از آنجا که این میوهٔ کوچک و شیرین بسیار شبیه خرما است. آن را به عنوان خرمای قرمز، خرمای کره‌ای، خرمای چینی و خرمای هندی در سراسر جهان می‌شناسند. اما جذابیتی که این میوه دارد تنها در نام آن خلاصه نمی‌شود. در این مقاله قصد داریم خواص عناب را دقیق‌تر باهم بررسی کنیم. عناب که به آن زیزیفوس جوجوبا (Ziziphus jujuba) هم می‌گویند، از خانوادهٔ ارجنگ (گونه‌های رامنوس (rhamnus) که درختان و بته‌های خارداری هستند با گل‌های سبزفام و میوه‌های قرمز) است.

این درختچه برگ‌های کوچکِ براقی به همراه گل‌های مایل به سبز دارد. میوهٔ این گیاه در ابتدا سبزرنگ و به شکل بیضی است. وقتی که این میوه به اصطلاح رسیده می‌شود، رنگ آن قهوه‌ای تیره و چروکیده است؛ درست مثل خرما. اگرچه میوهٔ کال آن طعم سیب را می‌دهد اما، زمانی که این میوه برسد طعم و مزه‌ای مانند خرما دارد. میوه‌ای که هم طعم خرما دارد هم سیب! در ادامهٔ این مقاله با ما همراه باشید تا دیگر خواص عناب را برای‌تان بگوییم.

خواص عناب - indian-dates-jujubes ۲

نگاهی به تاریخچهٔ عناب

اولین اشاره به عناب را می‌توان در کتاب کلاسیک اُدس (Classic Of Odes) مجموعه اشعار یک شاعر چینی پیدا کرد که مربوط به قرن ششم قبل از میلاد است. ضمنا به دلیل خواص عناب از این میوه در بیش از ۲۵۰۰ سال پیش در چین و قسمت‌هایی از آسیا، به عنوان دارو استفاده می‌کردند.

تصور می‌شود که عناب بیش از ۳۰۰۰ سال پیش در سوریه و شمال آفریقا کشت می‌شده است. سپس به سمت شرق و جنوب آسیا و سرانجام چین رسیده، جایی که هنوز هم در سطح وسیعی رشد می‌کند. به علاوه این گیاه در ماداگاسکار، بلغارستان، برخی مناطق اروپا و جزایر کارائیب هم یافت می‌شود.

گرچه بیش از ۴۰۰ نوع مختلف از عناب در چین وجود داشت اما، نهال‌های آن در ابتدای دورهٔ مسیحیت به اروپاییان عرضه شد. سرانجام این گیاه، راه خود را در سال ۱۹۰۸ به ایالات متحده باز کرد. البته در سال ۱۹۰۸ نوع بهتری از عناب از چین به آمریکا آورده شد. اجازه بدهید، نگاهی دقیق‌تر به خواص عناب داشته باشیم.

مواد مغذی و خواص عناب

خواص عناب - jujuba-preview

مواد مغذی موجود در هر ۲۸ گرم عناب:

مبنا ارزش غذایی مقدار مورد نیاز روزانه
انرژی ۲۲ کیلوکالری ۱ ٪
کربوهیدرات ۵.۶۶ گرم ۲ ٪
پروتئین ۰.۳۴ گرم ۱ ٪
چربی ۰.۰۶ گرم ۰ ٪
کلسترول ۰ میلی گرم ۰ ٪
فیبر ۰ میلی گرم ۰ ٪
ویتامین آ ۱۱.۱۲ آی یو ۰ ٪
ویتامین ث ۱۹.۳ میلی گرم ۳۲ ٪
تیامین ۰ میلی گرم ۰ ٪
ریبوفلاوین ۰ میلی گرم ۱ ٪
نیاسین ۰.۳ میلی گرم ۱ ٪
ویتامین ب – ۶ ۰ میلی گرم ۱ ٪
ویتامین ب – ۱۲ ۰میکرو گرم ۰ ٪
کلسیم ۶ میلی گرم ۱ ٪
آهن ۰.۱۳ میلی گرم ۱ ٪
منیزیم ۳ میلی گرم ۱ ٪
فسفر ۶ میلی گرم ۱ ٪
پتاسیم ۷۰ میلی گرم ۲ ٪
سدیم ۱ میلی گرم ۰ ٪
روی ۰.۰۱ میلی گرم ۰ ٪
آب ۲۱.۸ گرم
پسماند ۰.۱ گرم

دلایل فراوانی وجود دارند که در زمان گرسنگی به عنوان میان وعده از عناب استفاده کنید. مهم‌ترین دلیل کلسترول صفر این میوه‌ است. دلیل بعدی، سرشار بودن این میوه از منابع مغذی مانند ویتامین ث و دیگر ویتامین‌هاست. در آخر باید گفت که به دلیل فراوانی آب موجود در عناب، این میوه کم کالری و مناسب افرادی است که رژیم لاغری می‌گیرند. بدیهی است که خواص عناب برای بدن بسیار زیاد است و به همین نکات خلاصه نمی‌شود. برای  بیشتر دانستن درباره خواص عناب، در ادامهٔ این مقاله با ما همراه باشید.

خواص عناب

عناب با داشتن کلسیم، پتاسیم، ساپوتین‌ها، فلانوئیدها، اسید بتولینیک و ویتامین‌های A و C که در  این میوه وجود دارد، یک داروی قدرتمند به شمار می‌رود. مصرف این میوه، خطی دفاعی در برابر دردهای کوچک و بیماری‌های خطرناک‌تر و حتی سرطان‌ها ایجاد می‌کند. بیایید نگاهی دقیق‌تر بیاندازیم به آنچه که این میوهٔ شبیه به خرما می‌تواند انجام دهد و خواص عناب را دقیق‌تر بررسی کنیم.

۱. خواص عناب درمان سرطان

عصارهٔ عناب، سرشار از فنولیک‌هایی است که باعث تقویت فعالیت آنتی اکسیدانی آن می‌شود. این بدان معنی است که آنزیم‌های آنتی اکسیدانی موجود در عناب، با سرعت بیش‌تری کار می‌کنند تا باعث خلاصی سلول‌ها از شر رادیکال‌های آزاد و پیش‌گیری از سرطان شوند.

مطالعات آزمایشگاهی اندکی وجود دارند که خواص عناب را در جلوگیری از سرطانی شدن سلول‌ها ثابت می‌کنند. در یک تحقیق انجام شده مشخص شد که عناب می‌تواند سلول‌های بدخیم سرطان سینه را از بین ببرد و حتی رشد آن‌ها را کاهش دهد. تحقیق دیگری که در ایران انجام شده است، توانایی عصارهٔ عناب را در مهار سلول‌های سرطانی به ویژه سرطان خون نشان داده است.

۲. بهبود کیفیت خواب و درمان بی‌خوابی با خواص عناب

عناب از زمان‌های گذشته در طب سنتی چین، به عنوان دارویی برای درمان بی‌خوابی مورد استفاده قرار می‌گرفت. علت این امر وجود ساپوتین‌هایی است که خاصیت آرام بخشی و خواب‌آوری دارند، به همین دلیل حس خواب را به فرد القاء می‌کنند. نوشیدن یک فنجان چای عناب گرم درست قبل از خواب، به شما آرامش می‌دهد و بی‌خوابی را به طبیعی‌ترین روش ممکن درمان می‌کند.

۳. بهبود سلامت قلب و کاهش بیماری‌ هایی قلبی

خواص عناب - jujuba-preview۳

خواص عناب به اندازه‌ای بالاست که می‌تواند برای قلب‌تان شگفتی‌بخش باشد. اول اینکه، سرشار از پتاسیم و مقدار کمی سدیم است. این امر باعث می‌شود رگ‌های خونی‌تان آرامش پیدا کرده و فشار خون متعادلی داشته باشید. ضمنا مشخص شده که عناب به عنوان یک مادهٔ ضد پاتوژن عمل می‌کند. به این معنی که مصرف عناب مانع از انسداد شریان‌های خونی از سوی چربی می‌شود. ضمنا مشخص شده که این گیاه، میزان چربی خون نوجوانان چاق را کاهش می‌دهد. بنابراین احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در این افراد کاهش پیدا می‌کند.

۴. خواص عناب در سلامت دستگاه گوارش

مصرف حداقل ۴۰ میلی گرم عناب، در روز می‌تواند برای سلامت دستگاه گوارش‌تان خیلی مفید باشد. این ماده می‌تواند، سراسر محیط دستگاه گوارش را ایمن کند و از آن در برابر آمونیاک و دیگر ترکیبات سمی محافظت به عمل بیاورد.  در تحقیقی، استفاده از عناب در موش‌های مبتلا به زخم معده باعث بهبود آنها شده است.

۵. تسکین یبوست مزمن به کمک خواص عناب

احساس یبوست دائمی می‌تواند تبدیل به دردی واقعی شود. در حدی که احساس کرختی و سستی به شما دست دهد. خوشبختانه، عناب برای همهٔ ما به عنوان یک مادهٔ عالی تسکین دهنده یبوست عمل می‌کند. تحقیقی که در مرکز پزشکی میر (Meir) انجام گرفت، نشان داد که مصرف عصاره عناب علاوه بر تسکین علائم یبوست، باعث بهبود کیفیت زندگی هم می‌شود.

۶.  تنظیم گردش خون

هنگامی که گردش خون بدن منظم باشد، اندام‌ها از اکسیژن اشباع شده و فرد احساس شادی و انرژی بیش‌تری می‌کند. خوردن چند عدد عناب در روز، ایدهٔ خیلی خوبی برای تنظیم گردش خون است. دلیل این امر سرشار بودن این میوه از آهن و فسفر است. دو مؤلفه‌ای که، نقش مهمی در شکل گیری گلبول‌های قرمز و گردش کلی خون دارند.

۷. تقویت سیستم ایمنی

وقتی که صحبت از تقویت سیستم ایمنی می‌شود، واقعا بهتر از عناب پیدا نمی‌کنید. این میوهٔ کوچک سرشار از ویتامین‌های A و C است، که آنتی اکسیدان‌هایی قدرتمند هستند. این مواد مغذی با آسیب رادیکال‌های آزادی مقابله می‌کنند که ایمنی بدن را به خطر می‌اندازند. رادیکال‌های آزاد موجب ابتلای بدن به سرطان‌، بیماری‌های قلبی و پیری زودرس می‌شوند. این کار به وسیلهٔ سیتوکین‌های التهابی انجام می‌گیرد. اما ماجرا فقط به همین جا ختم نمی‌شود. عصارهٔ عناب در صورت ایجاد یک واکنش حساسیت‌‌زا در جوندگان باعث ترشح هیستامین می‌شود. بنابراین این قضیه اثبات می‌کند که عناب برخی خواص ضد حساسیت و ضد آنافیلاکتیک را هم دارد.

۸. کاهش التهاب

استفادهٔ موضعی از عصاره عناب می‌تواند به تسکین دردهای عضلانی و مفصلی کمک کند. طبق تحقیقی مشخص شده است که عناب به عنوان یک مادهٔ ضد التهابی قوی عمل می‌کند. پس خواص عناب در کاهش التهاب هم قابل توجه است.

۹. کمک به کاهش استرس و اضطراب

در طب سنتی از خواص عناب برای درمان علائم استرس، اضطراب و افسردگی استفاده می‌شود، زیرا تاثیرات آرام‌بخش بر ذهن و بدن دارد. در حقیقت مطالعه‌ای بر روی موش‌ها نشان داد که وقتی عناب را در مقادیر کم‌تری مصرف کنند اضطراب را کاهش می‌دهد و در مقادیر بالا تاثیر آرام بخشی دارد. اگرچه هیچ تحقیقی بر روی انسان انجام نشده است که این نتیجه را نشان دهد. اما، در صورتی که احساس تنش عصبی یا اضطراب داشتید خوردن مُشتی عناب ضرری ندارد.

۱۰. تقویت استخوان‌ها به کمک خواص عناب

خواص عناب - indian-dates-jujubes

اگر نگران هستید که استخوان‌های‌تان به اندازهٔ کافی قوی نباشد یا با بالا رفتن سن دچار پوکی استخوان شوید، زمان آن رسیده که عناب را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. این میوهٔ کوچک غنی از کلسیم و فسفر معدنی است که از مهم‌ترین عوامل تقویت استخوان‌ها هستند و سلامت آنها را تضمین می‌کنند.

در مالتینا بخوانید:

درمان بسیاری از دردهای رایج با خواص انار که تا کنون آن ها را نمی شناختید

۱۱. خواص عناب در کمک به هضم غذا

وقتی صحبت از کمک به هضم غذا می‌شود، باید بدانیم که خواص عناب در این زمینه بسیار چشم‌گیر است. در مرحلهٔ اول ساپوتین‌ها و تریپتنوئیدهای موجود در آن، باعث می‌شوند که مطمئن شویم مواد مغذی موجود در غذا به اندازهٔ کافی به وسیلهٔ بدن جذب می‌شوند. در مرحلهٔ دوم فیبر موجود در عناب باعث منظم شدن حرکات روده می‌شود. بنابراین مصرف عناب این اطمینان را به شما می‌دهد که از یبوست، نفخ و هرگونه مشکلات گوارشی دیگر در امان خواهید بود.

۱۲. کنترل وزن

قبلا بیان کردیم که عناب کالری کمی دارد و فاقد چربی است. علاوه بر این، عناب پروتئین و فیبر بالایی دارد. این بدان معنی است که عناب، می‌تواند سریع شکم‌تان را پر کند و مانع از خوردن میان وعده‌های ناسالم و فست فود شود. بنابراین جای تعجبی نیست که عناب گزینهٔ خیلی مناسبی در بین ورزشکاران باشد.

۱۳. خواص عناب در سم زدایی از خون

ساپونین‌های موجود در عناب، برای سم زدایی خون مفید هستند و به از بین بردن سموم مضر از سراسر بدن کمک می‌کنند.  این امر نه تنها باعث پیشگیری تعداد زیادی از بیماری‌ها می‌شود، بلکه تنش سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد.

۱۴. محافظت در برابر آسیب های مغزی

همگی‌ می‌دانیم که با افزایش سن، سلول‌های مغز‌مان شروع به زوال می‌کنند. این امر زمینه را برای تعدادی از اختلالات عصبی فراهم می‌کند. خواص عناب با چند روش از این اتفاق جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال، این ماده فعالیت گلوتامات (یک انتقال دهندهٔ عصبی محرک) را مهار می‌کند. این انتقال دهندهٔ عصبی می‌تواند باعث ایجاد آسیب مغزی در افرادی شود که دچار سکته مغزی، تشنج یا بیماری پارکینسون شده‌اند. ضمنا مصرف این میوه باعث بهبود عملکرد آستروسیت‌هایی می‌شود که، وظیفهٔ محافظت از نورون‌ها را بر عهده دارند و به نوبهٔ خود از ابتلا به بیماری‌های مغزی جلوگیری می‌کنند.

۱۵. بهبود علائم هوشیاری

اگر به دنبال میوه‌ای هستید که باعث تقویت مغزتان شود، جست و جوی‌تان با پیدا کردن عناب پایان می‌یابد. در یک مطالعه مصرف عصارهٔ عناب در موش‌هایی که بر اثر خوردن الکل حافظه‌شان را از دست داده بودند، باعث بهبود عملکرد حافظهٔ آنها شد. علاوه بر این، عصارهٔ عناب رشد و نموّ سلول‌های عصبی را در ناحیهٔ گیروس (Gyrus) دندانی تقویت می‌کند. این ناحیه یکی از دو محل مهم در مغز است که سلول‌های عصبی جدید در آنها ایجاد می‌شوند.

۱۶. محافظت در برابر تشنج

خواص عناب - indian-dates-jujubes ۵

تحقیقی که بر روی موش‌های مبتلا به تشنج انجام شده است، تاثیرات امیدوار کننده‌ای را با مصرف عصارهٔ عناب نشان می‌دهد. این تحقیق نشان داده، موش‌هایی که قبل از القاء تشنج با عصارهٔ عناب درمان شده بودند، یادگیری و حافظه‌شان تقویت شده بود. ضمنا استرس اکسیداتیو در این موش‌ها در مقایسه با سایرین کاهش پیدا کرده بود. بنا بر این آزمایش ثابت می‌شود که مصرف عناب، آسیب‌های مغزی ناشی از تشنج را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

۱۷. خواص ضد میکروبی عناب

عناب مانند سلاحی برای مبارزه با عفونت‌های بدن است. ثابت شده که فلانوئیدهای موجود در عناب یک مادهٔ ضد میکروبی قوی هستند. در حقیقت عصارهٔ اتانولی این میوه به عنوان یک عنصر عالی در درمان عفونت کودکان تعیین شده است. به علاوه طبق مطالعات تجربی، اسید بلوتینیک موجود در عناب برای مبارزه با بیماری ایدز و ویروس آنفلوانزا مفید است.

۱۸. فواید عناب در سلامت پوست

خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی عناب برای مقابله با برخی مشکلات پوستی مثل آکنه، چین و چروک، لکه‌‌ و جای زخم صرف نظر اینکه بصورت موضعی یا خوراکی مصرف شود، فوق‌العاده است. اما مهم‌تر از این مسائل، مشخص شده که مصرف عناب باعث رفع خارش ناشی از گرما می‌شود. ضمنا این ماده، پتانسیل مهار انتشار ملانوم (سلول‌‌های سرطانی پوست) را دارد.

۱۹. احتمال افزایش رشد مو

استفاده از روغن عناب در موش‌هایی که موهایشان تراشیده شده بود، باعث شد رشد موهای بیش‌تری نسبت به سایر موش‌ها داشته باشند. ضمنا موهایشان ضخیم‌تر نیز شده بود. این آزمایش نشان می‌دهد که، مصرف عناب احتمال افزایش رشد مو را در انسان بالا می‌برد.

در مالتینا بخوانید:

روغن آرگان چیست ؟ معرفی خواص روغن آرگان اصل و ۱۰ روغن آرگان برتر دنیا

۲۰. افزایش سلامت تخمدان

در تحقیقی که به وسیلهٔ دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است، از نوعی محصول تولید شده از عناب به نام شیلانوم برای درمان کیست تخمدان استفاده کرده‌اند. در پایان این تحقیق، آنها متوجه شدند که این فرمول طبیعی درست به اندازهٔ قرص‌های ضد بارداری (که معمولا برای این بیماری تجویز می‌شوند)، در معالجهٔ کیست تخمدان مؤثر است.

۲۱. پاکسازی شیر مادر از سموم

تحقیقی در ایران انجام شده است که در آن، مادران شیرده به مدت دو ماه روزانه ۱۵ گرم عناب میل کردند. محققین قصد داشتند تاثیر آن را بر میزان سرب و کادمیوم موجود در شیر مادر آزمایش کنند. در پایان این تحقیق، آنها دریافتند شیر زنانی که عناب خورده بودند در مقایسه با گروه دیگر عناصر سمی کم‌تری داشت. همانطور که دیدیم، عناب خواص شگفت‌انگیزی دارد. تمام کاری که باید بکنیم آگاهی از نحوهٔ استفاده از آن در زندگی روزمره است.

چطور از عناب استفاده کنیم؟

از آشپزی گرفته تا استفاده‌های دارویی، روش‌های مختلفی برای استفاده از عناب به وسیلهٔ مردم جهان وجود دارد. مجموعه‌ای از کاربردهای این میوه را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

  • عناب تازه و خشک، در تمام دنیا به عنوان میان وعده استفاده می‌شود.
  • شربت و چای عناب به طور گسترده در چین و کره مصرف می‌شوند.
  • در برخی مناطق هند از عناب ترشی تهیه می‌کنند.
  • کروات‌ها از میوهٔ عناب برای تهیه مارمالاد، آب میوه و یک نوع مشروب استفاده می‌کنند.
  • خواص عناب در ضد قارچ، ضد باکتریایی و ضد التهابی بودن آن، باعث شده تا در طب چینی کامپو بکار رود.
  • برگ خشک شدهٔ عناب با عنوان پوتپوری (potpourri) در کشور بوتان استفاده می‌شود.
  • کره‌ای‌ها از چوب گیاه عناب برای ساختن طیف گسترده‌ای از اشیا مثل کاسه، مهره، قطعات ویولون و یک ساز دو نِی به نام تی‌پیونگ‌سو (teapyeongso) استفاده می‌کنند.

نحوه انتخاب و نگهداری عناب

این گیاه از ماه ژوئیه تا نوامبر در دسترس است. اگر به دنبال خرید عناب تازه هستید، حتما آنهایی را انتخاب کنید که به رنگ سبز روشن و سفت باشند. عناب خشک معمولا در بسته بندی به فروش می‌رسد. در صورت تمایل به مصرف عناب در مدت سه الی چهر روز، عناب تازه را انتخاب کنید. این میوه اگر تازه باشد دو هفته در یخچال ماندگاری دارد. عناب خشک را می‌توان تا چند ماه نگهداری کرد.

عوارض جانبی عناب

خوشبختانه عناب فاقد هرگونه عوارض جانبی است و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد. با این حل افراد دیابتی باید از خوردن آن پرهیز کنند. کربوهیدرات موجود در عناب می‌تواند بر میزان قند خون این افراد تاثیر بگذارد. مصرف مقادیر زیاد عناب در موارد نادر ممکن است باعث خواب آلودگی، اسهال، کاهش اشتها، نفخ و ضعف شود.

معرفی محصول

خواص عناب - Swanson Full-Spectrum Jujube Fruit

خواص عناب - لینک خرید

کپسول‌های ژلاتینی سوانسون (Swanson Full-Spectrum Jujube Fruit )

ترکیبات این محصول برگرفته از طب سنتی چین است. در تولید آن از مواد ۱۰۰٪ ارگانیک و خالص استفاده شده و برای درمان بیماری‌های مختلف و همینطور استرس بسیار مفید است. برای سفارش این محصول به وب‌سایت مالتینا (واسط بین خریداران ایرانی و فروشگاه آمازون آمریکا) مراجعه کنید. ضمنا، برای خواندن مطالب جالب و متنوع دیگر وبلاگ مالتینا را فراموش نکنید.

منبع: stylecraze