دانه‌های قهوه سبز همان دانه‌های به دست آمده از میوه‌های قهوه هستند که هنوز تفت داده نشده‌اند و به صورت خام و بو نداده به فروش می‌رسد. اسید کلروژنیک، یک عنصر فعال در این ماده غذایی فوق‌العاده است. اسید کلروژنیک مهم‌ترین اسید موجود در قهوه است که فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارد. فرآیند بو دادن دانه‌های قهوه باعث کاهش مقادیر قابل توجهی از اسید کلروژنیک موجود در قهوه می‌شود. به همین دلیل دانه‌های قهوه سبز در مقایسه با دانه‌های قهوه بو داده شده حاوی مقادیر بیشتری اسید کلروژنیک هستند. به طور خاص خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی قهوه سبز از قهوه‌های معمولی بیشتر است.

قهوه سبز - آشنایی با خواص قهوه سبز

در سال ۲۰۱۲، پس از آن‌که در برنامه تلویزیونی دکتر آز (Dr. Oz ) اعلام شد که قهوه سبز برای لاغری و کاهش وزن موثر است، این ماده غذایی پرخاصیت محبوبیت بسیاری پیدا کرد. دکتر آز معتقد بود که این دانه‌های سبز رنگ قابلیت سوزندان سریع چربی را بدون نیاز به هیچ گونه رژیم غذایی و ورزش دارد. افراد مختلف به دلیل چاقی، دیابت، فشار خون بالا، آلزایمر و عفونت‌های باکتریایی مصرف قهوه سبز را شروع کردند.

احتمالا، تاکنون شما هم بحث‌های زیادی پیرامون نوشیدن قهوه سبز شنیده باشید، اما واقعا لاغری سریع و راحت با قهوه سبز صحت دارد؟ در این مطلب با مالتینا همراه باشید تا هم از خواص قهوه سبز و هم راز لاغری با آن آگاه شوید.

قهوه سبز چگونه کار می‌کند؟

همان طور که گفته شد، دانه‌های قهوه سبز همان دانه‌های قهوه هستند که هنوز بو داده نشده است. این خوراکی بی‌نظیر حاوی مقادیر بیشتری از اسید شیمیایی کلروژنیک است. تصور بر این است که این ماده شیمیایی دارای فواید و مزایای زیادی برای سلامتی است. مصرف قهوه سبز برای بیماران با فشار خون بالا موثر است. به عبارت دیگر می‌تواند رگ‌های خونی را تحت تاثیر قرار دهد، به این ترتیب میزان فشار خون بیمار کاهش می‌یابد.

اسید کلروژنیک موجود در این ماده غذایی با جذب کربوهیدرات موجود در مواد باعث کاهش قند خون و ترشح بیشتر انسولین می‌شود. اسید کلروژنیک تاثیر قابل توجهی بر روی سوخت‌وساز (متابولیسم) بدن دارد. هم‌چنین اسید کلروژنیک میزان جذب چربی از مواد غذایی را کاهش می‌دهد. در نتیجه می‌تواند باعث کاهش وزن و لاغری شود. خواص اسید کلروژنیک در صورت حرارت دیدن از بین می‌رود، به همین دلیل دانه‌های تفت داده شده قهوه معمولی به رنگ قهوه‌ای اثر مشابهی ندارند.

با مالتینا همراه باشید:

معرفی ۲۵ نوشیدنی طبیعی برای حفظ سلامتی و روش تهیه هرکدام

کاربردها و اثربخشی درمانی قهوه سبز برای سلامتی

قهوه سبز - اثربخشی درمانی قهوه سبز

قهوه سبز - مشاهده و خرید

مطالعات متعدد و شواهد نشان می‌دهد که قهوه سبز فواید زیادی برای سلامتی دارد. از جمله مزایای این داروی طبیعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فشار خون بالا

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که عصاره قهوه سبز حاوی ۵۰ تا ۱۴۰ میلی‌گرم اسید کلروژنیک است. پزشکان ژاپنی به بیماران خود با فشار خون متوسط که تحت درمان دارویی نبودند، مصرف روزانه عصاره قهوه به مدت ۴ تا ۱۲ هفته را توصیه کردند. نتایج تحقیقات نشان داد که فشار خون سیستولیک (عدد بالا) بیماران بین ۵ تا ۱۰ میلی‌متر جیوه (mmHg) کاهش یافته است. هم‌چنین فشار خون دیاستولیک (عدد پایین) بیماران بین ۳ تا ۷ میلی‌متر جیوه کاهش یافته است.

  • چاقی

در یک پروژه تحقیقاتی به افراد بزرگسال با چاقی مفرط به مدت ۸ تا ۱۲ هفته، روزانه ۵ بار عصاره قهوه داده شد. این عصاره هم به تنهایی هم در کنار سایر فرآورده‌های قهوه قابل مصرف بود. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که این افراد تنها با مصرف قهوه سبز به طور میانگین بین ۲.۵ تا ۳.۷ کیلوگرم توانسته‌اند وزن کم کنند.

  • بیماری آلزایمر

عامل اصلی ابتلا به بیماری آلزایمر تشکیل پلاک‌های آمیلوئید است، مواد موثر موجود در این نوشیدنی فوق‌العاده مانع تشکیل پلاک آمیلوئید می‌شود. به همین دلیل مصرف قهوه به خصوص قهوه سبز احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.

  • دیابت نوع ۲

ترکیبات موجود در این ماده طبیعی به طور خاص اسید کلروژنیک باعث جذب کربوهیدارت موجود در مواد غذایی می‌شود. به عبارت دیگر روده مقدار قند کمتری را جذب می‌کند. این امر نه تنها باعث کاهش میزان قند خون می‌شود، بلکه موجب لاغری و کاهش وزن نیز می‌شود.

در مالتینا بیشتر بخوانید:

 فواید، معایب و شکل صحیح مصرف چای سبز را بشناسیم

عوارض جانبی استفاده از قهوه سبز

قهوه سبز - عوارض جانبی قهوه سبز

قهوه سبز در صورتی که به صورت خوراکی و از طریق دهان مصرف شود، یک محصول غذایی کاملا امن با خواص و مزایای بی‌شمار محسوب می‌شود. مصرف عصاره قهوه سبز با حداکثر دوز ۴۸۰ میلی‌گرم به مدت ۱۲ هفته بلامانع است. هم‌چنین عصاره‌های خاص قهوه سبز مانند Svetol و  Naturex با حداکثر دوز ۲۰۰ میلی‌گرم پنج بار در روز به مدت ۱۲ هفته قابل مصرف هستند.

قهوه حاوی کافئین است. میزان کافئین موجود در قهوه سبز در مقایسه با قهوه معمولی کمتر است. اما با این وجود هنوز هم کافئین موجود در قهوه سبز می‌تواند عوارض جانبی مشابه را ایجاد کند.

کافئین می‌تواند باعث بی‌خوابی، برافروختگی و بی‌قراری، ناراحتی معده، تهوع و استفراغ، افزایش ضربان قلب، افزایش تنفس و سایر عوارض جانبی شود. ‌هم‌چنین مصرف قهوه در مقدار زیاد می‌تواند باعث سردرد، اضطراب، بی‌قراری، زنگ‌زدن در گوش و نامنظمی ضربان قلب ‌شود.

اقدامات احتیاطی و اخطارهای ویژه مصرف قهوه سبز

قهوه سبز - اخطارهای ویژه

مصرف بیش از اندازه قهوه نه تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای شود. به منظور اجتناب از ایجاد مشکلات جانبی بهتر است در شرایط زیر با احتیاط بیشتری این ماده غذایی بی‌نظیر را مصرف کنید:

  • بارداری و شیردهی

اطلاعات کافی در مورد ایمن بودن مصرف قهوه سبز در دوران بارداری و شیردهی در دسترس نیست. اما به منظور اجتناب از عوارض جانبی این ماده بهتر است از مصرف این نوشیدنی در دوران بارداری و شیردهی اجتناب کنید.

  • مقادیر بالا و غیرمعمول هموسیستئین

هموسیستئین، اسید آمینه غیر پروتئینی حاوی گوگرد است. مصرف اسید کلروژنیک در دوز بالا در مدت زمان کوتاهی باعث افزایش سطح هموسیستئین در پلاسمای خون می‌شود که ممکن است منجر به ایجاد بیماری قلبی شود.

  • اختلالات اضطرابی

کافئین موجود در قهوه سبز می‌تواند باعث تشدید اضطراب در افراد شود.

  • اختلالات خونریزی

نگرانی‌هایی پیرامون ایجاد اختلال در خونریزی در صورت مصرف این ماده غذایی وجود دارد.

  • دیابت

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد، کافئین موجود در قهوه می‌تواند باعث ایجاد تغییر در سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت شود. هم‌چنین گزارش‌ شده است که کافئین می‌تواند باعث افزایش یا کاهش قند خون در بدن بیماران مختلف شود. اگر مبتلا به بیماری دیابت هستید، بهتر است با احتیاط بیشتری کافئین مصرف کنید. توصیه می‌شود در صورت مصرف مرتبا قند خون خود را با دقت کنترل کنید.

در مالتینا بخوانید:

فناوری‌های درمان دیابت ۲۰۱۹ کدامند؟

  • اسهال:

از آنجایی که قهوه حاوی کافئین است، در صورتی که به مقدار زیاد مصرف شود می‌تواند منجر به بروز اسهال یا تشدید آن شود.

  • گلوکوم (آب سیاه چشم)

گلوکوم نوعی اختلال چشمی با علت‌های متفاوت است که وابسته به فشار داخل چشم است. مصرف کافئین موجود در این ماده می‌تواند باعث افزایش فشار داخل چشم شود. سی دقیقه بعد از مصرف این نوشیدنی سبز افزایش فشار چشم شروع می‌شود و حداکثر ۹۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

  • فشار خون بالا

کافئین موجود در قهوه ممکن است باعث افزایش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا شود. با این حال، این اثر در افرادی که به طور مرتب از قهوه سبز استفاده می‌کنند به مراتب کمتر است.

  • کلسترول بالا

ترکیبات خاصی از قهوه فیلتر نشده می‌تواند باعث افزایش سطح کلسترول در بدن شود. این ترکیبات در قهوه سبز نیز وجود دارد. با این وجود، مشخص نیست که آیا مشخصا این ماده غذایی می‌تواند باعث افزایش سطح کلسترول خون شود یا خیر.

  • سندروم روده تحریک پذیر (IBS)

کافئین موجود در قهوه در صورتی که به مقدار زیاد مصرف شود، می‌تواند باعث تشدید اسهال در افراد دارای سندروم روده تحریک‌پذیر شود. سندروم روده تحریک پذیر یک اختلال طولانی مدت در عملکرد روده است که با درد مزمن در ناحیه شکم همراه است.

  • پوکی استخوان

کافئین موجود در این ماده و سایر منابع می‌تواند باعث افزایش سطح دفع کلسیم از طریق ادرار شود. این امر باعث تضعیف استخوان‌های بدن می‌شود. در صورتی که مبتلا به پوکی استخوان هستید، میزان مصرف کافئین روزانه خود را به کمتر از ۳۰۰ میلی‌گرم در روز برسانید. مصرف مکمل‌های کلسیم در جبران کلسیم از دست رفته موثر است. در صورتی که سالم هستید و به مقدار کافی کلسیم از منابع غذایی یا مکمل‌های دارویی دریافت می‌کند؛ می‌توانید روزانه تا ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف کنید. زنان یائسه چون به میزان کافی ویتامین D جذب نمی‌کنند، باید به هنگام مصرف کافئین احتیاط کنند.

مقدار مصرف قهوه سبز

قهوه سبز

دوز مناسب قهوه بستگی به سن مصرف‌کننده، وضعیت سلامتی و غیره دارد. اطلاعات کافی در میزان دوز مصرف قهوه برای بزرگسالان و کودکان در دسترس نیست. به خاطر داشته باشید که لزوما مواد غذایی طبیعی بی‌خطر نیستند. دوز مصرف مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است. بهتر است قبل از مصرف برچسب‌های مربوطه را مطالعه کنید. هم‌چنین بهتر است با یک داروساز، پزشک متخصص یا کارشناس تغذیه مشورت کنید.

به منظور تایید لاغری به کمک قهوه سبز مطالعات زیادی در حال انجام است. اما توصیه ما به شما این است که پس از مشورت با پزشک و متخصص تغذیه استفاده از این ماده غذایی بی‌نظیر را آغاز کنید. فروشگاه مالتینا بهترین، خالص‌ترین و مرغوب‌ترین برندهای قهوه به خصوص قهوه سبز و مکمل‌های قهوه سبز را برای شما فراهم کرده است. امیدواریم همیشه سالم و تندرست باشید.

منبع:

webmd.com