اغلب ما عادت داریم که به محض گریه کردن کودک، به سمت وی رفته و با تمام قوا سعی در آرام کردن او داریم، اما جالب است بدانید دلایل زیادی وجود دارد که به استناد آن‌ها، نباید خیلی زود مانع گریه کودک شد. در واقع به نظر می‌رسد که گریه کودکان دارای فوایدی نیز بوده و لازم باشد کمی به آن‌ها فرصت دهیم تا یک دل سیر اشک بریزند.

حتما کنجکاو شده‌اید که به چه علت باید به کودکان میدان دهیم تا در مواقع لازم به خوبی گریه کرده و هیچ از این بابت ناراحت و نگران نباشیم.

فواید گریه کودک

معمولا والدین در مواجه با گریه کودکان دچار احساس ترس، تحریک و اضطراب شده و بر این باور هستند که باید هر چه زودتر کاری انجام دهند تا کودک آن‌ها آرام شده و گریه کردن را متوقف سازد. با این حال دانشمندان و محققان روانشناسی کودک ادعا می‌کنند که نباید از گریه کردن بچه‌ها ترسی داشته باشیم و برعکس از مزایا و فواید گریه کودکان استقبال کنیم.

در اینجا دنبال می‌کنیم که چرا شما نباید از کودک خود بخواهید که گریه کردن را متوقف کند.

  1. گریه کودک باعث از بین رفتن تنش و احساسات بد می‌شود

همان طور که در بزرگسالان گریه کردن، می‌تواند آرامش بخش بوده و به نوعی تسکین‌دهنده باشد، در خصوص کودکان نیز با چنین چیزی روبرو هستیم. گریه یک روش طبیعی برای تسکین دادن به مشکلات است. اشک ریختن، مقداری از کورتیزول ناشی از استرس را کاهش داده و به بدن کودک کمک می‌کند تا آرامش خود را بازیابد. بنابراین برخلاف چیزی که تصور می‌کنیم که گریه کردن کودک، به روحیه او صدمه خواهد زد؛ برعکس باعث آرامش و از بین رفتن احساسات بد و تنش‌های روحی او خواهد شد.

گریه کودک باعث از بین رفتن تنش و احساسات بد می‌شود

  1. گریه کردن به سازگاری بیشتر کودکان کمک می‌کند

قوانین و مرزهای زیادی وجود دارد که ممکن است مورد پسند و علاقه بچه‌ها نبوده و مایل به شکستن آن‌ها باشند. همه ما با کودکانی روبرو شده‌ایم که مایل به اطاعت و پیروی از قوانین پدر و مادر خویش نبوده و تلاش زیادی برای شکستن آن‌ها و به نوعی نافرمانی می‌کنند. گریه کودکان در این مواقع یک راه حل مناسب برای تلاش به سمت سازگاری و قبول این قوانین است. در واقع اشک ریختن به کودک شما کمک می‌کند تا واقعیت را پذیرفته و با آن سازگاری داشته باشد. هنگامی که کودک از مرحله خشم و برافروختگی به گریه درمی‌آید، مغز او از لجبازی به غم و اندوه تغییر موقعیت داده و رفته رفته در قالب تعریف شده جای می‌گیرد. به علاوه به یاد داشته باشید زمانی که به بچه‌ها اجازه داده می‌شود که احساسات خود را با خیال راحت (حتی غمگین) عنوان سازند، مهارت‌های اجتماعی و هوش هیجانی آن‌ها بهبود می‌یابد.

گریه کردن به سازگاری بیشتر کودکان کمک می‌کند

  1. گریه کودکان، درد را کاهش می‌دهد

محققان دریافتند که گریه باعث ترشح اکسی توسین و اندورفین شده و احساس درد جسمی یا ناراحتی روحی را کاهش می‌دهد. اگر کودک شما با دوچرخه زمین خورده است، مانع گریه کردن وی نشده و اجازه دهید اشک ریختن، درد جسمی او را تسکین دهد.

گریه کودکان، درد را کاهش می‌دهد

  1. گریه کودک، رفتار وی را بهبود می‌بخشد

وقتی در مقابل گریه کردن کودک، احساس پریشانی کرده و این را به وی نشان می‌دهیم، در واقع اوضاع را خراب‌تر کرده‌ایم. مطالعه‌ای نشان داده است که خونسردی والدین در مقابل گریه کردن کودکان، می‌تواند به بهبود رفتارهای آن‌ها کمک زیادی کند. کودکان باید این احساس را داشته باشند که در یک محیط امن برای ابراز احساسات خود قرار گرفته و می‌توانند اندوه، غم، خشم یا هر احساس دیگری را به راحتی بروز دهند.

گریه کودک، رفتار وی را بهبود می‌بخشد

  1. گریه مهارت‌های ارتباطی کودکان را ارتقا می‌دهد

گریه کردن باعث می‌شود تا کودکان با احساسات خود بهتر روبرو شده و قادر به ارتقا مهارت‌های ارتباطی خویش باشند. این بخشی از شناختی است که باید در کودک اتفاق افتاده و مانع شکل‌گیری آن شدن، می‌تواند در آینده وی را در ارتباطات اجتماعی دچار ضعف و احساس خودکم بینی نماید.

گریه مهارت‌های ارتباطی کودکان را ارتقا می‌دهد

سخن آخر

واکنش شما در برابر گریه کردن کودکان چیست؟ آیا به آن‌ها اجازه می‌دهید تا احساسات خود را به راحتی بروز داده یا به سرعت سعی در سرکوب کردن آن خواهید کرد؟ نظرات خود و پیشنهاداتان در این زمینه را با ما در میان بگذارید. به نظر شما چه عوامل دیگری می‎تواند باعث شود که گریه کردن کودکان را بهتر بپذیریم؟

پیشنهاد مطالعه:

معرفی ویتامین های مورد نیاز کودکان که ۱۰۰% در رشد آن ها موثر است

روانشناسی نقاشی کودکان ؛ نقاشی‌های کودکان چه می‌گویند؟

چرا کودکان بزرگتر نباید از خواهر برادر کوچکشان مراقبت کنند