در طب گیاهی، یک ماده طبیعی به نام سیاه دانه گاهی اوقات برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود. همچنین دانه‌های سیاه، زیره سیاه و گل رازیانه و سیاه دانه در سراسر هند، ایران و اروپا رشد می‌کند و به مدت طولانی به عنوان یک ادویه و نگهدارنده غذا مورد استفاده قرار گرفته است. در حالی که تحقیقات در مورد اثرات درمانی سیاه دانه محدود است، یافته‌های مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که سیاه دانه ممکن است مزایای تقویت ایمنی و آنتی اکسیدانی را ارائه دهد.

کاربردهای سیاه دانه

سیاه دانه معمولا به عنوان درمان طبیعی برای مشکلات سلامتی زیر طرفدار پیدا کرده است:

  • آسم
  • برونشیت
  • فشارخون بالا
  • میگرن
  • التهاب
  • آرتریت روماتوئید

نکات علمی‌ درباره سیاه دانه

نکات علمی‌ درباره سیاه دانه

تا به امروز، با کمبود آزمایش‌های بالینی اثرات درمانی سیاه دانه مواجه بودیم. با این حال، تحقیقات موجود نشان می‌دهد که سیاه دانه اثرات خوبی برای درمان و یا پیشگیری از بیماری‌های زیر را دارد:

۱. آسم

طبق یک مطالعه کوچک منتشر شده در سال ۲۰۰۷، سیاه دانه ممکن است به کاهش علائم آسم كمك كند. به مدت سه ماه، ۲۹ بزرگسال مبتلا به آسم هر روز یک داروی مسکن یا یک عصاره سیاه دانه را مصرف کردند. نتایج مطالعه نشان داد که کسانی که تحت درمان با سیاه دانه قرار گرفتند، بهبود قابل ملاحظه ای در فراوانی و شدت علائم آسم (مانند خس خس) نشان دادند.

۲. فشار خون

در یک مطالعه کوچک که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، محققان دریافتند که سیاه دانه ممکن است به حفظ فشار خون کمک کند. پس از هشت هفته درمان دو بار در روز با عصاره سیاه دانه، بیماران مبتلا به فشارخون خفیف، کاهش شدید فشار خون را نسبت به افرادی که به مکمل مسکن دریافت کردند، نشان داده اند.

بیشتر بخوانید: فشار خون بالا؛ تشخیص، روش های پیشگیری و درمان آن

۳. سرطان پانکراس

یافته‌های تحقیق آزمایشگاه نشان می‌دهد که سیاه دانه ممکن است مانع رشد سرطان پانکراس شود. در یک سری تست‌های آزمایشگاهی، دانشمندان کشف کردند که تیوکوینون (عامل اصلی اسانس سیاه دانه) به طور قابل توجهی کاهش میزان ترکیبات موثر در التهاب زایی موجود در تومورهای پانکراس را نشان می‌دهد.

هشدارها

آزمایشات بر روی حیوانات نشان می‌دهد که دوزهای بالای سیاه دانه ممکن است به کلیه یا کبد آسیب برساند. علاوه بر این، استفاده از سیاه دانه در طول شیمی ‌درمانی ممکن است مانع از اثرات داروهای شیمی ‌درمانی شود. مکمل‌ها برای ایمنی مورد آزمایش قرار نگرفته اند و با توجه به این که مکمل‌های غذایی عمدتا غیر مجاز هستند، محتوای برخی محصولات ممکن است با آنچه در برچسب محصول مشخص شده متفاوت باشد. همچنین در نظر داشته باشید که ایمنی در مکمل‌ها برای زنان باردار، مادران شیرده، کودکان و کسانی که دارای شرایط پزشکی هستند و یا در حال مصرف دارو هستند، وجود ندارد. شما می‌توانید راهنمایی در مورد استفاده از مکمل دریافت کنید، اما اگر در نظر گرفته اید که از مکمل سیاه دانه استفاده کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. خود درمانی در یک بیماری و اجتناب و یا تاخیر در مراقبت‌های استاندارد ممکن است عواقب جدی داشته باشد.

استفاده از سیاه دانه برای سلامتی

به دلیل عدم وجود تحقیقات علمی گسترده ‌از اثرات درمانی آن، باید از استفاده از سیاه دانه در شرایط خاص پرهیز کنید. اگر شما از سیاه دانه برای درمان یا پیشگیری از یک مشکل خاص درمانی استفاده می‌کنید، قبل از شروع رژیم مکمل خود، برای مشورت به پزشک خود مراجعه کنید.

۹ مزیت تاثیرگذار بر سلامتی در کالونجی یا سیاه دانه

این گیاه هم چنین با نام زیره سیاه، سیاه دانه و با نام علمی “‌نیگلا ساتیوا” شناخته می‌شود، کلونجی متعلق به خانواده گیاهان گلدار است. این گیاه به اندازه ۱۲ اینچ (۳۰ سانتیمتر) رشد می‌کند و میوه ای با دانه‌هایی تولید می‌کند که به عنوان یک ادویه خوش طعم در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر استفاده در آشپزی، کلونجی به خاطر خواص دارویی شناخته شده است. در واقع، استفاده از این ماده به عنوان یک درمانگر طبیعی برای همه چیز از برونشیت گرفته تا اسهال، به چندین قرن قبل باز می‌گردد.

9 مزیت تاثیرگذار بر سلامتی در کالونجی یا سیاه دانه

این بخش در ۹ مورد از مزایای قابل توجه علمی ‌کلونجی، بعلاوه اینکه چگونه می‌توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، مورد بحث قرار می‌دهد.

۱. بسته بندی شده با آنتی اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که رادیکال‌های آزاد مضر را خنثی می‌کنند و از آسیب‌های اکسیداتیو به سلول‌ها جلوگیری می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند تاثیر مهمی‌ در سلامتی و بیماری داشته باشند. در واقع، برخی مطالعات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند در برابر انواع مختلف بیماری‌های مزمن، از جمله سرطان، دیابت، بیماری قلبی و چاقی محافظتی ایجاد کنند. ترکیبات متعددی که در کلونجی یافت می‌شوند، از قبیل تیکوئینون، کارواکرول، تی آنتول و ۴-ترپینول، مسئولیت خواص قوی آنتی اکسیدانی را بر عهده دارند.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که اسانس کلونجی نیز به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه آنتی اکسیدان‌ها در کلونجی ممکن است بر سلامت انسان تاثیر بگذارد، مورد نیاز است.

۲. کاهش کلسترول خون با سیاه دانه

کلسترول یک نوع چربی است که در سراسر بدن شما یافت می‌شود. در حالی که شما به برخی از کلسترول‌ها نیاز دارید، مقدار بالای آن می‌تواند در خون ایجاد شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

نشان داده شده است که کلونجی در کاهش کلسترول بسیار موثر است. یک بررسی از ۱۷ مطالعه نشان داد که مکمل کلونجی با کاهش کلسترول کل و “بد” LDL و همچنین تری گلیسیرید خون همراه است. جالب توجه است که این بررسی همچنین نشان داد که روغن کلونجی اثر بیشتری نسبت به پودر دانه کلونجی دارد. با این حال، فقط پودر دانه باعث افزایش سطح کلسترول HDL” خوب” می‌شود.

مطالعه دیگری در مورد ۵۷ فرد مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف کلونجی برای یک سال کلسترول کل و LDL را کاهش می‌دهد، در حالی که کلسترول HDL را افزایش می‌دهد. در نهایت، یک مطالعه در ۹۴ فرد مبتلا به دیابت، یافته‌های مشابهی را نشان می‌دهد که گزارش می‌کند مصرف ۲ گرم کلونجی یا سیاه دانه روزانه به مدت ۱۲ هفته کلسترول کل و LDL را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: کاهش کلسترول خون با ورزش | کلسترول خوب و کلسترول بد

۳. مبارزه با سرطان

کلونجی دارای آنتی اکسیدان‌های بالایی است که به خنثی سازی رادیکال‌های آزاد مضر که به توسعه بیماری‌هایی مانند سرطان کمک می‌کند. مطالعات آزمایشگاهی نتایجی چشمگیر در مورد اثرات بالقوه ضد سرطان کلونجی و تیکوئینون، ترکیب فعال موجود در آن پیدا کرده اند. به عنوان مثال، یک مطالعه آزمایشی نشان داد که تمیکوئینون موجب مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی خون می‌شود.

آزمایش دیگری نشان داد که عصاره کلونجی باعث غیر فعال شدن سلول‌های سرطان پستان می‌شوند. سایر مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهند که کلونجی و اجزای آن نیز می‌توانند علیه چندین نوع سرطان، از جمله سرطان‌های پانکراس، ریه، سرطان، پروستات، پوست و سرطان روده موثر باشند.

ویژگی‌ مبارزه با سرطان سیاه دانه

با این حال، هیچ شواهدی در مورد اثرات ضد سرطان کلونجی در انسان وجود ندارد. مطالعات مورد نیاز برای بررسی اینکه آیا کلونجی دارای مزایای مبارزه با سرطان در هنگام استفاده به عنوان ادویه یا مصرف مکمل است مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: کپسول ویتامین K آمریکایی | کمک به انعقاد خون و پیشگیری از سرطان

۴. از بین بردن باکتری‌ها

باکتری‌هایی که باعث بیماری هستند، مسئول لیستی از عفونت‌های خطرناک هستند که شامل عفونت‌های گوش تا ذات الریه می‌شود. برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که کلونجی ممکن است دارای خواص ضد باکتریایی باشد و در مبارزه با برخی از گونه‌های باکتری موثر باشد. در یک مطالعه، کلونجی به صورت موضعی به نوزادان مبتلا به عفونت استافیلوکوکوس پوستی داده شد و این نتیجه حاصل شد که این ماده به عنوان یک آنتی بیوتیک استاندارد مورد استفاده برای درمان عفونت‌های باکتریایی موثر است.

مطالعه دیگری بر روی استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین (MRSA)، که یک نوع استرین از باکتری است که برای درمان و مقاومت در برابر آنتی بیوتیک‌ها، از زخم‌های بیماران دیابتی جدا شده است؛ نشان می‌دهد که کلونجی در بیش از نیمی ‌از نمونه‌های وابسته به دوز، سبب مرگ و کشته شدن باکتری شده است.

چندین مطالعه آزمایشگاهی دیگر نشان داده اند که کلونجی می‌تواند به مهار رشد MRSA و همچنین بسیاری از گونه‌های دیگر باکتری کمک کند. با این حال، مطالعات انسانی محدود است و تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم چگونه کلونجی ممکن است بر گونه‌های مختلف باکتری در بدن تأثیر بگذارد.

۵. کاهش التهابات بدن

در اغلب موارد، التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است که به محافظت از بدن در برابر آسیب و عفونت کمک می‌کند. از سوی دیگر، باور بر این است که التهاب مزمن به انواع بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی نسبت داده می‌شود. برخی مطالعات نشان داده اند که کلونجی ممکن است دارای اثرات ضد التهابی قوی در بدن باشد. در یک مطالعه بر روی ۴۲ نفر مبتلا به آرتریت روماتوئید مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم روغن کلونجی روزانه به مدت هشت هفته، نشانگرهای التهاب و تنش اکسیداتیو را کاهش داد. در مطالعه دیگری، التهاب در مغز و نخاع موش صحرایی ایجاد شد. در مقایسه با داروی مسکن، کلونجی در حفاظت و سرکوب التهاب موثر بود. به همین ترتیب، یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر نشان داد که تیموكوئینون، ترکیب فعال در كلونجی، باعث كاهش التهاب در سلول‌های سرطانی پانكراس شد.

با وجود این نتایج امیدوار کننده، اکثر مطالعات انسانی محدود به افراد با شرایط خاص است. تحقیق بیشتری برای درک اینکه چگونه کلونجی ممکن است بر التهاب در میان عموم جمعیت تاثیر بگذارد، مورد نیاز است.

۶. محافظت از کبد با سیاه دانه

کبد یک اندام فوق العاده مهم است. این اندام حذف سموم، متابولیسم داروها، فرایندهای مواد مغذی و تولید پروتئین و مواد شیمیایی که برای سلامتی حیاتی است، را انجام می‌دهد. چندین مطالعۀ حیوانی امیدوار کننده نشان داده است که کلونجی ممکن است به محافظت از کبد در برابر آسیب و صدمات کمک کند. در یک مطالعه، به موش‌ها یک ماده شیمیایی سمی‌، با کلونجی یا بدون آن تزریق شد. کلونجی سمیت مواد شیمیایی را کاهش داده و در برابر آسیب‌های کبد و کلیه محافظت می‌کند.

مطالعه‌های دیگری که بر روی حیوانات صورت گرفته است، یافته‌های مشابهی را نشان می دهد که کلونجی گروهی از موش‌ها را در برابر آسیب‌های ناشی از کبد محافظت می‌کند. یک بررسی اثرات محافظتی، کلونجی را به میزان آنتی اکسیدان و توانایی کاهش التهاب و تنش اکسیداتیو نسبت داده است. با این حال، مطالعات بیشتری برای اندازه گیری چگونگی تاثیر کلونجی بر سلامت کبد در انسان مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: پاکسازی کبد به روش طبیعی چه اصولی دارد و چطور انجام می‌شود؟

۷. تنظیم قند خون

قند خون بالا می‌تواند علائم منفی بسیاری را شامل شود، از جمله افزایش تشنگی، کاهش وزن ناخواسته، خستگی و تمرکز ناپایدار. عدم رعایت قند خون در بلند مدت می‌تواند منجر به عواقب حتی جدی‌تری مانند آسیب عصبی، تغییرات دید و کاهش بهبود زخم شود. برخی شواهد نشان می‌دهد که کلونجی می‌تواند قند خون را ثابت نگه دارد و از این عوارض جانبی خطرناک جلوگیری می‌کند. یک بررسی از هفت مطالعه نشان داد که تکمیل رژیم با کالونجی سطح ناشتا و متوسط قند خون را بهبود می‌بخشد. به طور مشابه، مطالعه دیگری در ۹۴ نفر نشان داد که مصرف روزانه کلونجی به مدت سه ماه به میزان قابل توجهی قند خون ناشتا، میزان قند خون و مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد.

تنظیم قند خون توسط سیاه دانه

۸. جلوگیری از زخم معده با سیاه دانه

زخم معده، زخم‌ دردناکی است که هنگامی رخ می‌دهد که اسیدهای معده سبب از بین رفتن لایه‌های مویرگ‌های داخلی معده شوند. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که کلونجی می‌تواند به حفظ لایه معده و جلوگیری از تشکیل زخم کمک کند. در یک مطالعه حیوانی، ۲۰ موش صحرایی با زخم معده با استفاده از کلونجی درمان شدند. این آزمایش نه تنها اثر درمانی را در حدود ۸۳٪ موش‌ها به اثبات رساند، بلکه تقریبا اثبات کرد که سیاه دانه به عنوان یک داروی معمولی که برای درمان زخم‌های معده استفاده می‌شود نیز موثر است. مطالعه دیگری در حیوانات نشان داد که کلونجی و اجزای فعال آن از پیشرفت زخم جلوگیری می‌کنند و پوشش معده را در برابر اثرات الکل محافظت می‌کنند. به یاد داشته باشید که تحقیقات فعلی محدود به مطالعات حیوانی است. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه کلونجی ممکن است بر پیشرفت زخم معده در انسان تاثیر بگذارد، مورد نیاز است.

۹. سهولت برای افزوده شدن به برنامه غذایی معمولی و روزانه شما

راه‌های مختلفی برای اضافه کردن کلونجی به رژیم غذایی شما وجود دارد. با طعم تلخی که دارد به عنوان ترکیبی از پونه و پیاز توصیف شده است. همچنین این ماده اغلب در غذاهای خاورمیانه و جنوب آسیا یافت می‌شود. معمولا باید آن را به آرامی‌ بریزید و یا به صورت کامل استفاده کنید تا بتوانید عطر و طعم آن را به نان یا غذاهای سرخ شده اضافه کنید.

بعضی از مردم نیز دانه‌های خام را می‌خورند یا با عسل و آب مخلوط می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند به بلغور جو دوسر، کوکی‌ها یا ماست اضافه شوند. علاوه بر این، روغن بعضی اوقات رقیق شده و به صورت طبیعی به عنوان درمانی طبیعی برای افزایش رشد مو، کاهش التهاب و درمان برخی از شرایط پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نهایت، مکمل‌ها در فرم کپسول یا ژل بی خطر برای یک دوز سریع و متمرکز کلاونجی در دسترس هستند.

کلونجی ممکن است برای همه مفید نباشد

در حالی که کلونجی با بسیاری از مزایای سلامتی همراه است و به طور کلی هنگام استفاده به عنوان ادویه یا طعم دهنده مصرف می‌شود، مصرف مکمل کلونجی یا استفاده از روغن سیاه دانه ممکن است خطرناک باشد.

به عنوان مثال، پس از استفاده کلونجی بر روی پوست، درماتیت تماسی به وجود می‌آید. اگر شما در مورد استفاده از آن به صورت موضعی برنامه ریزی کرده اید، ابتدا مطمئن شوید که یک واکنش نامطلوب در پوست‌تان انجام نگیرد. به این منظور ابتدا با استفاده از یک مقدار کوچک، یک آزمایش برای مغایرت یا ضرر این ماده بر روی بدن خود انجام دهید.

علاوه بر این، در برخی از مطالعات آزمایشگاهی نیز دریافتند که کلونجی و اجزای آن ممکن است بر لخته شدن خون اثر بگذارند. اگر داروهای لخته شدن خون را مصرف می‌کنید، قبل از مصرف مکمل‌های کلونجی، با پزشک خود صحبت کنید. علاوه بر این، در حالی که برخی مطالعات حیوانی دریافتند که کلونجی را می‌توان در طول بارداری با خیال راحت مصرف کرد، یک مطالعه حیوانی نشان می‌دهد که روغن می‌تواند انقباض رحم را در هنگام استفاده در مقادیر زیاد کاهش دهد. اگر باردار هستید اطمینان حاصل کنید که در مصرف آن تعادل و میانه روی را رعایت می‌کنید و در مورد هر نوع نگرانی درباره این مسئله با پزشک خود مشورت کنید.

روغن سایه دانه نیز یکی از فرآورده های مشهور این دانه است. در ادامه می‌خواهیم این روغن را مورد بحث قرار دهیم و آن را بررسی کنیم.

مزایای درمانی روغن سیاه دانه

روغن دانه‌های سیاه از دانه‌های سیاه دانه، گیاه بومی ‌جنوب غربی آسیا (که معمولا زیره سیاه نامیده می‌شود)، استخراج می‌شود. همچنین این روغن تحت عنوان روغن دانه زیره سیاه یا روغن کلونجی شناخته شده است. روغن سیاه دانه یک روغن هسته ای است که در آشپزی استفاده می‌شود و گفته می‌شود که از مزایای بسیاری برای سلامتی برخوردار است. یکی از اجزای اصلی روغن دانه‌های سیاه دانه، یک ترکیب با خواص آنتی اکسیدانی است.

بررسی روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه به عنوان درمان برای شرایطی مانند آلرژی، آسم، دیابت، سردرد، فشار خون بالا، اختلالات گوارشی و آرتریت روماتوئید تجویز می‌شود. علاوه بر این، روغن دانه‌های سیاه دانه به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند. این روغن برای پوست و مو مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل مواردی مانند آکنه، موهای خشک، پسوریازیس، رشد مو و پوست خشک می‌شود. دانه‌های کمی ‌تلخ به عنوان یک طعم دهنده یا ادویه در غذاهای خاورمیانه و هند استفاده می‌شود و گاهی اوقات بر روی کباب، نان یا شیرینی‌ها پاشیده می‌شوند.

مزایای روغن سیاه دانه

اگر چه تحقیق در مورد اثرات درمانی روغن سیاه دانه نسبتا محدود است، شواهدی وجود دارد که می‌تواند مزایای خاصی را ارائه دهد. در اینجا چندین نتیجه کلی از مطالعات انجام شده بدست آمده نشان داده شده است:

آرتریت‌ روماتوئید یا روماتیسم مفصلی

بر طبق یک مطالعه کوچک منتشر شده در تحقیقات ایمونولوژیک در سال ۲۰۱۶، روغن سیاه دانه ممکن است در درمان آرتریت روماتوئید کمک کند. آرتریت‌ روماتوئید شایعترین بیماری التهابی سیستمیک مفاصل است که منجر ناتوانی عضلانی و مفصلی می‌شود. این بیماری با درد و ورم مفاصل شروع می‌شود و گسترش پیدا می‌کند. برای مطالعه، ۴۳ زن مبتلا به آرتریت روماتوئید خفیف تا متوسط، هر روز برای یک ماه، کپسول روغن دانه سیاه یا داروی مسکن مصرف کردند. نتایج مطالعه نشان داد که درمان با روغن دانه‌های سیاه دانه سبب کاهش علائم آرتروز (به وسیله مقیاس درجه بندی DAS-28)، شاخص‌های التهابی سطح خون و تعداد مفاصل متورم شده می‌شود.

ورم آلرژیک غشای مخاطی بینی

روغن دانه‌های سیاه دانه در درمان آلرژی‌ها موثر هستند. به عنوان مثال، در یک مطالعه ۲۰۱۱ که در مجله آمریکایی مرتبط با بیماری‌های گوش و حلق و بینی منتشر شد، روغن سیاه دانه باعث کاهش حضور غده بینی و خارش، آبریزش بینی و عطسه پس از دو هفته شد.

دیابت و سیاه دانه

بر طبق بررسی‌های انجام شده در مجله Complementary Therapies in Medicine در سال ۲۰۱۵، روغن سیاه دانه ممکن است برای افرادی که دارای دیابت هستند، مفید باشد. محققان مطالعات منتشر شده در مورد استفاده از سیاه دانه برای دیابت را تجزیه و تحلیل کردند و نتیجه گرفتند که می‌توانند قند خون و میزان کلسترول را در مدل‌های دیابت بهبود بخشند؛ اما اشاره کردند که آزمایشات بالینی برای روشن شدن اثرات لازم است.

بیشتر بخوانید: فناوری‌های درمان دیابت ۲۰۱۹ کدامند؟

مرض چاقی

بر اساس یک مطالعه، روغن دانه‌های سیاه دانه ممکن است عوامل خطر چاقی را در زنان کاهش ‌دهد. برای این تحقیق، زنان در طول رژیم کم کالری به مدت هشت هفته روغن سیاه دانه یا داروی مسکن مصرف کردند. در پایان مطالعه، وزن، دور کمر و سطوح تری گلیسیرید در گروهی که روغن سیاه دانه را مصرف کرده اند کاهش یافته بود.

اثرات جانبی احتمالی سیاه دانه

تحقیقاتی در مورد ایمنی استفاده طولانی مدت از روغن سیاه دانه، هنگام استفاده در مقادیری بیشتر از آنچه که معمولا در غذا یافت می‌شود، انجام نشده یا بسیار کمک است. با این حال، شواهدی وجود دارد که استفاده از روغن سیاه دانه به طور مستقیم در روی پوست، ممکن است در بعضی از افراد باعث بروز بثورات پوستی آلرژیک (شناخته شده به عنوان درماتیت تماس با آلرژی) شود.

بر اساس گزارش، یک جزء از روغن دانه‌های سیاه دانه‌ای که به عنوان ملانتین شناخته می‌شود، ممکن است در مقادیر بیشتری سمی ‌باشد. در گزارش موردی، یک زن پس از استفاده از روغن سیاه دانه بر روی پوستش، دچار التهاب و سوختگی شد.

اثرات جانبی احتمالی سیاه دانه

روغن سیاه دانه ممکن است لخته شدن خون را کاهش دهد و خطر خونریزی را افزایش دهد. اگر شما دچار اختلال خونریزی هستید یا داروهایی را مصرف می‌کنید که بر لخته شدن خون اثر می‌گذارد، نباید از روغن سیاه دانه استفاده کنید.

نگرانی وجود دارد که مصرف بیش از حد روغن سیاه دانه ممکن است به کبد و کلیه شما آسیب برساند. روغن سیاه دانه ممکن است با بسیاری از داروهای رایج مانند بتابلوکرها و وارفارین ارتباط برقرار کند. حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی برنامه ریزی شده، مصرف روغن سیاه دانه را متوقف کنید.

زنان باردار (یا زنانی که سعی در بارداری شدن دارند) و زنان شیرده نباید از روغن سیاه دانه استفاده کنند. اگر شما در نظر دارید که از روغن سیاه دانه استفاده کنید، با پزشک خود صحبت کنید. شما نباید هیچکدام از داروهای خود را بدون صحبت کردن با پزشک خود متوقف کنید، یا درمان معمول را به تاخیر انداخته یا آن را متوقف کنید.

جایی که شما می‌توانید روغن سیاه دانه را پیدا کنید

در حالی که استفاده از دانه‌های سیاه دانه در مقادیر کم در پخت و پز می‌تواند یک روش خوشمزه از ترکیب دانه‌ها در رژیم غذایی شما باشد، انجام آزمایش‌های بالینی در مقیاس بزرگ قبل از اینکه بتوان روغن را  به عنوان درمان برای هر گونه بیماری توصیه کرد، ضروری است. اگر هنوز به استفاده از روغن سیاه دانه برای اهداف درمانی فکر می‌کنید، ابتدا مطمئن شوید که با توجه به مزایا و معایب آن، با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید و در مورد اینکه آیا برای شما مناسب است یا خیر، با او به بحث بپردازید. برای کمک بیشتر در تسكین التهاب، پس از این مورد، رژیم ضد التهابی و افزایش مصرف غذاهای التهابی مانند زنجبیل را مد نظر قرار دهید.

خرید روغن سیاه دانه

مشاهده و خرید

نتیجه گیری

دانه‌های گیاه کلونجی یا سیاه دانه برای استفاده‌های مختلف در آشپزی و خواص دارویی آن شناخته شده اند. کلونجی به طور سنتی برای درمان انواع بیماری‌ها با طیف گسترده ای از منافع درمانی همراه است. با این حال، بسیاری از آنها فقط در آزمایشگاه‌ها یا مطالعات حیوانی مورد بررسی قرار گرفته اند. اگر چه که تحقیقات بیشتری لازم است، اما اضافه کردن کلونجی به رژیم غذایی خود و یا استفاده از آن به عنوان یک مکمل می‌تواند تاثیری مثبت در چندین جنبه از سلامت شما داشته باشد. همچنین روغن سیاه دانه یکی از فرآورده‌های است که می‌تواند به جای خود دانه مورد استفاده قرار گیرد.

در این مطلب در مورد سیاه دانه به طور مفصل صحبت کردیم و مزایای دارویی و خواص درمانی آن را توضیح دادیم. همچنین برخی فرآورده‌های آن را شرح دادیم که می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرید. شما هم اگر تجربه‌ای درباره استفاده از این دانه دارید با ما به اشتراک بگذارید. برای مطالب بیشتر می‌توانید به وبلاگ مالتینا مراجعه کنید. همچنین برای تهیه سیاه دانه و روغن سیاه دانه می‌توانید به فروشگاه مالتینا سر بزنید.

منابع:

Nigella Sativa Health Benefits and Uses

(Impressive Health Benefits of Kalonji (Nigella Seeds

The Health Benefits of Black Seed Oil