پارت نامبرهای محصولات اپل را با معنی آن ها بشناسید

پارت نامبر اپل

امروزه کمتر کسی را می‌شناسیم که نام اپل به گوشش نخورده باشد. شرکت فناوری با تکنولوژی پیشرفته که محصولات متنوع و باکیفیتی طراحی و تولید می‌کند. ساختمان مرکز اپل در ایالت کالیفرنیا آمریکا قرار داد و توسعه زیرساخت‌های این شرکت در آنجا صورت می‌پذیرد. مهندسان کاربلد زیادی از سراسر دنیا در این شرکت غول کامپیوتری کار می‌کنند و همین مسئله سبب تمایز آن نسبت به رقبا می‌شود. سیاست‌های اقتصادی، این برند مشهور را به سمت تولید در کشورهایی سوق داد که دستمزد کارگران پایین‌تر از آمریکاست. به همین دلیل در حال حاضر بیشتر کارهای مربوط به طراحی و انتخاب قطعات و توسعه فناوری در آمریکا صورت گرفته و برای تولید به کشورهایی فرستاده می‌شود که اپل در آنها کارخانه راه اندازی نموده است. محصولات دارای پارت نامبر اپل هستند و هر کدام از این علائم نشان می‌دهد که در چه کشوری ساخته شده است. همراه مالتینا بلاگ باشید!

روی اکثر گوشی آیفون این برند عبارت Designed by Apple in California, Assembled in China درج شده که نشان می‌دهد گوشی در دستان شما با فناوری کالیفرنیا و زیر نظر اپل در چین اسمبل و تولید گردیده است. اما این مسئله محدود به این تفاسیر نیست، زیرا بسیاری از قطعات مورد استفاده در گوشیتان توسط شرکت‌های مختلفی تولید می‌گردد. در سال‌های اخیر متوجه جنگ‌های تجاری چین و آمریکا بودیم و دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا اپل را مجبور به تعطیل کردن کارخانه‌اش در چین کرد. با این وجود اپل ادعا می‌کند که هزینه تولید انبوه در کشورهای دیگر غیر از چین، خیلی به صرفه نیست. پس این اقدامات منجر به وجود آمدن پارت نامبر اپل و اطلاع از نمادهای آن شد. از این رو ما سعی نمودیم تا شما را با اهمیت پارت نامبر اپل آشنا کنیم و جدول آن را به صورت واضح برایتان خواهیم آورد.

پارت نامبر اپل چیست

پارت نامبر اپل چیست
پارت نامبر اپل

یکی از سوالاتی که اکثر کاربران آن را مورد پرسش قرار می‌دهند، مفهوم پارت نامبر اپل است؟ اینکه به چه علت ایجاد شده، چه نقشی دارد و چه تفاوتی بین محصولات اپل به وجود می‌آورد. اینکه پارت نامبر اپل در قیمت یا قابلیت هم اثرگذار است یا نه؟ جالب اینکه بدانید اپل از سال 2018 تمام گوشی‌های هوشمند خود را به صورت دو سیم کارت عرضه می‌کند. نسخه‌های عرضه شده در آمریکای شمالی و اروپای غربی امکان اتصال یک سیم کارت فیزیکی و یک سیم کارت الگترونیکی eSim را دارند که البته این قابلیت در داخل کشورمان قابل استفاده نیست.

همانطور که گفتیم شرکت اپل به صورت منحصربفرد کارخانه‌ای برای تولید انبوه محصولات خود ندارد و سفارشات دستگاه‌های خود را به کارخانه‌های چینی، تایوانی، و هندی می‌دهد. کارخانه‌هایی که وظیفه تولید انبوه محصولات را بر عهده دارند بر اساس اینکه آن به کدام کشور صادر می‌شود، پارت نامبر اپل رو دستگاه‌ها تفاوت دارند. برخی از نواحی جغرافیایی یا کشورهای مختلف قوانین مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال ژاپنی‌ها نیاز به شارژر های متناسب با پریزهای برق مرسوم در این کشور دارند. همچنین قوانین سختگیرانه حریم شخصی در آن کشور به گونه‌ای است که صدای شاتر دوربین در حالت سایلنت نیز باید فعال باشد.

همچنین در کشور امارات پیشتر قانونی وضع شده بود که امکان تماس تصویری رایگان را از مصرف‌کنندگان سلب کرده بود و دستگاه‌های صادر شده به آن کشور باید از قوانین پیروی می‌کرد. با این حساب کاربران اماراتی قادر به استفاده از قابلیت فیس تایم گوشی خود نبودند. اهمیت پارت نامبر اپل به همین موارد مطرح شده است و همانطور که می‌بینید تا چه حد بر نحوه استفاده کاربران اثر دارد.

پارت نامبر اپل روی قیمت محصولاتش چه اثری دارد؟

گاهی پارت نامبر اپل روی سیاست‌های قیمت گذاری آن اثر می‌گذارد؛ اگر به خاطر داشته باشید در ماه‌های پایانی سال 2018 بود که اپل برای جذب و تشویق کاربران چینی دست به ابتکار جالبی زد. تمامی دستگاه‌های عرضه شده در این کشور با پارت نامبر Z/A آیفون XR که برای چین ساخته شده بود، برای مدت خاصی با قیمت کمتری عرضه شد. جدا از پارت نامبر اپل که عامل چندان تعیین‌کننده‌ای نیست اما قیمت‌گذاری نهایی بر اساس مشتریان هدف صورت می‌پذیرد. قیمت انواع محصولات این شرکت پرآوازه آمریکایی اعم از آیفون، آیپد، آی‌مک، اپل واچ و غیره، محصولات اصلی و جانبی اپل با توجه به واحد پولی کشور مقصد مشخص می‌گردد.

اگر محصول قرار است با پارت نامبر B/A مونتاژ شود که مخصوص بریتانیا می‌باشد، قیمت بر اساس واحد پولی پوند معین خواهد شد. همچنین پارت نامبر LL/A که در کشور ما محبوبیت ویژه‌ای دارد مختص بازار مصرف آمریکاست و بر حسب دلار به مشتریان فروخته می‌شود. در ادامه به صورت جداگانه اثر پارت نامبر را روی برخی از محصولات مختلف اپل به صورت جزئی موشکافی خواهیم کرد.

اثر پارت نامبر روی قیمت اپل واچ

اثر پارت نامبر روی قیمت اپل واچ
پارت نامبر اپل واچ

از آنجایی که ایران مورد تحریم برند اپل قرار گرفته، پس هیچگونه قابلیت تخصصی مربوط به اقلیم ما در اپل واچ گنجانده نشده است. البته باید اضافه کنیم که ما هنوز زیرساخت برخی از امکانات اپل را نداریم و عملا برخی از قابلیت‌های اپل برایمان بدون استفاده خواهد ماند. بنابراین این ویژگی که در پارت نامبرهای مختلف اپل وجود دارد روی قیمت تمام شده آنها در ایران هیچ اثری نخواهد داشت. فروشندگان ایرانی در بیشتر مواقع و بدون توجه به قیمت جهانی محصول، با توجه به یک ویژگی محبوب در داخل کشور اقدام به افزایش خودسرانه قیمت برخی از تولیدات این برند مشهور می‌کنند. بنابراین خرید اپل واچ با پارت نامبر متفاوت اثری بر قابلیت‌های این محصول در ایران نخواهد داشت.

اثر پارت نامبر اپل روی قیمت ایرپاد

خوشبختانه در مقیاس جهانی تاکنون پارت نامبر اپل روی قابلیت‌ها یا کیفیت ایرپاد اثرگذار نبوده است. این مسئله باعث شده تا انواع پارت نامبرها با قیمت یکسانی عرضه شوند. البته یادآوری می‌کنیم که قیمت ایرپاد با پارت نامبر مختلف در داخل کشور وابسته به متقاضیان آن، متغیر است. بنابراین معمولا پارت نامبر LL/A که برای آمریکا تولید شده، طرفداران بیشتری داشته و به طبع قیمت بالاتری دارد.

تاثیر پارت نامبر روی قیمت مک

تنها تاثیر پارت نامبر روی محصولاتی مانند آی‌مک و مک تفاوت در نوع آداپتور و شارژر یا طراحی کیبورد است. این نکته حائز اهمیت می‌باشد که پارت نامبر روی نوع چینش و چاپ حروف کیبورد اثر دارد. جالب اینکه بدانید پارت نامبر B/A که مخصوص انگلیس تولید می‌گردد دارای دکمه Enter به صورت L شکل می‌باشد. این کلید برای پارت نامبر آمریکا همیشه به صورت مربع طراحی می‌شود. دشوار شدن نحوه تایپ، چیدمان کلیدها و نوع آداپتور بر خرید محصولات توسط مشتریان ایرانی موثر خواهد بود. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که پارت نامبر روی هیچکدام از قابلیت‌های محصولات اثری ندارد. شما می‌توانید محصولات دلخواه خود را با خیال راحت تهیه فرمایید.

تاثیر پارت نامبر روی قیمت آیپد

آیپد میان کاربران ایرانی طرفداران بیشماری دارد و انواع محصولات آن در بازار داخلی وجود دارد. آیپدها شباهت زیادی با آیفون دارند با این تفاوت که امکان اتصال به سیم کارت ندارند. تفاوت در پارت نامبر اپل به قیمت کاری ندارد و تفاوت محصولات در امکان برقراری فیس تایم، صدای شاتر و نوع شارژر محصول است. شاید آیپد با پارت نامبر امارات، چین و ژاپن به علت برخی از محدودیت‌های مختص به آن مناطق، قابلیت‌های بلا استفاده بیشتری داشته باشند و به طبع قیمت پایینی دارند.در سایر پارت نامبرهای آیپد تغییرات چندانی وجود ندارد و از لحاظ قیمت، یکسان می‌باشند.

به طور کلی تفاوت پارت نامبر اپل موجب تغییر قیمت تمام شده محصولات نمی‌شود و بیشتر مربوط به نوع امکانات اعم از آداپتور شارژر، شیوه تماس و برخی قابلیت‌های ظاهری مانند صدای شاتر است. به غیر از موارد فوق تفاوتی در انواع پارت نامبر وجود ندارد و در قیمت محصولات اپل تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

کشور سازنده محصولات اپل کدام است؟

همانطور که اشاره نمودیم، اپل محصولاتش را به صورت انبوده تولید نمی‌کند و کارخانه‌های آن در کشورهای مختلفی مانند چین، تایوان و هند وجود دارند. تا اینجای مطلب متوجه شدید که پارت نامبر بر اساس مصرف کننده نهایی معین می‌گردد و قانون کشورهای مختلف در تولید محصول تاثیر دارد. جالب توجه اینکه تنها مک پرو 2013 به صورت اختصاصی در آمریکا تولید شده است. تمام محصولات اپل در کشورهایی تولید می‌شود که دستمزد کارگران به نسبت پایین‌تر است و این جزو سیاست‌های مالی این غول تکنولوژی است.

بسیاری از سوداگران اقتصادی در داخل ایران برخی از کشورهای جهان سومی دیدگاه اشتباهی را جا انداخته‌اند. محصولات بازار مشترک اولین اصطلاحی بود که وسیله سواستفاده برخی از مشترکان در بازارهای محلی شده بود تا محصولات خود را با قیمت بیشتری به فروش برسانند. در سال‌های دور که روابط اقتصادی بین آمریکا و شوروی رو به تیرگی رفته بود، بسیاری از شرکت‌های محصولات الکترونیکی تولیدات خود را با دو یا سه درجه کیفیت عرضه می‌نمودند. حتی این محصولات با برندهای فیک به بازار وارد می‌شد و قیمت‌های متفاوتی داشتند. اما از سال‌های 1990 میلادی به بعد چنین تفکری برچیده شد و فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی با جریان تازه‌ای راه خود را ادامه داد. محصولات با پارت نامبر اپل متفاوت نیز از این قاعده مستثنی نیستند!

امیدواریم تا اینجای مطلب از مالتینا بلاگ تابوی پارت نامبر اپل و تاثیر آن به روی کیفیت محصول برایتان شکسته باشد، در واقع پارت نامبر اروپا با امریکا یا آسیا تفاوتی ندارد. به طور کلی اینکه اپل برای پارت نامبرهای مختلف، کیفیت‌های متنوعی در نظر بگیرد از لحاظ تجاری هم پیامدهای بدی برایشان خواهد داشت. شما فکر کنید پارت نامبر چین که گستره زیادی از جمعیت جهان را در بر می‎گیرد به نسبت پارت نامبر آمریکا کیفیت کمتری داشته باشد، چه پیامدهای منفی به بار خواهد آورد؟

پارت نامبر اپل رو چه قابلیت‌هایی اثر گذاشته است؟

پارت نامبر اپل
آیفون

همانطور که گفته شد، پارت نامبر اپل بر اساس نوع استفاده مشتریان کشور هدف مشخص می‌گردد. برخی از کشورها محدودیت‌هایی را برای شهروندان خود در نظر گرفته‌اند که سرپیچی از آنها، تخطی تلقی می‌شود. برخی از قوانین وضع شده در برخی از کشورها باععث می‌شود تا محصولات اپل بر اساس همان موانع به بازار ارائه شوند. همچنین اپل موظف است تا ابزار و لوازم جانبی مانند شارژر و متعلقات جعبه را با توجه به سازگاری‌های مربوط به کشور مقصد تولید نمایند. توجه داشته باشید که همه محصولات اپل در کالیفرنیا طراحی می‌شود و کیفیت یکسانی دارند.

این در حالی است که برخی از فروشندگان با ادعای مختلف در مورد پارت نامبر محصولات اپل سعی بر فروش محصولات اپل با قیمت‌های غیرمنطقی و عجیب و غریب هستند. بیش از هر مسئله‌ای پارت نامبر اپل با توجه به نوع پریز معین می‌گردد. اگر محصولی را از شرکت اپل می‌خرید که نیازی به برق نداشته باشد، پارت نامبر هیچ تاثیری روی عملکرد و استفاده دستگاه شما ندارد.

اگر پریز هم تفاوت داشت باید کار خود را با یک تبدیل راه بیاندازید! تا به حال پارت نامبر اپل روی کیفیت محصولات تولیدی موثر نبوده و هر چه از سوی فروشندگان مطرح می‌شود، افسانه‌ای بیش نیست. پس با خیال راحت و با توجه به نیاز خود نسبت به خرید محصولات اپل اقدام کنید. کابل، کلگی شارژر، هنذفری و سایر امکانات جانبی محصولات خریداری شده همه از کنترل کیفیت یک برند مشهور مانند اپل خارج می‌شود و اپل با تفاوت گذاشتن روی این لوازم به اعتبار خود خدشه‌ای وارد نمی‌کند.

آیا بابت خرید انواع پارت نامبر هزینه اضافه‌ای پرداخت می‌کنیم؟

در ایران هموااره موضوعات با آب و تاب خاصی مطرح می‌شود و فروشندگان با فکر به وسواس شما، اقدام به فروش محصولات با پارت نامبرهای مختلف می‌کنند. شاید شما را اغوا کرده باشند که پارت نامبر LL/A اصلی است و کیفیت آن از پارت نامبر چینی بالاتر است اما در حقیقت همه این محصولات از یک کارخانه خارج می‌شود و از لحاظ کیفیت تفاوتی ندارند. برای مثال پارت اروپایی کامپیوترهای مک با حروف غیرانگلیسی چاپ شده که خیلی باب میل کاربران ایرانی نیست که بیشتر از حروف فارسی و انگلیسی استفاده می‌نمایند. با این تفسیر اما از لحاظ کیفیت کلیدها باید مطمئن بود و تفاوتی قائل نشد.

در حقیقت پارت نامبر اپل آنچنان که در ایران به آن اهمیت داده می‌شود در سراسر دنیا چندان مسئله مهمی نیست. البته باید نیم نگاهی هم به محدودیت‌های اعمالی بر ایران داشت و اینکه هیچگونه خدمات اختصاصی به کاربران ایرانی داده نمی‌شود، اگرچه این مسئله برای سایر شرکت‌های بزرگ دنیا صدق می‌کند. همین مسائل باعث شده تا سودجویانه دست به اقدامات مشابهی برای کسب پول بیشتر کنند. به طور کلی انتخاب یک پارت نامبر مشخص بر عهده شماست که بر اساس تفکرات شما صورت می‌پذیرد. اما همواره دقت داشته باشید که پارت نامبر دستگاه هیچگاه به عنوان دلیلی برای ضعف نیست و همینطور برتری نسبت به سایرین ایجاد نمی‌کند. با این وجود تاکید خریداران در ایران بیشتر روی پارت نامبر آمریکایی است که از لحاظ جنبه‌های ذهنی و روانی ما را به رضایت از دستگاهمان می‌رساند.

انواع پارت نامبر اپل مربوط به کدام کشور است؟

انواع پارت نامبر اپل
پارت نامبر اپل

برای اینکه بدانیم پارت نامبر اپل مربوط به چه کشوری می‌باشد، راه آسانی در پیش داریم. کاربر به تنهایی از طریق یک روش ساده اطلاعات لازم را پیدا خواهد کرد که در ادامه مطالب بیشتری از آن می خوانیم. شما می توانید به سادگی از جدول انواع پارت نامبر محصولات اپل که در مالتینا بلاگ جمع آوری شده، استفاده نمایید. از طریق شماره مدل دستگاه و عبارات درج شده روی آن می‌توان کشور سازنده آن را مشخص کرد. حتما تا به حال با عباراتی مانند LL/A، J/A، B/A یا KH/A روبرو شده‌اید و برایتان جالب است که برای کدام کشور ساخته شده یا در اصطلاح پارت نامبر آن چیست؟

بررسی کنید که مدل اپل شما مربوط به کدام کشور است. شما از طریق جدول زیر قادر به پیدا کردن کشور سازنده دستگاه خود هستید.

کد ناحیه
AB مصر، اردن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی
B ایرلند و انگلستان
BR برزیل (مونتاژ شده در برزیل)
BZ برزیل (مونتاژ شده در چین)
C کانادا
CL کانادا
CH چین
CZ جمهوری چک
D آلمان
DN اتریش، آلمان و هلند
E مکزیک
EE استونی
FB فرانسه و لوکزامبورگ
FD اتریش، لیختین اشتاین و سوئیس
GR یونان
HN هندوستان
IP ایتالیا
HB اسرائیل
J ژاپن
KH کره
KN نروژ
KS فنلاند و سوئد
LA کلمبیا، اکوادور، السالوادور، گواتمالا، هندوراس و پرو
LE آرژانتین
LL آمریکا و کانادا
LZ شیلی، پاراگوئه و اروگوئه
MG مجارستان
MO ماکائو و هنگ کنگ
MY مالزی
NF بلژیک، فرانسه و لوکزامبورگ
PL لهستان
PO پرتغال
PP فیلیپین
RO رومانی
RS روسیه
SL اسلوواکی
SO آفریقای جنوبی
T ایتالیا
TA تایوان
TU ترکیه
TY ایتالیا
VC کانادا
X استرالیا و نیوزلند
Y اسپانیا
ZA سنگاپور
ZP هنگ کنگ و ماکائو

در پایان

احتمالا حالا می‌دانید که دستگاه شما برای کدام کشور تولید شده و بازار هدف آن کجاست. به طور مثال پارت نامبر B/A مربوط به ایرلند و انگلستان است. خوشحالیم که این بار در مالتینا بلاگ به سوالی دیگر از شما پاسخ دادیم تا با اطمینان نسبت به خرید آیفون، آیپد، مک و سایر اقدام کنید. شماره مدل دستگاه شما حاوی اطلاعات زیادی مانند رنگ، زمان گارانتی، کشور سازنده وغیره است که با کسب اطلاعات بیشتر در این مورد قادر به دانستن آنها هستید.

امیدواریم که مطلب پارت نامبرهای محصولات اپل را با معنی آن ها بشناسید مورد توجه شما قرار گرفته باشد، مالتینا بلاگ موضوعات مختلفی را در دل خود جای داده که هر کدام خواندنی می‌باشند. بخش اطلاعات عمومی پر شده از موضوعات متنوع که به افزایش دانش شما در زمینه های مختلف کمک می‌کند. با اشتراک گذاری این مطلب در رسانه‌های اجتماعی دوستان خود را از این موضوع جذاب آگاه کنید. در پایان نظرات خود را با درج کامنت در مورد مسائل مطرح شده با ما در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی:

با ارزش ترین برندهای ایران و جهان در سال ۲۰۱۹

گوشی آیفون ۱۲ و تغییرات پیش بینی شده در آیفون جدید

چگونه در کمتر از ۳ دقیقه حرفه ای اپل آیدی بسازیم؟

منابع:

sccaid

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024