شاید اگر کمی پای صحبت روانشناسان بنشینید برایتان داستان‌های تعریف کنند از افرادی که به خاطر کمبود اعتماد به نفس دچار مشکلاتی در زندگی شخصی یا کاری خود شده‌اند. مسئله تقویت اعتماد به نفس آنچنان اهمیت پیدا می‌کند که می‌تواند مرز بسیار باریکی بین سقوط یا سکوی پرتاب فرد در زندگی باشد. همانگونه که عضلاتتان برای رشد نیاز به تمرین و مدوامت در آن مسیر دارد، روانتان نیز برای افزایش اعتماد به نفس ملزم به رعایت برخی ترفندهای ساده است. متاسفانه این مشکل جنسیت یا سن نمی‌شناسد و در هر گروهی که باشید، احتمال بروز آن وجود خواهد داشت. با اطمینان اعلام می‌کنیم که با به کارگیری این ترفندهای ساده، حس و دید مثبتی به زندگی نیز پیدا خواهید کرد. شما می‌توانید همین حالا تحولی در ذهن خود به جریان بندازید، فقط کافیست همراه ما در مالتینا بلاگ باشید تا اطلاعات بیشتری به شما ارائه کنیم.

به صورت عمومی اشخاصی که از کمبود اعتماد بنفس رنج می‌برند در جامعه هم کمتر مورد استقبال می‌گیرند. در واقعا اعتماد داشتن به خود آنچنان اهمیت پیدا می‌کند که جزو ویژگی‌های جذاب شما قرار می‌گیرد. با تقویت اعتماد به نفس باعث می‌شوید تا افراد دوروبرتان تا حد زیادی تحت تاثیر قرار بگیرند و شما را باور داشته باشند. البته اگر این حس را به صورت کاذب به وجود آورید به زودی اطرافیانتان متوجه خواهند شد، پس باید به دنبال راه‌های اصولی همراه با تمرین و تکرار باشید تا در این مسیر به توفیق برسید. اگرچه شاید در این راه کمی سختی به کشید اما ارزشش را دارد، پس باید از قدم‌های کوتاه شروع کنید؛ کاری به موقعیت نداشته باشید و برای خودتان ارزش قائل باشید! این جمله را همواره در ذهن خود تکرار کنید:

” من نباید دست از تلاش بردارم هر چقدر که در راهم سختی وجود دارد!”

تقویت اعتماد به نفس چه اهمیتی دارد؟

اهمیت تقویت اعتماد به نفس

کمبود اعتماد به نفس و اضطراب

در گام اول باید بدانید که اعتماد به نفس چیست؟ همین شناخت به شما کمک خواهد کرد تا با درک بیشتری به استقبال آن بروید. اعتماد به نفس یا در اصطلاح self-confidence نوعی خودباوری درونیست که فرد شناخت صحیحی از توانایی‌های خود داشته و به بهترین نحو ممکن از آنها استفاده می‌کند. افراد با تقویت اعتماد به نفس قادرند تا در زمان‌های حساس، تصمیمات بهتری بگیرند و نگرانی بابت شکست نداشته باشند. چنین افرادی کمتر از اطرافیان و محیط تاثیر می‌پذیرند و قضاوت روی کارشان اثری نخواهد داشت. اعتماد به نفس به تنهایی معنی اطمینان داشتن به توانایی است و از لایه‌های اصلی سلامت روان محسوب می‌گردد. اگر به زودی به فکر تقویت اعتماد به نفس خود نباشید، مشکلات بحرانی در آینده انتظارتان را خواهند کشید. خودتان را باور داشته باشید و به هیچ توانایی‌هایتان را دست کم نگیرید.

تقویت اعتماد به نفس باعث می‌شود تا بتوانید مسائل و مشکلات پیش روی خود را با قدرت بیشتری حل و فصل نمایید و در ارتباطات خود با دیگران موفقیت بیشتری کسب نمایید. در حقیقت اگر به خودتان اعتماد داشته باشید، اعتماد سایرین را نیز جلب می‌کنید و با مهارت بهتری زندگی خود را مدیریت خواهید کرد.

عزت نفس چه تفاوتی با اعتماد به نفس دارد؟

شاید کمی عنوان این تیتر شما را گیج کرده باشد! اما از لحاظ روانشناسی معنای این دو کلمه تفاوت دارند، خیلی وقت‌ها این دو کلمه را جابجا استفاده می‌کنیم. اگر شما برای شخصیت خود احترام قائلید، عزت نفس خوبی دارید که این مسئله ارتباطی با اعتماد به نفس شما ندارد. در واقع آنچه از نظر روانشناسی مطرح می‌گردد این فرضیه وجود دارد که شما با وجود اعتماد به نفس پایین از عزت نفس بالایی برخوردار باشید و این دو موضوع مقوله‌ای جدا از هم محسوب می‌شوند. اگر شما برای خود احترام و حرمت قائل باشید، عزت نفس خود را حفظ کرده‌اید. از آنجا که اصل بحث ما در مورد تقویت اعتماد به نفس است به همین مطالب خلاصه در مورد عزت نفس بسنده می‌کنیم و طرح آن را در مطلبی جداگانه از مالتینا بلاگ نوید می‌دهیم.

تقویت اعتماد به نفس به چه چیزهای وابسته است؟

اینکه در مواجهه با موقعیت‌های مختلف زندگی چه عملکردی نشان می‌دهید تا حد زیادی به میزان اعتماد و باورتان به خودتان بستگی دارد. اینکه در شرایط دشوار یا موقعیت‌های بحرانی چه واکنشی با توجه به توانایی‌هایتان نشان خواهید داد. تقویت اعتماد به نفس باعث می‌شود تا وقتی مسئولیت و وظیفه‌ای به فرد سپرده شد، قادر به انجام آن باشید. در چنین شرایطی اعتماد به نفس نیز بهبود پیدا می‌کند، کمبود اعتماد به نفس نیز معنی برعکس می‌دهد. به طور مثال اگر با شرایط خیلی سختی مواجه شوید و خود را در برابر آن ناتوان ببینید. البته که شما از همان ابتدا برای انجام کارهای دشوار آماده نیستید و باید ابتدا از انجام کارهای سطح پایین آغاز کنید و سپس توانایی خود را برای انجام کارهای دشوار محک بزنید.

اگر خیلی در سطح پایین بمانید و اصطلاحا در آن درجا بزنید، به آسان‌گیری عادت خواهید کرد و در مقابل کارهای به نسبت سخت اطمینان کافی به خودتان نخواهید داشت. همین درماندگی و ناچاری در برابر انجام کارها و عدم شناخت توانایی باعث ایجاد مشکل می‌گردد و باور مناسبی در مورد خودتان شکل داده نمی‌شود. البته که نقش اطرافیان هم اهمیت دارد و نمی‌توان از انرژی مثبت و تشویق‌هایشان به راحتی گذشت، آنها با رفتارهایشان شما را به سوی موفقیت سوق می‌دهند. در نتیجه اعتماد به نفس شما افزایش پیدا می‌کند اما اگر در برابر شکست‌های مکرر یا شرایط سخت زندگی بی تفاوت باشند، باورتان خدشه‌دار خواهد شد و صدمه می‌بینید.

اعتماد به نفس را چگونه شکل بدهیم؟

تمرین، تمرین و تمرین! در هر خواستنی اصرار بورزید، شدنی است. در دراز مدت به خودتان اعتماد داشته باشید تا شرایط آرمانی یا همان کمال دلخواهتان شکل بگیرید. بنابراین کم کم اعتماد به نفس در وجودتان نهادینه خواهد شد و بدون آنکه فکر کنید در حال انجام آن هستید. قدرت ذهن و ناخودآگاه شما را در کمترین زمان ممکن به سمت رفتارهای هدایت می‌کند که حل مسئله آسان شود. اما اگر برداشت شما از آنچه هستید فاصله داشته باشد، حس اطمینان به خود کمتر می‌شود و شکستی در انتظارتان خواهد بود. اما اگر بتوانید فاصله این دو مفهوم را کم کنید، باورهای مثبتی در وجودتان شکل می‌گیرد و به شما در آینده برای تقویت اعتماد به نفس کمک خواهد کرد.

۵ ترفند زیر را برای تقویت اعتماد به نفس به ذهن بسپارید!

5 ترفند ساده برای تقویت اعتماد به نفس

خنده از رو ناچاری

“من امروز احساس کردم که زندگی به من ضربه می‌زند و این اتفاق پشت سرهم برایم اتفاق می‌افتد” همه ما چنین روزهایی را تجربه کردیم. وقتی چنین چیزی را حس می‌کنیم دچار یک حالت نوسانی روانی شده و همه تصمیمات زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما سعی کردیم تا ۵ نکته مهم برای تقویت افزایش اعتماد به نفس را در مالتینا بلاگ به شما ارائه کرده تا هر وقتی احساس خوبی نداشتید، با این موارد بر آنها فائق یابید. توصیه می‌شود تا آنها را امتحان کنید و ببینید واقعا برایتان جوابگو است یا خیر!

  1. در حال آرامش از خودتان بپرسید که به راستی چه چیزی شما را دچار اضطراب می کند.

نوسانات اعتماد به نفس اغلب زمانی رخ می‌دهند که در حال رویارویی با چالش‌های جدید و سخت هستید. سعی کنید خیلی زود و فوری فهرستی از موارد ذهنی و جسمی تهیه کنید که شما را ترسانده یا دچار استرس می‌کند. حالا که آرامش دارید، بهترین زمان برای لیست کردن چنین مواردی خواهد بود. نمونه‌یادداشت شده می‌توانند بزرگ باشند یا حتی کوچکترین مسائل را در بر بگیرند. برای آن لیست یک عنوان به انتخاب خودتان بگذارید، به طور مثال لیست رفع اضطراب من!

شاید مسائلی در مورد فرزندتان یا خودروی شما باعث آزار ذهنی می‌شود، این مثال را گفتیم برای اینکه بدانید هرچیزی امکان دارد باعث به وجود آمدن چنین شرایطی شود. گاهی اوقات مسائل مربوط به پول یا مهارت‌های کاری باعث برهم زدن آرامش خواهد شد، پس با بهبود این وضعیت به خودتان کمک کنید. فراموش نکنید که در حالت روانی تشویش آمیزی نباشید و در کمال آرامش سراغ نوشتن چنین لیستی بروید، زیرا نمی‌توانید به درستی تشخیص بدهید.

  1. با دید عمیق به مسائل بپردازید.

هنگامی که نسبت به تقویت اعتماد به نفس بی‌توجه باشید و از کمبود آن رنج ببرید، به راحتی دچار چالش ذهنی و نگرانی خواهید شد. تا جایی که از خود خواهید پرسید که آیا من در زندگی یک بازنده همیشگی هستم؟ در چنین شرایطی کمی عمیقتر نگاه کنید و دید وسیعی داشته باشید. شما باید به وجه‌های دیگر زندگی خود نگاه کنید، اینکه کاری را هنوز دارید با مهارت هرچه تمام انجام می‌دهید. به داشته‌هایتان فکر کنید و اینکه دستاوردهای مثبتی در زندگی خود به دست آوردید. در مورد آنچه از نظر ذهنی برایتان اتفاق می‌افتد با خودتان دقیق باشید. به عنوان مثال اگر یک قبض برق ۵۰۰ هزارتومانی بدستتان رسید، سریع به این فکر نکنید که چقدر من افتضاحم!

شاید در مدیریت پول‌های خود آنقدر قوی نباشید اما این یک دلیل عینی برای تمام توانایی‌های شما نیست. از لحاظ فکری، ذهنتان را متعادل کنید حتما شما انسان کاملی نیستید اما این مسئله چندان وحشتناک نیست. همه ما چنین چیزهایی را تجربه می‌کنیم و این دلیلی برای عدم تلاش برای تقویت اعتماد به نفس نیست.

  1. از خودتان بپرسید:” من خودم را با چه کسی مقایسه می کنم؟ “

اغلب هنگامی که چیزی اعتماد به نفس شما را در تصمیم گیری از بین می‌برد، خلق و خوی مقایسه‌گر شماست. عموما وقتی از لحاظ اعتماد به نفس کم می‌آورید که خودتان را با کسانی مقایسه می‌کنید که دستاوردهای برجسته‌ای داشته‌اند. (مانند افرادی که یک انبار فرسوده را خریداری کرده و بعد از بازسازی به قیمت بسیار بالایی فروخته‌اند و سود خوبی نصیبشان شده است.) حتما سریع این فکر به سراغتان می‌آید که چرا من چنین کارهایی را انجام نمی‌دهم؟ با این حال اگر در مقایسه اجتماعی خود کمی منطقی باشیم، می‌بینیم که برخی کارها را بسیار خوب انجام می‌دهیم. باز هم می‌گویم که شما یک راک استار حرفه‌ای نیستید، اما از پس برخی از کارها به خوبی بر می‌آیید و دستاوردهای قابل قبولی دارید. همه در نهایت به هدف‌های برجسته‌ای دست پیدا خواهند کرد، هر آنچه اندک باشد!

فراموش نکنید که تقویت اعتماد به نفس حس شما را نسبت به انجام کارها مثبت می‌کند. حتی برای افرادی که آنها را موفق می‌دانیم، اشتباهات و نتایج متوسط باهم در آمیخته‌اند. موارد متداول قیاس اجتماعی شامل، خواهر و برادر، دوستان شبکه‌های اجتماعی، همکلاسی و افرادی هستند که زندگینامه آنها را خوانده یا به صورت آنلاین تماشا می‌کنید. گاهی اوقات خود را با افراد کوچکتر مقایسه می‌کنید و این فکر به سراغتان می‌آید که باید در سن خود بهتر عمل کنید یا دستاورد بیشتری داشته باشید. شاید برخی از ویدیوهایی که در مورد افراد موفق دست به دست می‌شود را دیده باشید که چگونه راهشان را شرح می‌دهند و از لحظات سختی کمبود اعتماد به نفس در شروع کارشان حرف می‌زنند. با این حال آنها هم در پشت صحنه زندگی خود اشتباهات زیادی مرتکب شده‌اند و الگو رفتارهای نا امیدکننده‌ای داشته‌اند. زندگی همه آشفتگی دارد!

  1. اگر به خوتان شک دارید، لزوما در مسیر اشتباهی قرار نگرفته اید!

کمبود اعتماد به نفس

اضطراب و ناراحتی

مانند تمام احساسات بشری، شک و تردید داشتن نسبت به خود یک سیستم پیام رسانی تکامل یافته است. این ویژگی کمک می‌کند تا به دقت در مورد کارهای انجام گرفته تفکر نمایید. با این حال این سیستم سیگنال دهی یکسری نواقصی هم دارد که امکان تقویت اعتماد به نفس را از شما سلب می‌کند؛ این سیستم هشدارهای کاذب زیادی ایجاد می‌کند، به ویژه برای افراد مستعد به اضطراب که سبب نشخوار فکری آزاردهنده‌ای می‌شود. احساس شک به خود لزوما به این معنا نیست که شما در مسیر اشتباهی قرار گرفته‌اید. اغلب فقط چنین مفهومی دارد که شما با چالشی جدید و سخت روبرو هستید. در حالی که شک داشتن به خود احساس ناخوشایندی ایجاد می‌کند، مزایایی نیز دارد. دکتر باب مارکوی دست نوشته بسیار مناسبی در مورد توصیف چنین حالتی برای تقویت افزایش اعتماد به نفس دارد.

وقتی شک و تردید شما به طور کامل یک زنگ خطر نباشد، استراتژی‌های  زیادی برای انجام دادن وجود دارد. وقتی از تصمیمات ناقص پشیمان می‌شوید، می‌توان از برخی نکات برای کنار آمدن با پشیمانی استفاده نمایید. وقتی می‌خواهید روی پیشرفت در یک موقعیت آماده شوید، باید تمرکز خود را روی بهبود عادات قرار دهید تا تلاش صرف برای رسیدن به کمال یا هدف! اگر عادات شما بهبود پیدا کرد، به هدفتان بسیار نزدیک شده‌اید و این مهارت فوق‌العاده‌ای برای تقویت اعتماد به نفس است!

  1. برای شرایط ناشی از کمبود اعتماد به نفس آماده باشید.

شما برای مواجهه با شرایط و چالش‌های احساسی باید خود را رشد دهید، باید ببینید چه چیزی به شما کمک می‌کند. لطفا استراتژی اجتماعی خود را مشخص کنید؛ مانند تماس با دوستان یا اطلاع رسانی درباره موقعیت‌های استرس‌زا با شریک عاشقانه. شاید شما استراتژی‌های فیزیکی برای مقابله با شرایط استرس ناشی از کمبود اعتماد به نفس داشته باشید؛ مانند شب زود خوابیدن، چرت زدن، ورزش، تنفس آرام، یوگا یا مدیتیشن. برای خود استراتژی دلخواهی بچینید که به شما کمک می‌کند. غذای مورد علاقه‌تان را بخورید یا اینکه خود را به دیدن فیلمی زیبا در سینما دعوت کنید. اگر از نظر اجتماعی منزوی هستید، به دنبال ارتباط با افرادی باشید که احساس نزدیکی بیشتری با آنها می‌کنید؛ مانند همکارانی که آنها را خوب می‌شناسید.

در نهایت هرکاری را انجام دهید که نسبت به انجام آن تمایل دارید و از رفتارهایی مانند تا دیر وقت بیدار ماندن بپرهیزید که شرایط شما را تشدید می‌کند. به طور خلاصه اگر عرض کنیم، نسبت به عیب یابی الگوی مخرب تشدید کمبود  اعتماد به نفس اقدام کنید. گاهی برای اینکه روند خنثی را در پیش بگیرید، نیاز به جابجایی برخی از کارها پیدا می‌کنید. مثلا اگر قبلا ساعت ۹ شب حمام می‌کردید، الان در شرایط استرس و ناراحت کننده ساعت ۷ به حمام بروید و شب را زودتر سر به بالش بگذارید. تقویت اعتماد به نفس به رعایت چنین پارامترهای ساده‌ای وابسته است.

برای تقویت اعتماد به نفس به صورت عملی پیشنهاد می‌کنیم که نکات مورد علاقه خود را از این مطلب انتخاب نموده و سری بعدی که به دردسر افتادید، آنها را امتحان کنید. البته برخی از استراتژی‌ها برای همه کار نمی‌کند و نیاز به استراتژی شخصی خود دارید. تلاش کنید، آزمایش کنید و ببینید که چه چیزی مفید واقع می‌شود.

در پایان

امیدواریم که مطلب ۵ ترفند ساده برای تقویت اعتماد به نفس مورد توجه شما قرار گرفته باشد، مالتینا بلاگ موضوعات مختلفی را در دل خود جای داده که هر کدام خواندنی می‌باشند. بخش اطلاعات عمومی پر شده از موضوعات متنوع که به افزایش دانش شما در زمینه های مختلف کمک می‌کند. با اشتراک گذاری این مطلب در رسانه‌های اجتماعی دوستان خود را از این موضوع جذاب آگاه کنید. در پایان نظرات خود را با درج کامنت در مورد مسائل مطرح شده با ما در میان بگذارید.

منبع

psychologytoday

مطالب پیشنهادی

افزایش اعتماد به نفس با استفاده از راهکارهای قطعی و اثبات شده

روانشناسی رنگ | رنگها درباره شخصیت شما چه میگویند

تاثیرات روان‌شناسی مثبت و منفی رقصیدن بر روحیه