چگونه بازی بسازیم؟(آموزش بازی‎سازی)

من فکر می‎کنم که شاید بازی‌سازی بزرگترین هنر باشد! زیرا به نظر هر هنری که فکر کنیم در بازی‌ها هستند؛ مثل، نقاشی، مجسمه‎سازی، موسیقی، سینما، معماری، ادبیات و…؛ و افزون بر هنرهای قبلی، چندین هنر جدید نیز دارند؛ مثل هنر طراحی مرحله. البته ساخت بازی فقط هنر نیست و دانش زیادی نیز طلب می‎کند. در ادامه(کمی جلوتر) سعی می‎کنم به طور خلاصه پاسخ سوال “چگونه بازی بسازیم؟” را بدهم.

خیلی وقت‎ها چیزهای بدمزه یا ناخوشایند مفید هستند؛ اما بازی‎ها می‎توانند در عین مفید بودن و داشتن مزایای فراوان(مزایای فراوانی که نیاز به یک مقاله جداگانه دارند)، جذاب و لذت‎بخش باشند!

تورنمنت بازی

پیش‌نیازها

به نظرم برای بازی‌ساز شدن قبل از هر چیز باید علاقه شدیدی به این کار داشته باشیم تا به واسطه این علاقه از تلاش‎های بسیار خسته نشده و تازه لذت هم ببریم. برای بازی‌سازی بهتر است که انگلیسی بلد باشیم. نیازی به گفتن ندارد که برای استفاده از منابع آموزشی، نرم‎افزارها، زبان‎های برنامه‎نویسی و…، انگلیسی نیاز است. البته که آموزش‎های فارسی نیز یافت می‎شوند، اما بسیار کمتر از آموزش‎های انگلیسی هستند.

چند نفر؟ مسئله این است!

بارها و بارها گفته شده است بازی‌سازی کار یک نفر نیست و تیم می‎خواهد؛ تا افرادی که می‎خواهند یک شبه بازی‎ای چون GTA V که حدود هزار نفر دِوِلُوپر(توسعه‎دهنده) دارد و طی چند سال با ۲۶۸ میلیون دلار بودجه ساخته شده بسازند[و در همان یک شب هم چیزهای لازم را بیاموزند!] را آگاه کنند؛ به عنوان نمونه، کمپانی(شرکت) یوبی‎سافت در سال گذشته(۲۰۱۸) نزدیک به ۱۴ هزار نفر عضو داشت! البته این به این معنا نیست که باید حتما برویم دنبال چند هزار نفر! به نظر من می‎شود با تنها چند نفر و یا حتی تک نفره بازی‎های خوب ساخت؛ اما لطفا اشتباه برداشت نکنید؛ احتمالا تک نفره نمی‎توان یک بازی عظیم و شلوغ ساخت. به علاوه، یادگیری و انجام هر بخش از روند بازی‎سازی می‎تواند دشوار و طولانی باشد، یادگیری و انجام همه آن که دیگر هیچ!

بازی GTA V

پیچیدگی بیشتر = سادگی بیشتر!

نباید از رفتن به سمت نرم‎افزارهای پرامکانات و پیچیده هراس داشت؛ این پیچیدگی‎ها معمولا موجب سادگی بیشتر هستند! برای مثال مقایسه کنیم دو ماشین‎حساب را که یکی فقط عمل جمع را انجام می‎دهد و دیگری ضرب را نیز انجام می‎دهد. با ماشین حساب اولی اگر بخواهیم حاصل ۱۰×۲  را به دست آوریم مجبوریم عدد ۲ را ۱۰ بار به‎علاوه ۲ کنیم! اما با ماشین‎حساب دومی که پیچیده‎تر است و یک دکمه بیشتر دارد، کافیست ۲ را ضربدر ۱۰ کنیم!

ابزارهای بازی‌سازی

ما باید اول مشخص کنیم که چه بازی‎ای می‎خواهیم بسازیم؛ بعد ابزارها را متناسب با خروجی مورد انتظار انتخاب کنیم. مثلا باید بدانیم که می‎خواهیم یک بازی دوبعدی بسازیم یا سه‎بعدی.

  • گیم‎انجین(موتور بازی‎سازی)

ابتدا گیم‎انجین را انتخاب می‎کنیم. گیم‎انجین‎های بسیاری هستند؛ برخی شرکت‎های بازی‎سازی نیز خود گیم‎انجین می‎سازند و معمولا امکان استفاده به دیگران نمی‎دهند. یکسری از موتورهای بازی‎سازی هم هستند که بیشتر کارها را آماده انجام داده‎اند و شما کنترل کافی برای ساخت بازی ندارید؛ معمولا این نوع گیم‎انجین‎ها را اصلا به اصطلاح آدم حساب نمی‎کنند و فقط در حد کمی تفریح‎اند و نمی‎توان رویشان حساب باز کرد.

از میان موتورهای بازی‎سازی موجود، من یونیتی و آنریل را به شما پیشنهاد می‎کنم(با انتخاب نام هر گیم‌انجین در این جمله، به سایت گیم‌انجین انتخاب شده جهت بارگیری(دانلود) گیم انجین، دریافت آموزش، کسب اطلاعات بیشتر و… منتقل می‌شوید). هر دو تقریبا رایگان هستند؛ یونیتی‎انجین در چهار نسخه عرضه می‎شود و اگر درآمدتان کمتر از صد هزار دلار است می‎توانید به طور رایگان از نسخه Personal آن با امکانات کمی محدودتر استفاده نمایید؛ آنریل‎انجین نیز تا زمانی که درآمدتان از هر بازی به سه هزار دلار نرسیده برایتان رایگان است اما پس از آن اپیک‎گیمز به طور فصلی پنج درصد درآمدتان را می‎خواهد.

آموزش بازی سازی

  • برنامه‎نویسی

در یونیتی به زبان #C(سی‌ شارپ) و در آنریل به زبان ++C(سی پلاس پلاس) می‎توانید کدنویسی کنید. آنریل سیستمی به نام بلوپرینت دارد که در آن با اتصال نودهای(کادرهای حاوی متن) مختلف به هم از کدنویسی بی‎نیاز می‎شوید. در یونیتی نیز با نصب برخی پلاگین‎ها(افزونه‎ها) می‎توان به سیستمی مشابه دست یافت.

  • دیگر اجزای بازی

در ادامه باید دیگر اجزای بازی را بسازیم. مثلا با نرم‎افزار ایلاستریتر لوگو(نشان) و آیکون‎های(نمادهای) بازی را بسازیم؛ با فتوشاپ تکسچرهای(بافت‎های) مدل‎های سه‎بعدی و تصاویر را بسازیم؛ با مایا مدل‎های سه‎بعدی را بسازیم(و در صورت نیاز آن‎ها را ریگ و انیمیت کنیم)؛ با کیوبیس آهنگ‎های بازی را بسازیم و…؛ و آن‎ها به موتور بازی‎سازی آورده تا برای بازی استفاده کنیم. مهم هنر بازیساز است و اینکه کدام برنامه را انتخاب کنید معمولا تفاوت خاصی نمی‎کند. نرم‎افزارهای ذکر شده در این پاراگراف صرفا نمونه‎اند و شما می‎توانید از برنامه‎های دیگری نیز استفاده نمایید.

[alert type=”info”]جهت دسترسی به دیگر مطلب نویسنده‎ی این مقاله ( تحسین رفیعی ) می توانید اینجا را انتخاب کنید[/alert]