به احتمال ۹۰ درصد تا کنون سر و کارتان به وبسایت سازمان سنجش آموزش کشور افتاده است. زمان‌هایی که وقت اعلام نتایج کنکورهای مختلف استخدامی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد، دکتری و… فرامی‌رسد به این وبسایت مراجعه کرده‌اید و حتما بنا به نتیجه‌ای که دریافت نموده‌اید، احساسات مختلفی نسبت به آن دارید. در هر حال، اعلام نتایج هر آزمونی با سطوح و درجاتی از اضطراب همراه است. به خاطر همین شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که با ورود به وبسایت سازمان سنجش، دچار استرس می‌شوید یا از شنیدن نام این سازمان، قلب‌تان به تپش می‌افتد.

اما اجازه بدهید در این مقاله برای‌تان از این سازمان بیشتر بگوییم. وظیفه سازمان سنجش آموزش کشور دقیقا چیست و تحت نظارت کدام ارگان دولتی فعالیت می‌کند؟ وبسایت این مجموعه حاوی چه اطلاعاتی است و چطور می‌توان با این مجموعه در ارتباط قرار گرفت و برای پیگیری بعضی از مشکلات در زمینه کنکورها و… به آنها مراجعه کرد؟ با ما همراه باشید تا در وبلاگ مالتینا از تاریخچه این سازمان و وظایفش بیشتر بگوییم. آشنایی با وبسایت سازمان سنجش و بخش‌های مختلف آن هم خالی از لطف نخواهد بود.

تاریخچه و سابقه سازمان سنجش را می‌دانید؟

سازمان سنجش

سازمان سنجش آموزش کشور، یک سازمان دولتی است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشغول به فعالیت است. این سازمان که هر شنونده‌ای را به یاد کنکورهای ادوار مختلف زندگی‌اش می‌اندازد، مسئولیت برگزاری آزمون‌های علمی و حرفه‌ای کشور را در سطوح گوناگون در طول سال بر عهده دارد. البته باید بدانید که این مجموعه بزرگ از ابتدا با عنوان «سازمان سنجش»، فعالیت خود را شروع نکرده است.

سازمان سنجش با عنوان رسمی «مرکز آزمون‌شناسی ایران» در سال ۱۳۴۷ بنا شده و زیر نظر وزارت علوم و آموزش عالی ایران، فعالیت خود را شروع نموده است. وزارت علوم و آموزش عالی ایران در نظر داشت تا برای تعیین شیوه گزینش دانشجویان به دانشگاه‌ها، این وظیفه را به سازمانی مجزا واگذار کند. این روند ادامه داشت و وظیفه سنجش دانشجویان با برگزاری آزمون‌ها بر عهده مرکز آزمون‌شناسی ایران بود تا اینکه با افزایش تعداد دانشگاه‌ها و البته دانشجویان، اوضاع کمی فرق کرد.

در حال حاضر برای مراجعه به وبسایت سازمان سنجش می‌توانید به نشانی زیر مراجعه کنید:

                                                                                  http://www.sanjesh.org

تغییرات در نظام اداری

در سال ۱۳۵۴، مرکز آزمون‌شناسی ایران به معاونت‌های مختلفی تجزیه شد؛ فنی و پژوهشی، اجرایی و نظارت بر امور دانشگاه‌ها. معاونت‌های مذکور تا سال ۱۳۶۰ به فعالیت خود ادامه دادند تا اینکه در این سال، طرح جدیدی تصویب شد و به موجب آن، سازمان‌های وابسته به وزارتخانه علوم و تحقیقات و فناوری منحل شدند. در این زمان، امور مرتبط با سنجش دانشجویان به حوزه معاونت دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واگذار شد.

اما با گذشت زمان و افزایش تعداد دانشجویانی که در دانشگاه‌های مختلف مشغول به تحصیل بودند، نیاز به سازمانی مستقل که زیر نظر وزارت علوم فعالیت می‌کند به وجود آمد. در نتیجه سازمان سنجش، فعالیت خود را  با سه معاونت اجرایی، معاونت فنی و آماری و معاونت تحقیقات آزمون و ارزیابی آموزشی شروع کرد و به موجب تبصره ۲ ماده ۸ قانون استخدام کشوری، خود را به تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور رساند.

در مالتینا بخوانید:

سهام عدالت چیست و پاسخ تمام سوالات شما درباره این طرح اقتصادی

وظایف سازمان چیست؟

کنکور

سالانه، آزمون‌های مختلف و متعددی در کشور برگزار می‌شود که متولی آنها، سازمان سنجش است. این آزمون‌های مختلف با هدف تعیین شایستگی و سطح متقاضیان برای ورود به دانشگاه‌ها و سازمان‌های مختلف برگزار می‌شود. از جمله آزمون‌هایی که در طول سال از سوی سازمان سنجش برگزار می‌شود باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنکور سراسری؛
  •  آزمون سراسری؛
  • دکتری تخصصی؛
  • کارشناسی ارشد؛
  •  کاردانی فنی و حرفه‌ای؛
  •  کاردانی به کارشناسی؛
  •  جامع علمی کاربردی؛
  •  و پیام نور.

همان‌طور که عنوان شد، این سازمان فقط وظیفه برگزاری آزمون‌های ورود به دانشگاه را عهده‌دار نیست. بلکه برای آزمون‌های دیگری در حوزه استخدام هم وارد عمل می‌شود. برای مثال آزمون کارآموزی وکالت و آزمون‌های استخدامی متمرکز، آزمون‌های سفارشی دستگاه‌های اجرایی و تعیین سطح زبان از جمله تافل، آیلتس، تولیمو و تأیید مدارک معادل کارشناسی را نیز برگزار می‌کند. در حال حاضر، مدیریت این سازمان بر عهده ابراهیم خدایی است که حتما تصویر او را در اخبار و روزهای قبل از برگزاری آزمون‌های مهمی مانند کنکور سراسری در رسانه‌ها دیده‌اید.

اهداف و دستاوردهای سازمان چیست؟

هر کشوری برای برگزاری عادلانه و منظم آزمون‌هایی نظیر کنکور به سازمان و نهادهایی نیاز دارد که اوضاع را به دقت تحت نظارت و کنترل خود بگیرند و مانع از بی‌عدالتی و تقلب برای ورود متقاضیان به مشاغل و دانشگاه‌ها شوند. سازمان سنجش هم با همین هدف و میل به ایجاد نظامی کارامد در امر سنجش راه‌اندازی شده است. انتخاب شایسته‌ترین افراد برای ورود به دانشگاه‌ها و مشاغل مختلف از طریق این سازمان صورت می‌گیرد و سالانه، تعداد زیادی از دانشجویان و افراد خبره به دانشگاه‌ها و مشاغل حرفه‌ای مختلف وارد می‌شوند.

در واقع، این سازمان پلی است میان متقاضیان شرکت در کنکورها و آزمون‌های متنوع و گوناگون و سازمان‌های دیگر یعنی دانشگاه‌ها و ادارات. برگزاری آزمون‌های بین‌المللی زبان هم موجب شده است تا افرادی که برای حضور در مجامع بین‌المللی و خارج از کشور نیاز به مدارک معتبر دارند و باید شایستگی خود در زمینه دانش زبان‌های خارجی مانند تافل را به دانشگاه‌ها و مراکز کاری خارجی ارائه کنند به راحتی در کشور خود، این آزمون‌ها را پشت سر بگذارند.

از سوی دیگر، ارائه پرسش‌های همگانی و یکپارچه‌ آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها و ادارات به دانشجویان در قالب کنکور هم باعث می‌شود که به هیچ‌یک از متقاضیان، اجحاف نشود.

وبسایت سازمان سنجش چه امکاناتی دارد؟

سازمان سنجش

وبسایت سازمان سنجش هم پلی ارتباطی میان کاربران مختلف و این سازمان است. اگر بخواهید در هر یک از کنکورها و آزمون‌هایی که این سازمان برگزار می‌کند، شرکت داشته باشید باید به این سایت مراجعه کنید و اطلاعات لازم را از آن دریافت نمایید.

برای مثال، اگر خواهان شرکت در کنکور کارشناسی هستید و برای ورود به دانشگاه در تلاشید باید برای کسب آگاهی از منابع و عناوینی که در آزمون سراسری مطرح می‌شود به وبسایت سنجش مراجعه کنید و در بخش مخصوص به کارشناسی، اطلاعات مورد نظرتان را در قالب فایلی پی.دی.اف(pdf) دانلود نمایید. علاوه بر منابع، در طول مدت زمانی که برای کنکور سراسری آماده می‌شوید هم تمام اطلاعیه‌ها و اخبار از طریق این وبسایت منعکس خواهد شد.

ثبت‌نام برای شرکت در کنکور، دریافت کارت ورود به جلسه، پاسخ سوالاتی که در آزمون مطرح می‌شود به همراه دفترچه سوالات، نتایج آزمون و رتبه افراد، دفترچه انتخاب رشته برای ورود به دانشگاه، فرم انتخاب رشته و کسب آگاهی از نتایج قبولی و انتخاب رشته هم از طریق وبسایت سازمان سنجش آموزش کشور مقدور می‌شود. این اطلاعات و خدمات برای تمامی آزمون‌هایی وجود دارد که سازمان مذکور تحت نظر وزارت علوم متولی آن است.

در مالتینا بخوانید:

نامه اداری خود را به بهترین شکل ممکن بنویسید با چندین نمونه نامه اداری

خدمات دیگر وبسایت سازمان سنجش

در وبسایت سازمان سنجش، خدمات دیگری هم قابل دسترسی هستند. برای مثال، سیستمی برای پاسخ‌گویی به کاربران در این وبسایت وجود دارد که ارتباط با سازمان را ساده‌تر و سریع‌تر می‌سازد. با ورود به سیستم پاسخ‌گویی می‌توانید اطلاعات مرتبط با آزمون خود را وارد کنید و پرسشی را که درباره آن در ذهن‌تان شکل گرفته است با سازمان سنجش در میان بگذارید. معمولا در اسرع وقت به پرسش‌های کاربران در این سیستم پاسخ داده می‌شود.

در بخش دیگری از نظام پاسخ‌گویی سازمان سنجش، پاسخ به پرسش‌های متداول وجود دارد. با توجه به اینکه بعضی از پرسش‌ها مدام از سوی کاربران در حوزه‌های مختلف تکرار می‌شوند،سازمان آنها را از قبل با پاسخ‌شان روی وبسایت قرار داده است. یعنی اگر پرسشی از این سازمان درباره آزمون‌های مختلف مثلا روند ثبت‌نام، اعلام نتایج و… دارید با مراجعه به بخش سوالات متداول احتمالا به پاسخ مورد نظرتان دست پیدا خواهید کرد.

اگر انتقاد یا پیشنهادی درباره عملکرد سازمان سنجش داشته باشید یا درباره آزمونی، نقد و نظری در ذهن‌تان شکل گرفته باشد با مراجعه به بخش انتقادات و پیشنهادات می‌توانید، موضوع مورد نظرتان را اعلام و ابراز کنید.

در مالتینا بخوانید:

با این ۵ راه حل درآمدتان را تا ۱۰ برابر افزایش دهید

در آخر

کنکور

با توسعه اتوماسیون در روندهای اداری، بیشتر سازمان‌ها و ارگان‌ها هم از فناوری‌های تازه بهره می‌برند و به راحتی برای برگزاری امور مختلف و مدیریت تعامل خود با متقاضیان و ارباب‌رجوعان از امکانات در دسترس خود بهره می‌برند. برای مثال، رفاهی را که سایت سازمان سنجش در طول فرایند یک آزمون در اختیار کاربران قرار می‌دهد در نظر بگیرید؛ بدون نیاز به مراجعه به دکه‌های روزنامه‌فروشی و ایستادن در صف‌های طولانی، همه می‌توانند به سادگی نتایج آزمون‌های مختلف را ببینند و از اطلاعیه‌ها و اخبار گوناگون مرتبط با وزارت علوم از طریق وبسایت سنجش آگاه شوند.

مزایای فناوری‌های عظیمی مانند اینترنت در بخش‌های گوناگون زندگی امروز ما نمود پیدا کرده است. مثلا، برای خرید انواع و اقسام محصولات متنوعی که در وبسایت بزرگ آمازون وجود دارند به راحتی می‌توانید به وبسایت مالتینا مراجعه کنید و خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام دهید. جالب نیست؟ با فشار چند گزینه یا دکمه روی لپ‌تاپ و تلفن همراه، فروشگاهی بزرگ را به منزل‌تان می‌آورید.