک لنز دیافراگم بزرگ نیاز دارید.

زوم یک مفهوم ساده است، یعنی اینکه شما بدون جابه‌جایی فیزیکی از فاصله ای نزدیک تر از سوژه خود عکسبرداری کنید. شما گاهی مجبورید عکس خود را چند برابر بزرگتر و زوم کنید تا بتوانید به راحتی جزییات موجود در عکس را مشاهده کنید. یک دوربین که از 28 میلیمتر شروع می شود و دارای زوم 10 برابر است، در نهایت در هنگام بزرگنمایی از 24 میلی متر شروع می‌شود. به هر حال این ویژگی مهمی است که اکثر افراد دوست دارند دوربین‌شان دارای آن باشد. اگر می خواهید به سوژه خود نزدیک تر شوید مهم ترین نکته زاویه تله است.

اما هشدار می دهیم: دوربین هایی با بزرگنمایی بسیار در هنگام عکسبرداری ثابت نگه داشتن‌شان بسیار دشوار است بنابراین گرفتن عکس در این شرایط بسیار دشوار است و نیاز به دقت فراوانی دارد. علاوه براین همان طور که قبلا بیان شد بزرگنمایی زیاد منجر به کاهش کیفیت تصویر می شود. بنابراین در این زمینه لنز شما باید بسیار قوی باشد تا کیفیت تصویرتان کمتر کاهش پیدا کند. دوربین هایی که دارای لنز با کیفیت هستند در هنگام زوم می توانند کیفیت تصویر را ثابت نگه دارند. معمولا در این دوربین های عکاسی گزینه ای وجود دارد که شما می توانید این کار را انجام دهید. افراد مبتدی و تازه کار می‌توانند برای اینکه راحت‌تر این کار را انجام دهند از لنزهای قابل تعویص استفاده کنند. به هر حال این موردی است که شما باید آن را کنترل کنید تا کیفیت تصاویرتان کاهش پیدا نکند.

در نهایت، به نفع خودتان عمل کنید و ایده‌ی “زوم دیجیتال” را نادیده بگیرید. اگر می خواهید فقط قسمتی از تصویر خود را به نمایش بگذارید به جای اینکه زوم کنید و کیفیت تصویر خود را کاهش دهید می توانید از نرم افزارهای مختلف برای برش تصویر استفاده کنید. چند گوشی مانند Lumia 1020 راه های هوشمندانه ای برای بزرگنمایی و پردازش دوباره دارند. اما باز هم هیچ کدامشان نمی توانند مانند نرم افزارهای ویراش تصاویر قوی عمل کنند.

تثیبت کننده تصویر (STABILIZATION IMAGE)

تثیبت کننده تصویر در دوربین های عکاسی

همانند زوم دیجیتال، تثبیت کننده دیجیتال (IS) بیشتر یک ویژگی بازاریابی است. لنزهای نوری عناصر داخلی هستند که در هنگام عکسبرداری از سوژه های متحرک، لرزش تصویر را به حداقل می رسانند. “کاهش لرزش” نیکون به خصوص در مواقع ضروری به شما اجازه می دهد تا در دو یا سه مرحله عکسبرداری کنید تا بتوانید تصویری واضح را به ثبت برسانید. به عنوان مثال، اگر سرعت شاتر 40/1 است قبل از شروع لرزش به لنز معمولی نگاه کنید، نسخه VR آن تا 25/1 حرکت خواهد کرد. در دوربین های عکاسی کانن این ویژگی “تثبیت کننده تصویر نوری” نام دارد، در دوربین های پاناسونیک “MegaOIS” است و تقریبا هر دوربین و لنز دیگری نیز دارای انواع مختلفی است.

دوربین های سونی و المپیوس معمولا تثبیت کننده تصویر را در قسمت DSLR قرار می دهند. در نهایت، هر کدام از سیستم هایی که انتخاب می کنید، هدف خود را برای کاهش اثرات بد لرزش دارند. شما باید موردی که مناسب خودتان هست را انتخاب کنید.

نتیجه گیری

خرید یک دوربین هرگز کار آسانی نیست. اینکه شما دوربینی را انتخاب کنید که بتوانید از تمامی ویژگی های آن به نحو احسن استفاده کنید کار بسیار دشوار و زمان بری خواهد بود. در نهایت امکانات و ویژگی های مختلف و بسیار متعددی وجود دارد که شما باید مد نظر قرار دهید اما مهم ترین نکته این است که شما بدانید برای چه نوع عکاسی می خواهید دوربین تهیه کنید.

مثلا اگر شما می خواهید با دوربین‌تان فقط از فرزنداتان عکسبرداری کنید نیازی نیست یک DSLR بزرگ داشته باشید. در این زمینه می توانید از دوربین های بدون انعکاسی مانند GX1 پاناسونیک یا حتی نقطه ای مانند Canon S110 استفاده کنید. شاید حتی خرید گوشی هایی مانند Nokia Lumia 1020 و iPhone 5 نیز برای شما مناسب باشد. اما اگر می خواهید بهترین، بزرگترین و قابل کنترل ترین دوربین را خریداری کنید باید تحقیق بسیاری کنید و از تمام ویژگی هایی که دوربین های عکاسی دارند آگاه شوید. DSLR ها کنترل بیشتر و لنزهای بیشتری را ارائه می دهند و توانایی گرفتن عکس های بیشتر و ویدیو را دارند.

مطمئنا همه ما به دنبال داشتن بهترین دوربین هستیم. اما بهترین دوربین کاملا بستگی به شرایط شما دارد. شما باید برای خرید یک دوربین خوب مطالعه کنید تا بتوانید تمامی موارد را در نظر بگیرید. در غیر این صورت ممکن است با خرید گزینه ای اشتباه پول خود را به هدر دهید.