فیلم‌ موزیکال به شخصه برای من، یادآور فیلم‌های سینمای بالیوود هند است که بدون رقص و آواز تصور‌شدنی نیستند! شاید برای شما انیمیشن‌هایی پر از آواز و ترانه در دوران کودکی‌تان را تداعی کند. اما آنقدر در سینمای هالیوود فیلم موزیکال خوش ساخت و برنده جوایز مختلف اسکار و گلدن گلوب وجود دارد که نوبت به سینمای هند نمی‌رسد.

آنچه از یک فیلم موزیکال انتظار می‌رود فیلمی است که در آن‌ شخصیت‌های فیلم، از ترانه‌، آواز و رقص به تعداد کافی برای پیشبرد داستان استفاده می‌کنند. ژانر فیلم موزیکال خود به چند گروه، فیلم‌های موزیکال-درام، موزیکال عاشقانه، پویانمایی موزیکال و کمدی –موزیکال تقسیم می‌شود.

یک فیلم موزیکال الزاماً فیلم شاد و کمدی و پر رقص و آواز نیست! فیلم‌های درامی همچون بینوایان، رومئو و ژولیت با موضوع عاشقانه و غم‌انگیزشان؛ به دلیل وجود تعداد نسبتا زیادی ترانه در آنها، در رده ژانر فیلم موزیکال قرار می‌گیرند. با ما همراه باشید تا ده فیلم موزیکال برتر تاریخ را گلچین و به ترتیب سال اکران، در این مقاله مرور کنیم. امیدواریم فرصت دیدن آنها را از دست ندهید.

۱- ماجراهای ورود صدا به سینمای صامت در بهترین فیلم موزیکال تاریخ سینما

آواز در باران (۱۹۵۲) Singin In The Rain

وقتی فیلمی در فهرست ۱۰۰فیلم موزیکال برتر بفا (بنیاد فیلم آمریکا) در سال ۲۰۰۷، رتبه نخست را کسب کرده باشد، حتما فیلمی دیدنی و جذاب خواهد بود. آواز در باران تماماً موسیقی و ترانه است. از نظر بسیاری از مردم، بهترین فیلم موزیکال تمام تاریخ به شمار می‌آید، به طوری که آن را «همشهری کین» ژانر موزیکال می‌دانند.

استنلی دونن و جین کلی یک شاهکار واقعی از رقص، ترانه و داستان ساخته‌اند که شایستگی تمام جوایزی که دریافت کرده را دارد.

آواز در باران فیلمی موزیکال با نقش‌آفرینی جین کلی، دانالد اوکانر، دبی رینولدز، جین هیگن و میلارد میچل است. این فیلم به خاطر آهنگ‌های فوق‌العاده و رقص و آوازش، یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینماست.

موضوع این فیلم موزیکال ، روایتی از دوره انتقال از سینمای صامت به سینمای گویا است. اینکه چگونه هنرپیشه‌های فیلم‌های صامت سعی می‌کنند با نقش‌های صدا‌دار خود کنار بیایند، خود چالش بسیار بزرگی ست برای بازیگرانی که صدای خوبی ندارند.

فیلم موزیکال آواز در باران

جین کلی نقش دان لاک وود را بازی می‌کند که یک ستاره فیلم‌های صامت است. همبازی او در فیلم، جین هیگن، نقش لینا لامونت را بازی می‌کند. یک بازیگر زن حسود که نمی‌خواهد بفهمد به درد نقش‌های صدا‌دار نمی‌خورد. او صدای گوشخراشی دارد و باید بپذیرد دبی رینولدز که نقش یک دختر سرزنده با صدایی جادویی را ایفا می‌کند به جای او حرف بزند و آواز بخواند.

موسیقی این فیلم پر از آهنگ‌های به یاد ماندنی و کلاسیک است. جین کلی در بخشی از فیلم، هم‌زمان با آواز خواندن در زیر باران، رقص بی‌نظیر و سرخوشانه‌ای را به نمایش می‌گذارد که تاکنون نظیر آن کمتر دیده شده‌است. کِلی برای فیلمبرداری این صحنه، روزی شش ساعت به مدت یک هفته، در زیر باران مصنوعی در استودیو آواز خواند، طوری‌که به شدت سرما خورد ولی با بدنی تب‌دار و مریض به کار ادامه داد.

کارگردانان فیلم موزیکال آواز زیر باران، جین کلی و استنلی دانن هستند. این فیلم ۱۰۳ دقیقه‌ای با هزینه ۳.۵ میلیون دلار ساخته شد و با فروش گیشه ۷.۲ میلیون دلار، نسبت به زمان خود، به موفقیت خوبی رسید. همچنین امتیاز ۸.۳ را در IMDb کسب نموده است.

 

۲-پرافتخارترین فیلم موزیکال تاریخ سینما

داستان وست ساید (۱۹۶۱) -West Side Story

برنده شدن ۱۰جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین کارگردانی هنری، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین فیلمبرداری رنگی، بهترین طراحی لباس، بهترین تدوین، بهترین موسیقی، بهترین صداگذاری و همچنین نامزد اسکار بهترین فیلمنامه بودن، هرگونه تردیدی را برای قرار گرفتن در فهرست برترین فیلم‌های موزیکال تاریخ را از بین می‌برد.

رابرت وایز و جرمی رابینز؛ بازیگر و طراح رقص مشهور آمریکایی، کارگردانان فیلم هستند. داستان وست ساید، پرافتخارترین فیلم موزیکال تاریخ سینما، اولین فیلمی است که هر دو کارگردان آن به طور مشترک موفق به دریافت جایزه اسکار شدند.

داستان وست ساید یا داستان کناره غربی، فیلمی است رمانتیک، درام و موزیکال که فیلم‌نامه آن بر اساس کتابی از آرتور لوران بر پایه داستان رومئو و ژولیت اثر معروف ویلیام شکسپیر نوشته‌شده است. همچنین عمده شهرت این فیلم موزیکال به دلیل استفاده از رنگ، موسیقی، هنر و معماری در زندگی مدرن است.

از ترانه‌های معروفی که در این فیلم اجرا شده می‌توان به چیزی می‌آید، ماریا، جایی، آمریکا، من احساس می‌کنم زیبایم، امشب، پسری مانند او و یک دست، یک قلب اشاره کرد. موسیقی این فیلم، از جمله پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی در آن سال بوده است.

فیلم موزیکال داستان وست ساید

فیلم داستان عشق ماریا (ناتالی وود) و تونی (ریچارد بیمر) در خیابان‌های نیویورک و میان گروهی گنگستر است که با نگاهی انتقادی به جامعه آمریکا پیش می‌رود.

بازیگران فیلم موزیکال داستان وست ساید عبارتند از ناتالی وود، ریتا مورنو، ریچارد بیمر، جرمی رابینز و جورج چاکیریس

فیلم داستان وست ساید، دومین فیلم پرفروش سال ۱۹۶۱ بود که با هزینه تولید ۶ میلیون دلار، توانست به فروش ۴۳.۷ میلیون دلار برسد. این فیلم رکورد طولانی‌ترین زمان اکران تاریخ سینمای فرانسه را با ۲۴۹ هفته در اختیار دارد.

داستان وست ساید امتیاز ۷.۶ را در IMDb کسب نموده است.

۳-فیلم فرانسوی موزیکال

چتر‌های شربورگ (۱۹۶۴) – Umbrellas of Cherbourg

داستان رمانتیک چترهای شربورگ به کارگردانی ژاک دمی یک فیلم فرانسوی سراسر آهنگ است که علاوه بر آواز و موسیقی، از رنگ‌های جادویی و چتر‌های نمادین خود برای تاثیر‌گذاری بر بیننده استفاده می‌کند.

فیلم موزیکال چترهای شربورگ

درام موزیکال چتر‌های شربورگ داستان دختری را روایت می‌کند که دلباخته مردی است که خیلی زود به نبرد در الجزایر فرا خوانده می‌شود. زن متوجه بارداری خود شده و به ناچار تن به ازدواجی بدون عشق با یک تاجر الماس می‌دهد تا اینکه مدت‌ها بعد در یک شب برفی در یک پمپ بنزین با عشق قدیمی خود روبرو می‌شود و ..

چتر‌های شربورگ با بازیگری کاترین دنو، ژاک دمی، نینو کاستلنوو و آنه ورنون در کشور فرانسه و آلمان غربی تولید شده و با فروش بیش از ۷ میلیون و ششصد هزار دلار در زمان خود به موفقیت خوبی رسیده است.

این فیلم موزیکال با رتبه ۷.۹ در  IMDb برنده نخل طلایی جشنواره کن در سال ۱۹۶۴شد و نام خود را در تاریخ سینمای موزیکال جاودانه ساخت.

۴-بهترین فیلم موزیکال سال

بانوی زیبای من (۱۹۶۴) – My fair lady

دومین فیلمی که در این سال در ژانر فیلم موزیکال بر روی پرده خوش درخشید، بانوی زیبای من به کارگردانی جرج کیوکر، محصول کمپانی برادران وارنر است که از نامزدی جایزه اسکار در ۱۱ رشته، موفق شد برنده بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش اول مرد، فیلمبرداری رنگی، موسیقی متن اقتباسی، طراحی صحنه، طراحی لباس و بهترین صدا شود.

فیلم موزیکال بانوی زیبای من

داستان فیلم درباره پروفسور هنری هیگینز (رکس هریسون) استاد آواشناسی دانشگاه است که همراه با دوست زبان‌شناس‌اش پیکرینگ (ویلفرد هاید-وایت) شرط می‌بندد که می‌تواند دختر گلفروش و عامی لندنی به نام الیزا دولیتل (آدری هپبورن) را تبدیل به بانویی متشخص کند که در میهمانی‌های اشرافی بدرخشد.

این فیلم بر مبنای نمایشنامه موزیکال کارفردریک لو و نمایشنامه پیگمالیون نوشته جرج برنارد شاو ساخته شده و در IMDb  امتیاز ۷.۹ را به دست آورده است.

۵-فیلم موزیکال دوبله شده در ایران با نام اشک‌ها و لبخندها

آوای موسیقی (۱۹۶۵) – The Sound of Music

فیلمی که برنده ۵ جایزه اسکار بهترین فیلم ، بهترین صدابرداری ، بهترین کارگردان، بهترین موسیقی و بهترین تدوین باشد و به مدت ۵ سال، عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ را حفظ کند، نیاز به معرفی ندارد و فقط باید آن را دید.

داستان فیلم درباره ماریا دختر جوانی است که در صومعه زندگی می‌کند و عاشق رقص و آواز است. راهبه مسئول او وی را برای سرپرستی فرزندان کاپیتان بیوه «فون تراپ» انتخاب کرده و او را به منزل ایشان می‌فرستد. ماریای سبک بال در مدت کوتاهی بچه ها را تشویق به آواز خواندن کرده و دل آن‌ها را زود بدست می‌آورد.

کاپیتان فون تراپ که مردی جدی و خشک است، در ابتدا از کارهای ماریا خوشش نمی‌آید و بدبین است ولی عاقبت عاشق ماریا می‌شود. در این بین موضوع الحاق کشور اتریش به آلمان پیش‌آمده و ارتش آلمان فون تراپ را به خدمت فرا می‌خواند ولی او مخالفت کرده و تحت تعقیب ارتش آلمان نازی قرار می‌گیرد. فون تراپ تصمیم می‌گیرد با بچه‌ها و ماریا از راه سوئیس به ایالات متحد آمریکا فرار کند و …

فیلم موزیکال آوای موسیقی

فیلم موزیکال آوای موسیقی در سال ۱۹۹۸ به عنوان چهارمین فیلم برتر موزیکال تاریخ و در سال ۲۰۰۶ ، رتبه ششم را توسط بنیاد فیلم آمریکا (بفا) از آنِ خود نموده است.

آوای موسیقی به کارگردانی رابرت وایز و بازیگری جولی اندروز و کریستوفر پلامر در کشورهای اتریش، آلمان غربی و آمریکا ساخته شده است. این فیلم موزیکال پرآوازه در ایران با نام اشک‌ها و لبخند‌ها دوبله و در سال ۱۳۴۵ اکران شده و به خاطر دوبله تحسین‌برانگیزش مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

این فیلم با هزینه تولید ۸ میلیون دلار و فروش گیشه ۲۸۶ میلیون دلار در IMDb امتیاز ۸ را به دست آورده است.

 

۶- نمایش عصر به قدرت رسیدن نازی‌ها در فیلم موزیکال 

میخانه (۱۹۷۲) – Cabaret

میخانه (یا کاباره) در سال ۱۹۷۲ بسیاری از جوایز اسکار را به جز جایزه بهترین فیلم، از چنگ فیلم پدرخوانده ربود. بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین دکور، صدا، تدوین، فیلمبرداری و موسیقی اوریجینال از جمله جوایزی هستند که این فیلم موزیکال زیبا در اسکار برنده شده است.
این فیلم از آن دسته فیلم‌های موزیکال است که علیرغم ظاهر شاد و پر رقص و آوازش، تاریکی خاصی در لایه‌های درونی خود دارد که بیننده را درگیر خود می‌کند. اگر چه داستان فیلم در سال ۱۹۳۱ در آلمان و در عصر ظهور و قدرت گرفتن نازی‌ها می‌گذرد، اما با دنیای امروزی نیز بی‌ارتباط نیست.

فیلم موزیکال میخانه

باب فاسی کارگردان به نام آمریکایی با فیلم کاباره (میخانه) که دومین فیلمش بود موفق به کسب جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد. بازیگرانی از جمله لایزا مینلی، مایکل یورک و جوئل گری در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

میخانه به دو زبان انگلیسی و آلمانی، با بودجه ۶ میلیون دلار ساخته شده و در IMDb امتیاز ۷.۸ را به‌دست آورده است.

۷-گردن‌بند ۱ میلیون دلاری برای بازیگر نقش اول فیلم

مولن روژ (۲۰۰۱) – Moulin Rouge

مولن روژ به کارگردانی باز لورمن و با بازی ایوان مک‌گرگور، نیکول کیدمن و جیم برادبنت ساخته شد. این فیلم که محصول کشورهای استرالیا، آمریکا و بریتانیا می‌باشد در ۸ رشته نامزد دریافت جایزه اسکار بوده که ۲ اسکار بهترین کارگردانی هنری و طراحی صحنه را دریافت کرده‌است.

جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم ۲۰۰۲ نیز به فیلم موزیکال مولن روژ تعلق گرفته‌است.

فیلم موزیکال مولن روژ با بازی نیکول کیدمن

داستان فیلم ماجرای عشق نافرجام یک نویسنده جویای نام به یک رقاص کاباره در پاریس است.

از نکات جالب این فیلم، گردنبند الماس نیکول کیدمن در مولن روژ است که گران‌ترین جواهر تولید شده برای یک فیلم است؛ این گردنبند از ۱۳۰۸ قطعه الماس درست شده و بیش از ۱ میلیون دلار ارزش دارد.

مولن روژ با هزینه ۵۲ میلیون دلار ساخته شده و به فروش ۱۷۹ میلیون دلار دست یافته و امتیاز ۷.۶ را در  IMDb کسب نموده است.

۸-فیلم موزیکال پرفروش سال

شیکاگو (۲۰۰۲) – Chicago

یک فیلم موزیکال آمریکایی پرافتخار دیگر در اسکار، فیلم موزیکال شیکاگو است. این فیلم به کارگردانی راب مارشال و بازی درخشان ریچارد گی‌یر، رنه زلوگر و کاترین زتا جونز نامزد ۱۳ جایزه اسکار شد و در نهایت ۶ جایزه‌ی بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین طراحی صحنه، لباس ، تدوین فیلم و میکس صدا را به خانه برد.

شهرت، خيانت، فريب، دروغ، خشم، انتقام و قتل در این فیلم کمدی، جنایی، موزیکال درهم تنیده شده‌اند. این فیلم محصول کشورهای آمریکا، کانادا و آلمان است که به دو زبان انگلیسی و مجارستانی تولید شده است.

فیلم موزیکال شیکاگو با بازی ریچارد گی‌یر

داستان در سال ۱۹۲۹ و در شیکاگو رخ می دهد. راکسی هارت (زلوگر)، مردی زبان باز را که مدعی بوده می‌تواند از او ستاره بسازد، به قتل رسانده است. ولما کلی (زتا جونز) نیز پس از این که پی برده خواهرش با شوهر او سر و سری دارد، هر دو را به قتل رسانده است. حالا راکسی و ولما زندانی هستند، اما بر سر این که کدام یک می‌تواند از طریق عنوان‌های روزنامه‌ها به شهرت و ثروت بیشتری دست یابد، به جان هم می‌افتند.‌

این فیلم ۱۱۲ دقیقه‌ای با هزینه ۴۵ میلیون دلار تولید شد و در زمان اکران خود به فروش بیش از ۳۰۶ میلیون دلار دست یافت.

۹-فیلم موزیکال درام، تازه‌ترین برداشت از رمان معروف ویکتور هوگو

بینوایان (۲۰۱۲) – Les Miserables

اگر مثل من تصور می‌کنید کتاب بینوایان اثر ویکتور هوگو را خوانده‌اید و دیگر انگیزه‌ای برای دیدن این فیلم ندارید، شاید اگر بدانید این فیلم موزیکال در ۸ رشته کاندید جایزه اسکار بوده و سه جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین گریم و بهترین ترکیب صدا را تصاحب کرده است، نظرتان عوض شود.
اگر هنوز به انگیزه بیشتری نیاز دارید، باید بگویم در این فیلم بازی درخشان راسل کرو، آن هتوی و هیو جکمن را به کارگردانی تام هوپر شاهد خواهید بود. بعضی از بازیگران آن، سختی های زیادی برای ایفای نقش‌های خود کشیده‌اند؛ هیو جکمن در نقش ژان والژان و آنا هتوی در نقش فانتین، رژیم های سخت غذایی گرفتند تا به وزن و اندام ایده‌آل برای نقش خود برسند.

فیلم موزیکال بینوایان اقتباس از رمان ویکتور هوگواین فیلم موزیکال درام بریتانیایی با بودجه ۶۱ میلیون دلار و فروش گیشه حدود ۴۴۲ میلیون دلار، یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های موزیکال تاریخ است که در IMDb امتیاز ۷.۶ را به دست آورده است.

۱۰-رکوردار نامزدی اسکار

لالالند (سرزمین رویایی) ( ۲۰۱۶) – La La Land

دختر هنرپیشه‌ای به نام میا (اما استون) که در پی تبدیل شدن به ستاره‌ای بزرگ در هالیوود است، در کافی شاپ استودیو برادران وارنر کار می‌کند و عاشق پسری به نام سباستین (رایان گاسلینگ)، پیانیست سبک جاز، که قصد دارد کلوپ جاز خودش را راه بیندازد می‌شود و رابطه احساسی شکل گرفته بین آنها، زندگی هر دو را دستخوش تغییرات مهمی می‌کند.

فیلم موزیکال لالالندلالالند، سومین فیلم دیمین شزل در مقام کارگردانی است که نامزد کسب اسکار در ۱۴ رشته شد که این خود یک رکورد محسوب می‌شود؛ اما در نهایت موفق به کسب ۶ جایزه گردید.

اسکار بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن (اما استون)، بهترین فیلم‌برداری، بهترین موسیقی متن، بهترین طراحی صحنه و بهترین ترانه (برای ترانه شهر ستاره‌ها) از جمله افتخارات این فیلم پرآوازه است. همچنین عنوان موفق‌ترین فیلم گلدن گلوب را به برنده شدن در ۷ رشته به‌دست آورده است.
از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به  جی.کی سیمونز، جان لجند، رزمری دویت و میگن فی اشاره کرد.
فیلم موزیکال لالالند با بودجه ۳۰ میلیون دلار، توانست رکورد فروش ۴۴۶ میلیون دلار را ثبت نماید.
لالالند در بانک اطلاعاتی اینترنتی فیلم (IMDb) امتیاز ۸ را کسب نموده است.

فیلم موزیکال مورد علاقه شما کدام است؟

از میان فیلم‌های معرفی شده، شما کدام را دیده‌اید؟ به نظر شما در ژانر فیلم موزیکال ، چه فیلم‌های دیگری را می‌توان به این فهرست اضافه کرد؟

شاید به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

معرفی ده سکانس عاشقانه برتر تاریخ سینما

معرفی ۱۰ فیلم ترسناک تاریخ سینمای جهان (+۱۸)