قلعه رودخان یک قلعه قرون وسطایی نظامی در زمان امپراطوری ساسانیان (۲۲۴-۶۵۱ بعد از میلاد مسیح) است که جهت دفاع از بخش شمالی کشور از دست اشغالگران جنوبی عرب ساخته شد. این قلعه بزرگ در طول قرن‌ها چندین بار بازسازی و تقویت شده است. یکی از گسترده‌ترین و بزرگ‌ترین بازسازی‌ها در دوره سلجوقیان (۱۱۹۴-۱۰۳۷)، زمانی‌که قلعه به عنوان یکی از سنگر‌های مستحکم دولت اسماعیلی (یا ایالت الموت) مورد استفاده قرار می‌گرفت، تکمیل شد.

این قلعه در بیشتر طول عمر خود برای شورش علیه قدرت مرکزی یا علیه اشغالگران مورد استفاده قرار می‌گرفته است، حتی با وجود خشونت‌ها و بی رحمی‌های فراوان رخ داده درون این قلعه باز هم استحکام‌ و مخفی بودنش را در وسط جنگل‌های شمالی گیلان حفظ کرده است. در حقیقت قلعه رودخان یکی از بهترین مکان‌های حفاظت شده در ایران باستان است.

این قلعه عمدتا با آجر و سنگ در بالای کوهی استراتژیک در ارتفاع ۷۱۵ متری ساخته شده است. این قلعه در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر فومن و در نزدیکی این قلعه روستان رودخان قرار دارد. صد‌ها پله برای رسیدن به قلعه وجود دارد و به همین دلیل است که این قلعه به “قلعه هزار قدم” نیز معروف است. برای رسیدن به قلعه باید در جنگل پیاده روی کنید. بسته به میزان آمادگی بدنی شما این پیاده روی می‌تواند بین ۱ تا ۲ ساعت طول بکشد. مسیر رسیدن به قلعه کاملا مشخص است و در این مسیر فروشندگان کوچکی وجود دارند. رسیدن به قلعه با آن مسیر شیب‌دار شاید برای برخی از مسافران کاملا غیر ممکن به نظر برسد اما همه کسانی‌که به قلعه رسیده‌اند با این موضوع موافقند که زیبایی قلعه و خود جنگل ارزش سختی مسیر و این پیاده روی طولانی را دارد.

بخش‌های اصلی قلعه رودخان

بخش‌های اصلی قلعه رودخان

بخش‌های اصلی قلعه رودخان

قلعه رودخان از چندین بخش تشکیل شده است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به آب انبار، ۱۲ دروازه، زندان، ۴۲ برج نگهبانی، بخش مسکونی و منطقه سکونتی پادشاه اشاره کرد. منطقه سکونتی پادشاه در بالاترین نقطه قلعه واقع شده است و دارای مناظر خیره کننده‌ای از مناطق اطراف است. اگر در حال بازدید از استان گیلان هستید، فرصت رفتن به قلعه رودخان را هرگز از دست ندهید. توصیه می‌شود که صبح خیلی زود پیاده روی را شروع کنید مخصوصا اگر در فصل گرم و مرطوب تابستان به گیلان سفر کرده‌اید، در این صورت می‌توانید در خلوت و آرامش صبحگاهی از مناظر لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: فیلتر آب مسافرتی وسیله ای برای نوشیدن آب از طبیعت با خیال راحت

قلعه رودخان شامل دو بخش ارگ، محل سکونت پادشاه، و بخش نظامی است. این قلعه متعلق به دوره ساسانیان است و سپس در دوره اسماعیلیان دست‌خوش تغییرات و بازسازی‌هایی شده است. قلعه در ارتفاعات جنگلی و در دهکده زیبای رودخان، شهرستان فومن واقع شده است. ساختمان قلعه در یک منطقه به وسعت ۶/۲ هکتاری ساخته شده و حاوی استحکامات و برج‌های قوی است. دارای ۲۴ برج است و دیوار‌های سنگی به طول ۵۰۰ متر دارد که تا به امروز دست نخورده باقی مانده است.

بخش اصلی قلعه که شاه نشین نام دارد بسته است. از آنجا که قلعه در کنار رودخانه ساخته شده است به آن قلعه رودخان می‌گویند (رودخان مخفف رودخانه است). قلعه رودخان جایی است که تنها یکبار و برای همیشه از آن دیدن می‌کنید. با مناظر خیره کننده‌ای از جنگل های هیرکانی، مه غلیظی که از کوه‌ها پایین می‌آید، تاریخ جذاب، کوه‌ها، روستا‌ها و از همه مهمتر مردم شگفت انگیز که به شما جهت درک بهتر قلعه کمک می ‌کنند احاطه می‌شوید.

بیشتر بخوانید: شما هم می توانید کوهنوردی را با کفش های کوهنوردی حرفه ای تجربه کنید

خدمات رفاهی و هزینه‌ها

این سفر برای مسافرانی که زمان سفرشان کوتاه است اما می‌خواهند رنگ‌ها، فرهنگ محلی و تاریخ جذاب یک منطقه را در بین جنگل‌های کوچک اما ماجراجویانه درک کنند، بسیار ایده‌آل است. اماکن خدماتی و مسافرتی در این محل بسیار زیاد است. به هیچ وجه نگران فراموش کردن غذای خود نباشید. حدود ۲ کیلومتر قبل از رسیدن به قلعه رودخان، رستوران های زیادی وجود دارند که می‌توانید در آن جا اتواع غذا‌های محلی خوشمزه را امتحان کنید. در ابتدای قلعه پارکینگی وجود دارد که هزینه اش ۴۰،۰۰۰ ریال است. در ابتدای مسیر می‌توانید به بازار های محلی مراجعه کنید و انواع سوغاتی‌های محلی و تجهیزات ساده مثل عصا را تهیه کنید. اگر زمان سفرتان به قلعه رودخان تابستان باشد می‌توانید بستنی اسکیمو که بستنی محلی آن منطقه است را امتحان کنید.

این بستنی مخلوطی از یخ، آب آلبالو، نمک و برخی ادویه‌ها مانند گلپر است. در صورت داشتن شرایط جسمی ایده آل و معمولی رسیدن به قلعه حدود ۲ ساعت طول می‌کشد، در غیر این صورت این زمان بیشتر از ۲ ساعت به طول خواهد انجامید. بعد از عبور از یک مسیر مارپیچ کوهستانی و بالا رفتن از پله‌ها، اولین چیزی که شما را محسور می‌کند، دروازه ورودی قلعه است. بازدید از این قلعه خیره کننده با چشم انداز فوق العاده زیبا، سفر شما را به یک ماجراجویی فراموش نشدنی و به یاد ماندنی تبدیل ‌می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مسیریاب هوشمند برتر جهان که راهنمای شماست تا آن سر دنیا

هزینه ورودی قلعه رودخان برای بازدید کنندگان خارجی ۲۵۰،۰۰۰ ریال است. ساعات بازدید از قلعه از ۸ صبح تا ۶ الی ۷ بعد از ظهر است اما در فصل زمستان قلعه تنها تا ساعت ۴ بعد از ظهر باز است. توصیه ما به شما این است که حتما قبل از غروب آفتاب قلعه را ترک کنید، در غیر این صورت مجبور خواهید بود چراغ‌های اتومبیل‌تان را روشن کنید.

بهترین زمان برای رفتن به قلعه رودخان چه زمانی است؟

هر زمان که بخواهید می‌توانید به قلعه رودخان بروید. در زمستان به دلیل برگ ریز بودن درختان می‌توانید از منظره بهتری در افق بهره مند شوید، هرچند که سرما آزار دهنده است و همچنین هیچ جنگل سبز و شادابی وجود ندارد. بهترین زمان برای سفر به قلعه در بهار و تابستان است.

بهترین زمان برای رفتن به قلعه رودخان

بهترین زمان برای رفتن به قلعه رودخان

مسیر رسیدن به قلعه

شما می‌توانید از طریق شهر فومن به قلعه بروید. فاصله شهر فومن تا قلعه رودخان ۲۲ کیلومتر است و حدود ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. بنابراین پس از گذر کردن از روستا‌های گشت، کرد محله، گش رودخان، سیه کش، گوراب پس، ملکم و سعید آباد می‌توانید به روستای رودخان برسید و از آنجا پس از عبور از حیدرآباد و در ۳ کیلومتری جاده محلی به سمت قلعه دهنه، وارد جنگل های قلعه رودخان خواهید شد. سپس بعد از عبور از پله‌ها و فاصله ۵/۱ کیلومتری شما به ورودی قلعه در بالای کوه خواهید رسید.

 

منابع:

tappersia.com

hipersia.com