فال حافظ یکی از رسوم جدانشدنی فرهنگ ما ایرانیان است. اگر به دنبال فال حافظ با تعبیر، فال حافظ آنلاین، فال حافظ درست، فال حافظ امروز، فال حافظ انگشتی، فال حافظ شیرازی هستید روی لینک صورتی کلیک کنید.

فال حافظ

 

فال حافظ کوکا

اگر می‌خواهید از سایت کوکا فال حافظ بگیرید روی لینک زیر کلیک کنید.

فال حافظ روزانه سایت کوکا

 

فال حافظ صوتی

اگر علاقمندید متن شعر حافظ را به صورت صوتی گوش کنید از لینک زیر استفاده کنید.

فال حافظ صوتی با تفسیر

 

فال حافظ آوینی

برای دریافت فال حافظ متفاوت از سایت شهید آوینی روی لینک زیر کلیک کنید.

فال حافظ با معنی

 

فال حافظ تاروت

اگر از علاقمندان سایت تاروت رنگی هستید و می‌خواهید در این سایت فال بگیرید روی لینک زیر کلیک کنید.

فال حافظ عشقی

 

دانلود فال حافظ

اگر از جمله کسانی هستید که هر روز خود را با فال آغاز می‌کنید بهتر است نرم‌افزار آن را روی گوشی خود نصب کنید.

برای دریافت لینک دانلود فال روزانه در کافه بازار کلیک کنید.

 

همان‌گونه که حافظ در زندگی ما جایگاه ویژه‌ای دارد، تفأل‌زدن به اشعار عرفانی او و گره زدن روزگار حال و آینده به ابیات غزل‌های او نیز از این امر مستثنی نیست. در این نوشته به بررسی نقش فال حافظ در زندگی مردم ایران می‌پردازیم.

پیشینه‌ی فال‌گیری

پیش‌بینی آینده و سرنوشت انسان‌ها و آگاهی به مسائلی که بر انسان‌ها پوشیده و پنهان مانده است، از زمان‌های بسیار دور در میان جوامع و فرهنگ‌های مختلف باستانی و حتی مدرن به طرق مختلف، جزئی از باورهای همه یا برخی از جامعه بوده و رواج داشته است.

مردم با گرفتن فال، نگرانی‌ها و دلواپسی‌های خود درباره‌ی آینده را می‌کاستند، و تردید و دودلی در انتخاب‌های خود را با راهنمایی‌هایی که از فال می‌گرفته‌اند، از بین می‌بردند.

پیشینه‌ی فرهنگ فال گرفتن، به قرن‌ها پیش، در میان مردمان سرزمین‌های باستانی برمی‌گردد، زمانی که مردم در پی یافتن راهی برای رفع نگرانی از آینده و اتفاقات آن بوده‌اند؛ روش‌هایی مانند جادوی جادوگران، پیش‌بینی پیشگویان و حتی اشعار شاعرانی با بینش خاص.

 

فال حافظ با تفسیر

در قرن‌های گذشته اشعار بعضی شاعران (مانند حافظ شاعر نام‌آشنای ایرانی، هومر شاعر یونانی، ویرژیل شاعر رومی و اوید شاعر لاتین) در زمره‌ی بهترین راه‌های رسیدن به آرامش خیال در مورد تصمیمات زندگی قرار داشته است، به طوری که مردمان باستان از شاعران به عنوان عالمانی که از جهان غیب، طبیعت و مسائل پوشیده بر مردم عادی آگاه هستند، یاد می‌کردند.

در اعصار کهن، ایرانیان به دلیل اعتقادات دینی خود از سحر و جادو فاصله گرفته بودند، اما فال گرفتن، پیشگویی و ایجاد نگرش مثبت در مورد مسائل آینده از این طریق را همیشه به عنوان بخشی از سنت و فرهنگ نیک خود به کار می‌بردند.

یکی از روش‌هایی که مردم بر آن تأکید بسیار داشته‌اند، فال حافظ است و تفأل زدن به دیوان حافظ شیرازی.

فال به چه معناست؟

به طور کلی می‌توان گفت فال به معنای طالع، پیشگویی یا عاقبت‌بینی است.

کلمه‌ی فال، معادل «تفأل» (به معنی «فال خوب») در عربی است؛ ضمناً به فال بد زدن در عربی «طیره» می‌گویند.

اما در پارسی به فال خوب زدن «مروا»، و به فال بد زدن «مرغوا» گفته می‌شود؛ مرغوا مشتکل از کلمات مرغ و آوا است؛ زیرا ایرانیان باستان با آواز و جهت حرکت پرندگان، فال می‌زده‌اند.

فال حافظ آنلاین

فال با علوم پیشرفته‌ی امروزی چه ارتباطی دارد؟

در جهان امروزی بعضی علوم با اینکه امکان وجود دارند، ولی از لحاظ علمی هنوز قابل‌اثبات نیستند. در واقع می‌توان گفت این سرنوشت بسیاری از پدیده‌های جهان است که به دلیل دانش کم بشری هنوز امکان رسیدن به حقیقت آن فراهم نشده است.

در وجود انسان از حسی نام برده می‌شود که همیشه با اوست و او را ورای تمام دانش و علوم خود قرار می‌دهد؛ مانند یک حس درونی خوب یا بد که قابل‌توصیف نیست، ولی می‌توان آن را در لحظه لحظه‌ی زندگی حس کرد.

حافظ سعی دارد به انسان گوشزد کند که تکیه بر علم برای لحظات سخت زندگی به تنهایی کافی نیست و غلبه بر این لحظات سخت نیازمند ایمان، توکل، صبر و عشق است.

همان‌طور که حضرت حافظ می‌فرماید:

تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافری‌ست

راهرو گر صد هنر دارد، توکل بایدش

ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید

هم مگر لطف شما پیش نهد گامی چند

 

فال حافظ با معنی

جایگاه فال حافظ در فرهنگ ایرانی

ابوبکر طهرانی نخستین کسی است که در کتاب خود، به نام دیار بکریه، به دیوان حافظ اشاره می‌کند و می‌گوید «مردم، فال‌نمایان را که با فال و استخاره، دریچه‌هایی از دنیای غیب را به روی آنها می‌گشایند «لسان غیب» می‌نامیدند.».

بین ایرانیان باستان به طور سنتی رایج بوده است که در روزهای مهم سال (همچون جشن شب چهارشنبه‌سوری، شب چهارشنبه‌ی آخر ماه صفر، شب چلّه (شب یلدا)، تیرما سیزّه شو (شب تیرماه سیزده)، سیزده به‌در، شب‌‌نشینی‌های نوروزی و…) و به‌ویژه در شب‌های بلند زمستان، اعضای خانواده و خویشان دور هم جمع می‌شدند.

گاهی نیز برای اطلاع از بهبود وضع و حال بیمار، رفتن به سفر، بازگشت مسافر، آگاهی از پیروزی یا شکست در کار یا نزاعی، رفع دودلی در انتخاب همسر، خرید مِلک و کالا، و… نیت می‌کنند و به دیوان حافظ تفأل می‌زنند.

به باور مردم، حافظ هیچ کسی را که به او روی آورده، به شعر او توسل جسته و طالب چیزی است، از خود ناامید نمی‌کند. به همین دلیل برای پیش‌بینی و امیدواری به آینده، از کتاب حافظ شیرازی فال می‌گرفته‌اند که به قول شاعر لسان غیب «به ناامیدی از این در مرو بزن فالی؛ بود که قرعه‌ی دولت به نام ما افتد».

برای این کار معمولاً یکی از بزرگان جمع یا کسی که بتواند اشعار را به نحو احسن ادا کند، ابتدا در دل آرزویی می‌کند که بعضی آن را «نیت» می‌نامند، سپس به طور تصادفی صفحه‌ای از کتاب حافظ را می‌گشاید و با صدایی رسا آن را برای همه‌ی جمع حاضر می‌خواند.

 

اولین بار فال حافظ چگونه گرفته شد؟

Smiley face

 

کی از مفسران نام‌آشنای تاریخ ادبیات پارسی ایران در دانشگاه کمبریج، به نام ادوارد براون (Edward Granville Browne ) در کتاب تاریخ ادبیات ایران می‌گوید: «پس از فوت حافظ شیرازی، عده‌ای از دفن وی در گورستان مصلی جلوگیری می‌کردند.

برای حل این مشکل حاضران موافق و مخالف به این نتیجه رسیدند که با گرفتن فالی از دیوان او به نتیجه برسند. پس تمام غزل‌های حافظ را در سبدی گذاشتند و کودکی را به عنوان فرد بی‌طرف انتخاب کردند که به طور تصادفی به درون سبد دست ببرد و غزلی را انتخاب کند.

پاسخی را که از سبد درآمد، برای جماعت گفتند و تاریخ، شعر حافظ را به عنوان سرآغازی در مسلک جهان‌بینی و پیشگویی از آینده به عرصه‌ی ظهور گذاشت.»

و اما غزلی که از آن سبد خارج شد:

کنون که می‌دمد از بوستان، نسیم بهشت

من و شراب فرح‌بخش و یار حور سرشت

مکن به نامه سیاهی ملامت من مست

که آگه است که تقدیر بر سرش چه نوشت؟

قدم دریغ مدار از جنازه‌ی حافظ

که گرچه غرق گناه است، می‌رود به بهشت

راز ارتباط عمیق مردم با فال حافظ در چیست؟

استاد خرمشاهی، یکی از بزرگان حافظ‌شناسی و تفسیر اشعار حافظ و برگردان آن به فارسی امروزی می‌گوید: «ارتباط معنایی خاص که از فال‌های حافظ گرفته می‌شود و از ایهام‌های به‌جا نشأت می‌گیرد، باعث نگرشی متفاوت نسبت به دیوان حافظ، نه‌تنها به عنوان یک فال، بلکه به عنوان یک فرهنگ، شده است.»

او راز فال حافظ را در این می‌داند که «حافظ نظر کرده است»، یعنی او به مردم این سرزمین عمیقاً نظر کرده و مردم نیز به او نظر کرده‌اند، و خداوند به هر دوی آنها نظر کرده است.

Smiley face

چرا فال حافظ از فرهنگ ایرانیان جدا نمی‌شود؟

حفظ آثار و ارزش‌های ملی و مذهبی همیشه سرلوحه‌ی زندگی سالم ایرانیان از دیرباز بوده است. حافظ و فال حافظ نیز یکی از مصادیق این موضوع در حوزه‌ی فرهنگ است، فرهنگی که سینه به سینه و نسل به نسل در بین ایرانیان به عنوان یک راهنمای امیدوارانه در ذهن تک تک ما نقش بسته است.

امیدواریم که فرهنگ حافط شیرازی همواره باعث ایجاد حس مثبت در جان و روح ایرانیان سراسر جهان شود.