هر سال اواخر بهمن، حال و هوای عید و بوی نو شدن همه‌ی شهر را فرا می‌گیرد. تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که چرا اول بهار را نوروز در نظر می‌گیریم؟ یا چرا به این روز نوروز می‌گویند؟ در این مقاله به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

اعتدال نوروزی

عید نوروز با «اعتدال بهاری» آغاز می‌شود، وقتی که خورشید از صفحه‌ی استوا به سمت شمال حرکت می‌کند. دانشمندان به پدیده‌ی طبیعی اعتدال، «هموگان بهاری» نیز می‌گویند. نگاهی به تقویم خود بیندازید؛ در همان صفحه‌ی اول نوشته: «تقویم شمسی». در تقویم‌های رسمی خورشیدی یا شمسی برای تعیین روز اول سال، از این اعتدال استفاده می‌کنند.

انیمیشن موزیکال بسیار شاد درباره نوروز و اقوام ایرانی

حتما تجربه‌ی بیدار ماندن تا پاسی از شب برای تحویل سال را داشته‌اید. جالب است بدانید اگر لحظه‌ای که برای تحویل سال محاسبه شده قبل از ظهر باشد، یک فروردین سال جدید، همان روز خواهد بود و اگر بعد از ظهر رخ دهد، فردای آن روز، روز اول فروردین شناخته می‌شود. زمان و تقویم همیشه برای ایرانیان مهم بوده؛ از سال‌های دور تقویم شمسی با دقت بالا روزهای سال را نشان می‌داده است.

این تقویم با زمان نجومی هماهنگی دارد. اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این جشن باستانی به دست آورید، با ما همراه باشید. نوروز، جشن باستانی است که از زمان ورود خورشید به برج حمل آغاز می‌شود. با استفاده از محاسبات و ابزار، امروزه می‌توان لحظه‌ی اعتدال بهاری و روز اول فروردین را دقیقاً اندازه گرفت.

انیمیشن رقص نوروزی مادر بزرگ و پدر بزرگ

قدمت نوروز

اهداف جدید و روزهای نو در انتظار نو شدن سال هستند. نوروز و فرهنگ سال نوی ایرانی از سال‌های دور بین خانواده‌های ایرانی وجود داشته است. نوروز کلمه‌ای مرکب است و اگر بخواهیم به وجه تسمیه‌ی نوروز بپردازیم، باید بگوییم «روز نو» معنای دیگر نوروز نیز هست. در بین علما و دانشمندان نیز ابوریحان بیرونی، نوروز را اولین روز نو در سال جدید می‌نامد. پدران و اجداد ما از چندین هزار سال پیش این ایام را جشن می‌گرفته‌اند.

نوروز، عید باستانی پارسی زبانان

اگر از قدمت و تاریخ نوروز بپرسید می‌توانیم بگوییم این جشن باستانی قبل از به وجود آمدن ایران و در دوره‌ی مادها بین این اقوام بوده است. با ورود به ماه اسفند، به قول قدیمی‌ها زمین در حال نفس کشیدن است و طبیعت دچار تغییر و تحول می‌شود. سبز شدن سبزه‌ها، شکوفه دادن درختان، تغییر روحیه‌ی مردم و… همگی از موهبت‌های سال جدید است. به این دلیل عید نوروز را عید آفرینش نیز می‌نامند.

اینیمشن جذاب موزیکال درباره عید نوروز

افسانه‌ها و داستان‌های زیادی درباره‌ی نوروز دهان به دهان می‌چرخد. در وجه باستانی نوروز، آیین مرگ و رستاخیز سیاوش نیز دیده می‌شود؛ درست قبل از به وجود آمدن اعتدال بهاری و در زمستان، برای سیاوش سوگواری می‌کردند و با رسیدن اولین روز سال جدید با لباس نو و شادی به استقبال بهار می‌رفتند و به زنده بودن سیاوش، دل می‌بستند. با مطالعات فراوان، سنت نوروز را به زمان داریوش بزرگ نسبت می‌دهند، اما تحقیقات گسترده‌تر، برای این سنت دیرینه، قدمتی به پهنای تاریخ اشکانیان و چه بسا دورتر را نشان می‌دهد.

معرفی نوروز، عید سنتی ایرانیان به زبان انگلیسی

المان‌های جذاب عید نوروز

از لذت‌های روز عید این است که تک تک اجزای سفره هفت‌سین را با دقت و زیبایی در سفره بچینیم و از کنار هم بودن لذت ببریم.

تمام هدف این روز، جمع کردن خانواده کنار یکدیگر است. ایرانیان دوست دارند از چند روز قبل از هر جشن، با روحیه‌ی شاد و دادن مژدگانی به استقبال جشن بروند. دو المان شاد و پر انرژی عید نوروز که از سال‌های دور خبر سال نو را به مردم می‌دهند «حاجی فیروز» و «عمو نوروز» هستند.

Smiley face

داستان‌های زیادی درباره‌ی این دو نماد فولکلور ایرانی وجود دارد. حتما در ماه اسفند، در ترافیک و پیاده‌روها این افراد را دیده‌اید که ساز می‌زنند و آواز می‌خوانند. عمو نوروز یا همان بابا نوروز، پیرمردی است که شب عید به کوچک و بزرگ هدیه می‌دهد و با آمدن بهار، نوید سفیدی و سبزی را به شهرهای پر غصه می‌دهد. بابا نوروز همراه با حاجی فیروز شعرهای سنتی می‌خوانند و فضایی هیجان‌انگیز را در شهر ایجاد می‌کنند. این دو، از فاکتورهای اصلی عید نوروز هستند که هنوز بین مردم دیده می‌شوند.

شعرخوانی مرحوم مرتضی احمدی – حاجی فیروز – نوروز

 آداب و رسوم قبل از سال نو

از سختی‌های روزهای آخر سال، تکاندن خانه است! خانه‌ تکانی کاری است که هر خانواده‌ی ایرانی در اسفند ماه هر سال انجامش می‌دهند. این رسم قدیمی در بین خانواده‌ها شور و شعف ایجاد می‌کند و انتظار فرا رسیدن سال نو را ساده‌تر می‌سازد.

عید نوروز، خانه‌تکانی و مصرف آب

در همین راستا، از کمپین خونه تکونی نوروزی مالتینا که در آن می‌توانید محصولات شوینده و بهداشتی اصل را با بهترین قیمت و سریعترین زمان خریداری نمایید، بازدید کنید.

خانه‌تکانی برای مادران ایرانی بسیار مهم است، به طوری که معتقدند باید قبل از روز تحویل سال، تمام خانه تمیز و مرتب باشد؛ وگرنه بدشگونی و نحسی را در پی خواهد داشت. عده‌ای دیگر معتقدند انرژی‌های موجود در وسایل خانه با جابه‌جایی آنها از بین می‌رود و باعث ایجاد شادی در خانه می‌شود. شما چطور فکر می‌کنید؟

شادترین کلیپ عید نوروز

سفره‌ی هفت سین

از زمان‌های دور، «هفت» عددی مقدس برای ایرانیان بوده است؛ سفره‌ای که هفت نماد دارد و در روز اول سال نو باید در خانه‌ی شما پهن شود. با اینکه هر سفره دارای نمادهایی با حرف سین است، اما هفت عدد از این سین‌‌ها باید به گونه‌ای باشند که در ادامه می‌گوییم.

Smiley face

این هفت نماد در طول زمان دچار دگرگونی شده‌اند، بسیاری معتقدند هفت دانه‌ی کشت‌شده در بین ایرانیان باید در این سفره قرار گیرد تا بهار را با هدف زایش و برکت شروع کنند؛ اما عده‌ای دیگر معتقدند هر کدام از المان‌های سفره‌ی هفت‌سین باید دارای ویژگی خاصی باشد.

از جمله: باید پارسی باشند، نام‌شان با حرف سین آغاز شود، از گیاه پدید آمده باشند و قابل‌خوردن باشند. اگر شما در سفره، سکه و ساعت نیز می‌گذارید نگران نباشید! شما از آن دسته افرادی هستید که به رونق کسب‌وکار و وقت‌شناسی در سال جدید اهمیت می‌دهید.

Smiley face

المان‌های به کار رفته در سفره‌ی هفت سین:

سنجد: نمادی پر شکوه از عقل و اندیشه است که سنجیده عمل کردن را نمایان می‌کند. سنجد بین ایرانیان، نماد عشق نیز هست.

سیب: سلامتی و صحت را با سرخی سیبی که سر سفره می‌گذارید، نشان می‌دهید.

سبزه: زایش، شادابی و آرامش با وجود سبزه سر سفره‌ی هفت‌سین پدید خواهد آمد.

سمنو: نماد خیر و برکت، همراه با صبر (برای پختن سمنو) است.

سیر: گیاهی دارویی و مفید که شفای امراض گوناگونی است؛ مناعت طبع و قناعت را یادآوری می‌کند.

سرکه: برای مواجهه با مشکلات زندگی و رضایت بر امور پیش‌آمده؛ سرکه نماد تسلیم است.

سماق: بردباری برای طلوع روز نو و شروعی دوباره در رنگ سماق دیده می‌شود.

معرفی سفره هفت سین و عید نوروز به زبان فرانسوی

سال نو مبارک!